Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
Like Tree1Likes

Wątek: Ifly 737, problem z rewersami.

  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Ifly 737, problem z rewersami.


    Polecamy

    Witam,

    Zauważyłem że mój 737 (najczęściej w wersji 600), ma często problem z wyhamowaniem po przyziemieniu. Na dużych lotniskach, z długimi pasami problem ten praktycznie nie istniał, jednak ostatnio zwiedzam bardziej egzotyczne rejony świata i zdażyło mi się kilka razy wypsść...

    Przed lądowaniem na krótkim pasie uzbrajam jak zawsze spoilery (ctrl+/), klapy mam najczęściej w pozycji maksymalnej, prędkość przyziemienia w dolnych granicach (ok.130 Knt). w PIC737 po przyziemieniu wrzucałem rewersy do 60knt, dalej kończyłem hamulcami (.) i lądowanie było skuteczne.
    Jak w Ifly737 uruchomić skutecznie rewersy? Zakładając że ląduję na automacie ciągu - powinien się on wyłączyć po dotknięciu kołami pasa, prawda?

  2. #2
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Powinieneś zmniejszyć ciąg do idle tuż przed przyziemieniem. Poza tym Rewersy to jakiś skromny procent w sile hamowania. Przed lądowaniem poza uzbrojeniem spoilerów i przygotowaniem się do wrzucenia rewersów, trzeba jeszcze ustawić pokrętło 'autobrakes' w konkretne położenie. Jak masz ekstremalnie krótki pas jak na twoją maszynę, to ustawiasz na wartość maksymalną.

  3. #3
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    No tak, ale mi chodzi właśnie o rewersy. Wiem że to tylko dodatek, ale w PIC737 odpalało się je poprzez przytrzymanie F2, przy wyłączonym automacie ciągu po dotknięciu kołami pasa. W Ifly za diabła nie mogę ich uruchomić i nie wiem dlaczego.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 16-01-2012 o 17:46 Powód: .

  4. #4
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Spoilery uzbraja się zawsze, niezależnie od długości pasa.
    Autobrake też się praktycznie zawsze stosuje (chyba, że się w ogóle nie hamuje lekką maszyną na bardzo długim pasie).
    A co do włączania rewerserów, to najpierw naciśnij F1 (redukcja ciągu do minimum), a dopiero po tym naciśnij i trzymaj F2.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  5. #5
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Masz rację, dzięki - trochę się naszukałem tego wcześniej. W VC kursorem nie można ruszyć dźwigni rewersów tak jak w PIC, przynajmniej u mnie.
    Trzeba zejść z ciągiem do zera a później dwukrotnie F2 i mamy ciąg wsteczny.

    Spoilery to bardziej chyba dociskają do ziemi niż hamują w pierwszej fazie po przyziemieniu, prawda?
    Jeszcze mam dwie wątpliwości, które możecie pomóc mi rozwiać
    1.We wszystkich instrukcjach jakie przeglądałem (np. B737) napisane jest dosyć wyraźnie aby nie stosować klap jako "speedbrake". Jak to dokładnie rozumieć? Czy chodzi o to aby nie używać klap stricte do wytracania prędkości (nie otwierać ich po to aby zwolnić), a tylko do zwiększenia powierzchni skrzydeł i zapewnienia siły nośnej przy zmniejszających się prędkościach na podejściu? Sam otwarcie klap pozwoli lecieć wolniej - bo zwiększy powierzchnię skrzydła, ale tym samym stanie się przecież dodatkowym oporem aerodynamicznym i podziała jak dodatkowy hamulec..
    2. Ostatnio oglądałem jeden z odcinków "Katastrof w ...", kiedy to na podejściu jeden z pilotów omyłkowo zamiast uzbroić spoilery otworzył je - miało to dosyć katastrofalny skutek. Czy otwarcie spoilerów podczas lotu na większej wysokości i przy większej prędkości w celu jej wytracenia jest możliwe/stosowane/dozwolone?

  6. #6
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Spoilery jako powierzchnie aerodynamiczne po wylądowaniu służą jednocześnie jako przerywacze strug na skrzydle, hamulec aerodynamiczny i docisk skrzydła, a więc podwozia do podłoża.

    ad. 1) Tak, chodzi o to, żeby nie wypuszczać klap przy (zbyt) dużej prędkości w celu wyhamowania maszyny. Klapy mają zwiększać siłę nośną kosztem oporu, a nie zwiększać opór by zwolnić.
    ad. 2) Tak, spoilery w locie stosuje się w celu zmniejszenia siły nośnej na skrzydle i tym samym szybszemu zniżaniu z wysokości.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  7. #7
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    ad. 1) Tak, chodzi o to, żeby nie wypuszczać klap przy (zbyt) dużej prędkości w celu wyhamowania maszyny. Klapy mają zwiększać siłę nośną kosztem oporu, a nie zwiększać opór by zwolnić.
    Co więcej, wysunięcie ich przy zbyt dużej prędkości, może skutkować uszkodzeniami instalacji.

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    ad. 2) Tak, spoilery w locie stosuje się w celu zmniejszenia siły nośnej na skrzydle i tym samym szybszemu zniżaniu z wysokości.
    warto by dodać przy okazji 'bez zwiększenia prędkości poziomej samolotu.

  8. #8
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dzięki, z tymi spoilerami podczas lotu naczytałem się dosyć dużo odmiennych opinii ale już mam jasność. Jest jakaś minimalna wysokość na której trzeba je schować przed lądowaniem i przełączyć na "armed" ? Trzymanie ich na całym podejściu do końca, raczej napewno jest zabronione (tak mi się wydaje).
    co więcej, wysunięcie ich przy zbyt dużej prędkości, może skutkować uszkodzeniami instalacji.
    Tak, ale fizycznie jest to możliwe? - nie ma jakiś systemowych ograniczeń i blokad tak jak w przypadku podwozia, którego "siłą" przy zbyt dużej prędkości po dobroci wyjąć się chyba nie da.

  9. #9
    Awatar tk_pl

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Jest jakaś minimalna wysokość na której trzeba je schować przed lądowaniem i przełączyć na "armed" ? Trzymanie ich na całym podejściu do końca, raczej napewno jest zabronione (tak mi się wydaje).
    Nie wiem jak strome musiało by być twoje podejście żeby schodzić na Idle i jeszcze używać spoilerów...

  10. #10
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Pytam wyłącznie teoretycznie jak to wygląda od strony uwarunkowań proceduralnych. Sam zawsze odpalam spoilery (a w zasadzie same się odpalają po uzbrojeniu) po przyziemieniu. A prędkość (kąt)schodzenia faktycznie dobieram tak aby wytracić prędkość samoczynnie.

    Faktycznie, poprzednie pytanie nie miało wielkiego sensu gdyż nie da się chyba lądować na spoilerach do końca w sytuacji normalnej, zakładając że idziemy na Idle. Teraz próbowałem kilkukrotnie B737-600 i aby zachować prędkość i nie zwalić się z nieba jak martwy ptak, trzeba to robić bardzo stromo.

  11. #11
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Bardzo teoretyczne rozważania. Idle w końcowej fazie podejścia to ryzyko problemów z GA (jako pasażer możesz usłyszeć te obroty). Rozumiem, że gadamy o konfiguracjach skrajnych choć FS tak sobie je symuluje. Klap nie uszkodzisz bez względu na prędkość, podobnie tylko dobre modele symulują bezwładność turbin. W XPlane jest inaczej.

    Piotr

  12. #12
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Aha, a co w tym bardziej ekstremalnym przypadku --> ATR Hard Landing.. - YouTube ???
    W jakiej konfiguracji piloci tutaj podchodzi do pasa, a może lepiej nazwę to spadali na pas ? Nigdy nie widziałem wnętrza ATR`a, ale wydaje mi się że spoilery mają na OFF, klapy na FULL, a ciąg.. no właśnie, czy oby nie włączają rewersu jeszcze w powietrzu?

  13. #13
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PeK Zobacz posta
    Klap nie uszkodzisz bez względu na prędkość
    Chyba, że się posiada dodatek w stylu FSPassengers.
    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    a co w tym bardziej ekstremalnym przypadku
    To oblot techniczny, a nie normalne podejście.
    ATRy włączają rewersy po przyziemieniu. Spoilery (a w zasadzie "spoilerons") wspomagają pracę lotek.

    W turbopropie zespół silnik-śmigło działa inaczej niż silnik odrzutowy. FS tego nie potrafi odwzorować, ale ATRy posiadając tak wielkie śmigło, może z niego skorzystać w charakterze hamulca aerodynamicznego.
    Ponadto rewerser, a w zasadzie przestawienie śmigła z zakres beta, jest używany przez niektóre turbopropy w powietrzu.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 17-01-2012 o 17:44 Powód: Poprawa merytoryki.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  14. #14
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    A nie wiedziałem - dzięki za fajną merytorycznie odpowiedź.
    Pozdrawiam

  15. #15
    Awatar djesiu

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    POZNAŃ

    Domyślnie

    Pytanie na temat seryjnego 737-800 w FSX. Uzbrajam speed braks, przyziemiam i spoilery nie wychodzą automatycznie po kontakcie z pasem. Czy coś jeszcze trzeba zrobić przed lądowaniem żeby same wyszły? Czy nie działa to w defaultach ?

  16. #16
    Awatar Patryk13

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Na defaultowych samolotach nie latam już od bardzo dawna, jednak z racji, że nikt nie odpisuje na twoje pytanie, sprawdziłem to u siebie i jest ok. Przełącznik automatycznego hamulca ustawiasz na pozycję ustaloną według ciebie, na przykład 2, a hamulce aerodynamiczne ustawiasz przesuwając dźwignię na pozycję Arm. Po tej czynności nad ekranem MFD zaświeci się SPD BRAKE ARMED.

  17. #17
    Awatar djesiu

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    POZNAŃ

    Domyślnie

    ^^ Wielkie dzięki

  18. #18
    Awatar djesiu

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    POZNAŃ

    Domyślnie

    Patryk13, próbowałem lądować z auto speedbrake ale nic z tego. W def 737-800 nie da się (nie mogę) kliknąć na przycisk ARM. W klawiszologii wybieram skrót klawiszowy dla tej czynności, klikam przed przyziemieniem i nie działa. Może robie coś nie tak. Być może wysunięcie się spojlerów jest jeszcze od czegoś uzależnione. Próbowałem na 737-300 A321 oraz B747, wszystko wersje def. Proszę o pomoc.

    PS Przy okazji chciałbym się dowiedzieć co oznacza RTO na przełączniku automatycznych hamulców.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 26-06-2012 o 17:13 Powód: .

  19. #19

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    RTO - Rejected Take Off. Opcja hamowania używana w przypadku przerwanego rozbiegu do startu. Przed V1 oczywiście.

    Jeśli chodzi o uzbrajanie speedbrake'ów, to mam pytanie: Czy dźwignia po wciśnięciu przycisku uzbrajania (domyślnie chyba Shift+/) wędruje w tył do pozycji "arm"? Ja osobiście używam przycisku na przepustnicy do uzbrajania hamulców aerodynamicznych i muszę wcisnąć przycisk dwa razy zanim zadziała - spróbuj i Ty.

    No i muszą być spełnione warunki do tego, żeby heble wyszły: musisz być na ziemi i moc mieć na idle (czyli na zero).

  20. #20
    Awatar djesiu

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    POZNAŃ

    Domyślnie


    Polecamy

    ^^ OK jakaś podpowiedź jest więc wypróbuje wieczorem i dam znać. Podziękował

    RTO - Rejected Take Off. Opcja hamowania używana w przypadku przerwanego rozbiegu do startu. Przed V1 oczywiście
    Czyli jeśli przełączę na RTO, rozpocznę rozbieg i z jakiś przyczyn będę musiał go przerwać, to po przesunięciu manetek na idle powinny automatycznie załączyć się hamulce?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 26-06-2012 o 17:14 Powód: .

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •