Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie PMDG 737 VNAV ignoruje waypoint constraints


    Polecamy

    Witam Wszystkich Serdecznie, jako że jest to mój pierwszy post na tym Forum. Po 2 latach lotów wg tadycyjnej nawigacji w oparciu o VOR i NDB oraz lotów na prostym autopilocie (bez VNAV i LVLCHG), wykręceniu kilkuset zakrętów proceduralnych za pomocą HDG, lądowań z cyrkla, siadaniu na centralnej z crosswindem 30kts, lądowaniu w CAT IIIA bez AP (za pomocą HUDa), itp, uznałem, że po opanowaniu powyższych, czas najwyższy nauczyć się obsługiwać FMS poprzez FMC(CDU). Jestem zdania, że najpierw należy opanować lot bardziej manualnie, dopiero potem brać się za automatyke, podobnie najpierw nauczyć się latać samolotem bez FBW, itp. Mam problem tej natury, że FMS będąc w VNAV PTH niereaguje na speed/altitude constraints zdefiniowane na LEGS page.

    Lecę z EPLL trasą: EPLL DCT LDZ DCT BIMPA STAR EPWA (STAR: BIMPA 1U, podejście do ILS33).

    Jeszcze będąc na wysokości przelotowej w VNAV PTH, samolot nie zwalnia przed BIMPA do 280 kts
    LEGS Page:
    ImageShack - Online Photo and Video Hosting
    DESC Page:
    ImageShack - Online Photo and Video Hosting
    CRZ Page:
    ImageShack - Online Photo and Video Hosting

    BIMPĘ mijam z prędkością 323 kts, tzn. CRZ Speed., mógłbym zwolnić za pomocą Speed Intervene, ale nie o to chodzi w VNAV.

    Podobnie później na schodzeniu nie zwalnia przed GOMSA do 250 kts
    LEGS Page:
    ImageShack - Online Photo and Video Hosting
    DESC PAGE:
    ImageShack - Online Photo and Video Hosting

    GOMSĘ mijam, również z przekroczoną szybkością.

    Ćwiczyłem jeszcze wcześniej na EPPO wg DENKO 1V przez CZE(VOR), arcem 17.9 LAW(VOR) do ILS28, zażyczyłem sobie, żeby od CZE, tzn tam gdzie zaczyna się arc, samolot zniżał się z prędkością Vref+70, tzn flaps up maneuvering speed, następnie potem zwolnił na R110 LAW do Vref+30, tzn flaps 15 maneuvering speed. W tamtym przypadku, żeby maszyna zwolniła do flaps up speed, musiałem zdefiniować również wysokość podczas mijania CZE. Reasumując, jeśli przy punkcie na którym zdefiniowałem daną prędkość minięcia tego punktu, pozostawiałem wysokość jako prediction (mała czcionka w FMC) to maszyna nie zwalniała.

    Przykład:

    CZE 205/Prediction, olewa prędkość
    CZE 205/FL100B, prędkość przeskakuje jako aktywna i wyświetla się podświetlona na DESCENT Page w SPD REST, samolot zwalnia.

    Czytałem dokumentację załączoną do PMDG, jednakże, tam mamy wyjaśnienie do czego służy dana strona, etc, tzn. bardziej ogólne informacje.
    Problem dotyczy starego PMDG (nie NGX).
    Proszę o pomoc, bo nie wiem co mam z tym zrobić.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 03-12-2011 o 16:33 Powód: prefiks

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez OJ91 Zobacz posta
    Po 2 latach lotów wg tadycyjnej nawigacji w oparciu o VOR i NDB oraz lotów na prostym autopilocie (bez VNAV i LVLCHG), wykręceniu kilkuset zakrętów proceduralnych za pomocą HDG, lądowań z cyrkla, siadaniu na centralnej z crosswindem 30kts, lądowaniu w CAT IIIA bez AP (za pomocą HUDa)
    WOW!


    Masz ustawiony FL130 jako cruise więc jak dla mnie samolot "nie wie" że ma przejść w tryb DESC. Próbowałeś zniżać z większych wysokości?

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Samolot nie bedzie stosowac sie do ograniczen w VNAV jesli podane restrykcje sa fizycznie niemozliwe do spelnienia. Poza tym uzywanie VNAV PATH nie zwalnia ciebie z uzywania speed brakes aby pomoc samolotowi jak trzeba. 737 sa notorycznie trudne do zwolnienia i musisz wiedziec co ten samolot fizycznie potrafi, jednoczesne tracenie wysokosci i zmniejszanie szybkosci jest czesto niemozliwe. VNAV to jeden z najbardziej niezrozumialych tamatow dla laikow, radze pojsc na forum PMDG i tam pytac. A poza tym PMDG o ile wiem wprowadzil duzo ulepszen do VNAV ale w swoim ostatnim produkcie NGX.

  4. #4
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Tylko że produkt pmdg informuje czy samolot potrzebuje więcej dragu na zniżaniu. A tuż przed T/D każe uzbroić hamulce.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Samolot nie bedzie stosowac sie do ograniczen w VNAV jesli podane restrykcje sa fizycznie niemozliwe do spelnienia.
    Wtedy VNAV by się rozłączył a tak w tym wypadku się nie dzieje.

  6. #6
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    A tuż przed T/D każe uzbroić hamulce.
    Na pewno? Hamulce, czy raczej spoilery uzbraja się przed lądowaniem.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał Zobacz posta
    WOW!
    Proszę się nie śmiać.

    Nie napisałem tego, by się przechwalać, czego to nie umiem, tylko w dzisiejszych czasach duża część "młodzieży" zaczyna naukę od automatyki, ograniczając udzał ręki w lataniu do minimum.

    Cytat Zamieszczone przez Rafał Zobacz posta
    Masz ustawiony FL130 jako cruise więc jak dla mnie samolot "nie wie" że ma przejść w tryb DESC. Próbowałeś zniżać z większych wysokości?
    Z większych było w porządku. Pobawiłem się dzisiaj jeszcze trochę i wywnioskowałem, że będąc w CRZ żadne restrykcje zdefiniowane na LEGS Page nie są uwzględniane, FMS za priorytetową traktuje CRZ Speed. Dopiero restrykcje zdefiniowane na waypointach za T/D są uwzględniane.
    W tym przypadku, z uwagi na niską wysokość lotu, T/D został wyliczony za pierwszymi waypointami na których były zdefiniowane constraints.
    W związku z tym oczywiste było, by jakoś przesunąć T/D, tak aby znalazł się bliżej pozycji samolotu, przed pierwszym punktem z restrykcją.
    Udało mi się dzisiaj oszukać (moim zdaniem błędny) ten mechanizm wpisując zawyżoną wysokość przelotową w CRZ page (ciekaw jestem czy w realu też trzeba stosować takie podchody), pozostawiając tą właściwą ustawioną na MCP, po wciśnięciu EXEC bardzo lekkie szarpnięcie, tak jakby maszyna chciała się wznieść, lecz niższa wysokość na MCP jej na to nie pozwala. To powoduje przesunięcie się T/D w stronę samolotu, na odległość wystarczającą aby znalazł się przed pierwszym constraint. Następnie wpisuje i zatwierdzam starą (tą prawdzą, pozostawioną na MCP), i T/D na szczęście pozostaje tam gdzie chcę.

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    737 sa notorycznie trudne do zwolnienia i musisz wiedziec co ten samolot fizycznie potrafi, jednoczesne tracenie wysokosci i zmniejszanie szybkosci jest czesto niemozliwe.
    Wiem, wiem...

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Poza tym uzywanie VNAV PATH nie zwalnia ciebie z uzywania speed brakes aby pomoc samolotowi jak trzeba.
    Ale ja używam SB kiedy widzę że 5 kts za szybko, albo kiedy wyskakuje DRAG REQUIRED. Pozatym żeby użyć SP fioletowy znacznik prędkości musi najpierw przeszkoczyć na niższą, inaczej używanie SB nie ma sensu. Tylko większy hałas w kabinie, bo maszyna siłuję się sama ze sobą.


    Także wszystko wiem, latać już mogę w VNAV, tylko pozostało pytanie o (tj napisałem wyżej):
    "CZE 205/Prediction, olewa prędkość
    CZE 205/FL100B, prędkość przeskakuje jako aktywna i wyświetla się podświetlona na DESCENT Page w SPD REST, samolot zwalnia."
    Dodam jeszcze, że w schodzeniu w VNAV PTH maszyna uwzględnia wysokości, ale nie uwzględnia prędkości.(mówimy o constraintach za T/D):

    VNAV PTH

    CZE 205/Prediction--->nie uwzględnia
    CZE 205/FL100B------>uwzględnia obie
    CZE Prediction/FL100B------>uwzględnia

    Powyższe sprawdzone.

    Do sprawdzenia VNAV SPD, zatem w VNAV SPD z logicznego punktu widzenia powinno być:

    CZE 205/Prediction--->uwzględnia
    CZE 205/FL100B------>uwzględnia obie
    CZE Prediction/FL100B------>nie uwzględnia

    Pozdrawiam

  8. #8
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Na pewno? Hamulce, czy raczej spoilery uzbraja się przed lądowaniem.
    No ja mam komunikat 'arm brakes' w czasie zniżania. Czy za każdym razem nie zwróciłem uwagi szczerze mówiąc, ale w czasie ostatnich 2 lotów taki komunikat wyświetlił się na PFD. Natomiast w czasie zniżania pojawia się czasami kominikat 'drag required' w momentach w których automatyka samym zmniejszeniem ciągu już nie daje rady.

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez OJ91 Zobacz posta
    Do sprawdzenia VNAV SPD, zatem w VNAV SPD z logicznego punktu widzenia powinno być:

    CZE 205/Prediction--->uwzględnia
    CZE 205/FL100B------>uwzględnia obie
    CZE Prediction/FL100B------>nie uwzględnia
    Jednak nie.
    Działa dokładnie tak jak w VNAV PTH, czyli:

    CZE 205/Prediction--->nie uwzględnia
    CZE 205/FL100B------>uwzględnia obie
    CZE Prediction/FL100B------>uwzględnia

    Wniosek jest taki, że ani VNAV SPD, ani VNAV PTH "nie obsługuje" formatu (sprawdzone):

    CZE 205/Prediction

    Ratować się więc trzeba dopisaniem restrykcji XXXXXB przy schodzeniu, lub XXXXXA przy wznoszeniu (dotyczy punktów, gdzie jest zdefiniowana restrykcja prędkościowa, ale nie wymaga się restrykcji wysokościowej na tym punkcie).

    Przykładowo w prcedurze STAR (descent):

    "Minąć ABC z prędkością 220 Kts"

    w FMC:
    QWE Prediction/FL160B
    ABC 220/Prediction
    RTY /FL100A(B)

    zamienić na:
    QWE Prediction/FL160B
    ABC 220/FL160B (alternatywnie FL100A)
    RTY Prediction/FL100A(B)

    Przykładowo w procedurze SID:

    "Minąć MNB z prędkością 210 Kts"

    ZXC Prediction/5000A
    MNB 210/Prediction
    IOP Prediction/FL100B(A)

    zamienić na:
    ZXC Prediction/5000A
    MNB 210/5000A (alternatywnie FL100B)
    IOP Prediction/FL100B(A)

    Nie zastosowanie się do powyższych powoduje, że samolot leci prędkościami zdefiniowanymi na CLB lub DES pages w zależności od fazy lotu.

    Co do VNAV PTH i VNAV SPD, jedyne co je różni, to to, że w VNAV Path mamy wyliczoną płynną ścieżkę schodzenia, natomiast w VNAV Speed "schodkową", tzn taką, że np. dalsze schodzenie rozpocznie się kiedy miniemy punkt z restrykcją wysokościową. Do CLB mamy dostępny tylko SPD, przechodzący w PTH, gdy trzeba utrzymać wysokość do punktu.

    W związku z powyższymi mam do Was pytania:

    1. Czy w realu też jest tak, że przy restrykcji prędkościowej musimy zdefiniować restrykcję wysokościową, żeby VNAV "nią leciał"???
    2. Jak jest w Waszych PMDG, PMDG NGX, IFLY, Ariane odnośnie pytania w pkt. 1?
    3. Jaka jest realna różnica pomiędzy VNAV SPD a LVL/CHG?
    Szczerze mówiąc nie widze żadnej, poza tym że w VNAV SPD definiujemy sobie ALT constraints w FMC ustawiając odrazu MCP na CRZ lub IAF altitude, a w LVL/CHG spełniamy restrykcję ustawiając wysokość każdej z nich na MCP.

    Pozdrawiam

  10. #10
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Powinien brać pod uwagę ręczne modyfikacje (specified speed/altitude) i takie dziwne kombinacje nie powinny być potrzebne.

    1. Nie.
    2. W NGX z tego, co pamiętam, działa to okej. Sprawdzę dokładniej.
    3.
    Descent –
    1) VNAV SPD descent
    •autothrottle holds idle
    •AFDS holds FMC target speed.
    2) VNAV PTH descent
    •autothrottle holds idle but can command FMC SPD mode if ground speed becomes too low to maintain FMC vertical path
    •AFDS tracks FMC descent path.
    3) automatic level-off occurs at MCP altitude or VNAV altitude, whichever is reached first
    •MCP constrained altitude annunciates VNAV ALT
    •VNAV constrained altitude annunciates VNAV PTH.
    Level Change (LVL CHG) Switch
    Push –
    •LVL CHG switch light illuminates
    •pitch mode annunciates MCP SPD for climb or descent
    •autothrottle mode annunciates N1 for climb and RETARD followed by ARM for descent
    •IAS/MACH display and airspeed cursors display target speed.

    LVL CHG Mode
    The LVL CHG mode coordinates pitch and thrust commands to make automatic climbs and descents to preselected altitudes at selected airspeeds.
    A LVL CHG climb or descent is initiated by:
    • selecting a new altitude
    • pushing LVL CHG switch
    • setting desired airspeed.
    Climb –
    •autothrottle holds limit thrust
    •AFDS holds selected airspeed.
    Descent –
    •autothrottle holds idle thrust
    •AFDS holds selected airspeed.
    Airspeed –
    •if a speed mode is active when LVL CHG is engaged, this speed is retained as target speed
    •if a speed mode is not active when LVL CHG is engaged, existing speed becomes target speed
    •speed can be changed with MCP IAS/MACH Selector.
    The LVL CHG mode is inhibited after glideslope capture.
    Skrótowo: LVL CHG przy zniżaniu ustawia przepustnice na idle i tak steruje prędkością pionową, aby utrzymać prędkość zadaną na MCP. VNAV SPD podobnie, tylko steruje tym FMC i cały czas aktywny jest tryb VNAV.

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    2. W NGX z tego, co pamiętam, działa to okej. Sprawdzę dokładniej.
    No i co Ci wyszło?

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Skrótowo: LVL CHG przy zniżaniu ustawia przepustnice na idle i tak steruje prędkością pionową, aby utrzymać prędkość zadaną na MCP. VNAV SPD podobnie, tylko steruje tym FMC i cały czas aktywny jest tryb VNAV.
    Czyli nic nowego, czego bym nie wiedział, sterowanie pitchem do utrzymania prędkości zadaniej w FMC/MCP.

    Odnoście constraints, przyszło mi do głowy, że może to być kwestią update'a softu do FMC (nie mylić z AIRAC).
    W NGX jest U10.8 albo U10.8A, a w starym PMDG U10.4...

  12. #12

  13. #13

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie


    Udało się.
    Po nitce do kłębka, ja wysunąłem tezę, Ty zapewniłeś dowody. Dobra robota.
    Może się komuś przyda ta Nasza rozprawa.
    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 26-11-2011 o 12:49 Powód: .

  14. #14
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie


    Polecamy

    Również pozdrawiam.

LinkBacks (?)

  1. 19-12-2016, 20:59
  2. 19-12-2013, 13:27
  3. 13-11-2013, 16:38
  4. 11-10-2013, 09:37
  5. 24-08-2013, 00:50
  6. 24-07-2013, 18:26
  7. 30-05-2013, 10:03
  8. 23-05-2013, 15:04
  9. 08-04-2013, 22:51
  10. 11-02-2013, 10:38
  11. 16-12-2012, 18:15
  12. 08-12-2012, 23:44
  13. 23-11-2012, 12:19
  14. 12-11-2012, 15:19
  15. 10-11-2012, 09:53
  16. 24-10-2012, 22:13
  17. 03-10-2012, 10:58
  18. 03-10-2012, 10:00
  19. 03-10-2012, 09:51
  20. 03-10-2012, 06:53
  21. 02-10-2012, 19:53
  22. 02-10-2012, 19:34
  23. 02-10-2012, 18:22
  24. 02-10-2012, 18:21
  25. 02-10-2012, 18:20

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •