Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie Załadunek pasażerów, cargo i planowanie paliwa do lotu międzykontynentalnego w B747


    Polecamy

    Witam! Mam prośbę i pytanie, przykładowo lecę defaultowym B747 (trasa EPKT -> KLAX) Samolot zatankowałem do pełna, również załadowałem do pełna, leciałem na FL290 a dziób był lekko zadarty ku górze. Więc jak oprócz obliczenia paliwa obliczyć jaki powinien być załadunek? Czy na takiej trasie przy "pełnym baku" może być załadowany pasażerami full? Czy jest tak, że gdy samolot jest zatankowany do pełna to zabiera mniej ładunku? Jak to właściwie jest, czy oblicza się to jakoś? Wiem tylko tyle, że jest MTOW i tego nie przekraczam.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 01-09-2011 o 21:24 Powód: . + temat

  2. #2
    Awatar aliant

    Dołączył
    Mar 2010
    Mieszka w
    Jaktorów

    Domyślnie

    Defultowy 747 jest tak prymitywny że w nim nie ma takich "bajerów" jak różnica w rozmieszczeniu ładunku. To normalne że samolot ma dzióbek lekko uniesiony.

    PS. FL290 dla transatlantyka to trochę zamało.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    TOPCAT - Take-Off and Landing Performance Calculation Tool - za darmo działa dla PMDG B747. Możesz sobie zobaczyć jak mniej więcej wygląda takie liczenie.
    Mniej więcej, bo nie ma step climb, a i samo obliczanie paliwa jest uproszczone.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Wydawało mi się, że już na to raz odpowiadałem, ale może jakieś deja vu. ;p

    Po pierwsze - na zachód latasz na parzystych poziomach przelotowych - chyba. ;p

    Po drugie - zależy jak bardzo zadarty masz dziób. Może wchodzisz za wysoko jak na daną masę i dlatego zadziera nos bardziej by utrzymać się na danej wysokości - leci wtedy na dużych kątach natarcia. Nie jestem pewien, ale to ma chyba związek z mniejszą gęstością powietrza wraz ze wzrostem wysokości. Wg mnie powinieneś nabierać wysokości stopniowo przy samolocie załadowanym na max. Na początek np FL 280/300 a potem wraz z wypalaniem paliwa wchodzisz na wyższe poziomy.

    Po trzecie - Jeśli załadujesz max paxów i cargo, a do tego full paliwo to raczej przekroczysz MTOW. Ładujesz do samolotu tyle pasażerów i towaru ile potrzebujesz a do tego dobierasz paliwo. Jeśli nie możesz nalać tyle paliwa ile chcesz, bo przekraczasz maksymalną masę startową, to jesteś zmuszony robić po drodze przystanki w celu dotankowania (w Twoim przypadku może i dwa - przy założeniu maksymalnej liczby pasażerów i max cargo).

    Wracając do samolotów które były wraz z FS to fakt, są trochę ubogie, ale da się latać. W dodatkach (przeważnie płatnych) masz wiele funkcji i urządzeń które Ci pomogą, np. FMC.

    Tak czy siak nie mam w tej kwestii doświadczenia.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 01-09-2011 o 21:49 Powód: ,.

  5. #5
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Pełny bak na EPKT-KLAX nie jest potrzebny, to po pierwsze. Po drugie, na transatlantykach nie leci się cały czas po jednej wysokości, tylko sie wykonuje step climb (ale z defaultem cięzko takie czary mary zrobić, PMDG jest potrzebne).

    Cytat Zamieszczone przez krzycho80 Zobacz posta
    Czy jest tak, że gdy samolot jest zatankowany do pełna to zabiera mniej ładunku? Jak to właściwie jest, czy oblicza się to jakoś? Wiem tylko tyle, że jest MTOW i tego nie przekraczam.
    Bierzesz tyle ładunku ile musisz, następnie dolewasz potrzebna ilość paliwa. Ograniczeniem jest MTOW, jak przekroczysz, to albo mniej paliwa + przystanek, albo wyładowujesz trochę cargo.

    Cytat Zamieszczone przez michał Zobacz posta
    Po pierwsze - na zachód latasz na parzystych FL'ach - chyba ;p
    Tyż prowda.
    Pozdrawiam, Pluxe

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    No prowda prowda. :P Parzyste powinno być. Ok. Dzięki, wyjaśniliście mi wszystko. Dzięki!
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 01-09-2011 o 21:49 Powód: .

  7. #7
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michał Zobacz posta
    Po pierwsze - na zachód latasz na parzystych poziomach przelotowych - chyba. ;p
    Nie zawsze. Jednak teraz można przyjąć taki ogólnik.
    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    Po drugie, na transatlantykach nie leci się cały czas po jednej wysokości, tylko sie wykonuje step climb (ale z defaultem cięzko takie czary mary zrobić, PMDG jest potrzebne).
    Po NAT-cie leci się ze stałą wysokością. Rzadko kiedy zdarzają się od tego odstępstwa.
    tep climb możesz zrobić byle czym, nawet defaultem. Z resztą step climb liczy się podczas briefingu.
    Bierzesz tyle ładunku ile musisz, następnie dolewasz potrzebna ilość paliwa.
    Priorytetem jest paliwo i dolot do celu, a nie cargo i międzylądowanie.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  8. #8
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Priorytetem jest paliwo i dolot do celu, a nie cargo i międzylądowanie.
    To akurat wiem, ale generalnie ciężko obliczyć potrzebne paliwo nie znając wcześniej załadunku i co za tym idzie ZFW.
    Pozdrawiam, Pluxe

  9. #9
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Nie ma w tym nic trudnego, jest tylko czasochłonne przy ręcznym liczeniu.
    Ustawiasz sobie masę startową, niech będzie i ten "full" nieprzekraczający MZFW, do tego liczysz paliwo. Nie mieści się w zbiornikach, to zmiejszasz cargo. Ponownie liczysz paliwo. Mieści się i nie przekraczasz MTOW, to liczysz resztę.

    Z resztą w FSie wyznaczyć sobie początkową masę to banał, bo sam ją sobie ustawiasz.

    Ze step climb też nie ma problemu, jest tylko liczenie.
    Dysponując tabelą optymalnego i maksymalnego poziomu przelotowego dla danej masy startowej samolotu wyznacza się początkowy poziom przelotowy. Od razu można sobie wyznaczyć masę samolotu dla czterech poziomów wyżej (standardowy step climb). Mając tabelę spalania wylicza się czas potrzebny na spalenie danej ilości paliwa, która umożliwi lot na wyższym poziomie. Mając prędkość TAS i prognozę meteo z wiatrem na przelotowej otrzymamy przewidywany GS. Mając czas i GS obliczamy dystans. Mając dystans wyznaczamy sobie punkt w planie lotu, przy którym wykonujemy step climb.
    Ot cała trudność. Trochę matematyki z poziomu gimnazjum.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 01-09-2011 o 22:10 Powód: Dodano info o step climb.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2010
    Mieszka w
    EPEL

    Domyślnie

    FUELPLAN˛ Advanced Fuel Planner for Microsoft Flight Simulator

    o ile łatwiej teraz będzie

    A tak przy okazji wyjaśnię słowa Rzemyka dlaczego nie zawsze się lata na zachód parzystymi poziomami.
    Są kraje jak Włochy, Hiszpania.. tam podział poziomów lotu jest północ/południe. I tak lecąc z Wawy do Rzymu wkraczając w FIR Włoch zmienia sie poziom lotu.
    A o czarach panowie to nie ma co dyskutować. Defaultowe 747 nie ma FMC więc wznoszenie i tak zależne jest od wybrania odpowiedniej wysokości i ustawienia jej na autopilocie. Co za problem w miarę utraty paliwa wznieść się dwa poziomy wyżej? A zmiana wysokości nad Atlantykiem i tak zależna jest od kontroli czy się zgodzi czy nie. Jednak w warunkach symulatora ciężko to zasymulować więc ustalmy że kontroli tu zwyczajnie brak.
    Tak jak Rzemyk pisze.. Troche matematyki z gimnazjum..
    Za to do lotu na Vatsim to już stanowczo za mało.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 04-09-2011 o 20:22 Powód: Wielkie litery.

  11. #11
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie


    Polecamy

    Podział N-S, czy E-W jest opisany w AIPie danego kraju, najczęściej w okolicach ENR 1.7-5.
    A nieco bliżej, bo już w Niemczech są drogi, po których się leci "na odwrót" pomimo podziału E-W. Poziom lotu zależy od drogi lotniczej i od kierunku, w którym się leci. To jest opisane w opisowej części ENR dla danych typów dróg lotniczych (ATS, Lower RNAV, Upper RNAV).
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •