Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 50
  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie PIC 737 - problem z programowaniem FMC


    Polecamy

    Witam,
    wykorzystując chwile wolnego i fakt wcześniejszego namierzenia mikołajowego worka z moim pierwszym joystickiem do FSX, od rana próbuje w pełni polatać moim 737 (PIC). Nigdy nie używałem FMC - do dziś. Z poradnikiem na kolanach szykuje się do lotu EPKK-EPWA (poradnik .pdf z Aztec.pl), jednak mam pewien problem. Tak jak jest tu napisane, zaczynam z miejsca parkingowego, odpalam maszynę i zaczynam programować komputer. EPKK jako "ORIGIN", EPWA jako "DEST", przechodząc jednak do zakładki FMC DEP/ARR mam tam pustkę, nie mogę wybrać pasa do startu... Początkowo w tym miejscu pojawiał się komunikat "NAV DATABASE OUT OF DATE" (AIRAC-0912), poszukałem na forach, zaktualizowałem - zainstalowałem najnowszego AIRAC`a jakiego znalazłem, tj. 1113 (plik nazywał się WILCO_1113.exe - 14Mb). Teraz komunikat o przeterminowanej bazie zniknął, ale w zakładce DEP/ARR dalej mam pustkę - z tego co czytałem, tam powinna być lista pasów do wyboru, tak? Nawet sam próbowałem wpisac nr pasa ale wyskakuje "NOT IN DATA BASE".
    Tak jak na screenie:


    Kombinuję, ale nic nie mogę poradzić. Gdyby ktoś był tak uprzejmy i w chwili przerwy od świątecznych porządków mógł mi napisać o co chodzi, byłbym bardzo wdzięczny, może złego AIRACa pobrałem? Pozdrawiam i dla wszystkich Wesołych Świąt!
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 24-12-2011 o 12:35 Powód: pisownia + temat

  2. #2
    Awatar MatSi

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    FRA

    Domyślnie

    A z inną wersją AIRAC próbowałeś?

  3. #3
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Skąd ten AIRAC, bo nie wygląda na oryginał?
    Poradnik zawiera stare trasy, stare punkty, bo był pisany w czasach starego AIRACa. Aktualne mapy: PL-VACC - Wirtualna kontrola ruchu lotniczego
    W zakładce DEP/ARR wybierasz najpierw lotnisko do odlotu, później dopiero pas.
    Poczytaj też poradniki do programowania FMC do PMDG B737.
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  4. #4
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    AIRAC wziąłem z chomika jakiegoś, bo tam znalazłem duży ich wybór - przyznaje bez bicia . Jeśli nie jest oryginalny, to znaczy że jest jakiś gorszy czy po prostu piracki? Jeśli to są płatne dodatki to przepraszam, nie wiedziałem.
    Te z oznaczeniem "WILCO_1113.exe" do PIC 737 pasują, prawda?

    Popróbuje dalej...
    Poczytaj też poradniki do programowania FMC do PMDG B737.
    Masz jakieś dobre, godne polecenia? Już "stos" dobrej "literatury" pdfowej mi jakiś czas temu dałeś, bardzo pomogło, szczególnie w temacie czytania map, może i tym razem możesz coś polecić?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 24-12-2011 o 21:40 Powód: ,

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Płock, Polska

    Domyślnie

    Witaj,

    prawdopodobnie wciśnięcie przycisku 1LSK (<DEP) rozwiąże Twój problem.

    Pozdrawiam

  6. #6
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dziękuje, już się udało, tyle tylko że dla EPKK nie ma żadnych SID`ów, ale do lądowania na EPWA STAR`a można już wybrać każdego z istniejących... Mam kilka materiałów o FMC w B73, ale gdybyście mieli coś dobrego - jak programować FMC od podstaw to byłbym wdzięczny. Pozdrawiam.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    Bo Kraków nie ma SIDów.

  8. #8
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    No tak.. dziękuję.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 24-12-2011 o 21:41 Powód: .

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Ja programowania FMC akurat uczyłem się z tego Aztec.pl (działamy od 2000 roku) - Poradnik do samolotu PMDG 737 NG . Co prawda jest on do NG, jednak FMC jest prawie identyczne. Są pewne rozbieżności, o których musisz pamiętać np. w PIC nie oblicza Tobie ZFW ani V1, Vr, V2.

  10. #10
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Raczej logiczne wydaje się, że coś normalnie płatne, a dostępne za darmo na Chomiku jest niezbyt legalne.
    Oryginały na Navigraph

    Cytat Zamieszczone przez kebapf Zobacz posta
    w PIC nie oblicza Tobie ZFW ani V1, Vr, V2.
    Po wpisaniu poprawnych mas i wybraniu pasa PiC wylicza prędkości V. A to raczej logiczne, że FMC sam w sobie nie wprowadzi masy, bo skąd samolot ma wiedzieć jak bardzo go człowiek załadował?
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  11. #11
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Raczej logiczne wydaje się, że coś normalnie płatne, a dostępne za darmo na Chomiku jest niezbyt legalne.
    Hehe, oj Panie Moderatorze kochany - dzięki za świąteczne ostrzeżenie, to było bardzo miłe, ale nie czuje się winny - jeśli uważasz że to co napisałem narusza:
    Powód: § 1.2 Na forum obowiązuje zakaz publikacji materiałów sprzecznych z prawem, pornografii, linków do stron zawierających nielegalnie skopiowane oprogramowanie, zakaz naruszania prawa autorskiego, a także reklamy pirackiego oprogramowania. Wszelkie prośby o linki do w/w zostaną usunięte przez moderatorów a użytkownik może zostać ukarany ostrzeżeniem. Reklamowanie serwisów, usług, sklepów itp. wymaga zgody administratorów.
    to nie będę polemizował.
    Faktem jest że nie każdy jest tak oblatany w temacie jak Ty i nie każdy wie tyle co Ty.
    Skoro jedna wersja jest darmowa i mi nie działa, a druga taka sama - z innymi cyferkami w nazwie pliku mi działa i obie są na chomiku - tak samo jak stoi innych, to wybacz, ale nie sądziłem że ta druga może być płatna - zresztą uświadomiłeś mnie o tym w tym momencie. Nie czuje się winny, a jeśli to ostrzeżenie poprawiło Ci wigilijny nastrój, to jakoś to zniosę.

    Dzięki za pomoc Panowie, już jakoś latam nawet na FMC, tylko mam jeszcze problem z sensownym wyborem tras, ale od czegoś trzeba zacząć. Pozdrawiam.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 24-12-2011 o 22:23 Powód: ,.

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Raczej logiczne wydaje się, że coś normalnie płatne, a dostępne za darmo na Chomiku jest niezbyt legalne.
    Oryginały na Navigraph

    Po wpisaniu poprawnych mas i wybraniu pasa PiC wylicza prędkości V. A to raczej logiczne, że FMC sam w sobie nie wprowadzi masy, bo skąd samolot ma wiedzieć jak bardzo go człowiek załadował?
    Rzemyk - po prostu w PMDG FMC pobiera dane z FSa o ile pamięć mnie nie myli i o to mi chodziło.
    Wesołych.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 25-12-2011 o 17:30 Powód: .

  13. #13
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Moraw - zanim się obruszysz na Rzemyka warto zrozumieć o czym Krzysiek pisze. W prawie wszystkich realizacjach FMC/S dla FSów i w większości FMSów realnych pojęcie pasa jest definiowane w sekcjach dotyczących procedur odlotowych i dolotowych. To ma głęboki sens logiczny i praktyczny. Jeśli w FS nie masz opcji wyboru pasa, to ani chybi masz niepełną bazę danych. Jeśli masz ją z chomików, a inna jest pełniejsza, to tylko udowadnia jakość tego źródła. Możesz się obruszać, że ktoś Ci to pisze ale to Ty wybrałeś takie źródło. Nie ważne na ile sarkastycznie ocenisz uwagi Rzemyka, to Ty sam, a nie Rzemyk, wybrałeś źródło słabo gwarantujące kompletność danych. Sarkazm skieruj do siebie. Możesz nie znać się na FMC/S ale skąd wziąłeś bazę wiesz najlepiej.

    FMC/S to proste komputerki - jakie dane taki wynik. Kolejny AIRAC to spora baza danych (obejrzyj sobie, w większości realizacji ma format txt). Albo masz ją z pewnego źródła biorącego jakąś odpowiedzialność za zawartość albo masz problemy. Nie ma wersji darmowych i płatnych, są pewne albo niepewne i wątek tego dowodzi.

    Piotr

  14. #14
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Luzik, daleki jestem od oburzania się na kogokolwiek, tym bardziej na kogoś kto wiele razy mi bardzo pomógł - napisałem to trochę humorystycznie.
    Poważnie nie sądziłem że uaktualnienie AIRACa jest płatne, do wczoraj nie miałem o tym pojęcia - gdybym miał, zapewne nie pochwaliłbym się skąd go wziąłem, samobójcą nie jestem. Przepraszam za swój "występek". Mam nadzieje że nikogo nie uraziłem, karę akceptuje i jeszcze raz dziękuje Wam za pomoc.
    Po śniadaniu siadam do dalszej walki z FMC, dzięki Wam wszystkim.
    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 25-12-2011 o 17:35 Powód: .

  15. #15
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    To jeszcze dodam, że poza bugami instalacyjnymi modelu i FSa (wymagającymi reinstalki) wszystkie bez wyjątku rozbieżności pomiędzy manualem, a działaniem FMC/S biorą się z bazy danych (zła/niepełna instalacja, błędy wewnętrzne itp.). Prawie każda edycja airac nawet od navigrapha i większość zestawów procedur zawiera jakieś braki/błędy/niedokładności. Jeśli się chce intensywnie z tego korzystać trzeba się nauczyć je lokalizować i usuwać (w sumie jest to proste, manuale pomagają ale parugodzinna analiza plików je spokojnie zastąpi).

    Piotr

  16. #16
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Myślę, że mój obecny poziom zaawansowania nie pozwala mi na poprawianie kogokolwiek, ale ostro trenuje.
    Możecie mi jeszcze rozjaśnić w takich trzech sprawach:
    1. W jakich dokładnie sytuacjach pojawia się komunikat "route is discontinous"? Sam doszedłem do tego że wtedy, kiedy nie ma połączenia w planie lotu między dwoma jakimiś punktami.
    W przypadku jednak kiedy wykonuje SIDa z lotniska A kończącego się w punkcie X, następnie w planie lotu umieszczę "DIRECT Y", gdzie "Y" jest punktem rozpoczęcia STARa dla lotniska docelowego to w sensie poprawności zapisu, taka trasa jest ok?
    2. W wykonywanych procedurach SID i STAR, prędkości i pułap w poszczególnych punktach procedury są jej ustalonymi elementami i FMC je zna i wykonuje z automatu, mam rację?
    3. Jak FMC ustala punkt "Top of descent" w przypadku zaplanowanej procedury STAR?
    Jeśli np. wykonam SIDa z lotniska A, kończącego się w punkcie X i będę miał tam pułap powiedzmy 8000 stóp, dalej chcę lecieć na np. FL320 do punktu Y. Rozpocznie się wznoszenie do ustalonej wysokości przelotowej, a potem FMC sam zaplanuje punkt w którym rozpocznie zniżanie tak, aby osiągnąć w punkcie Y (początek STARa) pułap odpowiedni dla poprawnego wykonania procedury?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 25-12-2011 o 17:36 Powód: .

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    2. W wykonywanych procedurach SID i STAR, prędkości i pułap w poszczególnych punktach procedury są jej ustalonymi elementami i FMC je zna i wykonuje z automatu, mam rację?
    wszystko zalezy od SIDOw. Predkosci najczesciej nie sa czescia SIDow. Z tymi pulapami tez nie tak. Poogladaj sobie rozne SIDy i moze ci sie cos rozjasni. Cos mi sie wydaje ze czeka ciebie dluga nauka, spraw sobie jakis tutorial ktory cie poprowadzi przez caly lot od A do Z bo inaczej duzych szans ci nie daje.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 25-12-2011 o 20:14

  18. #18
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Saturn5 pisze o realu gdzie "wyuzdanie" FMC/S jest ograniczone tylko do oczekiwanej ergonomii pracy pilota. Realizacje FSowe są prościuteńkie i nie potrafią sensownie odwzorować limitów prędkości i wysokości w ładowanych procedurach (poza SID/STAR są jeszcze podejścia i transition). Przykłady limitów z Okęcia, których umieszczenie w procedurze jest albo niewykonalne albo wymaga świadomości i kooperacji pilota:
    - limit dolny prędkości do 4tej mili (160kts o ile wykonalne);
    - w SIDach jest inicjalne wznoszenie do 6000ft o ile kontrola nie nakaże inaczej, a potem w niektórych jest minimalna wysokość na jednym z kolejnych punktów;
    - koniunkcje warunków zaraz po starcie z Okęcia (da się ale trzeba wiedzieć jak aby pilota to nie obchodziło).
    Nie ma bata - załadowane procedury trzeba sprawdzić przed lotem, by bezsensownie nie włączać VNAV. Ba, to samo dla LNAV. STARy Okęcia zawierają holdingi aktywowane przez kontrolę, a są procedury na sieci je zawierające i wejdziesz w nie, jeśli o tym nie wiesz. Generalnie - albo sam sobie napiszesz procedury i wiesz jakie są albo musisz je sprawdzić przed lotem. Inaczej możesz się spodziewać dowolnych efektów nawet jak pobierzesz z navigrapha.

    "Dyskontynuacja" jest zawsze wtedy, gdy baza nie zawiera albo drogi albo procedury łączącej dwa kolejne punkty. Są wyjątki ale zdanie poprzednie jest wygodnie przyjąć jako pewnik.

    TOD jest liczony wzdłuż wprowadzonej drogi do punktu ze zdefiniowaną wysokością. Przy "dyskontynuacji" wynik może być wesoły.

    I na koniec. Wykonywanie procedury załadowanej z bazy bez nadzoru Pana Pilota z mapkami w łapkach, to zabawa w "co FS pozwala lub w co zassaliśmy z sieci", a nie wykonywanie opublikowanych procedur.

    Piotr

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2010
    Mieszka w
    EPEL

    Domyślnie

    Budowanie tras należy zacząć przed lotem. W momencie programowania FMC powinieneś już mieć ją sprawdzoną w oparciu o mapy. Jeżeli masz z tym problem zapraszam na priv. Pomogę.

  20. #20
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Cos mi sie wydaje ze czeka ciebie dluga nauka, spraw sobie jakis tutorial ktory cie poprowadzi przez caly lot od A do Z bo inaczej duzych szans ci nie daje.
    Będę robił wszystko aby kiedyś Cię zaskoczyć, stosunkowo niedawno rozpoczęła się moja przygoda z "lataniem" i jeszcze raczkuje w porównaniu do Was, ale dziękuję za opinie.

    Dzięki Panowie, szczególnie za dwa ostatnie wpisy, mam trochę materiałów do przeanalizowania, ale zostawiam sobie to na jutrzejszy dzień w pracy. Wczoraj, późnym wieczorem zrobiłem sobie (można powiedzieć sam) trasę EPWA-EPPO, na podstawie mapek dostępnych na pl-vacc.

    Budowanie tras należy zacząć przed lotem. W momencie programowania FMC powinieneś już mieć ją sprawdzoną w oparciu o mapy. Jeżeli masz z tym problem zapraszam na priv. Pomogę.
    Wrzucę jej opis tutaj - może nas moderator nie pogoni, a ktoś zaczynający (podobnie jak ja) zabawę w latanie skorzysta. Jeśli będziecie tak mili to skomentujcie, czy ma ona sens.

    A więc:
    Start z EPWA 33, procedura LOLSI2K.
    - wznoszenie do 4000 ft nad WA753, następnie poprzez punkt MARKUS do LOLSI gdzie osiągnąłem już pułap FL180.
    Lot drogami:
    - UT711 do INDIG na pułapie przelotowym ustalonym na FL220,
    - L980 do MASIV.
    Dolot do MASIV na pułapie FL100 i rozpoczęcie procedury STAR - MASIV1N do lotniska w Poznaniu:
    - poziom lotu FL100 aż do punktu CZEMPIN (VOR),
    - kolejne punkty procedury mijam na wysokościach ELNUD (7500 ft), UMIRU (4000 ft), UNTIT (3200), dolatując finalnie nad IDLIS na wysokości 3200 ft.
    Rozpoczynam podejście VOR/DME:
    - zniżanie do 2000 ft nad punktem PO379,
    - wyrównuje - dolot do punktu rozpoczęcia podejścia końcowego FAF na wysokości 2000,
    - "runway in sight", zniżanie do pasa, lądowanie z widocznością.

    Jeśli chodzi o prędkości to na wylocie z EPWA, do punktu LOLSI utrzymywałem 250kt, na przelotowej zwiększyłem do 320kt, MASIV minąłem ponownie z 250kt a w chwili rozpoczęcia podejścia w punkcie IDLIS miałem 180kt i dalej wytracanie prędkości do lądowania.

    To tak na początek, moja pierwsza trasa.
    Muszę doczytać jeszcze, bo podczas lotu nie mogłem uruchomić trybu VNAV. Nie wiem dlaczego... Wszystkie zmiany pułapów lotu, zniżania wykonywałem sam w trybie V/S i ALT.
    Na ekranie mapy nie było także punktu TOD, sam mniej więcej wyliczyłem punkt rozpoczęcia zniżania aby wejść do STARA na poziomie FL100.

    Zabieram się za kolejne loty, pozdrawiam.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 27-12-2011 o 18:50 Powód: Wysokość, nie pułap; jednostka wysokości; interpunkcja.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •