Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 28
Like Tree2Likes

Wątek: Z wiatrem/pod wiatr

  1. #1

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie Z wiatrem/pod wiatr


    Polecamy

    Czy lepiej lądować z wiatrem, czy pod wiatr, bo zawsze myślałem, że lepiej pod wiatr, ale teraz znalazłem plusy lądowania z wiatrem a oficjalnej wersji nie znam, to tylko moje przypuszczenia i już sam nie wiem.

    Drugie lamerskie pytanie:
    Czy pozycja "z wiatrem" w kręgu nadlotniskowym nie ma nic wspólnego z rzeczywistym kierunkiem wiatru i jest to po prostu pozycja równoległa do pasa? Jeśli tak to dlaczego nazywa się "z wiatrem"? A może jednak ląduje się zawsze pod wiatr?

    Trzecie:

    Wykonywanie kręgów. Jak wygląda procedura? Dostaję pozwolenie na kręgi i co dalej już po wystartowaniu? Kiedy i co zgłaszam i kiedy i o co powinienem prosić? Czy zgłaszam zawsze na downwind, czy tylko jak ATC każe? A base i final? I czy jeśli nie poproszę o pozwolenie na lądowanie, to powinienem ciągle wykonywać kręgi, tzn. downwind-base-final i bez zniżania przelatuję nad pasem i dalej to samo?
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 13-07-2010 o 22:04

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez El Wieczor
    ale teraz znalazłem plusy lądowania z wiatrem
    Jakie?

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    1) Powinno sie zawsze starac ladowac/startowac pod wiatr - tak szczerze to nie wiem jakie znalazles plusy ladowania z wiatrem
    2) Pozycja "z wiatrem" jest umowna ale zakladajac ze start odbywal sie pod wiatr to faktycznie na pozycji z wiatrem bedziesz mial wiatr w plecy
    3) W praktyce na lotnisku kontrolowanym wyglada to tak (niestety nie jest to przyklad z Polski), ze zglaszasz do wiezy zamiar pozostania w kregu - dostajesz zgode na start i np warunki - zeby zglosic z kazdym razem z wiatrem itd czasami nie trzeba nic zglaszac - wykonujesz normalnie kregi - zakrety robisz wg swojego uznania - chyba, ze w miedzyczasie laduje jakis inny samolot przed Toba to tak musisz to rozplanowac zeby znalezc sie za nim jezeli np jestes nr 2 do ladowania. Za kazdym razem dostajesz zgode na "touch and go".

  4. #4
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Jakie?
    Oszczędzasz paliwo

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Jakie?
    Oszczędzasz paliwo
    Tez ciekawa teoria...

  6. #6
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Jakie?
    Oszczędzasz paliwo
    Za to płacisz jak samolot po zjechaniu z pasa zatrzyma się w krzakach

    Weżmy wzór: GS = WS + IAS,
    gdzie:
    GS - prędkość względem ziemi;
    WS - składowa prędkości wiatru (tutaj uproszczę i przyjmę, że wiatr wieje zgodnie z kursem pasa);
    IAS - prędkość względem powietrza;

    Przyjmijmy, że mocno wieje i jest wiatr o prędkości 15 węzłów. Podchodzimy do lądowania Cessną:
    a) pod wiatr
    IAS ≈ 70 węzłów
    GS = 70 - 15 = 55 węzłów

    b) z wiatrem
    IAS ≈ 70 węzłów
    GS = 70 + 15 = 85 węzłów

    Pytania za 100 punktów...
    Czy lepiej lądować z prędkością 55, czy 85 węzłów?
    Czy szybciej wyhamujemy z prędkości 55, czy z 85 węzłów?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    85 bo z reversami, a z 55 nie mozna ich uzyć- tak myśle.
    Jaka maszyna ma tak mała prędkość ladowania?
    EDIT:
    Zapiomniałem ze to cessna
    Ale mysle ze tak jest w miare dobrze

  8. #8

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk
    Przyjmijmy, że mocno wieje i jest wiatr o prędkości 15 węzłów. Podchodzimy do lądowania Cessną:

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    85 bo z reversami, a z 55 nie mozna ich uzyć- tak myśle.
    Jaka maszyna ma tak mała prędkość ladowania?
    EDIT:
    Zapiomniałem ze to cessna
    Ale mysle ze tak jest w miare dobrze
    Jak jedziesz samochodem to prędzej zahamujesz z 85 czy 55kmh?

  10. #10
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Oszczędzasz paliwo :lol:
    Dolatując do lotniska z wiatrem z ogon można wylądować z prostej, można też okrążyć lotnisko i wylądować pod wiatr. W tej sytuacji lądowanie z wiatrem jest oszczędniejsze (samolot nie nakłada drogi) i przy niewielkim wietrze i sprzyjającej sytuacji ruchowej na lotnisku się zdarza.

    Niemniej jako sam manewr lądowanie z wiatrem nie ma w sobie żadnych zalet praktycznych. Ma jeden walor edukacyjny - na szybowcach w ten sposób można świetnie można ćwiczyć fazę wytrzymania (trwa znacząco dłużej niż przy lądowaniu pod wiatr). Nie wiem, czy to się sprawdzi przy samolotach.

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Cytat Zamieszczone przez El Wieczor
    ale teraz znalazłem plusy lądowania z wiatrem
    Jakie?
    Hmmm, no wyobraziłem sobie taką sytuację lądowania pod wiatr, gdzie powiedzmy IAS = 100kts, WS = 90kts i GS w takim wypadku 10kts. I w pewnym momencie wiatr... przestaje wiać i jest nagle WS = 0kts (wszystko teoretycznie ). Wydaje mi się, że w takim wypadku samolot pozbawiony energii kinetycznej (bo GS było tylko 10kts)... musi rozpędzać się na nowo i w związku z tym zaliczy glebę

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez El Wieczor
    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Cytat Zamieszczone przez El Wieczor
    ale teraz znalazłem plusy lądowania z wiatrem
    Jakie?
    Hmmm, no wyobraziłem sobie taką sytuację lądowania pod wiatr, gdzie powiedzmy IAS = 100kts, WS = 90kts i GS w takim wypadku 10kts. I w pewnym momencie wiatr... przestaje wiać i jest nagle WS = 0kts (wszystko teoretycznie ). Wydaje mi się, że w takim wypadku samolot pozbawiony energii kinetycznej (bo GS było tylko 10kts)... musi rozpędzać się na nowo i w związku z tym zaliczy glebę
    To co napiales to teoretycznie prawda ale jest to strasznie bujna wyobraznia
    Przy ladowaniu powinno sie uwzglednic sile czolowego wiatru i podmuchow (jezeli jest znacza) i dodac odpowiednia poprawke do IAS zeby zapobiec temu co opisales. Oczywiscie Twoj przyklad jest MEGA przesadzony ale trafne spostrzezenie...

  13. #13
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    85 bo z reversami, a z 55 nie mozna ich uzyć- tak myśle.
    Twoja dedukcja zwaliła mnie z nóg
    Rewersery i tak wyłączasz w zakresie 80 - 60 węzłów.
    No to może inaczej:
    Ile będzie wynosiła droga hamowania z prędkości 85, a ile z prędkości 55 węzłów? Która będzie krótsza? Nawet z rewerserami...
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk
    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    85 bo z reversami, a z 55 nie mozna ich uzyć- tak myśle.
    Twoja dedukcja zwaliła mnie z nóg
    Myślałem o 737, ale teraz uświadomiłem sobie ze z 85knt przeciagnie :>
    Ale i tak uwazam ze 85, bo to mniej prawdopodobne

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPBY/BZG

    Domyślnie

    Ale jednak bardziej prawdziwe jest 55...

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Hehe Rzmyk rzucil liczby z kosmosu zeby przyblizyc idee a chlopaki tak na serio wszystko wzieli i rozkmnijaja kiedy rewersy mozna wlaczyc i czy przypadkiem samolot nie przepadnie
    Canonier likes this.

  17. #17
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A jak się tak zastanawiam, jaka jest granica wiatru, przy którym nie opłaca się lądować jeśli wieje w plecy? Np. w KRK ATIS podaje że jest wiatr 80 stopni, 6 czy 8 węzłów, ale wektorują na 25. Jak mocno musiałoby wiać żeby zdecydowali się na wektory do 07?

  18. #18
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    zalezy od samolotu, dla 767 to chyba 10kt

  19. #19
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ale chodzi mi o ATIS, kiedy go zmienią? (bo przecież on jest dla wszystkich )

  20. #20
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie


    Polecamy

    ATIS, czy METAR?
    Po zmroku nie wolno lądować na pasie 07 w Kraku, więc tak, czy tak podejście jest do 25.
    Każdy samolot ma swój maksymalny tail-wind (wiatr od strony ogona) do lądowania.
    ATR 72, B733, B734, A320 mają po 10kt;
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 15-12-2012, 18:52
  2. 01-09-2012, 01:27
  3. 31-08-2012, 22:13
  4. 31-08-2012, 19:54
  5. 31-05-2012, 22:36
  6. 11-03-2012, 18:55

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •