-
-
Też czasami tak jest na 132.700 MHz. Wtedy samoloty słychać tak dobrze jak kontrolera.
-
Ja mieszkam w Łodzi i również wspaniale słyszę 134.925...Bardzo wyraznie .. i to na fabrycznej
-
Nie słuchałem 134.925 MHz jakieś dwa tygodnie. Dzisiaj włączyłem i odrazu wydawało mi się że coś jest nie tak bo modulacja z samolotów była ostra i trochę metaliczna, dokładnie taka jak zawsze kontrolera z 134.925. Odkręciłem antenę dachową podłączyłem zwykłą antenkę od ręczniaka i każdy sygnał z samolotu był odbirany z identyczną siłą.
Kiedyś była już zagadaka jak to możliwe że w Polsce jest kilka stacji które pracują równocześnie na 134.925 i wreszczie ktoś pokazał na czym polega ten system (dla tych co nie czytali - nadajniki tak naprawdę nadają w zależności od miejsca z częstotliwością 134.925 +/- 5 kHz).
Ale jak możliwe jest że samolot lecący np. nad Krakowem nadaje na 134.925 jest odbierany przez stację która równocześnie również nadaje na 134.925.
-
Proste odbiornik sygnału z samolotu jest w innej lokalizacji jak nadajnik.W razie czego jest tez odstep 5kHz.Tak na marginesie to ten "krakowski"134.925 to chyba predzej na 134.920 siedzi.Ostatnio słabo go slyszalem( w południowej Polsce) i po zmianie o 5 kHz w dól sygnał byl troche mocniejszy.Acha i jeszcze samolot moze nadawc np na 120.950 a retransmisja moze byc na 134.925.
-
A ja myśle że to nie jest takie proste.
Samolot musiał by nadawać na 120.950 ale słuchać na 134.925. Radia krótkofalarskie posiadają taką możliwość ale nie wiem czy lotnicze tak.
Z jednoczesnym odbiorem i nadawaniem na 134.925 raczej taka prosta rzecz nie jest. Nawet jeżeli przyjmiemy że w Polsce mamy cztery nadajniki ACC to istnieje punkt styczności czterech okręgów nadawania. Tutaj pomagją przesunięcia +/- 5 kHz ale weź pod uwagę to, że samolot nie nadaje sygnału prosto do odbiornika tylko rozsyła sygnał w każdym kierunku. Więc samolot lecący obok samolotu który nadaje odbiera sygnał równocześnie z samolotu nadającego korespondencje jak i retransmisje z ACC.
-
Nie wiem, czy to był akurat ten przypadek, ale podejrzewam łączenie (coupling) częstotliwości. Ma to miejsce przy np. połączeniu sektorów, aby nie zmuszać wielu załóg do zmiany częstotliwości. Polega to na tym, że każdy odebrany sygnał na jednej z częstotliwości należąych do grupy, jest retransmitowany na pozostałych. Oczywiście jeśli kontroler nadaje, to na wszystkich częstotliwościach na raz. Efekt jest taki, że (pomijając zasięgi i propagację) na wszystkich częstotliwościach słychać dokładnie to samo i można na nich prowadzić korespondencję. Pilot nawet nie wie, że takie łączenie ma miejsce.
-
Nie wierze w shift na pasmie lotniczym Chodzilo mi raczej o to co kolega psotter napisał.W nocy mamy jeszcze atywnosc na 132.700 (kiedys 134.125)połnocno-zachodnia Polska i ta czestotliwosc tez jest retransmitowana.W necie jest malo dukumentów na tematy radiostacji ATC ale jeden z nich daje troche "swiatełka"link od strony nr 100 jest garsc informacji na temat radostacji obszarowych
-
Witam !
Jestem nowy w tej dziedzinie - chcę zakupic jakiś skaner lecz nie mieszkam w okolicy żadnego lotniska kontrolowanego (tzn.tylko Powidz) czy 134,95 słychac w całym kraju czy jest tylko jedna antena np. w Wawie ? Po 2. jaki jest orientacyjny zasięg takiego skanera??
Pzdr.
-
Proponuje zadać to pytanie w wątku o skanerach.
Radiostacje ACC znajdują się w kilku miejscach.
Zasięg skanera jest zależny od tego gdzie jest Twoja antena i gdzie znajduej się samolot. U mnie przy antenie na dachu dziesięciopiętrowca samoloty na przelotówkach słysze z z odległości 300-400 km. Radiostacje naziemne ok. 100 km w zależności od ich położenia.
-
Polecamy
Panowie wybaczą, że odgrzewam kotleta, ale mam pewne spostrzeżenia, mianowicie
mieszkam ok. 20 km na północ od miasta Łodzi, po perturbacjach z ustawieniem anteny słyszę EPLL TWR z jakością 5/5 z odległości ok 27 km w linii prostej.
Gdy jest uruchomiony sektor C FIR Warszawa (133.475Mhz) słyszę kontrolera również soczyście i czytelnie. Jednak, tak jak teraz, uruchomiona jest tylko kontrola na 134.925 Mhz słychać u mnie tylko samoloty.
I teraz pytanie - czy to nie jest tak, że po wyłączeniu sektorów dane nadajniki zaczynają nadawać 134.925? Dobrze byłoby, ponieważ ja na tej częstotliwości ze strony kontrolera mam kompletną ciszę.
Chciałbym się równiez dowiedzieć, gdzie znajduje się najbliższy nadajnik w mojej okolicy.
Znalazłem małą rozpiskę:
OBIEKTY RADIOKOMUNIKACYJNE:
1. Busko-Zdrój
2. Góra Chełmska w Koszalinie
3. Chorągwica k. Wieliczki
4. Czempiń(ACC obok VOR/DME "CZE"0
5. Gołymin
6. Nowa Wieś k. Grudziądza
7. Kartuzy
8. Kotuń
9. PL Łódź Lublinek(ACCi FIS na TWR)
10. Sieradz
11. Szczecin (2 obiekty, jeden na radarze)
12. Wrocław (2 obiekty, jeden na radarze)
13. Złota Karczma k. Rębiechowa
14. Krynice k. Białegostoku
15. Poznań (2 obiekty)
16. Kraków PL Balice
17. Służewiec w Warszawie
18. PL Rzeszów Jasionka ( 2 obiekty,
jeden na radarze)
19. PL Zielona Góra – Babimost
20. Bydgoszcz
21. PL Szymany(FIS na TWR)
22. Pułtusk – na obiekcie radiolokacyjnym
Pułtusk
23. Koszalin
24. Grudziądz(chodzi chyba o DVOR "GRU"
25. Katowice(ACC na TWR )
26. Świdnik(w budowie)
Jeśli nadajnik jest na EPLL, to czemu go nie słyszę?
Ostatnio edytowane przez ORMO_PL ; 31-03-2012 o 22:46
Powód: uzupełnienie treści.
Uprawnienia umieszczania postów
- Nie możesz zakładać nowych tematów
- Nie możesz pisać wiadomości
- Nie możesz dodawać załączników
- Nie możesz edytować swoich postów
-
Zasady na forum
Zakładki