Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Prośba o pomoc w "urealnieniu" trasy


    Polecamy

    Witam,

    Po dłuższej przerwie wynikającej z ograniczonego czasu, wracam do latania. Mam prośbę:
    Jako że za 4 tyg. lecę do Londynu, chciałbym "przelecieć" sobie tą trasę wcześniej w możliwie najbardziej realny sposób. Wygenerowany plan lotu wygląda tak:

    Computed route from KATOWICE/PYRZOWICE (EPKT, EP) to LONDON LUTON (EGGW, EG): 27 fixes, 743.9 nautical miles
    Cruise altitude between FL330 and FL330

    EPKT (0.0nm) -DCT-> MAPIK (31.9nm) -T710-> SABAB (51.7nm) -L986->
    GIGAL (108.1nm) -L986-> LASIS (168.9nm) -UL986-> KOBUS (196.2nm) -UL986->
    DOBUR (225.1nm) -UL986-> BOLBO (240.6nm) -UL986-> KOSIX (267.1nm) -UL986->
    ROSNO (276.7nm) -UL986-> MAG (292.2nm) -UL986-> EMBOX (309.1nm) -UL986->
    POVEL (328.8nm) -UL986-> DLE (364.3nm) -UL980-> ROBEG (386.9nm) -UL980->
    BADMU (397.9nm) -UL980-> MOBSA (417.1nm) -UL980-> OSN (423.2nm) -UL980->
    AMSAN (466.5nm) -UL980-> ETEBO (475.2nm) -UL980-> RKN (479.4nm) -UP20->
    RENDI (519.7nm) -UP20-> GORLO (612.7nm) -UP20-> PEVAD (631.4nm) -UP20->
    RINIS (644.1nm) -UP20-> IDESI (660.3nm) -STAR-> EGGW (743.9nm)

    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    EPKT DCT MAPIK T710 SABAB L986 LASIS UL986 DLE UL980 RKN UP20 IDESI STAR EGGW
    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    1. Czy zakładając że lecę Wizzem (19.04 g.6.00), ta trasa jest w miarę realna - tak one latają z Katowic? Wirtualnie zamienie A320 na 737-800.
    2. Czy są jakieś procedury odlotowe z EPKT? nie mogę nigdzie tego znaleźć. Zakładają bezwietrzną pogodę i piękne poranne niebo, RWY 09 używany jest do startów?
    3. Jak wygląda po kolei komunikacja z kontrolą ruchu lotniczego po starcie z EPKT, które leży w tym samym sektorze co EPKK?
    4. Gdzie mogę znaleźć mapkę z drogami lotniczymi nad Niemcami i dalej nad Europą?

    Z góry dzięki.
    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 23-03-2012 o 13:00 Powód: Scalenie.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    1 Vroute na szybko wygenerował mi taką trasę:
    ORSOX T738 LASIS UL986 DLE UL980 RKN UP20 IDESI (AIRAC 1203)
    Jeśli masz wątpliwości co do trasy, to mapka do ręki i sprawdzaj.
    2. Nie, nie ma SIDów dla EPKT
    3. Zgłaszasz się na Krakowskie zderzanie. Katowice mają approach, ale szczerze powiedziawszy nie wiem, kiedy i czy w ogóle ono działa. Tutaj niech wypowie się ktoś kto zna sytuację.
    4. Na AIP danego kraju.

  3. #3
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Ad. 1) Vroute nie generuje trasy. Vroute jest tylko zbiorem, bazą planów, które ktoś wcześniej wprowadził.
    Ad. 2) Preferowanym pasem jest pas 27.
    Ad. 3) Kolejność wygląda mniej więcej tak: Katowice Wieża, Kraków Zbliżanie, Warszawa Radar, a później służby radarowe danych FIRów.
    Ad. 4) AIP danego kraju bądź EAD Basic - Login Page
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  4. #4
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dzięki Wam Panowie, przetrawię te informacje, ułoże szczegółową trasę (może podpatrze na flightradarze jak tam Wizz`y latają ) i wrzucę.

    P.S
    Jeśli nie ma procedury SID, to jak w rzeczywistości wygląda po starcie lot do puntu wylotowego? Wznoszenie kursem pasa, a później oczekiwanie na wektorowanie przez ATC? czy direct ?

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Vroute nie generuje trasy. Vroute jest tylko zbiorem, bazą planów, które ktoś wcześniej wprowadził.
    Wiem, ale polegając na najczęściej uczęszczanych trasach nie ma wielkiego prawdopodobieństwa, że wdepnę na minę i polecę niepoprawnie? Czy lepiej używać darmowego internetowego route findera? Ostatnio używam ich na przemian i nie bardzo wiem na co się zdecydować.

    @moraw - przeważnie DCT na pierwszy punkt trasy, a jak wokół jest ruch, który wymaga separacji, to wektory.

  6. #6
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Najlepiej to taki plan z rfindera przerzucić przez CFMU Validation presented by EuroFPL i poprawić ewentualne błędy (bo jakieś zwykle są). Vroute przy wybranym aktualnym AIRAC pokazuje trasy poprawne (niepoprawne/nieaktualne są oznaczone - napis invalid albo unavailable w wyszukiwarce, nie pamiętam dokładnie).

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    Dzięki.

  8. #8
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Witam, możecie mi doradzić jakie rozsądne lotnisko zapasowe dobrać dla lotu na trasie EPWA - LKPR??
    Zaplanowana trasa (B737-800) EPWA-EVINA-JED-PADKA-SOPAV-TBV-BODAL-OSNEK-VLM-LKPR (356NM)

    Jakie są główne kryteria doboru lotniska zapasowego? Nigdy tego nie robiłem, ale tym razem chciałbym ułożyć max. realny plan lotu
    Pomóżcie też z doborem paliwa biorąc pod uwagę zapas, zakładając że lecę pustym samolotem.

    Z góry dzięki i pozdrawiam.

  9. #9
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Home - vroute premium - ultimate tool for virtual flight planning
    Trasa: SOXER N869 RAVKU Y17 GOLOP.
    Zapas: np. LKKV
    Lotnisko zapasowe powinno być w odległości około 50 - 100 nm, powinno mieć w miarę dobre wyposażenie radionawigacyjne.
    Paliwo planujesz normalnie: kołowanie, start, wznoszenie, przelot, zniżanie, odlot na zapas, hold 30 minut, zapas kapitański.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  10. #10
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Home - vroute premium - ultimate tool for virtual flight planning
    Trasa: SOXER N869 RAVKU Y17 GOLOP.
    Zapas: np. LKKV
    Lotnisko zapasowe powinno być w odległości około 50 - 100 nm, powinno mieć w miarę dobre wyposażenie radionawigacyjne.
    Paliwo planujesz normalnie: kołowanie, start, wznoszenie, przelot, zniżanie, odlot na zapas, hold 30 minut, zapas kapitański.

    Dzięki Rzemyk.

  11. #11
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    EPKT (0.0nm) -DCT-> MAPIK (31.9nm) -T710-> SABAB (51.7nm) -L986->
    Jeśli chcesz być realniejszym niż real, to odlot z Katowic powinien odbyć się albo przez SUDOL, albo przez NUMBA.
    Odloty przez MAPIK nie są już praktykowane (zgodnie z RAD - EUROCONTROL - RAD)

  12. #12
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Zauważ datę pierwszego postu.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  13. #13
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Fakt. Na przyszłość się może przyda

  14. #14
    Awatar Chudy

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Trzemeszno

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Lotnisko zapasowe powinno być w odległości około 50 - 100 nm, powinno mieć w miarę dobre wyposażenie radionawigacyjne.
    Dobór lotniska zapasowego dość dobrze reguluje Annex 6ty ICAO o międzynarodowym przewozie lotniczym. Szczerze mówiąc nie spotkałem się nigdy z warunkiem "50 - 100NM". Jakieś źródło co do tego?
    http://maciej-n.blogspot.com/ --> Moje słów kilka... :)
    PPL(A) C150 C172 PZL104


  15. #15
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Możesz przybliżyć który to punkt? Zerkając na 4.3.4.3 wiele nie można wywnioskować, więcej już jest o planowaniu paliwa na zapas.
    A zapas 50 - 100 nm pozwala znaleźć lotnisko, które na pewno będzie miało inną (w domyśle) lepszą pogodę niż docelowe. Nie podam Ci paragrafu, bo to wyczytałem na którymś forum, już lata temu jako zalecenie. Oczywiście nikt nie broni wybrać jako zapas lotniska, które się znajduje np. 10 nm od docelowego.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  16. #16
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Ale o jakim lotnisku zapasowym mowa? Trasowym, dla lotniska startu czy docelowego? Zasady wyboru tych dwóch ostatnich określone są w EU OPS 1 (OPS 1.295 - dobór lotnisk). To są podstawy prawne jakiejkolwiek komercyjnej działalności przewoźników w Europie...

    Co do lotniska zapasowego trasowego to zasady jego wyboru uściślały przepisy JAR OPS, dokładnie okólnik ACJ OPS 1.295. Nie wiem jak jest teraz (całkiem możliwe, że tak samo), wtedy było to tak:
    Trasowe lotnisko zapasowe powinno znajdować się w polu zakreślonym promieniem równym 20 % długości całej trasy lotu, którego centrum będzie ulokowane w odległości 25 % całej trasy albo 20 % długości trasy plus 50 mil morskich [nm] jeśli
    jest to warto większa.


    Dodatkowo w OPS 1.297 Minima dla planowania w lotach IFR wyszczególnione są zasady planowania tych lotnisk pod względem pogodowym.

    Dokumenty szeroko dostępne u wujka G.

  17. #17
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Dzięki za odp. w teamcie zapasowego.

    Mam do Was jeszcze jedno pytanie, pewnie troszke "lamerskie" ale ostatnio odinstalowałem wszystkie płatne samoloty i trenuję ostro latanie bez FMC.
    Jako że propagujecie poprawne latanie ma przyrządach liczę na wyrozumiałość po podejściach przyszedł czas na procedury odlotowe.

    Przykład SID: "warszawski" BAMSO3G - najtrudniejsza wg. mnie procedura odlotowa z Okęcia (zakładam bezwietrzną pogodę).
    http://www.pl-vacc.org/files/maps/ea...EPWA_4-2-5.pdf

    Czy jest możliwość poprawnego wykonania jej defaultowym Learjetem bez FMC?

    Zaczynam tak:
    - na pasie ustawiam sobie na NAV1 ,VOR OKC 113.45 (radial odlotowy 308 stopni).

    - wznoszę się kursem pasa obserwująć wskazania DME - po oddaleniu się na 2,5NM od OKC rozpoczynam zakręt w prawo i po przechwyceniu w/w radiala lecę kursem 308.

    - powinienem dolecieć tak do punktu WA706, gdzie moja wysokość powinna być już większa od 3000ft.
    tutaj moje pytanie:
    Jak określić położenie punktu WA706, wiem że leży on na radialu 308 którym oddalam się od OKC, czy oznaczenie na schemacie SIDA "na linii" -16.0 (8.6) - oznacza że leży on na radialu 308 w odległości 8.6NM od OKC i po przechwyceniu jego mogę dalej posługiwać się DME wskazującym oddalenie od tego VORa?

    - w punkcie WA706 rozpoczynam proceduralny zakręt w prawo - czy położenie punktu WA797 jest określane w momencie kiedy wyjdę z tego zakrętu kursem 081?
    Wtedy lecę już dalej 081, oznaczenie "17.3 (9.3)" czyli 9.3NM, docierając do pktu BITVA a potem kursem 089 13.1 NM do punktu WA571 itd..
    Jak określać położenie kolejnych punktów BITVA,WA571 mając podaną tylko odległość między nimi? Bez FMC jest to możliwe, czy konieczne jest wektorowanie przez ATC?

    Z góry dzięki za pomoc i pozdrawiam!

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    powinienem dolecieć tak do punktu WA706, gdzie moja wysokość powinna być już większa od 3000ft
    Nie mniejsza niż 3000ft.

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Jak określić położenie punktu WA706
    Określasz po DME, tak jak napisałeś. W prawym dolnym rogu mapy napisane: Distances are in kilometers; Distances in brackets are in nautical miles.

    Generalnie wykonanie tej procedurki non-RNAV według mnie jest ciężkie, bo nie przechwycisz żadnego radiala od momentu zakrętu na WA797 i domyślanie się gdzie znajdują się następne fixy to loteria. Lepiej dogadać się z ATC i poprosić o wektory.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Odpowiedź na pytanie znajduje się w ramce na mapie.

  20. #20
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Określasz po DME, tak jak napisałeś. W prawym dolnym rogu mapy napisane: Distances are in kilometers; Distances in brackets are in nautical miles.

    Okej, dzięki - chciałem się tylko upewnić czy ta odległość to odległość od VOR

    "Generalnie wykonanie tej procedurki non-RNAV według mnie jest ciężkie, bo nie przechwycisz żadnego radiala od momentu zakrętu na WA797 i domyślanie się gdzie znajdują się następne fixy to loteria. Lepiej dogadać się z ATC i poprosić o wektory."

    Ramkę na mapie czytałem (zapewne chodzi o pkt 2i i3) ale chciałem się mieć pewność.


    Mam jeszcze dwa pytania:
    1.Z punktu widzenia dnia codziennego na EPWA częste są przypadki odlotu wg. wektorów podawanych przez ATC w przypadku kiedy dany statek powietrzny nie ma mozliwości korzystania z nawigacji obszarowej?

    2. Jak wygląda w praktyce wykonanie pierwszej części procedury (posługując się tradycyjną nawigacją do pktu WA797) w przypadku silnego wiatru?
    Czy jest mozliwość biorąc poprawki na wiatr w miarę dokładnie polecieć wg. trajektorii narysowanej na mapie?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 14-02-2013, 14:10

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •