Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 42
Like Tree19Likes

Wątek: Spotting bez lustra - podejście numer 2

  1. #21
    Senior Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Pewnie nie zdajesz sobie sprawy, ale moja droga z wyrobieniem sobie jakiegoś tam podejścia do ostrzenia, jest bezpośrednio związana z Twoim postem, który kiedyś znalazłem na forum. Taka sytuacja.
    A co do tego zestawu to foty od Ciebie już na "dzieńdobry" są dużo ostrzejsze, niż to co uzyskuję z 6d mk II i C 100-400 L i teraz zagwozdka, czy układ optyczny jest tak ostry, czy Sony ingeruje w wyostrzanie RAWów.

  2. #22
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bangi Zobacz posta
    A co do tego zestawu to foty od Ciebie już na "dzieńdobry" są dużo ostrzejsze, niż to co uzyskuję z 6d mk II i C 100-400 L i teraz zagwozdka, czy układ optyczny jest tak ostry, czy Sony ingeruje w wyostrzanie RAWów.
    Na szczęście Sony nie wpadło jeszcze na pomysł "gotowania" RAWów w jakikolwiek sposób (poza stosowaniem filtra czyszczącego "bad pixele" - ale to ma tylko znaczenie przy bardzo zaawansowanej fotografii astro). Nie stosuje nawet skalowania kanałów - jak to robi na przykład Nikon.
    Na ostrość ma również wpływ to, że A7R3 nie ma filtra antyaliasingowego na matrycy. W końcu to "R" jest od "resolution" - taka była idea powstania tej linii A7-ek.

    p,paw
    Ostatnio edytowane przez Pawel.Guraj ; 06-12-2018 o 22:28

  3. #23
    Awatar loze

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Józefów

    Domyślnie

    80 mega na 1 klatkę raw, uff ciężko trochę

  4. #24
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez loze Zobacz posta
    80 mega na 1 klatkę raw, uff ciężko trochę
    Tak, jak po włożeniu 32GB karty zobaczyłem pojemność niecałe 400 fotek to miałem dziwną minę.

    Można włączyć kompresje i wtedy ważą mniej - koło 40mb, ale przy zdjęciach seryjnych traci się 14 bitowy zapis na rzecz 12 bitowego.

    P,paw


    Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

  5. #25
    Awatar MarekNC

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bangi Zobacz posta
    ale moja droga z wyrobieniem sobie jakiegoś tam podejścia do ostrzenia, jest bezpośrednio związana z Twoim postem, który kiedyś znalazłem na forum. Taka sytuacja.
    Marcin, Paweł gdzie można ten tekst znaleźć, sam trochę ostatnio walczyłem z nowymi ustawieniami ostrości, ale bez satysfakcji.


    pozdr,MK.

  6. #26
    Senior Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Gdzie tu na forum to już nie znajdę... ale ja opierając się na tym co kiedyś napisał Paweł wypracowałem u siebie takie workflow jeśli chodzi o obróbkę RAW:
    Najpierw w LR Wyostrzanie +10, Promień 0,5, Szczegóły 25, Maska 75 (i to w zasadzie ma już zaszyte niejako, nigdy w sumie tego nie ruszam)

    Zdjęcie w wyjściowym rozmiarze na sam koniec wyostrzam poleceniem Filtr -> Wyostrzanie -> Inteligentne wyostrzanie... - stosuje następujące parametry: Promień 0,3 (sporadycznie 0,2), Wartość od 80% do 130% (sporadycznie do 150%), Usuń rozmycie gaussowskie oraz zaznaczone Dokładniej.
    Zwracam w tym miejscu uwagę, że przy zdjęciach o większym rozmiarze powyższe wartości mogą być słabo widoczne - wtedy trzeba ewentualnie podwyższyć wartość Promienia.
    Do ostrzenia można też użyć z Google Nik Collection filtru Sharpener Pro, aczkolwiek ja osobiście nie za bardzo go lubię (być może nie potrafię właściwie użyć).
    Przy ostrzeniu staram się unikać tego by krawędzie zaczęły się "schodkować" lub "ząbkować", ale jednocześnie dążę do tego by zdjęcie było wyraźnie ostre (trudno opisać jak to ma wyglądać).

    kiedyś popełniłem taki tutorial i w nim to jest opisane
    SAMOLOTY - obróbka zdjęc - TUTORIAL

    Najważniejsze jest to, że finalne ostrzenie powinno być wykonywane na ostatecznym pliku, bo najczęściej jest tak, że innych wartości potrzebuje FHD, a innych HD.

  7. #27
    Awatar MarekNC

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Twój tekst z forum Canona znam, raw-y wywołuję w zasadzie tak samo, jedynie maska jest u mnie bardziej ruchoma 20-85.
    I podostrzanie pliku po resizie tylko na zaznaczonym w wypadku spottingu samolocie. Mam też inny sposób, który jest szybszy:
    Plik RAW wyostrzam w camera raw do poziomu 100-150, zwykle ok 115, i tu jest ważna sprawa maski, musi ona eliminować zbędne elementy, jej poziom
    waha się 50-90. Po zapisie do max jpg-a, jego korekta w ps-e - co tam potrzebuję, moją zmorą są plamy matrycy. Resize w ACDsee i wyostrzenie tylko niezbędnych elementów, narzędziem pędzel, jest tu wymagana duża ostrożność w zakresie powierzchni użycia, i konfiguracji narzędzia, nie ząbkuje, ale generuje szum. Po nabyciu pewnego doświadczenia, proces jest szybki, skuteczny i tolerancyjny niezależnie od końcowego rozmiaru pliku.

    pozdr,MK.

  8. #28
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jeżeli chodzi o ostrzenie to ja nigdy w swoim flow nie stosowałem lokalnego ostrzenia. W zasadzie nigdy też nie robiłem tego w 2 narzędziach. Jeżeli chodzi o LR to ostrzyłem wyłącznie tam i potem zaznaczałem jedynie opcję "sharpen for screen" przy eksporcie.

    Teraz uczę się Capture One i tutaj trzeba to ustawiać 2 razy, ale chyba powoli docieram do dobrych ustawień - szczególnie, że dopiero wczoraj odkryłem, że jest możliwy podgląd na żywo tego co zostanie wyprodukowane po eksporcie.

    p,paw

  9. #29
    Awatar MarekNC

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    nie znam C.O, nie używam LR tylko pełnego ps-a, pliki z ACDSee więcej "ważą" nawet do +25% niż resize z ps-a "zapisz do internetu"
    przez co zakładam, że są lepszej jakości. Paweł używasz jeszcze TIFF-y. Jeżeli tak, ta ile średnio ważą.

    pozdr,MK.

  10. #30
    Senior Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ja widziałem w kilku poradnikach, że ostrzenie niby powinno być robione dwa razy, tj. najpierw delikatnie RAW, a potem finlany obraz w finalnym rozmiarze. Nigdy nie analizowałem i nie porównywałem tego tego bliżej, moje "pre ostrzenie"w Lr jest naprawdę mega delikatne.
    Zauważcie, że w NIK Collection Sharpenr, tam też jest tak jakby moduł do "PRE OSTRZENIA" oraz do "FINALNEGO", więc chyba coś w tym jest.

    Ogólnie, to myślę, że każdy sposób jest dobry, jeśli daje zamierzone efekty. Uważam, że podstawową zasadą jest nie przesadzanie z promieniem (bo czasem wychodzi biała obwódka np. wokół napisów) oraz z siłą ostrzenia. Dużo też oczywiście zależy od materiału, który mamy na wejściu.

  11. #31
    Senior Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    @Pawel.Guraj ja mam jeszcze pytanie czy ten program co dostajesz przy zakupie z Sony obsługuje profile szkieł i body (tak jak to jest w Lr czy ACR)? Pytam bo mój Lr i PS nie obsługują najnowszych profil, np. taki 6d mk II - nie ma po prostu aktualizacji do starych wersji, z tego co się orientuję w tej subskrypcyjnej jest, ale ja na nią nie przejdę.
    Ja to omijam tak, że w z DPP generuję sobie TIFFa (ze wszelkimi korekcjami) i dopiero na nim sobie obrabiam, a czy tu też da się TIFFa wyeksportować z profilami?

  12. #32
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Razem z Sony dostaje się coś co nazywa się Imaging Egdge i jak wszystkie rozwiązania producentów jest kompletnie do dupy. Jedyne zastosowanie w A7R3 to klejenie obrazków z pixel-shift, bo nikt tego jeszcze nie robi. Tym nie mniej profile obiektywów wspiera.

    Jeżeli masz na myśli Capture One - to to jest oddzielny produkt, który posiada specjalną wersję dla Sony (różni się tym, że wspiera RAWy tylko z Sony). Wersja Express jest darmowa, Pro trzeba sobie kupić. Są tam oczywiście profile korekcji obiektywów.

    p,paw

  13. #33
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    W sprawie Capture One, chyba zaczynam opanowywać ostrzenie. Okazuje się, że w podstawowym procesie trzeba ostrzyć z małą "siłą" ale sporym promieniem (okolice 1 piksela) - w gęstym pliku to dalej mały obszar, za to potem przy eksporcie już stanowczo minimalnym promieniem i nie specjalnie mocno.

    Co prawda screenerzy dalej mają nieco inne zdanie na ten temat, ale coś tam przechodzi (i najśmieszniejsze, że to czego raczej nie oczekiwałem)


    Samolot i właściciel
    Airbus A330-243
    Travel Service Airline
    Lotnisko
    Poland: Warszawa - Okecie / Frederic Chopin(WAW EPWA)
    Data /REG / CN
    03.12.2018 / OK-GBB / 427
    Autor
    Paweł Guraj



    Samolot i właściciel
    Airbus A319-112
    Brussels Airlines
    Lotnisko
    Poland: Warszawa - Okecie / Frederic Chopin(WAW EPWA)
    Data /REG / CN
    03.12.2018 / OO-SSI / 3895
    Autor
    Paweł Guraj


    p,paw

  14. #34
    Senior Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    @Pawel.Guraj - napisz proszę kilka zdań odnośnie AF w tym Sony. Stoję aktualnie przed wyborem czy iść czy A7R III czy jednak EOS R, jako drugi aparat do 6d mk II. Całą szklarnie mam Canon, ale wiem, że do Sony jest adapter i podobno działa to wyśmienicie.
    Moje pytanie jest przez pryzmat ogólnego używania, a nie konkretnie do samolotów.

  15. #35
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bangi Zobacz posta
    @Pawel.Guraj - napisz proszę kilka zdań odnośnie AF w tym Sony. Stoję aktualnie przed wyborem czy iść czy A7R III czy jednak EOS R, jako drugi aparat do 6d mk II.
    Jeżeli chodzi o AF to powiedzmy sobie szczerze, obecna generacja R od Canona (niestety też Z od Nikona) do spottingu lub fotografowania czegokolwiek co się rusza po prostu się nie nadaje. AF, który działa w pełnym zakresie tylko do 2 klatek/s (w wypadku Canona) a przy większych prędkościach pojawiają się przeróżne ograniczenia, po prostu jest na poziomie puszek 1-szej generacji Sony (gdzie AF też był do dupy).
    W A7R3 (który do sportu wcale nie był projektowany) w wypadku samolotów działa absolutnie bezbłędnie (a to oznacza, że na A7III lub A9 było by jeszcze lepiej - to znaczy?...). Na razie nie zdarzyło mi się zdjęcie pojedyncze lub w serii gdzie AF by nie trafił. Oczywiście dalej zdarza mi się zwalić zdjęcie poprzez poruszenie. Jeżeli stosuję serie to 8kl/s ze względu na live-view.

    Jestem przeciwnikiem stosowania adaptowanych szkieł. Co prawda obecnie przez konwertery (szczególnie MC-11 od Sigmy) szkła Canona na puszkach 3-ciej generacji Sony (czyli A7RIII, A7III, A9 i A6500,A6400,A6300) działają "snappy" no ale ja zawsze nie lubiłem "kundli". Skoro jest cała szklarnia Canona to nie wiem czy warto inwestować w samą puszkę od innego producenta (przy czym jestem dość osamotniony w takim myśleniu... trzeba to przyznać).

    W wypadku spottingu - zdecydowanie nie uderzał bym w R-kę a tym bardziej RP. W wypadku Canona trzeba poczekać na następną generację, lub półkę wyżej. Moim zdaniem seria R (i RP) to raczej sposób Canona za zalanie dziury po kompaktach - dla ludzi, którzy chcą dość tanio wkroczyć w świat FF.

    Natomiast przy takiej szklarni Canona jaką posiadasz - do użytku codziennego nie wahał bym się co do R-ki. To fajna puszka, o ile będziesz zdawał sobie z ograniczeń i nie postanowisz łapać ptaków w locie czy psa wyskakującego z wody. Matryca porównywalna z 5d4 więc też katastrofy jakieś wielkiej nie ma.


    p,paw
    Ostatnio edytowane przez Pawel.Guraj ; 28-02-2019 o 17:31

  16. #36
    Senior Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Głównie chodzi o nazwijmy to fotografię codzienną, rodzinną, wakacyjną + plus na pokazach statyka lub szerokie kadry grup, jako drugie body, by nie bawić się w zmianę szkieł.
    Ja zdaję sobie sprawę, że do samolotów lipa, choć pewnie boczniaka dałoby radę zrobić
    Dziękuję.

  17. #37
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bangi Zobacz posta
    Głównie chodzi o nazwijmy to fotografię codzienną, rodzinną, wakacyjną + plus na pokazach statyka lub szerokie kadry grup, jako drugie body, by nie bawić się w zmianę szkieł.
    Ja zdaję sobie sprawę, że do samolotów lipa, choć pewnie boczniaka dałoby radę zrobić
    Dziękuję.
    No to na pewno R-ka się sprawdzi. Pewnie A7III czy RIII sprawdziło by się "lepiej" - tylko czy warto. Moim zdaniem nie.
    Przy okazji można się zaprzyjaźnić z urokami bezlustra.

    p,paw

  18. #38
    Senior Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pawel.Guraj Zobacz posta
    (...) Przy okazji można się zaprzyjaźnić z urokami bezlustra.
    p,paw
    taki jest plan

  19. #39
    PM
    PM jest nieaktywny
    Awatar PM

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Nie wiem jak jest w przypadku pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony, a w moja A6000 ma jak dla mnie dziwne odwzorowanie kolorów w porównaniu do C7D. Kolory z Alfy wydają się jakieś takie blade i mało nasycone. Z resztą ta sama sytuacja miała miejsce w przypadku A77 mk1 i 2 z którymi miałem do czynienia. Oczywiście wszystko jest do wyciągnięcia w PS czy LR. Poza tym, powiedzmy mankamentem, choć to pewnie kwestia przyzwyczajenia, bezlustro na wyjazdy wakacyjne i temu podobne sprawdza się elegancko. No może poza zżeraniem baterii

  20. #40
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Niestety Adobe ma słabe profile aparatów (Sony) - to znaczy strasznie naciągane do "standardu". Ja sobie zrobiłem własne i jestem bardzo zadowolony.

    Bateria jest problemem, ale jak widać na przykładzie A7III, A7RIII i A9 można sobie z tym poradzić. Ja obecnie w swojej 7-ce w zasadzie o baterii już nie muszę pamiętać. Mam oczywiście dwie, ale to nie jest tak, jak w A6xxx, że trzeba było zmieniać 2 dziennie. Na jednej robię grube 1000 fotek.

    p,paw

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •