Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar toudi24

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie Skaner w Norwegi


    Polecamy

    Drodzy koledzy w środę wybieram się na krótki lot do norwegi chciałbym wiedzieć czy tam przypadkiem używanie skanera nie jest przypadkiem nielegalne.

    Również chciałbym się dowiedzieć jakich częstotliwości mogę się spowiedziewać na trasie EPKT - ENTO - Oczywiście nie chodzi mi o TWR czy APR bo te łatwo znaleźć a o kontrolę obszaru.
    Pozdrawiam, Tobiasz

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Nie wiem jak jest w Europie, ale tutaj skaner jest klasyfikowany jako radio i uzywanie na pokladzie jest zabronione. Ogolnie, urzadzenia ktore odbieraja na tym samym pasmie co instrumenty do nawigacji czy komunikacji sa zabronione na pokladzie.
    Na 99% jestem pewien ze w Europie jest takie samo prawo dotyczace sprzetu radiowego na pokladzie.
    Nastepna rzecza jest ze slyszal bys tylko pilotow, czyli monolog w jedna strone.

    W podsumowaniu nie proponowal bym skanera na pokladzie.

  3. #3
    Awatar Encanto

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafaldca Zobacz posta
    Nastepna rzecza jest ze slyszal bys tylko pilotow, czyli monolog w jedna strone.

    W podsumowaniu nie proponowal bym skanera na pokladzie.
    A czemu niby słyszałby tylko pilotów ??? Lotnictwo cywilne na całym świecie używa łączności typu simplex, więc na jednej częstotliwości słyszałby zarówno pilotów jak i kontrole obszaru/wieżę/APP czy cokolwiek co by tam sobie w danym momencie nastawił

  4. #4
    Awatar toudi24

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Zapewne koledze chodziło o zasięg z którym mały skaner może mieć problem. Niemniej jednak ciekawi mnie właśnie jak się odbywa taka komunikacja z samolotu. Co do samego używania to opinie są niejednoznaczne i wyczytałem że wiele osób z powodzeniem nasłuchuje.
    Pozdrawiam, Tobiasz

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    A jaka bedzie mial antene przy skanerze? Ja np. nie slysze pilotow gdy jestem na lotnisku i mam kitowa antene a samoloty rozmawiajacy z approach jest jakies 80-100nm od lotniska. Wtedy slysze tylko kontrolerow. Gdy skaner mam podlaczony do mojej metrowej anteny przymocowanej na bagazniku samochodu (o takiej uzywam CB Radio Antenna) to wtedy slysze i pilotow i kontrolerow.
    OPa skaner, przypuszczam ze nie bedzie podlaczony do wielkiej anteny.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez toudi24 Zobacz posta
    Zapewne koledze chodziło o zasięg z którym mały skaner może mieć problem.
    Dokladnie o to mi chodzilo, co opisalem troszeczke wyzej. A co do sluchania w samym samolocie, to tak jak napisalem - nie wiem jak jest w EU ale zgaduje ze tak samo jak tutaj.

  7. #7
    Awatar toudi24

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Antenka wiadomo będzie malutka - Mam ochotę posłuchać pilotów ATC mnie mniej interesuje Dlatego pytam o częstotliwości jakich mogę się spodziewać bo ze zrozumieniem mogę mieć problem
    Pozdrawiam, Tobiasz

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Wstaw na funkcje skanowania i zlap ich na ziemi. Jak bedziesz sluchal to piloci beda podawac na jaka czestotliwosc przechodza. Jak zgubisz to skanujesz dalej.

  9. #9
    Awatar toudi24

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Na ziemi to tower 129.25 potem apr 121.075 więc to nie problem. Mam tylko Inteka i jeszcze skanowania nie próbowałem. Mam nadzieję w takim razie że usłyszę co będą podawać piloci
    Pozdrawiam, Tobiasz

  10. #10
    Awatar Encanto

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez toudi24 Zobacz posta
    Zapewne koledze chodziło o zasięg z którym mały skaner może mieć problem. Niemniej jednak ciekawi mnie właśnie jak się odbywa taka komunikacja z samolotu. Co do samego używania to opinie są niejednoznaczne i wyczytałem że wiele osób z powodzeniem nasłuchuje.
    Wielkość skanera nie ma tu nic do rzeczy.... taki mały skaner jak to ująłeś posiada często większą czułość od niejednego radia lotniczego

    @Rafaldca - Jakiego typu skanerem się posługujesz? Przy takiej odległości samoloty powinieneś słyszeć bez problemu, nawet na tej małej antenie....

  11. #11
    Awatar toudi24

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Encanto Zobacz posta
    Wielkość skanera nie ma tu nic do rzeczy.... taki mały skaner jak to ująłeś posiada często większą czułość od niejednego radia lotniczego

    @Rafaldca - Jakiego typu skanerem się posługujesz? Przy takiej odległości samoloty powinieneś słyszeć bez problemu, nawet na tej małej antenie....
    Ja używam skanera Intek AR-109 i niestety mam taki sam problem jak kolega. W zależności od tego w którym miejscu lotniska się znajduje tak różnie ze słyszalnością wieży i samolotów. Np. będąc na podejściu wieżę słyszę doskonale czasami mi przebija ATIS czego nie rozumiem, natomiast samoloty będące na płycie słyszę dopiero gdy dostają zgodę na start. Natomiast podchodzące samoloty słychać jeszcze na APR
    Pozdrawiam, Tobiasz

  12. #12
    Awatar Encanto

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez toudi24 Zobacz posta
    będąc na podejściu wieżę słyszę doskonale czasami mi przebija ATIS czego nie rozumiem,
    Wynika to ze stosunkowo słabej selektywności jakie mają skanery typu AR-109 czy FR-100. Z tego powodu nie zaleca się stosowania do nich zewnętrznych anten, bo często nasłuchując danej freq słyszy się jednocześnie np radio Maryja, Eska lub inne Zet

    Co do problemu ze słyszalnością to nie mam pojęcia czemu nie dochodzi Wam sygnał z tak bliskiej odległości, niby teoretycznie może być przesłonięty budynkami na lotnisku, ale przy tak małych odległościach nie powinno być problemu...dziwna sprawa... No chyba, że korespondencja przed zgodą na start prowadzona jest przez samolot na innej częstotliwości np Delivery, gdzie otrzymuje informacje odlotowe, by potem przełączyć się na TWR i dostać zgodę na start.

  13. #13
    Awatar toudi24

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Chodzi mi cały czas o korespondencje z TWR. Co jeszcze dziwnejsze dla mnie było to gdy miałem okazję być na płycie lotniska. To będąc mniejwięcej na przeciwko TWR przy pasie startowym lepiej słyszałem samoloty niż samą TWR. Mało tego na 129.25 strzasznie mi intek trzeszczy dlatego go zmienić na Unidena tylko nie wiem który model będzie do tego idealny tak żeby też nie kosztował zbyt dużo.
    Pozdrawiam, Tobiasz

  14. #14
    Awatar Encanto

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    z Unidenów miałem 92xlt, był bardzo fajny... ale jeśli zależy Ci na nasłuchu lotnictwa to wytarczy 30xlt.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Encanto Zobacz posta
    Co do problemu ze słyszalnością to nie mam pojęcia czemu nie dochodzi Wam sygnał z tak bliskiej odległości, niby teoretycznie może być przesłonięty budynkami na lotnisku, ale przy tak małych odległościach nie powinno być problemu...dziwna sprawa...
    Cytat Zamieszczone przez Encanto Zobacz posta
    @Rafaldca - Jakiego typu skanerem się posługujesz? Przy takiej odległości samoloty powinieneś słyszeć bez problemu, nawet na tej małej antenie....

    Uzywam tego Unidena a wczesniej tego RS Pro-75.




    To nie chodzi o skanery. Znajomi z innymi skanerami tez maja ten sam problem. Slychac wieze a nie slychac pilotow.
    W kilku miejscach sa bardzo wysokie drzewa i wlasnie w tamtych miejscach jest problem.
    Podlaczylem wielka antene i odrazu bylo slychac pelne konwersacje.

    Tutaj jest mapka tej lokacji. Ten malutki parking na srodku trawy. Wieza jest na wschod w lini prostej od miejsca nasluchu.

    Google Maps - kliknij tutaj po mapke

  16. #16
    Awatar Encanto

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Teren faktycznie gęsto zadrzewiony, więc wszystko wskazuje na to, że w tych niektórych miejscach drzewa skutecznie tłumią sygnał.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •