Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
Like Tree5Likes

Wątek: VDL2 - odbiór, oprogramowanie

  1. #1
    Awatar alexcage

    Dołączył
    Jan 2015
    Mieszka w
    Ostrowiec Św.

    Domyślnie VDL2 - odbiór, oprogramowanie


    Polecamy

    Witam

    Jestem ciekaw czy ktoś interesował się tematem VDL2. To "nowy ACARS". Z tego co widzę jedynym programem do dekodowania ramek VDL2 jest MultiPSK jakiegoś człeka z francji. Program jest płatny, dość archaiczny i nie tani. Szkoda, bo z tego co widzę, z nasłuchu pasma, ramki VDL2 są odbierane dość dobrze i w odróżnieniu od ACARS jest ich o wiele więcej.

  2. #2

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Pojawił się na rynku nowy software z rodziny dumpów:

    https://github.com/szpajder/dumpvdl2

    Działa pod Linuxem, na x86 i ARMie. Na antenie zewnętrznej odbieram ponad 30k wiadomości VDL2 na dobę, z czego 6-7k jest z samolotów, a reszta z pobliskiej stacji naziemnej.

    Co ciekawego w tym leci? Jeśli chodzi o komunikaty z użyteczną treścią, to w polskim FIRze na razie tylko ACARS over AVLC (czyli takie same wiadomości, jak w starym ACARSie, tyle że przesyłane po nowym radiu). Wiele samolotów korzysta jednocześnie ze starego ACARSu i z VDLa, ale są też takie, które mają tylko VDL (np. Bombardiery CS100 Swiss i CS300 Air Baltic). Poza ACARSem lecą jeszcze różne ramki kontrolne służące do zarządzania połączeniem między samolotem a stacjami naziemnymi (handoffy, exchange identification, call requesty protokołu X.25, oraz różne starożytne protokoły routingu, jak ES-IS albo IDRP). dumpvdl2 dekoduje większość tych ramek. Pewnie kiedyś pojawi się u nas CPDLC (PANSA, SITAOnAir to Deploy CPDLC Technology in Poland - Avionics), ale na razie go jeszcze nie ma i program nie umie go dekodować, bo nie mam danych, które mógłbym analizować.

    Na deser zrzut listy linii, z których samolotów odebrałem dziś cokolwiek po VDLu:

    ACA
    ADR
    AFL
    AFR
    ARN
    AZA
    BOE
    BTI
    DLH
    FIN
    IBE
    IBK
    KZR
    LLP
    LOT
    MSC
    NAX
    QTR
    SAS
    SBI
    SVR
    TAP
    THY
    TOM
    UAE
    UAL
    VDA
    VJT
    VLG

  3. #3

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Witam,

    A mógłbym poprosić o kilka przykładowych depesz wysyłanych z samolotów poprzez VDL2 (szczególnie interesują mnie depesze np. "engine health reports" wysyłane przez CS100 Swiss'a oraz wszystkie rodzaje position reports wysyłane np. przez CS300 Air Baltic i inne a/c w FIR EPWW)? Od lat odbieram ACARS-a a teraz chciałbym na drugim zestawie uruchomić VDL2 korzystając z ww. nowego software, jak go zainstalować i skonfigurować z Funcube dongle + SDR Sharp? Byłbym wdzięczny o wskazówki aby rozpocząć ściąganie k wiadomości.

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vortilon Zobacz posta
    Witam,

    A mógłbym poprosić o kilka przykładowych depesz wysyłanych z samolotów poprzez VDL2 (szczególnie interesują mnie depesze np. "engine health reports" wysyłane przez CS100 Swiss'a oraz wszystkie rodzaje position reports wysyłane np. przez CS300 Air Baltic i inne a/c w FIR EPWW)?
    CSy nie są zbyt rozmowne... Wszystkie dane użyteczne nadają komunikatami ACARS enkapsulowanymi w ramki AVLC. Kilka przykładów:

    Kod:
    [2017-02-24 08:59:38] [136.975] [-27.1/-44.5 dBFS] [17.4 dB]
    4B17E2 (Aircraft, On ground) -> 2B86F7 (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 5 rseq: 0 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .HB-JBE Flight: LX135K
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 8 Ack: ! Msg no.: C12A
    Message:
    #CFB                          Page #1
    REPORT: Flight Deck Effects (Condensed)
    REPORT DATE/TIME: 24-Feb-2017 07:59
    AIRCRAFT TAIL NUMBER: ---------
    -----------------------------------
    
    256C03         24Feb2017 07:59:35 TAXI IN  0   ACTIVE
    
    
    [2017-02-23 10:04:11] [136.975] [-19.5/-44.9 dBFS] [25.4 dB]
    4B17E1 (Aircraft, Airborne) -> 2B86F7 (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 2 rseq: 7 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .HB-JBD Flight: LX134X
    Mode: 2 Label: 2B Blk id: 9 Ack: ! Msg no.: M19A
    Message:
    EPWA,LSZH,0904,----
    
    [2017-02-23 10:05:08] [136.975] [-13.8/-42.9 dBFS] [29.1 dB]
    4B17E1 (Aircraft, Airborne) -> 2B86F7 (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 5 rseq: 3 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .HB-JBD Flight: LX134X
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 2 Ack: ! Msg no.: 704A
    Message:
    #T7B- R642
    
     HB-JBD,5318410-02,929537,139537,00409,EPWA,LSZH,09:03:58,2017:02:23,00000000
    000004,020109
    
    TAKE OFF DERATE(09:03:58)
    81.609,12.188,14.563,81.484,112.688,0.000,109955.000,91.297,91.312,0.000,1,1
    16.672,16.648,00000,fff9f31e,fff9f33e,fffbffb0,00050,0.000,0.000,0.000,00000
    00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000
    00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000,00000
    00000,00000,00000,00818,00015,00800,00800,00000,00000,00000,00000,0.000,00001
    00001
    811.333,0.081,66.729,66.971,0.035,66.937,66.958,94.477,94.477,0.000,0.000
    59.302,59.237,0.000,0.000,13.815,14.607,774.000,0.187,8.714,2875.333,2873.333
    0.192,33.961,34.896,89.979,59.253,59.224,14.643,14.645,7.021,6.937,33.970
    33.794,449.563,449.250,120.271,84.333,97.318,97.703,535.250,533.563,0.000,0.000
    0.034,83.031,83.333,142.432,139.276,82.094,82.005,480.000,478.333,4898.167
    4909.833,89.375,89.354,809.333
    :
    Nie zaobserwowałem engine health reportów - chyba że w tym ostatnim coś jest na ten temat? Albo może nadają te raporty tak rzadko, że przegapiłem.

    Jeśli chodzi o depesze pozycyjne, to nie ma się czym podniecać... Owszem, zdarzają się, ale w zasadzie wyłącznie w postaci ACARSów enkapsulowanych w AVLC, a więc prawdopodobnie większość z nich jest nadawana jednocześnie po ACARSie zwykłym i VDLowym. Przykład z Turkisha:

    Kod:
    [2017-02-24 10:15:51] [136.975] [-22.9/-47.7 dBFS] [24.8 dB]
    4BAB2E (Aircraft, On ground) -> 25D2F7 (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 7 rseq: 7 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .TC-JYN Flight: TK07YZ
    Mode: 2 Label: 16 Blk id: 4 Ack: ! Msg no.: M27A
    Message:
    /N 52.037/E 18.840/35999/2402/0915/05859/1023/
    Ten format jest zrozumiały dla Planeplottera, więc jeśli się skonfiguruje dumpvdl2 tak, aby wysyłał do niego ACARSy, to Planeplotter zaznaczy pozycję na mapie. Inny przykład - z Air France, tego akurat PP nie umie sparsować, trzeba będzie zgłosić do Beva, żeby go nauczył:

    Kod:
    [2017-02-26 10:03:03] [136.975] [-30.2/-44.4 dBFS] [14.2 dB]
    3944F2 (Aircraft, Airborne) -> 2B86F7 (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 6 rseq: 2 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .F-GRHS Flight: AF1145
    Mode: 2 Label: 2F Blk id: 2 Ack: ! Msg no.: M27A
    Message:
    
    #0903/+53.21+016.93/38002/0058
    Niektórzy się ekscytują informacjami o pozycji przesyłanymi w ramkach XID:

    Kod:
    [2017-02-23 20:07:20] [136.975] [-28.6/-47.6 dBFS] [19.0 dB]
    461F31 (Aircraft, Airborne) -> 2B86F7 (Ground station): Command
    AVLC: type: U (XID) P/F: 1
    XID: Handoff Initiation
    Public params:
     Parameter set ID: 8885:1993
     Procedure classes: 00 01
     HDLC options: 20 a4 80
    VDL params:
     Parameter set ID: V
     Connection management: 01
     XID sequencing: 04
     AVLC specific options: 25
     Destination airport: EFHK
     Aircraft location: 52.0N 18.4E 36000 ft
    Moim zdaniem, zupełnie niesłusznie, bo to nie są depesze pozycyjne. Ramki XID są ramkami warstwy łącza danych i służą do zarządzania połączeniem na warstwie radiowej, więc prawdopodobnie nie docierają dalej niż do najbliższej stacji naziemnej. Precyzja tej pozycji jest taka, jak widać - do dziesiątej części stopnia, czyli mało dokładna. Przypuszczam, ze służy ona do zarządzania handoffami pomiędzy stacjami naziemnymi - sieć naziemna może skorzystać z tej przybliżonej informacji lokalizacyjnej, aby przełączyć samolot do stacji naziemnej, do której ma on bliżej. XIDy nie przenoszą informacji użytecznych z punktu widzenia ATC i nie stanowią zamiennika ani uzupełnienia dla ModeS.

    Od lat odbieram ACARS-a a teraz chciałbym na drugim zestawie uruchomić VDL2 korzystając z ww. nowego software, jak go zainstalować i skonfigurować z Funcube dongle + SDR Sharp? Byłbym wdzięczny o wskazówki aby rozpocząć ściąganie k wiadomości.
    Wszystko jest w pliku README.md (który zresztą wyświetla się na stronie głównej projektu). Z przykładami.

    Obecnie program obsługuje radia RTLSDR oraz Mirics (czyli np. SDRPlay) - Funcube chyba nie zalicza się do żadnej z tych grup?

  5. #5

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Jeszcze jednopytanko, a czy nasza flota narodowego przewoźnika wysyła ciekawe depesze via VDL2 (szczególnie interesują mnie B787, ponieważ coraz rzadziej wysyłająACARS-em)?

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jeśli chodzi o LOT, to VDL używają Embraery i B787. Dashe i B737 go nie mają.

    Embraery wysyłają informacje o tym, że wystartowały i dokąd, oraz różne cyferki bez opisu, a z ziemi dostają przed startem loadsheety i czasem też flight plany. B787 są bardzo rozmowne przed startem i lądowaniem. Wysyłają mniej więcej to samo, co zwykłym ACARSem, czyli masę cyferek w tabelkach. Oczywiście oprócz tego nadają i dostają te wszystkie ramki kontrolne AVLC, X.25, ES-IS, IDRP, które lecą z/do wszystkich samolotów korzystających z VDLa, bo jest to niezbędne, żeby nawiązać i utrzymać łączność.

  7. #7

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Czy można jeszcze poprosić o przykładowe depesze via VDL wysyłane przez nasze embriony i drimki, dla ciekawości chciałbym je porównać z tymi wysyłanymi via ACARS.

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Kod:
    [2017-02-21 06:45:17] [136.975] [-20.0/-46.6 dBFS] [26.6 dB]
    489785 (Aircraft, Airborne) -> 2B86F7 (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 3 rseq: 7 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 1 rseq: 2 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    IDRP Keepalive: seq: 3 ack: 3 credit_offered: 5 credit_avail: 4
    
    
    [2017-02-21 07:28:00] [136.975] [-13.3/-43.8 dBFS] [30.6 dB]
    489788 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 3 rseq: 5 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LDH Flight: LO0417
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 7 Ack: ! Msg no.: F00A
    Message:
    #CFBACMF210_TAKEOFF_20170221062749S.CSV
    ACMF SNAPSHOT REPORT 2017FEB21 06:27:49
    A/C SP-LDH
    SWVER 23.0 APPVER S.3.1    APPNAME OEM.ACM
    SIZE 1963
    170LDI25.4V23-B-V13
    R 2017FEB21 06:27:49 T 2017FEB21 06:27:49
    ----
    
    [2017-02-21 07:28:02] [136.975] [-7.9/-44.1 dBFS] [36.3 dB]
    489788 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 4 rseq: 6 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LDH Flight: LO0417
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 8 Ack: ! Msg no.: F00B
    Message:
    #CFB-
    0, 0, 1, 1, 0, 0, 157.95, 7, 560, 7, 560, 0, 1, 1, 1, 0, 7.1875, 503.25, 4489.
    87, 820.75, 83.0468, 87, 94.3174, 37.6117, 74.6875, 84.2343, 0.367187, 82.75,
    0.892578, 7, 276.125, 445.625, 0.6875, 1, 503.2
    
    [2017-02-21 07:28:06] [136.975] [-4.4/-44.4 dBFS] [39.9 dB]
    489788 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 6 rseq: 0 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LDH Flight: LO0417
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 0 Ack: ! Msg no.: F00D
    Message:
    #CFB338, 1, 1, 10.9283, 0.160166, 0.0468778, 0.0664103, 0.
    441433, 0.109381, 0.195324, 0.148446, 0.554721,
    
    [2017-02-21 07:31:33] [136.975] [-19.6/-44.1 dBFS] [24.4 dB]
    489788 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 0 rseq: 2 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LDH Flight: LO0417
    Mode: 2 Label: 36 Blk id: 1 Ack: ! Msg no.: M26A
    Message:
    59,C,0631,1,1,EPWA,52.14,20.68,52.15,20.73,10,300038,-6,30.8,11166,11,36,261,287,4510D66
    
    [2017-02-21 07:51:47] [136.975] [-14.3/-46.0 dBFS] [31.7 dB]
    489785 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 0 rseq: 1 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LDE Flight: LO0251
    Mode: 2 Label: 22 Blk id: 3 Ack: ! Msg no.: M13A
    Message:
    OFF01LO0251/21210651EPWAELLX06510054
    
    [2017-02-21 07:04:41] [136.975] [-24.7/-45.2 dBFS] [20.5 dB]
    48AD0D (Aircraft, On ground) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 7 rseq: 1 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LIN Flight: LO0351
    Mode: 2 Label: B9 Blk id: 7 Ack: ! Msg no.: M07A
    Message:
    /EDDM.TI2/024EDDMACCBC
    
    [2017-02-21 07:22:42] [136.975] [-24.6/-44.3 dBFS] [19.7 dB]
    48AD0D (Aircraft, On ground) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 6 rseq: 7 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LIN Flight: LO0351
    Mode: 2 Label: 21 Blk id: 0 Ack: ! Msg no.: M10A
    Message:
    OUT01LO0351/21210622EPWAEDDM062200510051*****
    070143000169************
    
    [2017-02-21 08:11:02] [136.975] [-27.3/-46.7 dBFS] [19.3 dB]
    489786 (Aircraft, Airborne) -> 109A1A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 0 poll: 0
    X.25 Call Request: grp: 11 chan: 254 src: 22113606 dst: none
    Facilities:
     Fast Select: 80
     Packet size: 07 07
     Window size: 07 07
     Marker (non-X.25 facilities follow): 0f
     Called address extension: 8c 58 41 41 02 00 93
    Compression support: LREF
    ES-IS IS Hello: Hold Time: 180 sec
     NET: 47 00 27 41 4c 4f 54 00 48 97 86 00 00 00 00 00 00 00 01 00       "G.'ALOT.H..........."
    Kod:
    [2017-02-21 08:40:26] [136.975] [-26.8/-45.8 dBFS] [19.0 dB]
    48AE02 (Aircraft, Airborne) -> 109A0A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 1 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LRC Flight: LO6525
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 6 Ack: ! Msg no.: D21A
    Message:
    #DFB<121>FER
     SP-LRCLOT6525   ER 69820/02/1721:36:54FIMPEPWA442800
     380002673  1-191-18448  54675 -561
     2804BSM5210180
    10088
    21:36:54   0(  2(  1938000
    06:36:54  -0(  2(  -939997
    07:36:54  -0( -1( -112
    
    [2017-02-21 08:40:28] [136.975] [-26.6/-45.6 dBFS] [18.9 dB]
    48AE02 (Aircraft, Airborne) -> 109A0A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 2 rseq: 2 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LRC Flight: LO6525
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 7 Ack: ! Msg no.: D21B
    Message:
    #DFB6184
    00:36:54   0(  2(   639995
    01:36:54   0(  2(   139997
    02:36:54  -0(  2(   140002
    03:36:54   0(  2(  -540004
    04:36:54  -0(  2(  -739997
    05:36:54  -0(  2(  -939998
    07:26:30  -0(  1( -1139994
    1301
    
    [2017-02-21 08:40:35] [136.975] [-25.9/-45.7 dBFS] [19.8 dB]
    48AE02 (Aircraft, Airborne) -> 109A0A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 6 rseq: 6 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LRC Flight: LO6525
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 1 Ack: ! Msg no.: D21F
    Message:
    #DFB0    0    1    0
       44   44    0    0    0    0    0    0    1    0
       48   38    0    0    0    0    0    0    1    0
       53   42    0    0    0    0    0    0    1    0
       47   43    0    0    0    0
    
    [2017-02-21 08:42:14] [136.975] [-26.4/-46.7 dBFS] [20.3 dB]
    48AE02 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC: type: U (XID) P/F: 1
    XID: Handoff Initiation
    Public params:
     Parameter set ID: 8885:1993
     Procedure classes: 00 01
     HDLC options: 20 84 80
    VDL params:
     Parameter set ID: V
     XID sequencing: 04
     Destination airport: EPWA
     Aircraft location: 51.3N 20.6E 48000 ft
     Alternate ground stations: 109A0A 10921A
     AVLC specific options: 24
     Connection management: 01
    
    [2017-02-21 08:50:26] [136.975] [-18.9/-46.9 dBFS] [28.0 dB]
    48AE02 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 1 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LRC Flight: LO6525
    Mode: 2 Label: 83 Blk id: 1 Ack: ! Msg no.: M67A
    Message:
    FIMP,EPWA,210750, 51.87,  21.13, 6161,226,-  9.0,  9500
    
    [2017-02-21 08:55:40] [136.975] [-12.9/-45.9 dBFS] [33.0 dB]
    48AE02 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 5 rseq: 5 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LRC Flight: LO6525
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 3 Ack: ! Msg no.: D24J
    Message:
    #DFB04  92  96 108 10000CLEAN157  2315  74
     31 106 104 104 112 100 104 116 10800CLEAN143  2121  75
     1
    ............ 00 00 00 23DC
    ............
    ..........................
    ............
    .....................
    
    [2017-02-21 08:58:46] [136.975] [-24.2/-45.9 dBFS] [21.8 dB]
    48AE02 (Aircraft, On ground) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 6 rseq: 6 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LRC Flight: LO6525
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 2 Ack: ! Msg no.: E13A
    Message:
    #EIBRPT04;PG1;REAL;SW021M1RV01
    1  METRIC UNITS
    2  15;18
    3  16;OPEN
    4  17
    5  OPEN
    6  ON
    7  ON;OVRD
    8  7.9;ON
    9  OPEN;11.8
    10 100
    11 ON;16
    12 11.8;16
    13 OPEN;43
    14 OFF
    15 0.0
    16 CLOSED
    17 +7;OFF
    
    [2017-02-21 08:58:47] [136.975] [-26.2/-46.3 dBFS] [20.1 dB]
    48AE02 (Aircraft, On ground) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 7 rseq: 7 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LRC Flight: LO6525
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 3 Ack: ! Msg no.: E13B
    Message:
    #EIB
    18 ON GROUND
    19 AUTO
    20 AUTO
    21 STBY;OFF
    22 STBY;0.0
    23 NORM;ON
    24 NORM;9.7
    25 ;21;FEB;17;07:58:42
    
    [2017-02-21 08:58:55] [136.975] [-28.9/-45.5 dBFS] [16.6 dB]
    48AE02 (Aircraft, On ground) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 2 rseq: 2 poll: 0
    ACARS:
    Reg: .SP-LRC Flight: LO6525
    Mode: 2 Label: H1 Blk id: 6 Ack: ! Msg no.: E14C
    Message:
    #EIBTBY;NORM;NORM;NORM
    2  ---;42;48;33
    3  ---;128;129;0
    4  ---;127;128;0
    5  ---;127;128;0
    6  ---;186;191;1
    7  ---;187;191;0
    8  ---;187;190;2
    9  OPEN;OPEN
    10 OPEN
    11 OPEN
    12 OPEN
    13 13;4
    14 0;8;10;0
    
    [2017-02-21 11:38:47] [136.975] [-30.7/-46.5 dBFS] [15.8 dB]
    48AE05 (Aircraft, Airborne) -> 1099EA (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 3 rseq: 6 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 0 rseq: 2 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    IDRP Open: seq: 1 ack: 1 credit_offered: 5 credit_avail: 3
     Hold Time: 900 seconds
     Max. PDU size: 3000 octets
     Source RDI: 47 00 27 41 42 4f 45 00 48 ae 05   "G.'ABOE.H.."
       01 01 0e 00 08 06 06 04 2b 1b 00 00 00 00 01
    
    [2017-02-21 11:41:50] [136.975] [-29.4/-45.9 dBFS] [16.5 dB]
    48AE05 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 0 poll: 0
    X.25 Call Request: grp: 11 chan: 255 src: 22127005 dst: none
    Facilities:
     Fast Select: 80
     Packet size: 07 07
     Window size: 07 07
     Marker (non-X.25 facilities follow): 0f
     Called address extension: 8c 58 41 41 02 00 9b
    Compression support: LREF
    ES-IS IS Hello: Hold Time: 180 sec
     NET: 47 00 27 41 42 4f 45 00 48 ae 05 00 00 00 00 00 00 00 01 00       "G.'ABOE.H..........."

  9. #9
    Awatar alexcage

    Dołączył
    Jan 2015
    Mieszka w
    Ostrowiec Św.

    Domyślnie

    Szpajder szacun za bardzo dokładną i rzeczową analizę VDL2 i odświeżenie tematu

  10. #10

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Miałbym uprzejmą prośbę o pomoc w instalacji oprogramowania "szpajdera" tj. -dumpvdl2 oraz RTL-SDR-Airband na Rasberry Pi3, postępuje zgodnie z instrukcją i nadal nic nie zainstalowałem, prawdopodobnie sama obsługa Rasberry Pi3 trochę mnie przerosła, posiadam ten sprzęt od soboty a w przeszłości nie miałem jak dotąd kontaktu z linuxem, jedynie co udało mi się zainstalować to Rasbian przez diskimager.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  11. #11

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPPO/EPPK

    Domyślnie

    Instrukcja jest precyzyjna, więc też podaj precyzyjnie w którym miejscu się zacinasz i jakie masz ewentualne błędy.

  12. #12

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Coś u mnie nic nie odbiera. Fakt, że nie mam najlepszej anteny do odbioru acarsu - na razie stosuję kitową, którą mam z donglem, ale za pomocą acarsdec sporo odbieram. Plik vdl2.log po 24 godzinach mam pusty... Any idea?


    root@pi:~/dumpvdl2# ./dumpvdl2 --rtlsdr 0 --gain 40 --correction 42 --output-file /var/www/html/vdl2.log
    dumpVDL2 v1.0.0-17-gd4d0c4f
    Warning: frequency not set - using VDL2 Common Signalling Channel as a default (136975000 Hz)
    Sampling rate set to 1050000 sps
    Found 2 device(s):
    0: Realtek, RTL2838UHIDIR, SN: 00000001
    1: Realtek, RTL2832U, SN: 00001000


    Using device 0: Generic RTL2832U OEM
    Found Rafael Micro R820T tuner
    Exact sample rate is: 1050000.026077 Hz
    Center frequency set to 136975000 Hz
    Device #0: gain set to 40.20 dB
    Device 0 started

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Coś u mnie nic nie odbiera. Fakt, że nie mam najlepszej anteny do odbioru acarsu - na razie stosuję kitową
    Ten patyczek 10 cm? Nie nadaje się, jest znacząco za krótki. Polecam dipol na zakres airband VHF.

    ale za pomocą acarsdec sporo odbieram.
    Porównanie z ACARSem nie jest właściwe - ACARS ma znacznie mniejszą prędkość bitową, więc łatwiej go zdekodować nawet przy niskim poziomie sygnału do szumu (a więc i na kiepskiej antenie). Na niekorzyść VDL2 działa również stosowana w nim modulacja różnicowa, która dodatkowo podnosi wymagania na SNR.

    Oczywiście jest możliwe, że demodulator w dumpvdl2 nie działa optymalnie (wszak program jest na dość wczesnym etapie rozwoju) i pewnie kiedyś go poprawię, tym niemniej nie spodziewałbym się poprawy o 4000% Może raczej o 15-20%.

    Plik vdl2.log po 24 godzinach mam pusty... Any idea?
    Odpowiedź na to pytanie jest w FAQ w pliku README.md.

  14. #14

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szpajder Zobacz posta
    T
    Porównanie z ACARSem nie jest właściwe - ACARS ma znacznie mniejszą prędkość bitową, więc łatwiej go zdekodować nawet przy niskim poziomie sygnału do szumu (a więc i na kiepskiej antenie). Na niekorzyść VDL2 działa również stosowana w nim modulacja różnicowa, która dodatkowo podnosi wymagania na SNR.
    Dzięki, to wiele tłumaczy. Do anteny, to muszę chyba sobie też porządny maszt postawić, bo mój balkon i tak już zaczyna choinkę przypominać - projekt pt. stacja pogodowa cały czas się ewoluuje i się rozrasta

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Właśnie wyszła wersja 1.1.0 dumpvdl2.

    Pierwsza duża nowość to wsparcie dla odbiorników SDRPlay RSP przy użyciu oficjalnego, binarnego API. Napisał to kolega z Francji i podobno nawet działa, ale nie mam takiego odbiornika, więc nie testowałem osobiście. Wróbelki ćwierkają, że na donglach DVB-T daje się jednak odebrać więcej depesz niż na RSP, więc może coś tam jeszcze trzeba poprawić.

    Druga duża nowość to dekodowanie komunikatów ICAO Context Management oraz CPDLC. Output na razie wygląda dość siermiężnie, będzie to upiększone w kolejnych wersjach. Poniżej kilka przykładów dla ciekawskich:

    Logowanie do usługi CPDLC - widać, kto, skąd, dokąd i kiedy:

    Kod:
    [2017-05-21 19:32:06 CEST] [136.975] [-20.6/-45.0 dBFS] [24.4 dB]
    502C54 (Aircraft, Airborne) -> 2B86F7 (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 0 rseq: 3 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 7 rseq: 7 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
    cmLogonRequest: CMLogonRequest ::= {
        aircraftFlightIdentification: BTI2UK
        cMLongTSAP: LongTsap ::= {
            rDP: 41 42 54 49 00
            shortTsap: ShortTsap ::= {
                aRS: 50 2C 54
                locSysNselTsel: 00 00 00 00 00 00 00 00 01 01
            }
        }
        groundInitiatedApplications: groundInitiatedApplications ::= {
            AEQualifierVersionAddress ::= {
                aeQualifier: 22
                apVersion: 1
                apAddress: longTsap: LongTsap ::= {
                    rDP: 41 42 54 49 00
                    shortTsap: ShortTsap ::= {
                        aRS: 50 2C 54
                        locSysNselTsel: 00 00 00 00 00 00 00 00 01 02
                    }
                }
            }
        }
        airportDeparture: EETN
        airportDestination: LOWW
        dateTimeDepartureETD: DateTime ::= {
            date: Date ::= {
                year: 2017
                month: 5
                day: 21
            }
            time: Time ::= {
                hours: 16
                minutes: 17
            }
        }
    }
    "Dzień dobry, tu ACC Praha":

    Kod:
    2B86F7 (Ground station, On ground) -> 3C6678 (Aircraft): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 6 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 2 rseq: 1 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a8 19 63 30 2a e8 65 52 84 cc 00 2d c9 e1 d5 a5 4a 2c ea 88 20 d4 86 82 ac e9 35 10 4c 97 06 0a ca 14 a0 c8 82 82 94 18 90 69 2c 87 16 75 48 b4 88 15 90
    c2 83 40
    ATCUplinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 3
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 5
                    day: 21
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 4
                        minutes: 51
                    }
                    seconds: 0
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCUplinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                uM183FreeText: CURRENT ATC UNIT LKAA,PRAHA RADAR,CENTER
            }
        }
    }
    "Request climb to FL370":

    Kod:
    [2017-06-13 15:25:50 GMT] [136.775] [-27.9/-47.0 dBFS] [19.1 dB]
    406F7B (Aircraft, Airborne) -> 216B45 (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 0 rseq: 3 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 254 sseq: 5 rseq: 6 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a7 96 50 d1 0a ab 1e ce 40 09 4a a1 03 d9 9e 27 00
    ATCDownlinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 4
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 6
                    day: 13
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 15
                        minutes: 25
                    }
                    seconds: 50
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCDownlinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                dM9Level: singleLevel: levelFlightLevel: 370
            }
        }
    }
    "Proceed direct to MIKOV":

    Kod:
    [2017-06-05 14:28:59 CEST] [136.975] [-12.9/-46.1 dBFS] [33.2 dB]
    2B86F7 (Ground station, On ground) -> 42432C (Aircraft): Command
    AVLC type: I sseq: 7 rseq: 3 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 2 rseq: 0 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a8 09 83 2c 28 85 54 8c 73 b0 12 82 4d 93 2e 7d 62 04 d0 36 68 e0
    ATCUplinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 4
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 6
                    day: 5
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 12
                        minutes: 28
                    }
                    seconds: 59
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCUplinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                uM74Position: fixName: FixName ::= {
                    name: MIKOV
                }
            }
        }
    }
    "Contact Rhein Radar at 133.340" (częstotliwość jest w krokach 5kHz, więc trzeba podzielić przez 200, żeby wyszło w MHz):

    Kod:
    [2017-04-21 07:09:09 GMT] [136.775] [-10.4/-38.7 dBFS] [28.3 dB]
    20B665 (Ground station, On ground) -> 3C6494 (Aircraft): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 6 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 7 rseq: 4 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a8 0f a3 30 17 68 45 4e 8a d2 10 1d 62 2c 4a b5 62 94 88 b2 67 20 a5 06 24 1a 40 6f f0 81 40 10 a0 e8
    ATCUplinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 2
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 4
                    day: 21
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 10
                        minutes: 52
                    }
                    seconds: 33
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCUplinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                uM117UnitNameFrequency: UnitNameFrequency ::= {
                    unitName: UnitName ::= {
                        facilityDesignation: EDUU
                        facilityName: RHEIN RADAR
                        facilityFunction: 0
                    }
                    frequency: frequencyvhf: 26668
                }
            }
        }
    }
    vader and Chriso like this.

  16. #16
    Awatar Chriso

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    Ełk

    Domyślnie

    Dane wyjściowe przekierowane do PP

    Nikon D60
    Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6 GII ED
    MTO 10/1000mm
    UNIDEN UBC125XLT
    Odbiornik DVB-T + PP (znacznik JV)
    http://radar-pl.sytes.net/virtualradar/ (pełny MLAT)

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2017

    Domyślnie

    Witam! Udało mi się odebrać przy użyciu SDR Console i MultiPSK Pozdrawiam Mirek

  18. #18

    Dołączył
    Oct 2017

    Domyślnie

    Witam! Proszę o odrobinę wyrozumiałości, bo jestem pierwszy raz tutaj na foru. Udało mi się odebrać i zdekodować VDL2 przy użyciu SDR Console V.3 i MultiPSK. Nie ukrywam, że MultiPSK zakupiłem głównie z powodu VLD2 i Orbcomm. Program wygląda może i topornie ale działa super. Ważna jest oczywiście antena (SDR dongle w mniejszym stopniu do tego zadania). Antena którą posiadam to Albrecht Allband i na niej nieustannie idą depesze. Ustawiłem według tego filmiku https://www.youtube.com/watch?v=H8EImHDr6F0 Aby fajnie go obejrzeć proponuję jego ściągnięcie bo z przeglądarki obraz jest dość zamazany. Podam tylko że wybrano modulację Wide-U i filtr 24kHZ. Jeszcze nie przenosiłem danych do programu Display Language ale to już zupełnie inna bajka. Pozdrawiam Mirek

  19. #19

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Warszawa
    walusinsky likes this.

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Indeed :-)

    Kod:
    [2017-11-21 15:56:20 CET] [136.975] [-27.3/-47.3 dBFS] [20.0 dB]
    10920A (Ground station, On ground) -> 48AE06 (Aircraft): Command
    AVLC type: I sseq: 4 rseq: 1 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 0 rseq: 5 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a8 16 43 30 24 a0 45 6a 8e e1 30 5b 90 43 ab 4a 94 59 d5 10 41 a9 0d 05 59 d2 6a 20 8b 42 bd 75 91 68 57 ae b2 1c 59 d5 22 d2 20 3b 58 4a 3f
    ATCUplinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 2
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 11
                    day: 21
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 14
                        minutes: 56
                    }
                    seconds: 19
                }
            }
            logicalAck: 1
        }
        messageData: ATCUplinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                uM183FreeText: CURRENT ATC UNIT EPWW,EPWW,CENTER
            }
        }
    }
    
    [2017-11-21 17:09:24 CET] [136.975] [-26.9/-47.5 dBFS] [20.6 dB]
    10920A (Ground station, On ground) -> 48AE06 (Aircraft): Command
    AVLC type: I sseq: 7 rseq: 3 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 7 rseq: 3 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a8 0c b3 30 11 88 65 6a 90 25 80 2d c2 ab c9 a9 06 6d 94 13 27 d4 66 41 81 4a c1 dc
    ATCUplinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 3
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 11
                    day: 21
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 16
                        minutes: 9
                    }
                    seconds: 24
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCUplinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                uM183FreeText: WITAMY LOT3
            }
        }
    }
    
    [2017-11-21 17:10:24 CET] [136.975] [-26.9/-47.9 dBFS] [21.0 dB]
    10920A (Ground station, On ground) -> 48AE06 (Aircraft): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 5 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 1 rseq: 5 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a8 0e 73 30 15 08 85 6a 90 29 70 2d c3 ad 41 87 6a cc e8 33 6c a0 a9 16 9d 4b 24 06 17 e7 3a 40
    ATCUplinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 4
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 11
                    day: 21
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 16
                        minutes: 10
                    }
                    seconds: 23
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCUplinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                uM183FreeText: ZACZYNAMY TESTY
            }
        }
    }
    
    [2017-11-21 17:13:35 CET] [136.975] [-27.0/-48.0 dBFS] [21.0 dB]
    10920A (Ground station, On ground) -> 48AE06 (Aircraft): Command
    AVLC type: I sseq: 3 rseq: 7 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 6 rseq: 2 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a8 09 83 2c 29 45 6a 90 36 20 12 82 50 8b 3a 7d 22 06 4b 8b b5 f0
    ATCUplinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 10
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 11
                    day: 21
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 16
                        minutes: 13
                    }
                    seconds: 34
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCUplinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                uM74Position: fixName: FixName ::= {
                    name: PENOR
                }
            }
        }
    }
    
    [2017-11-21 17:21:56 CET] [136.975] [-27.0/-47.8 dBFS] [20.8 dB]
    10920A (Ground station, On ground) -> 48AE06 (Aircraft): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 5 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 3 rseq: 7 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a8 1b 93 30 2f 4b 05 6a 90 57 70 2d cb 21 da b2 82 6c fb 51 61 c9 8a 82 84 19 d4 ea 57 9e 82 bd 9a 73 20 c3 41 0e 64 99 b0 90 46 98 82 94 5a 35 62 d3 a8 81 f9 05 a6 e9 0d 78
    ATCUplinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 24
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 11
                    day: 21
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 16
                        minutes: 21
                    }
                    seconds: 55
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCUplinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                uM183FreeText: CZY MOZECIE PANSTWO WYSLAC CLIMB FL REQUEST ?
            }
        }
    }
    
    [2017-11-21 17:22:45 CET] [136.975] [-33.6/-47.8 dBFS] [14.3 dB]
    48AE06 (Aircraft, Airborne) -> 10920A (Ground station): Command
    AVLC type: I sseq: 1 rseq: 5 poll: 0
    X.25 Data: grp: 11 chan: 255 sseq: 3 rseq: 7 more: 0
    CLNP PDU, compressed header:
    COTP Data:
       00 a7 96 50 d6 0a d5 20 b5 a0 09 4a f1 07 a7 77 05 40
    ATCDownlinkMessage ::= {
        header: ATCMessageHeader ::= {
            messageIdNumber: 24
            dateTime: DateTimeGroup ::= {
                date: Date ::= {
                    year: 2017
                    month: 11
                    day: 21
                }
                timehhmmss: Timehhmmss ::= {
                    hoursminutes: Time ::= {
                        hours: 16
                        minutes: 22
                    }
                    seconds: 45
                }
            }
            logicalAck: 0
        }
        messageData: ATCDownlinkMessageData ::= {
            elementIds: elementIds ::= {
                dM9Level: singleLevel: levelFlightLevel: 380
            }
        }
    }
    vader likes this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •