Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 37 z 37

Wątek: SBS-1 radar

  1. #21
    Awatar yashio

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Alternatywa dla SBS - Odbiór danych.


    Polecamy

    Witam wszystkich. To mój pierwszy post na tym forum. Ale do rzeczy…
    Idąc logiką odbioru i dekodowania Acarsów przyszła mi do głowy jeden pomysł rozwiązania odbioru sygnałów z TCasów. Każdy analogowy odbiornik satelitarny pokrywa pasmo od ok.950 do 1800MHz. Ustawiłem więc mojego Novisa na 1024MHz+ 6Mhz dla toru fonii i odbieram sygnał mogący pochodzić z którejś ze stacji. „Piski” są słyszalne przez cały czas. Sygnały na ucho charakterystyką podobne są do transmisji GSM. Niestety pomimo długich poszukiwań w Internecie nie znalazłem oprogramowania stosującego to rozwiązanie. Dodam dla uściślenia że nie używam anteny satelitarnej a po prostu kawałek dipola za oknem.
    Pytam więc czy ktoś może trafił na tego typu rozwiązanie?

  2. #22
    Awatar Maciek P

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków EPKK

    Domyślnie

    Już była o tym mowa na starym forum lotnictwo.fora.pl Część osób twierdzi, że się da to zrobić, część że nie. Na tym się skończyło.

  3. #23

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Sam chętnie bym się zajął próbą 'zdekodowania' tego sygnału za pomocą sprzętu jakim jest zwykły komputer..

    Zakupiłem ICOMa 1500tkę, słucham 1090 a nawet i jestem w stanie podsłuchać radaru na 1030mhz -

    http://xcellence.pl/ACARS/ssr.wav ( akurat leciała lufa z niemiec )
    http://xcellence.pl/ACARS/ssr2.wav ( krótki beep )


    Pytanie tylko czy ktoś to da radę na bity przerobić by potem według:

    http://www.radartutorial.eu/13.ssr/sr06.en.html
    http://www.radartutorial.eu/13.ssr/sr07.en.html

    czy całego:

    http://www.radartutorial.eu/13.ssr/sr01.en.html

    móc odbudować chociaż typ takiego broadcastu.. ?

    Słyszę to b. wyrażnie na AM / SSB, generalnie poszukiwany jest proces który zamieniał by taki sygnał na ciąg zero jedynkowy między którego pojedynczymi występami można by wykonać timing a potem rekonstruować chociażby nagłówek...

    Ktoś jest w stanie taki proces chociaż nazwać?

  4. #24
    Awatar Maciek P

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pabloes

    Słyszę to b. wyrażnie na AM / SSB, generalnie poszukiwany jest proces który zamieniał by taki sygnał na ciąg zero jedynkowy między którego pojedynczymi występami można by wykonać timing a potem rekonstruować chociażby nagłówek...

    Ktoś jest w stanie taki proces chociaż nazwać?
    Ja nawet nie wiem o czym do mnie piszesz ale kibicuje, żeby się udało
    Moge ewentualnie podesłać to na grupę nasłuchy i zapytać lokalnych macherów-informatyków jak to widzą.

  5. #25

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Maciek P
    Cytat Zamieszczone przez pabloes

    Słyszę to b. wyrażnie na AM / SSB, generalnie poszukiwany jest proces który zamieniał by taki sygnał na ciąg zero jedynkowy między którego pojedynczymi występami można by wykonać timing a potem rekonstruować chociażby nagłówek...

    Ktoś jest w stanie taki proces chociaż nazwać?
    Ja nawet nie wiem o czym do mnie piszesz ale kibicuje, żeby się udało
    Moge ewentualnie podesłać to na grupę nasłuchy i zapytać lokalnych macherów-informatyków jak to widzą.
    Maciek spróbuj, łatwiej zbudować to w kilka głów niż bulić niewiadomo jakie pieniądze za gotowca..

  6. #26

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Nawet u sasiadow nie jest to tania sprawa

    http://www.cts-kenwood.cz/sbs.htm

    2tys zl, jak nic.


    Gdyby ktoś był zaitneresowany, umieściłem parę WAVów z podsłuchu 1090mhz.

    http://xcellence.pl/SSR/

    Dość dobrze słychać nadlatującą AlItalię.
    Aż się prosi by to zdekodować...

  7. #27
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    W szwecji jest takie same prawo i nie wolno n.p. rozmow radiowych publikowac na internecie (nadawca - odbiorca), ale transponder to duza roznica, bo nie jest informacja podsluchana (przekazywana do konkretnego odbiorcy) tylko informacja ogulna "dla wszystkich", awiec mozna ja rejestrowac i publikowac na internecie.
    Otóż transponder nie nadaje tak sobie "kiedy chce". Transponder jest urządzeniem odzewowym i sama jego zasada działania wymaga, żeby odpowiadał transmisją wyłącznie na zapytanie z radaru wtórnego lub innego transpondera (a dokładnie "interrogatora"). Nie jest więc tak, że odbiorcą jest każdy - odbiorcą wiadomości jest urządzenie, które "zapytało" transponder w samolocie. Gdyby nie istnieli konkretni odbiorcy, którzy domagają się informacji, to transponder w samolocie by milczał.

    Powyższe sprawy traktuj jako ciekawostkę techniczną a nie sposób na zniechęcenie Cię do działania... bo ja sam czekam z niecierpliwością na newsy i działający podgląd w necie.

  8. #28
    Awatar michalek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Sztokholm

    Domyślnie

    Otóż transponder nie nadaje tak sobie "kiedy chce". Transponder jest urządzeniem odzewowym i sama jego zasada działania wymaga, żeby odpowiadał transmisją wyłącznie na zapytanie z radaru wtórnego lub innego transpondera (a dokładnie "interrogatora"). Nie jest więc tak, że odbiorcą jest każdy - odbiorcą wiadomości jest urządzenie, które "zapytało" transponder w samolocie. Gdyby nie istnieli konkretni odbiorcy, którzy domagają się informacji, to transponder w samolocie by milczał.
    I otoz tutaj sie mylisz.
    Odbironik SBS-1 nie jest prawdziym radarem ktory widzi samoloty, ale odbironikem sygnalu MODE-S / ADS-B.
    ADS-B to nowa technika ktora narazie jest zainstalowana w niewielu samolotach i ma zwiekszyc bezpieczenstwo w powietrzu.
    Skrot ADS-B = Automatic Dependent Surveillance - Broadcast

    http://www.garmin.com/aviation/adsb.html

    "ADS-B-equipped aircraft broadcast their precise position in space" Czyli informacja jest nadawana "w kosmos"... nie dla wierzy, nie dla kogos kto sie zapytaj, tylko dla wyszystkich co odbieraja ten sygnal.

    A slowo broadcast znaczy nadawanie dla wielu odbiorcow

    Dodatek:

    Jeszcze wiecej informacji o transponderach ADS-B:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Automat...ance-Broadcast

    "Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (also called ADS-B) is a system by which airplanes constantly (at least once per second) broadcast their current position and altitude, category of aircraft, airspeed, identification, and whether the aircraft is turning, climbing or descending over a dedicated radio datalink. "


    There are two commonly recognized types of ADS for aircraft applications:

    ADS-Contract (ADS-C), and
    ADS-Broadcast (ADS-B).

    Czyli jest tez cos co sie nazywa ADS-C i to jest przekazywane dla konretnego odbiorcy

    "ADS-C provides a surveillance data report that is sent to a specific addressee."

  9. #29
    Awatar dzikun

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    I otoz tutaj sie mylisz.
    Odbironik SBS-1 nie jest prawdziym radarem ktory widzi samoloty, ale odbironikem sygnalu MODE-S / ADS-B.
    Co do MODE-S to dalej się będę upierał, że transponder działa "na zapytanie", ale po przestudiowaniu tematu ADS-B, który działa na tej samej częstotliwości muszę przyznać Ci rację. W pełni funkcjonalne i wykorzystywane w służbach ruchu lotniczego stacje naziemne ADS-B wogóle mogą nie zawierać nadajników, a nadajniki na samolotach działają same z siebie. Nadajniki na ziemi są potrzebne tylko, jeśli mają wykorzystywać inne dobrodziejstwa Modu-S.
    Tym bardziej czekam na podgląd!

  10. #30

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC, TXL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Cytat Zamieszczone przez michalek
    Ale kto powiedzial ze dane z transpondera "Mode-S/ADS-B" sa objete tajemnica telekomunikacyjna?
    Ten sam ktoś, kto powiedział, że Twoje rozmowy telefoniczne są objęte tajemnicą.
    Niezupełnie. W innej dziedzinie spottingu - SHIPSPOTTINGU powszechne jest odbieranie i publikowanie w interencie podobnych danych.

    Wszystkie statki o wypornosci powyżej 300 ton brutto wyposażone są w transponder nadający informacje pozycyjne i najróżniejsze inne na 161.975 + 162.025 Mhz.

    Depesze są dość proste w odbiorze i dekodowaniu. Jest sporo darmowego softu i porad w internecie.

    Masa ludzi dzieli się tymi informacjami, stawiają serwery, piszą rozmaite aplikacje i nikomu nie przychodzi do głowy żeby się czepiać. Z jednej przyczyny: korespondencja ta służy bezpieczeństwu i jest nawet wskazane żeby odbierała ją jak największa liczba osób. (niebezpieczeństwo kolizji)

    Czym więc różni się sygnał z samolotu, że jego nie wolno odbierać, a od statku - owszem?

  11. #31
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wr50m2
    W innej dziedzinie spottingu - SHIPSPOTTINGU powszechne jest odbieranie i publikowanie w interencie podobnych danych.
    Powszechność sama w sobie nie przeświadcza o legalności tego działania.

    Cytat Zamieszczone przez wr50m2
    Z jednej przyczyny: korespondencja ta służy bezpieczeństwu i jest nawet wskazane żeby odbierała ją jak największa liczba osób.
    Od odbioru jej przez shipsotterów na środku lądu bezpieczeństwo na morzu nie wzrasta.

    Cytat Zamieszczone przez wr50m2
    Czym więc różni się sygnał z samolotu, że jego nie wolno odbierać, a od statku - owszem?
    Nie wiem. Na wokandzie sądowej byłyby analizowane tabele przydziałów częstotliwości, definicje użyte przez twórców ADS-B i wiele innych rzeczy, w zależności od inwencji prawników obu stron (czyt. zasobności portfela osób, które prawnicy reprezentują). W lotnictwie niestety mamy do czynienia ostatnio z wszechobecną aurą terroryzmu, więc komuś może baaaardzo zależeć na udowodnieniu nielegalności tego działania. Może mu się to nie udać, ale ja bym na własnym tyłku tego nie sprawdzał w tym kraju.

    W Szwecji takie zabawy są dosyć popularne. Wystarczy popatrzeć na dxtuners.com - szwedzka inicjatywa (chociaż obejmująca cały świat). I co najbardziej znamienne, wśród kilkudziesięciu odbiorników tam dostępnych nie ma żadnego w Polsce. A przecież w Polsce krótkofalarstwo jest bardzo popularne.

  12. #32

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC, TXL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Od odbioru jej przez shipsotterów na środku lądu bezpieczeństwo na morzu nie wzrasta.
    Owszem, ale w rejonach portowych jest spory ruch rekreacyjnych łódek i jachtów. Stąd powszechność odbioru tych danych.

    Depesze te można zinterpretować jako wysyłane w celach ostrzegawczych. Kto je odbierze, ten uniknie rozjechania przez tankowiec - mówiąc w skrócie.

    Powiem ci coś jeszcze ciekawszego - Urząd Morski sam prezentuje te dane na swojej stronie interentowej!

  13. #33
    Awatar michalek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Sztokholm

    Domyślnie

    W lotnictwie niestety mamy do czynienia ostatnio z wszechobecną aurą terroryzmu, więc komuś może baaaardzo zależeć na udowodnieniu nielegalności tego działania. Może mu się to nie udać, ale ja bym na własnym tyłku tego nie sprawdzał w tym kraju.
    Co ma piernik do wiatraka? Terroryzm to terroryzm, a prawo to prawo. Transpondery ADS-B to sa transpondery typu BROADCAST, czyli "DLA WSZYSTKICH", pokazanie informacje ze samolot ktory przelecial na 38.000 stop nad glowa to Lufthansa lot XXX to niema nic z terroryzmem wspolnego.

  14. #34
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wr50m2
    Depesze te można zinterpretować jako wysyłane w celach ostrzegawczych. Kto je odbierze, ten uniknie rozjechania przez tankowiec - mówiąc w skrócie.
    Owszem, ale jeśli siedzi sobie w domu na stałym lądzie, to uniknie rozjechania także i bez tych depesz.

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    Transpondery ADS-B to sa transpondery typu BROADCAST, czyli "DLA WSZYSTKICH",
    Nadinterpretujesz. "Dla wszystkich" to jest nadawany Program 1 Polskiego Radia itp. Broadcast transpondera jest przeznaczony dla uczestników ruchu lotniczego (służby naziemne oraz systemy pokładowe samolotów).

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    pokazanie informacje ze samolot ktory przelecial na 38.000 stop nad glowa to Lufthansa lot XXX to niema nic z terroryzmem wspolnego.
    A terrorysta schowany za drzewem z ręczną rakietą ziemia-powietrze czeka własnie na tę Lufthansę i dzięki SBS-1 dokładnie wie gdzie jej szukać... Wiem, że dla nas to są bajeczki, ale prawnikom one gładko przechodzą przez usta.

    Chcesz, to publikuj. Sam się też ucieszę i będę korzystał. Powodzenia.

  15. #35
    Awatar Maciek P

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    A terrorysta schowany za drzewem z ręczną rakietą ziemia-powietrze czeka własnie na tę Lufthansę i dzięki SBS-1 dokładnie wie gdzie jej szukać...
    Jak jest niewidomy to faktycznie moze mu pomoc

  16. #36
    Awatar yashio

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Naciągając trochę dyskusję o prawnikach...

    A co z terrorystą z rakietnicą w ręku i w samolocie powiedzmy jakimś ULMie z TCASem na pokładzie?

  17. #37

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    CSW

    Domyślnie


    Polecamy

    To jest to co mnie mocno interwsuje. Nie znalazłem informacji jaki zasięg - zarówno pion, jak i poziom.

    Pzdr
    Zamiennie 4x4

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •