Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie Równe skręcanie w powietrzu, kurs


    Polecamy

    Witam, latam na Microsoft Flight Simulator 2004 od jakiś 6 lat - okresowo bawiłem się jako dzieciak, jeszcze na 2002. Zacząłem swoją zabawę trochę bardziej profesjonalnie. Otóż, mam takie laickie pytanie.

    Załóżmy, że chcę zrobić zakręt proceduralny:



    Jak idealnie 'odmierzyć' stopnie w samolocie, wychylenie? Aby równo wykonywać zakręt? Wiem jak to zrobić w nawigacji, ale robi to za mnie automatyka (NAV).
    Idealne odmierzenie i zrobienie kilku "kółek" staje się niemożliwe, jak przedstawia np. ten obrazek: Jak ustawić samolot, aby prędkość kątowa wynosiła 3 stopnie?





    Kolejny mój problem jest taki. Załóżmy, że mamy pas startowy na kursie 080 stopni. Jak się pod niego ustawić do lądowania, skoro to 080 stopni zależy od punktu, w którym się znajdujemy? Latam najczęściej podstawową Cessną 172.

    Ostatni problem, to jak "ustawić' np. idealnie 30 stopni na pokrętle HDG? The Flight Simulator Network - A Different Approach
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 13-07-2010 o 17:52

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Maciek Zobacz posta
    Jak idealnie 'odmierzyć' stopnie w samolocie, wychylenie? Aby równo wykonywać zakręt? Wiem jak to zrobić w nawigacji, ale robi to za mnie automatyka (NAV).
    Chyba źle odczytujesz obrazek.
    Chodzi o to, że po minięciu pomocy radionawigacyjnej skręcasz w lewo o np. 30* i lecisz przez 60 sekund prosto, następnie skręcasz w prawo aby ustabilizować się na kursie, albo żeby lecieć znów do radiolatarni.
    Co do autopilota, to poczytaj manual, tam jest opisany. W tym wypadku magicznym guziczkiem jest HDG.

    Jak ustawić samolot, aby prędkość kątowa wynosiła 3 stopnie?
    Autopilot sam zakręca w takim tempie. Dodatkowo masz w Cessnie Turn coordinator. który znajduje się pod prędkościomierzem.

    Jeśli ikonka samolotu jest pochylona tak jak powyżej oznacza to, że wykonujesz standardowy skręt 3*/sek.

    Co do holdingu, to również automat pomaga i znów magicznym przyciskiem jest HDG.
    Załóżmy, że mamy pas startowy na kursie 080 stopni. Jak się pod niego ustawić do lądowania, skoro to 080 stopni zależy od punktu, w którym się znajdujemy?
    Najczęściej przy lotniskach są pomoce radionawigacyjne i/lub ILS/LLZ. Na mapach masz podane sposoby podejścia do lotniska, sposoby podejścia do pasa, dzięki nim możesz podejść do pasa.
    Dla Polski - PL-VACC - wirtualna kontrola ruchu lotniczego lub Aeronautical Information Service Poland - Służba Informacji Lotniczej i tam e-AIP Polska lub e-AIP VFR Polska w zależności od lotniska.
    Ostatni problem, to jak "ustawić' np. idealnie 30 stopni na pokrętle HDG?
    Obrazek nie działa, więc nie wiem o co Ci dokładnie chodzi. Chodzi Ci o zmiane HDG na inną wartość, czy bank limit na 30*?

    Brakuje Ci podstaw, poczytaj - Aztec.pl - Forum Dyskusyjne :: Zobacz temat - Podrecznik i kursy do FS'a. Szczególnie gsschool_pl.pdf i Kurs nawigacji Aztec.pl.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    W momencie, kiedy igła jest pionowo, wskazanie kursu znajdujące się na „godzinie 12” obrotowej tarczy wskaże nam kurs, którym powinniśmy lecieć by trafić do radiolatarni. W moim przypadku obrotowa tarcza wskazała kurs 75 stopni. Nie będziemy teraz prowadzić Cessny ręcznie, lecz wspomożemy się autopilotem. Odnajdujemy główny kompas na środku panelu samolotu i podobnie jak pokrętłem OBS, teraz kręcimy pomarańczowym pokrętłem HDG. Zauważmy, że pomarańczowy znacznik na kompasie zaczyna wędrować po okręgu. Ustawiamy go na odczytany wcześniej kurs, czyli 75 stopni.

    Właśnie, jak na takim pokrętle HDG obrócić o 75stopni? Skoro jego podziałka jest bardzo niedokładna...


    Dziękuję bardzo za odpowiedź!

  4. #4
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Jest dokładna do 5*.


    Jak widać na obrazku, obecny kierunek to 215*. Na skali masz cyfry, litery, dłuższe kreski i krótsze kreski.
    Cyfry i litery oznaczają kierunek, np. W (zachód) - kierunek 270*, 6 - kierunek 60*, itd. Dłuższe kreski oznaczają każde 10*, krótsze każde 5*.
    Żeby skręcić o te 75* trzeba odczytać obecny kierunek, odjąć/dodać 75* i obrócić pokrętło HDG na nowy kurs.

    Wszystko jest w manualu.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Hm, dziękuje - staje się to dla mnie powoli jasne. Jeszcze jedna, trapiąca mnie myśl.
    Mam pokrętło ADF nastawione na północ (N). Lecimy w kierunku północy - co na wskaźniku HDG pokazuje nam N. Co mam zrobić, jeśli np. zacznę lecieć na wschód(E), aby następnie na kursie E kierować się na nadajnik NDB, który wskazuje nam np. o 30stopni w prawo. Jak to zgrać z HDG, który pokazuje nam całkiem inny kierunek?
    Uproszczę:
    1. HDG: E(bo lecimy na wschód), ADF (N) - bo tak jest standardowo ustawiony
    2. Ustawiamy częstotliwość nadajnika NDB, który wychyla nam się. Lecimy HDG - E, ADF - N.
    3. Teraz niewygodnie nam "skręcać" na nadajnik NDB, skoro HDG i ADF podają inne kierunki , przecież nie będziemy cały czas kręcić ADFem za HDG.....

  6. #6
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    ADF też ma obrotową skalę, po prostu obracasz ją tak, żeby "góra" pokazywała Twój obecny kierunek lotu, wtedy na podziałce odczytasz wymagany nowy kierunek lotu, aby dolecieć do NDB.
    PS. Po to jest, żeby kręcić
    Inna metoda, to po prostu skręcać samolotem i patrzeć jak się zachowuje wskazówka ADFu. Jak się ustawi "do góry", to znaczy, że lecisz na NDB.
    Znów odsyłam do manuala.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Ok, próbowałem wykombinować coś al'a holding. Widzę już swoje błędy. Nie robiłem tego na radiolatarni VOR, a na nadajniku NDB. A więc: skręcać trzeba tuż po osiągnięciu nadajnika, a nie zostawiać go w środku, złe podejście.


    Kombinowałem, kombinowałem.... Nie za bardzo wiem, jak trafić idealnie w nadajnik.
    Na radiolatarnię nieco łatwiej OBSem, niż ADF na NDB.



    Jak podczas lotu obliczyć kąt alfa, bo muszę wcześniej sobie ustawić w HDG, aby obrócił mi samolot o 180 stopni - aby po obrocie o te 180stopni być w miejscu czerwonego grotu.
    Jak nie doprowadzić do takiej sytuacji(zaznaczonej na niebiesko)

    Ostatnio edytowane przez Maciek ; 30-06-2009 o 00:55

  8. #8
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Maciek Zobacz posta
    Nie za bardzo wiem, jak trafić idealnie w nadajnik.
    Na radiolatarnię nieco łatwiej OBSem, niż ADF na NDB.
    Zarówno VOR jak i NDB to radiolatarnie. Na oba da się nawigować.
    W przypadku VOR (VOR/DME) za pomocą OBS cały czas ustawiasz radial wchodzący do VORa i lecisz wg niego. Nad VORem zmieni się wskazanie z "TO" na "FROM".
    Dodatkowo można patrzeć na wskazania DME, zbliżając się do radiolatarni będą maleć, a podczas oddalania rosnąć. Wskazania DME prawie nigdy nie pokażą zera, bo DME mierzy odległość w linii prostej od przystawki do samolotu, więc przelatując idealnie nad nią będzie wskazywała wysokość samolotu nad przystawką.
    W przypadku ADFu jest jeszcze prościej, bo lecisz wg. wskazań ADFu, a jak wskazówka się obróci, to znaczy, że przeleciałeś nad radiolatarnią.
    Jak podczas lotu obliczyć kąt alfa, bo muszę wcześniej sobie ustawić w HDG, aby obrócił mi samolot o 180 stopni - aby po obrocie o te 180stopni być w miejscu czerwonego grotu.
    Jak nie doprowadzić do takiej sytuacji(zaznaczonej na niebiesko)?
    Na mapce masz napisany kurs (inbound course) holdingu. W tym wypadku jest to podejście z prostej, więc po minięciu radiolatarni skręcasz na inbound course + 180*.
    Kąt alfa na - tym rysunku - jest to różnica inbound course minus Twój obecny kierunek.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie


    Powoli robię postępy. Chciałbym już zasiąść na VATSIMie.... Co myślicie o powyższym obrazku? Hm, trochę jeden zakręt mi źle poszedł, bo zapomniałem czas liczyć, ale już lepiej:-)

  10. #10
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Ledwo co łyknąłeś podstawy, nie masz co się pchać na VS. Tam Cię nikt nie będzie uczył nawigować, tylko się zrazisz, jak będą Cię prosili o rozłączenie albo jak dostaniesz bana...
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Dlatego jeszcze ćwiczę.;-) Mógłby mi ktoś polecić jakiś prosty samolot, gdzie wskaźniki są określane cyfrowo? ;-) Mam również takie pytanie. Jak "kazać" samolotowi kręcić się w prawą stronę na autopilocie (HDG), ponieważ wyszukuje najkrótszą drogę.

  12. #12
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Masz defaultowe samoloty, jest Learjet 45 z cyfrową awioniką.
    Z obecną wiedzą, nie spełniasz minimów, żeby latać online.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Hm, no może i tak, ale nie wiem dlaczego non-stop to wypominasz.

    1. Przed pierwszym lotem SPRAWDŹ,CZY JUŻ POTRAFISZ:

    • bezpiecznie wystartować i wylądować - wiem
    • utrzymywać określoną wysokość - wiem
    • kołować po drogach kołowania bez zjeżdżania z nich, zatrzymać samolot we wskazanym miejscu - wiem
    • wykonać podejście ILS - potrafię
    • lecieć we wskazanym kierunku(hdg) - potrafię
    • lecieć w kierunku wskazanej pomocy nawigacyjnej (VOR lub NDB) Jeżeli nie - poćwicz jeszcze offline - potrafię

    2. SQBOX nie jest trudny

    3. Przed pierwszym lotem musisz OPANOWAĆ PODSTAWOWE POJĘCIA LOTNICZE.

    • Warto wiedzieć, co to jest: lot VFR i IFR wiem
    • zgoda na lot )) czytać umiem
    • wysokość i poziom lotu, QNH - wiem
    • VOR, NDB, ILS - również
    • transponder (squawk), wiem - łącznie z ustawieniami podczas lotu/kołowania

    Hm, skąd takie stwierdzenie? Nie umiem jeszcze wszystkich tych procedur.

  14. #14
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Po tym, że pytasz o podstawowe rzeczy, które podczas lotu online powinny być opanowane w jednym palcu. Tam nie ma pauzy, nie ma "czekaj, poszukam, poczytam, może zrozumię".

    Powyższe minima dotyczą nawigacji no-RNAV. Do tego dojdą odpowiednie prędkości podejścia, umiejętność podejścia ILS, VOR, czytanie map, nawigacja RNAV, w której FSowy GPS wiele nie pomoże, itd.

    A Ty jak widzę masz problemy z podstawami.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Dlatego tu jestem, aby zadać pytanie, czegoś się dowiedzieć.

  16. #16
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie


    Polecamy

    Zrozum, że takie rzeczy są w manualu i poradnikach. Takie rzeczy podlegają pod "naukę własną". Trzeba czytać, a nie pisać na forum, szczególnie, że materiałów jest pełno.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •