Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Problem w chwili odłączenia AP


    Polecamy

    Witam,
    od pewnego czasu mam problem polegający na dziwnym zachowaniu samolotu w chwili wyłączenia AP, myślałem że jakoś sobie z tym poradzę, ale nie mogę. Wczoraj np: podejście do RWY 33 EPWA, samolot LEARJET 45 w konfiguracji do lądowania, ustabilizowany, nie ma wiatru, klapy, podwozie, prędkość ok. 125 Kts. Lecę wg. mapy podejścia VOR/DME, aktywna funkcje AP - HDG, SPD i ALT. Na końcówce chcę sam wyrównać do pasa, wyłączam AP i samolot przepada... albo daje ostro w górę momentalnie i przeciąga, albo zwala się przez skrzydło, albo pikuje w dół.. dlaczego? Próbowałem też zgodnie z jakimś poradnikiem zostawić AP włączone do końca, ale jedynie w trybie SPD utrzymującym prędkość podejścia, po odłączeniue HDG i ALT sytuacja jest podobna. Latam jeszcze na B737 Pilot In Command, jest tak samo, ale generalnie na lekkim samolocie efekt który opisuje jest bardziej widoczny. Czy powodem tego wszystkiego jest fakt braku joysticka i używanie klawiatury (Mikołaj już mi go niesie ), czy zła chwila wyłączenia AP, a może coś innego? Z góry dzięki za pomoc. Pozdrawiam.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 16-12-2011 o 21:24 Powód: Po znaku interpunkcyjnym stosujemy spację.

  2. #2
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Prawdopodobnie nieświadomie odłączasz też automat ciągu.

    Poza tym, strzałki na klawiaturze to nie jest wolant, tylko trymery. Więc jak np. trzymasz przez chwilę przycisk strzałki w dół, to samolot po momencie będzie miał pełne wychylenie steru kierunku w dół.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 16-12-2011 o 21:25 Powód: .,

  3. #3
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Kończy się już moja era latania na klawiaturze, ale zaciekawiło mnie to co napisałeś:
    Poza tym, strzałki na klawiaturze to nie jest wolant, tylko trymery.
    - napewno? To dlaczego w wirtualnym kokpicie na wciśnięcie strzałki reaguje właśnie drążek wolantu? Już nawet myślałem że może mam czułość strzałek za dużą, zmieniłem na minimalną i nic.

    W FSX Learjet`cie nie ma "autothrottle" samego w sobie (tak mi się wydaje). Jest tylko tryb SPD dla AP. Odłączając HDG i ALT a więc trzymanie kursu i wysokości można lecieć na samym utrzymywaniu prędkości (SPD).

    Ale potwierdziałem to w B737 tam mam cały czas AT włączone do samego końca, autopilot trzyma prędkość.. a po odłączeniu ALT i HDG gwałtownie przepadam...
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 16-12-2011 o 21:26

  4. #4
    Awatar maciejbzg

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz, Poland, Poland

    Domyślnie

    Problem tkwi w używaniu klawiatury. Przed włączeniem AP używasz klawiatury, stery nie wracają do neutrum, czego następstwem jest takie zachowanie. Przed odłączeniem automatu sprawdź w VC jakie położenie ma sterownica. Najlepiej poczekaj do momentu kiedy dostaniesz joystick, wtedy problem zniknie i będzie się lepiej latać jednocześnie.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 16-12-2011 o 21:26 Powód: .
    Pozdrawiam,

    Maciej.

  5. #5
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    A jest może jakiś skrót klawiszowy ustawiający stery w pozycji neutralnej?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 16-12-2011 o 21:27 Powód: Wielka litera.

  6. #6
    Awatar MatSi

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    FRA

    Domyślnie

    Num 5

  7. #7
    Awatar adrenalina

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    Konstantynów Łódzki

    Domyślnie Zmiana kątu nachylenia tylnich stateczników - trymowanie

    Witam, podczas podchodzenia do lądowania bardzo często zmienia mi się kąt nachylenia tylnich stateczników w dół. A idzie z tym podniesienie dzioba samolotu a dobre kilka stopni, więc czasami samolot traci prędkość co prowadzi do crashu. Dzieje mi się to na ILS, jak i bez.
    Ląduje z prędkością 130kt, boeing 737, klapy są wysuwane stopniowo jak należy.
    Tutaj podaje zdjęcie zdjęcie byście wiedzieli dokładnie o jaki statecznik chodzi.

    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 16-12-2011 o 21:33 Powód: Prefiks, temat.

  8. #8
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    To nie są 'tylne stateczniki' bo w sumie wszystkie są tylne, pasażery nie mają kaczki w okolicy dziobu jak niektóre myśliwce. Tobie wychyla się ster wysokości, z angielska elevator. To pierwsza kwestia do której się przyczepiłem, druga jest nieco smieszny tekst 'klapy są wysuwane jak należy, ląduje przy 130 kt'. Zdajesz sobie mam nadzieję sprawę z tego od ilu czynników zależy prędkość podejścia? Np. w Tutce na której latam najczęściej prędkość podejścia w zależności od ilości paliwa potrafi w skrajnych przypadkach różnić się o ponad 20 kt.

    Dlaczego ster ci idzie w górę? Już to dziś przerabiliśmy. Prawdopodobnie używasz trymerów. O ile samo używanie trymerów nie jest niczym złym, a wręcz wskazanym by wiedzieć do czego one służą, o tyle uzywanie samych trymerów podczas lądowania w FSie do sukcesu zazwyczaj nie prowadzi.

    Poza tym wysunięcie klap również podnosi nos (no może nie we wszystkich konstrukcjach - są takie w których można najpierw oderwac główne podwozie a dopiero przednią goleń - ale mówimy o 737).

    Pytanie moje jest jednak inne. Dlaczego nie przeciwdziałasz zwiększeniu się pitchu? Wyeliminować podniesienia nosa zapewne się nie da, bo wpływa na to wiele naturalnych czynników, ale jako pilot powinieneś bez problemu potrafić je skompensować przy pomocy wolantu/joysticka/od biedy klawiatury.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 16-12-2011 o 21:39 Powód: Spacje przed pytajnikiem.

  9. #9
    Awatar adrenalina

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    Konstantynów Łódzki

    Domyślnie

    Ten problem pojawia się przy b. niskiej wysokości, więc jest bardzo mało czasu na to, a jak już to wyrównam crash jest tak czy siak, a NAWET jak tego crasha niema to nie chcę patrzeć na zachowanie tego samolotu (0% podobny do realizmu).
    Wiem że prędkość lądowania zależy to od wielu czynników takich jak warunki atmosferyczne, czy ilość paliwa jak i ilość pasażerów na pokładzie, ale podałem średnią prędkość z jaką podchodzę do lądowania.
    I właśnie nie wiem czy się się zrozumieliśmy mi chodzi chyba o horizontal stabilizer. Wysyłam tutaj zdjęcia

    Powinno być tak:


    A przy lądowaniu jest tak:



    Kąt nachylenia koryguje się na klawiaturze numerycznej 7 i 1, lecz jeśli już skoryguję to po jakimś czasie ponownie powraca do nieszczęsnej pozycji.

  10. #10
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Nie, nie powinno "być tak". Nie ma czegoś takiego jak "normalne" położenie trymeru. Jego wartość "normalna" zmienia się z prędkością, masą, środkiem ciężkości, konfiguracją samolotu, itd...
    Problem zadzierania nosa po wyłączeniu autopilota, to zwykła przypadłość grzebania przy trymerach bądź ruszanie wolantem z włączonym autopilotem. Rozwiązaniem jest nie ingerowanie w trymer/wolant z włączonym autopilotem. A w momencie odłączenia autopilota należy kontrować wolantem i jednocześnie trymować w neutralne położenie. Przy czym neutralne, nie znaczy "do srodka skali" czy też "do zera".

    PS Złączyłem dwa wątki, bo w zasadzie dotyczą tego samego.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  11. #11
    Awatar MatSi

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    FRA

    Domyślnie

    Powiedz mi ile masz paliwa przy lądowaniu i jakim konkretnie modelem samolotu lecisz, samo 737 to zbyt mało szczegółowe informacje.
    I będzie wszystko jasne, mam wrażenie że to po prostu dobór zbyt małej prędkości lądowania.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 17-12-2011 o 09:44 Powód: .

  12. #12
    Awatar adrenalina

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    Konstantynów Łódzki

    Domyślnie

    Latam EPWA-EPLL. Przy lądowaniu mam około 56-51% paliwa, więc ląduje z prędkością 130 KT, jak już wracam to przy lądowaniu mam około 15% paliwa, więc ląduje z prędkością 120 KT. Model samolotu to Boeing 737-800, panel 2D mam do modelu 767, ale to nie robi różnicy. Tak wygląda panel paliwa i ładunku z 100% paliwa. Zadarcie nosa występuje również przed wyłączeniem autopilota. Mam joystick, więc samolot nie lata mi po całym ekranie jak nie ustawie trymerów do odpowiedniego nachylenia. Latam zazwyczaj bez wiatru.

    Panel ładunku i paliwa
    :
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 17-12-2011 o 11:06 Powód: .

  13. #13
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    IMHO zbyt niska prędkość podejścia.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  14. #14
    Awatar adrenalina

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    Konstantynów Łódzki

    Domyślnie

    Według Ciebie jaka powinna być z tym ciężarem pasażerów + 50% paliwa? 150kt i przed pasem silniki na minimalne obroty?
    A przy 15% paliwach 140kt i też minimalne obory przed pasem?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 17-12-2011 o 11:50 Powód: ?

  15. #15
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Nie wiem jaka w defaulcie, nie latam nim. Sprawdzę w iFly, z pamięci Ci nie powiem. Ale te okolice 140 - 150 kt wydają się być lepsze niż 120 - 130 kt.
    Z resztą sam fakt silnego zadzierania nosa jest już wystarczającym objawem zbyt niskiej prędkości.
    Na pewno silniki na podejściu nie powinny pracować na minimalnych obrotach, bo pełna konfiguracja do lądowania stwarza spory opór. No i w razie nieudanego podejścia czas "rozkręcenia" silników powinien być jak najmniejszy.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  16. #16
    Awatar adrenalina

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    Konstantynów Łódzki

    Domyślnie

    W sumie masz racje, powinno być jakieś zabezpieczenie przed ewentualnym GA. Oglądam filmik Cockpit video - Boeing 737-200 - landing at windy Cancun, Mexico. - YouTube i oni też kilka metrów nad pasem dają na minimalne obroty.

  17. #17
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Na 10ft czyli niecałych 3 metrach. A to oznacza, że redukcje ciągu wykonał podczas flare.

    Jeśli sam autopilot ci nos zaciąga w górę, to jest to w zasadzie ewidentny, tak jak napisał rzemyk, brak prędkości na podejściu.

  18. #18
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    W moim przypadku przy jakichć 60% paliwa i standardowym ciężarze paxów na defaulowym 737-800 podchodzę z 145 kt, przy 200-300 ft wyłączam AP i lekko zmniejszam ciąg, żeby prędkość góra się utrzymywała lub lekko spadała, nad pasem ciąg na 0. I najważniejsze - steruję myszką a nie klawiaturą lądowanie bez problemu
    Taka moja sugestia... jeśli latasz na klawiaturze, to może po starcie nie wracasz sterów do neutrum tylko włączasz AP ? Samolot sobie poradzi z tym na AP, ale po odłaczeniu AP ster wysokości wraca do położenia wolantu i zadzierasz nosa, a przy małej prędkości to kaplica
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  19. #19
    Awatar adrenalina

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    Konstantynów Łódzki

    Domyślnie

    Nie ląduje na AP. Dzieki za pomoc pomogło, samolot ma odpowiedni kąt.

  20. #20
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    W moim przypadku rady były trafne, stery nie wracały do swojego położenia centralnego... i stąd tyle problemów (przed odłączeniem AP naciskam "5" i jest ok), ale już z utęsknieniem czekam na joystick.

    Mam jeszcze pytanie, jak reaguje AP nie mając możliwości utrzymania zadanej prędkości przy ustawionym zbyt ostrym kącie schodzenia? (Lecąc na AP - V/S, SPD, i HDG).
    Jak wyczerpie już wszystkie możliwości, ograniczy ciąg do min. itp., będzie dążył dalej do trzymania prędkości i sam ograniczy wartość prędkości pionowej schodzenia? Czy będzie leciał dalej, pomimo prędkości większej niż założona w okienku SPD?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 18-12-2011 o 09:59 Powód: pisownia

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •