Hm, OK, ale chyba nie na pasmo lotnicze (118-138 MHz) tylko na ADS-B (1090 MHz)?
Kolinearkę 10-sekcyjną na pasmo lotnicze też się da zbudować, tyle że miałaby ona jakieś 12 metrów wysokości...
Fale na częstotliwościach VHF rozchodzą się mniej więcej na dystans "line-of-sight". Jeśli antena i nadawcza i Twoja antena odbiorcza widzą się optycznie, to odbiór masz praktycznie gwarantowany. Jeśli nadajnik jest za horyzontem, to szanse są marne lub żadne. ATIS dla Gdańska nadawany jest z Gdańska, ATIS dla Poznania - z Poznania, ATIS dla Łodzi - z Łodzi. Jeśli więc chcesz odbierać jednocześnie te trzy stacje, powinieneś umieścić swoją antenę gdzieś w okolicy Solca Kujawskiego, na wysokości ok 2 km nad poziomem terenu. Najprościej będzie zapewne odbierać... hmm... z samolotu?łapie samoloty w całej zachodniej części kraju aż do max Gdańska tylko z tym że nie słyszę atisa z Gdańska łodzi i poznania
Ale jeśli jesteś dalej niż kilkadziesiąt km od Warszawy, to tego, co mówi do nich kontroler, pewnie już nie słyszysz, prawda?Z kolei na częstotliwości [128.8 MHz - red.] słyszę rozmowy pilot/pilot bądź pilot/wieża
Nic w tym nie ma dziwnego. Kontroler nadaje z anteny naziemnej, która jest nisko, więc jej nie słyszysz, a samoloty nadają z wysoka, więc je słyszysz (i również widzisz, bo jak pewnie zauważyłeś, w pogodny dzień z centrum Polski widać na niebie smugi samolotów znajdujących się w praktycznie dowolnym miejscu kraju, co oznacza, że można też usłyszeć je przez radio)
Zakładki