Już była o tym mowa na starym forum lotnictwo.fora.pl Część osób twierdzi, że się da to zrobić, część że nie. Na tym się skończyło.
Witam wszystkich. To mój pierwszy post na tym forum. Ale do rzeczy…
Idąc logiką odbioru i dekodowania Acarsów przyszła mi do głowy jeden pomysł rozwiązania odbioru sygnałów z TCasów. Każdy analogowy odbiornik satelitarny pokrywa pasmo od ok.950 do 1800MHz. Ustawiłem więc mojego Novisa na 1024MHz+ 6Mhz dla toru fonii i odbieram sygnał mogący pochodzić z którejś ze stacji. „Piski” są słyszalne przez cały czas. Sygnały na ucho charakterystyką podobne są do transmisji GSM. Niestety pomimo długich poszukiwań w Internecie nie znalazłem oprogramowania stosującego to rozwiązanie. Dodam dla uściślenia że nie używam anteny satelitarnej a po prostu kawałek dipola za oknem.
Pytam więc czy ktoś może trafił na tego typu rozwiązanie?
Już była o tym mowa na starym forum lotnictwo.fora.pl Część osób twierdzi, że się da to zrobić, część że nie. Na tym się skończyło.
Sam chętnie bym się zajął próbą 'zdekodowania' tego sygnału za pomocą sprzętu jakim jest zwykły komputer..
Zakupiłem ICOMa 1500tkę, słucham 1090 a nawet i jestem w stanie podsłuchać radaru na 1030mhz -
http://xcellence.pl/ACARS/ssr.wav ( akurat leciała lufa z niemiec )
http://xcellence.pl/ACARS/ssr2.wav ( krótki beep )
Pytanie tylko czy ktoś to da radę na bity przerobić by potem według:
http://www.radartutorial.eu/13.ssr/sr06.en.html
http://www.radartutorial.eu/13.ssr/sr07.en.html
czy całego:
http://www.radartutorial.eu/13.ssr/sr01.en.html
móc odbudować chociaż typ takiego broadcastu.. ?
Słyszę to b. wyrażnie na AM / SSB, generalnie poszukiwany jest proces który zamieniał by taki sygnał na ciąg zero jedynkowy między którego pojedynczymi występami można by wykonać timing a potem rekonstruować chociażby nagłówek...
Ktoś jest w stanie taki proces chociaż nazwać?
Ja nawet nie wiem o czym do mnie piszesz ale kibicuje, żeby się udałoZamieszczone przez pabloes
Moge ewentualnie podesłać to na grupę nasłuchy i zapytać lokalnych macherów-informatyków jak to widzą.
Maciek spróbuj, łatwiej zbudować to w kilka głów niż bulić niewiadomo jakie pieniądze za gotowca..Zamieszczone przez Maciek P
Nawet u sasiadow nie jest to tania sprawa
http://www.cts-kenwood.cz/sbs.htm
2tys zl, jak nic.
Gdyby ktoś był zaitneresowany, umieściłem parę WAVów z podsłuchu 1090mhz.
http://xcellence.pl/SSR/
Dość dobrze słychać nadlatującą AlItalię.
Aż się prosi by to zdekodować...
Otóż transponder nie nadaje tak sobie "kiedy chce". Transponder jest urządzeniem odzewowym i sama jego zasada działania wymaga, żeby odpowiadał transmisją wyłącznie na zapytanie z radaru wtórnego lub innego transpondera (a dokładnie "interrogatora"). Nie jest więc tak, że odbiorcą jest każdy - odbiorcą wiadomości jest urządzenie, które "zapytało" transponder w samolocie. Gdyby nie istnieli konkretni odbiorcy, którzy domagają się informacji, to transponder w samolocie by milczał.Zamieszczone przez michalek
Powyższe sprawy traktuj jako ciekawostkę techniczną a nie sposób na zniechęcenie Cię do działania... bo ja sam czekam z niecierpliwością na newsy i działający podgląd w necie.
I otoz tutaj sie mylisz.Otóż transponder nie nadaje tak sobie "kiedy chce". Transponder jest urządzeniem odzewowym i sama jego zasada działania wymaga, żeby odpowiadał transmisją wyłącznie na zapytanie z radaru wtórnego lub innego transpondera (a dokładnie "interrogatora"). Nie jest więc tak, że odbiorcą jest każdy - odbiorcą wiadomości jest urządzenie, które "zapytało" transponder w samolocie. Gdyby nie istnieli konkretni odbiorcy, którzy domagają się informacji, to transponder w samolocie by milczał.
Odbironik SBS-1 nie jest prawdziym radarem ktory widzi samoloty, ale odbironikem sygnalu MODE-S / ADS-B.
ADS-B to nowa technika ktora narazie jest zainstalowana w niewielu samolotach i ma zwiekszyc bezpieczenstwo w powietrzu.
Skrot ADS-B = Automatic Dependent Surveillance - Broadcast
http://www.garmin.com/aviation/adsb.html
"ADS-B-equipped aircraft broadcast their precise position in space" Czyli informacja jest nadawana "w kosmos"... nie dla wierzy, nie dla kogos kto sie zapytaj, tylko dla wyszystkich co odbieraja ten sygnal.
A slowo broadcast znaczy nadawanie dla wielu odbiorcow
Dodatek:
Jeszcze wiecej informacji o transponderach ADS-B:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automat...ance-Broadcast
"Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (also called ADS-B) is a system by which airplanes constantly (at least once per second) broadcast their current position and altitude, category of aircraft, airspeed, identification, and whether the aircraft is turning, climbing or descending over a dedicated radio datalink. "
There are two commonly recognized types of ADS for aircraft applications:
ADS-Contract (ADS-C), and
ADS-Broadcast (ADS-B).
Czyli jest tez cos co sie nazywa ADS-C i to jest przekazywane dla konretnego odbiorcy
"ADS-C provides a surveillance data report that is sent to a specific addressee."
Co do MODE-S to dalej się będę upierał, że transponder działa "na zapytanie", ale po przestudiowaniu tematu ADS-B, który działa na tej samej częstotliwości muszę przyznać Ci rację. W pełni funkcjonalne i wykorzystywane w służbach ruchu lotniczego stacje naziemne ADS-B wogóle mogą nie zawierać nadajników, a nadajniki na samolotach działają same z siebie. Nadajniki na ziemi są potrzebne tylko, jeśli mają wykorzystywać inne dobrodziejstwa Modu-S.Zamieszczone przez michalek
Tym bardziej czekam na podgląd!
Niezupełnie. W innej dziedzinie spottingu - SHIPSPOTTINGU powszechne jest odbieranie i publikowanie w interencie podobnych danych.Zamieszczone przez psotter
Wszystkie statki o wypornosci powyżej 300 ton brutto wyposażone są w transponder nadający informacje pozycyjne i najróżniejsze inne na 161.975 + 162.025 Mhz.
Depesze są dość proste w odbiorze i dekodowaniu. Jest sporo darmowego softu i porad w internecie.
Masa ludzi dzieli się tymi informacjami, stawiają serwery, piszą rozmaite aplikacje i nikomu nie przychodzi do głowy żeby się czepiać. Z jednej przyczyny: korespondencja ta służy bezpieczeństwu i jest nawet wskazane żeby odbierała ją jak największa liczba osób. (niebezpieczeństwo kolizji)
Czym więc różni się sygnał z samolotu, że jego nie wolno odbierać, a od statku - owszem?
Powszechność sama w sobie nie przeświadcza o legalności tego działania.Zamieszczone przez wr50m2
Od odbioru jej przez shipsotterów na środku lądu bezpieczeństwo na morzu nie wzrasta.Zamieszczone przez wr50m2
Nie wiem. Na wokandzie sądowej byłyby analizowane tabele przydziałów częstotliwości, definicje użyte przez twórców ADS-B i wiele innych rzeczy, w zależności od inwencji prawników obu stron (czyt. zasobności portfela osób, które prawnicy reprezentują). W lotnictwie niestety mamy do czynienia ostatnio z wszechobecną aurą terroryzmu, więc komuś może baaaardzo zależeć na udowodnieniu nielegalności tego działania. Może mu się to nie udać, ale ja bym na własnym tyłku tego nie sprawdzał w tym kraju.Zamieszczone przez wr50m2
W Szwecji takie zabawy są dosyć popularne. Wystarczy popatrzeć na dxtuners.com - szwedzka inicjatywa (chociaż obejmująca cały świat). I co najbardziej znamienne, wśród kilkudziesięciu odbiorników tam dostępnych nie ma żadnego w Polsce. A przecież w Polsce krótkofalarstwo jest bardzo popularne.
Owszem, ale w rejonach portowych jest spory ruch rekreacyjnych łódek i jachtów. Stąd powszechność odbioru tych danych.Zamieszczone przez psotter
Depesze te można zinterpretować jako wysyłane w celach ostrzegawczych. Kto je odbierze, ten uniknie rozjechania przez tankowiec - mówiąc w skrócie.
Powiem ci coś jeszcze ciekawszego - Urząd Morski sam prezentuje te dane na swojej stronie interentowej!
Co ma piernik do wiatraka? Terroryzm to terroryzm, a prawo to prawo. Transpondery ADS-B to sa transpondery typu BROADCAST, czyli "DLA WSZYSTKICH", pokazanie informacje ze samolot ktory przelecial na 38.000 stop nad glowa to Lufthansa lot XXX to niema nic z terroryzmem wspolnego.W lotnictwie niestety mamy do czynienia ostatnio z wszechobecną aurą terroryzmu, więc komuś może baaaardzo zależeć na udowodnieniu nielegalności tego działania. Może mu się to nie udać, ale ja bym na własnym tyłku tego nie sprawdzał w tym kraju.
Owszem, ale jeśli siedzi sobie w domu na stałym lądzie, to uniknie rozjechania także i bez tych depesz.Zamieszczone przez wr50m2
Nadinterpretujesz. "Dla wszystkich" to jest nadawany Program 1 Polskiego Radia itp. Broadcast transpondera jest przeznaczony dla uczestników ruchu lotniczego (służby naziemne oraz systemy pokładowe samolotów).Zamieszczone przez michalek
A terrorysta schowany za drzewem z ręczną rakietą ziemia-powietrze czeka własnie na tę Lufthansę i dzięki SBS-1 dokładnie wie gdzie jej szukać... Wiem, że dla nas to są bajeczki, ale prawnikom one gładko przechodzą przez usta.Zamieszczone przez michalek
Chcesz, to publikuj. Sam się też ucieszę i będę korzystał. Powodzenia.
Jak jest niewidomy to faktycznie moze mu pomocZamieszczone przez psotter
A co z terrorystą z rakietnicą w ręku i w samolocie powiedzmy jakimś ULMie z TCASem na pokładzie?
Zakładki