Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław/Kraków

    Domyślnie Nieprawidłowe wskazania urządzeń nawigacyjnych w FSX


    Polecamy

    Mam następujący problem: wskazania urządzeń nawigacyjnych (ADF i VOR) odbiegają od rzeczywistości. Np. wg. NavLogu mam lecieć na jakimś konkretnym kursie do VOR-u, ustawiam ten kurs przy użyciu OBS i wg. wskazań nawigacji pokładowej lecę dokładnie po torze. Problem polega na tym, że wg. GPS-a ten tor znajduje się w pewnej odległości (na oko 3-5 mil) od prawidłowego. Również ATC, pry lotach IFR, kieruje mnie na tor wskazywany przez GPS. Podobnie jest z ADF - Np. według GPS, World Map i stopera powinienem mieć NDB m/w na godzinie pierwszej, w odległości powiedzmy 15 Nm, a ADF właśnie wskazuje, że go minąłem i wskazówka przemieszcza się na godzinę 5-tą. O dziwo ILS naprowadza mnie dokładnie na pas startowy.

    Dzieje się to, kiedy latam oryginalnym Learjetem 45. Stąd moje pytanie - czy to coś normalnego, co czasem zdarza się w rzeczywistości (zakrzywienie ziemi, zakrzywienie lub odbicie fal radiowych), mój błąd, czy typowy bug w MSFSX?

    Dzięki za odpowiedzi.
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 14-07-2010 o 21:39

  2. #2
    Awatar Sonqer

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Wys. Strzyż. / EPRZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Sopel
    Również ATC, pry lotach IFR, kieruje mnie na tor wskazywany przez GPS.
    FSX-owskie ATC jest po prostu głupie, i naprowadzi Cię kawałek obok toru na GPS. Ja polecam własną nawigację, przy pomocy utrzymywania HDG. Sprawdź kurs toru na mapie, wstukaj to do HDG i tak leć. Oczywiście najpierw musisz dolecieć do tego toru, bo jeśli wstukasz to jeśli będziesz z daleka od tej linii, to będziesz leciał równolegle do niej, ale oddalony od niej. Podsumowując:
    1. Dolatujesz do toru lotu.
    2. Jak będziesz już bardzo blisko, prawie, że na nim, sprawdzasz kurs HDG i wstukujesz go w autopilocie w utrzymywaniu HDG.

    PS. To jest mój sposób, więc proszę się nie czepiać, jeśli wy to robicie inaczej, lub bardziej fachowo.



    Nikon P90, UL 984, UL 986, UP 746, UM 857

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ten "sposób" zadziała tylko przy bezwietrznej pogodzie, gdy będzie wiało samolot nie doleci do celu.

  4. #4
    Awatar Sonqer

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Wys. Strzyż. / EPRZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor
    Ten "sposób" zadziała tylko przy bezwietrznej pogodzie, gdy będzie wiało samolot nie doleci do celu.
    Masz lepszy? Jeśli tak to proszę o podanie go. Nie, żebym coś do Ciebie miał, ale może masz jakiś lepszy sposób, który przydałby się także mi.



    Nikon P90, UL 984, UL 986, UP 746, UM 857

  5. #5

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    ...wracając do wskazań nawigacyjnych:

    Rzeczywiście jest taka sytuacja, że po zlokalizowaniu latarni VOR (np w defaultowym B747) jeśli miałbym lecieć za zieloną strzałką, która pokazuje się na wyświetlaczu bardzo często się zdarza, że musiałbym znacząco odejść od kursu (tego na GPS). Jak konytnuowałem lot za wskazaniami wyświetlacza nagle odezwało sięATC i kazało zrobić zwrot w stronę tego kursu, który był wyświetlany na GPS (czyli ten z GPS-u traktowany jest jako poprawny).

    ...i tu jest właśnie ta zagadka, czy coś jest źle robione (ustawiane), czy to po prostu błąd oprogramowania.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SonQer^
    Masz lepszy? Jeśli tak to proszę o podanie go. Nie, żebym coś do Ciebie miał, ale może masz jakiś lepszy sposób, który przydałby się także mi.
    Ależ oczywiście, sposobów nawigacji jest cała masa - najlepiej poczytaj http://heading.pata.pl/start.htm Oczywiście nie wszystkie z nich są oddane w FSuie, ale z paroma dodatkami niemal wszystko jest możliwe - od sekstantu, poprzez radziecki NVU do GPSa.

  7. #7
    Awatar Sonqer

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Wys. Strzyż. / EPRZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez slyszers
    ...i tu jest właśnie ta zagadka, czy coś jest źle robione (ustawiane), czy to po prostu błąd oprogramowania.
    Oczywiście, że błąd oprogramowania. Wiele razy powtarzano, że ATC jest po prostu głupie. Mi raz kazało jak już byłem 100ft nad pasem robić go around, a nie było żadnego powodu, pas był czysty. Po prostu FSowskie ATC jest bez sensu jak lokata w pewnym banku.



    Nikon P90, UL 984, UL 986, UP 746, UM 857

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław/Kraków

    Domyślnie

    Tylko że tutaj wyglada na to, ze atc zachowuje sie prawidlowo. To moja pokladowa nawigacja pokazuje blednie lokalizacje radiolatarni. A zalezy mi na tym, zeby porzadnie nauczyc sie latania wlasnie wg NDB i VOR.

  9. #9
    Awatar Sonqer

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Wys. Strzyż. / EPRZ

    Domyślnie

    A poradnik z Aztec czytałeś? Jak nie to polecam. Jest opisane krok po kroku jak nawigować VOR i NDB.



    Nikon P90, UL 984, UL 986, UP 746, UM 857

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław/Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SonQer^
    A poradnik z Aztec czytałeś? Jak nie to polecam. Jest opisane krok po kroku jak nawigować VOR i NDB.
    Tylko widzisz - ja wiem jak nawigować VOR i NDB, przynajmniej tak mi się wydaje - czytałem w necie trochę tutoriali (być może ten, o którym mówisz również), zrobiłem prawię całą szkołę latania w FSX, u mnie chodzi o to, że przyrządy zachowują się nieprawidłowo.

    Może opiszę krok po kroku co robię i co się dzieje, żeby rozwiać wątpliwości:

    Z NavLogu wynika, że mam lecieć powiedzmy inbound 090* względem VOR, oznaczmy go jako A. Czyli inaczej dokładnie na wschód tak, żeby przelecieć dokładnie nad nim. Ustawiam więc przy użyciu pokrętła CRS kurs w ten sposób, żeby zielona strzałka wskazywała dokładnie literkę E, swój samolot kieruję dziobem dokładnie w tę samą stronę. Częstotliwość NAV1 ustawiam oczywiście na odbiór sygnału z naszego VOR A. Środkowa część zielonej strzałki w dolnej części PFD (tam, gdzie jest żyroskop kierunkowy) przesunięta jest na prawo - oznacza to więc, że odpowiedni tor lotu znajduje się nieco na południe od aktualnego. Zmieniam więc kurs na powiedzmy 135*, lecę tak przez chwilę, aż środkowa część zielonej strzałki zbiegnie się z jej częściami "przednią" i "tylną", znowu wracam na heading 090* i teraz teoretycznie rzecz biorąc lecę dokładnie na wschód, dokładnie w kierunku VOR, w ten sposób, że kiedy DME pokaże 0,0 Nm będę dokładnie nad nim. Problem polega na tym, że w praktyce wcale nie lecę po tym torze, tylko o kilka(naście) mil na południe od niego - GPS pokazuje więc, że należy kierować się na północny wschód, a ATC mówi "Bombardier Juluis Alpha Zero Six X-Ray, turn right heading zero four five", a po powiedzmy minucie "turn left heading zero niner zero, resume own navigation" - teraz wg. GPS lecę dokładnie po torze, ale według oprzyrządowania nawigacyjnego (VOR), znowu o kilka(naście) mil na północ od prawidłowej trasy.

    Czy ktoś tak w ogóle kiedykolwiek miał?

  11. #11
    Awatar Sonqer

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Wys. Strzyż. / EPRZ

    Domyślnie

    Jest to bardzo dziwne, ale leć tak jak każe Ci ATC. Miałem FSX, kilka dni temu wymieniłem na FS2004. Nigdy takiej sytuacji nie było. Prawidłowa trasa jest na mapie, czyli zarazem na GPS. Trzymaj się tego.

    Pozdrawiam.



    Nikon P90, UL 984, UL 986, UP 746, UM 857

  12. #12
    Lockheed
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    FSX jest pełne bugów... Ale pamietajmy, to tylko gra komputerowa. W wersji 10 FS`a bardziej postawiono na grafike niż na realistyczność lotu polecam (jak już kolega SonQer^ napisał) FS9, ale to tylko moje zdanie

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •