Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 41
Like Tree11Likes

Wątek: Rodzaje podejść do pasa

  1. #1

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie Rodzaje podejść do pasa


    Polecamy

    Witam.
    Chciałbym zadać pewne pytanie ponieważ jestem nowicjuszem w tematach techniki lotniczej a mam X-plane 10 i bardzo podoba mi sie ten symulator. Nauczyłem sie lądować najpierw całkowicie manualnie, co czesto było bardzo żałosne a czasami kończyło sie katastrofą. :P Potem odkryłem, że można lecieć na autopilocie z ustawionym heading (np. 240), starać sie leciec w osi pasa i manualnie ustawiałem wysokość, prędkość zniżania i prędkość aby jakoś wylądować. Teraz umiem podchodzić do pasa z pomocą ILS, co jest najbardziej wygodne poniewaz jest całkowicie automatyczne. Szkoda że wszystkie lotniska nie maja takiego czegoś. Niektóre lotniska mają, ale nie mogę tego użyć ponieważ jest tailwind (wiatr od ogona ??). Chyba przez to ten ILS nie działa, co jest dla mnie nie do końca zrozumiałe. No i tu sie zaczyna moje pytanie: jakie są metody lądowania? Skoro lotnisko jest takie, że nie mogę użyc ILS a widoczność jest bardzo mała, tak że lądowanie manualne i "połmanualne" (które opisałem powyżej) jest niemozliwe. Wiem że jest cos takiego jak VOR i NDB, ale one kierują mnie tylko co najwyżej w oś pasa. Nie wiem kiedy i jak szybko rozpocząć zniżanie zeby pojawić sie na początku pasa jeśli widoczność to uniemożliwia. Prosiłbym tez o wymienienie najlepiej w punktach każdego "sposobu" lądowania bo sam tutaj juz 3 wymieniłem. Moja wypowiedz jest mało profesionalna i mówie to prostym językiem, bo sie na tym nie znam. Proszę o pomoc.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 12-11-2015 o 20:28 Powód: prefiks + temat + pisownia

  2. #2

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Najpierw naucz się latać manualnie a później próbuj instrumenty. .

    Nie widoczność, a widzialność.
    W realu jeśli warunki nie pozwalają pilot może czekać w holdingu lub lecieć na zapasowe.
    Ps. Masz joystick/wolant/pad?
    Ostatnio edytowane przez suszykuba ; 11-05-2015 o 20:25 Powód: Dodanie pytania

  3. #3

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Ale co ma latanie do ladowania. Wiem jak sterowac samolotem i uzywac nawigacji, GPS i jestem w stanie przeprowadzic plynne ladowanie samemu, wyzej pisalem jak to bylo na poczatku. Chodzi mi o opcje ladowania bez ILS w zlej widzialnosci, czyli takiej ktora uniemozliwia wlasciwe podejscie bo nie widac pasa. Czyli ILS to jedyna opcja na lądowanie przy "zerowej" widocznosci?

    Dobrze steruje mi sie myszka. Juz tyle lotow zrobilem, ze wszystko umiem zrobic plynnie i nie chce grac na niczym innym. Chodzi mi o cos takiego jak mozliwosc automatycznego ladowania (jak ILS), ale zeby to nie byl ILS wlasnie, bo przykladowo lotnisko nie ma tego. I jeszcze kwestia niemozliwości uzycia ILS jesli jest tailwind.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 14-05-2015 o 00:29 Powód: pisownia

  4. #4

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    No to pisałem, że jeśli nie ma możliwości na inne podejście i warunki nie pozwalają na przylot to odchodzi się na zapasowe lotnisko..
    i poprawiam jeszcze raz!!
    Widzialność!!

  5. #5
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Poczytaj sobie te artykuły: Systemy podejścia
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    DZIEKUJE Frik wlasnie o takie cos mi chodzilo, a mozesz mi powiedziec dlaczego nie mozna ladowac na ILS przy wiatrze na ogon? Bo tak wynika z tego symulatora? Korzystajac z okazji chcialbym tez zapytac o pewna rzecz. Podczas pozaru silnika wlacza sie dzwonek alarmowy. Odciecie paliwa za przepustnica oraz uzycie czegos co nazywa sie DISCH nad glowa (kazdy silnik ma swoje) i proba wylaczenia dzwonka (ktory jest na gornej tablicy prawy dolny rog) nie pomaga ten dzwonek caly czas dzwoni, mimo ze palacy silnik jest juz wylaczony. Czy cos robie zle? Czy on taki jest ze ciagle bedzie dzwonic. Jaka jest procedura? Chodzi o Boeinga 747-400. Zadaje te pytania, bo instrukcja do symulatora jest w zaawansowanym angielskim wielkosci ksiazki i nic z tego nie rozumiem.

    W tym samym samolocie nad radiopółkompasem znajduje sie taki dziwny zegar. Do czego on jest i jak to sie nazywa?

    PS - teraz czytam "ścieżka podejścia zapewniała właściwą wysokość nad dalszą radiolatarnią NDB" - skad mam wiedziec jaka powinienem miec wysokosc nad NDB? z chartow czy od ATC?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 14-05-2015 o 00:32 Powód: pisownia

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Z chartów masz wiedzieć.

    [Z map podejścia, jest polska nazwa - Rz]
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 14-05-2015 o 00:32 Powód: .

  8. #8
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Ogólnie nie powinno się lądować z wiatrem na ogon, po to pas ma dwa kierunki żeby lądować pod wiatr a nie z wiatrem. Masz zawsze gdzieś wpisaną maksymalną dozwoloną prędkość tailwindu na podejściu i zwykle nie jest ona duża, więc się tego nie robi.
    Pozdrawiam, Pluxe

  9. #9
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    Ogólnie nie powinno się lądować z wiatrem na ogon, po to pas ma dwa kierunki żeby lądować pod wiatr a nie z wiatrem. Masz zawsze gdzieś wpisaną maksymalną dozwoloną prędkość tailwindu na podejściu i zwykle nie jest ona duża, więc się tego nie robi.
    Dokładnie, to nie jest kwestia ILS, po prostu standardowo ląduje się i startuje pod wiatr. Po prostu symulator na podstawie wiatru wybiera pas w użyciu. Nie wiem jak w X-Plane, w FSX z domyślnym ATC można poprosić o i wykonać dowolne podejście do dowolnego pasa (istniejące na danym lotnisku), a potem wylądować na pasie w użyciu (circle to land).
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  10. #10
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Poszukuje kogoś do nauki latania w FSX
    AVIATION.HOME.PL - tu uwaga, niemało rzeczy jest nieaktualna, ale zawsze można złapać podstawy.

    PS Podejście ILS, nie lądowanie ILS.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  11. #11

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Czytalem i cwiczylem podejscie na dwa NDB. Z tego co rozumiem, aby ustawic sie w osi pasa, to w momencie gdy jestesmy pomiedzy radiolatarniami NDB, radiolatarnia blizsza powinna byc dokladnie przed nami a NDB dalszy powinien byc dokladnie za nami. Czytałem ze najlepiej jak sa dwa przyzady aby ustawic jednoczesnie obydwie radiolatarnie, ale w Boeingu 747-400 tylko jedna można ustawic na raz. Przyzad ma 2 strzalki, czerowna (od NDB) i zielona (od VOR). Z tego co widze tylko jedno NDB moge ustawic na raz. Robiłem tak, ze ustawialem najpierw czestotliwosc tej dalszej a czestotliwosc tej blizszej lotniska ustawialem jako "gotowe do wrzucenia" w radio (mam nadzieje ze rozumiecie co mam na mysli). I probujac ustawic sie w osi pasa caly czas przelaczalem czestotliwosci obydwu NDB aby zobaczyc na "Captain's Navigation Display" w ktora strone odchyla sie dalsza radiolatarnia. Jesli odchylala sie w np. lewo to musialem zrobic poprawke w prawo (odbic lekko w prawo i potem w lewo) i tak do momentu gdzie obydwa sygnaly (z NDB blizszego i dalszego) sie pokrywaja, bo to logicznie daje znak ze jestem w osi pasa. Oczywiscie nie jest to latwe. Nie wiem czy postepuje dobrze, bo lece na autopilocie i manualnie zmieniam heading zeby osiagnac to co opisywalem wyzej. Do tego dochodzi znizanie i czasami nie trafiam w pas.

    I moje pytanie: czy robie to wlasciwie? Jesli nie, prosze powiedziec gdzie robie to zle i co powinienem zrobic.
    Dziekuje tez za pomoc, bo zaczyna mi sie to rozjasniac.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 14-05-2015 o 00:36 Powód: pisownia

  12. #12
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Robisz to właściwie. Gdy samolot nie ma dwóch ADF, trzeba przełączać częstotliwości. Przy czym nie zawsze będąc na ścieżce wskazówki na ADF będą wskazywać idealnie na wprost. Trzeba pamiętać o wietrze i o tym, żeby kurs (jako heading) uwzględniał poprawkę na składową boczną.

    Jednak obecnie już praktycznie nie znajdziesz tego typu podejść w Europie Zachodniej i Środkowej.
    Poza tym, w przypadku samolotów wyposażonych w FMS, wygodniej jest skorzystać z jego pomocy i wybrać podejście RNAV (jeśli jest dostępne).

    Ogólnie podejścia zazwyczaj wybiera się z pewnym schematem - najpierw precyzyjne, a gdy ich brak, to nieprecyzyjne.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  13. #13

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    Jednak obecnie już praktycznie nie znajdziesz tego typu podejść w Europie Zachodniej i Środkowej.
    Poza tym, w przypadku samolotów wyposażonych w FMS, wygodniej jest skorzystać z jego pomocy i wybrać podejście RNAV (jeśli jest dostępne).
    Chyba ci chodzilo o L NAV. No tak umiem z tego skorzystac ale L NAV ustawia tylko ze to trzyma wlasciwy kierunek lotu a nie robi takiego podejscie jak ILS - czyli wraz z zmniejszaniem wysokosci lotu wiec czy mozna mowic o podejsciu przy pomocy L NAV ? chyba ze czegos nie umiem. Bo skad bede wiedzial w mgle jak szybko obnizac sie zeby trafic w poczatek pasa ?

    Chcialbym zadac jeszcze tylko jedno konkretne pytanie zeby juz was nie meczyc. Chodzi mi o VOR. Wiem co to radial - ze to kat pomiedzy linia polnocna od radiolatarni a linia z radiolatarni do samolotu. Ale kompletnie nie mam pojecia jak wykorzystac VOR mimo ze tyle o nim czytalem. Jedyne co umiem to ustawic go na FMS i leciec w jego kierunku albo ustawic jego czestotliwosc i tez leciec w jego kierunku przy pomocy radiokompasu. Ale W takim razie niczym by sie nie roznil od NBD czy FIXa. Jak kozystac z VOR ? Co on mi takiego daje wiecej od zwyklego FIX'a ?

    To rodzi kolejne pytanie ktore jest bardzo wazne dla mnie : powiedzmy ze uparlem sie wyladowac na lotnisku gdzie jest tylko jeden VOR lub jeden NBD a widocznosc jest taka ze nie widze pasa z daleka czyli nie moge wzrokowo ustawiac sie w osi pasa. Wiec jak mam sie ustawic w osi gdy widocznosc mi nie pozwala na wzrokowe ustawienie a na lotnisku jest jeden NBD lub jeden VOR - bo domyslam sie ze istnieje jakis sposob przy wykorzystaniu tych pomocy? Czy myle sie i na takich lotniskach mozna sie tylko ustawic w osi wzrokowo ? Co z znizaniem sie podczas ladowania gdy nie widze pasa z daleka ? wtedy nie idzie ocenic czy schodze za szybko czy za wolno.

    czyli podsumowywujac :
    - jak korzystac poprawnie z VOR
    - czym VOR sie rozni od NBD ale tak na chlopski rozum bo wiem ze rozni sie tym ze daje nam radial ale nie wiem co mi to daje w praktyce , jak ustawie czestotliwosc NBD to strzalka tak samo pokazuje mi kierunek na radiokompasie
    -jak ustawiac sie w osi pasa przy slabej widocznosci gdzie jest tylko jedna radiolatarnia VOR lub jedna NBD zakladajac ze nie jestem w stanie sie wzrokowo ustawic. Jak wykorzystac ten pojedynczy VOR lub NBD bo kompletnie nie rozumiem co one daja nam pojedynczo.

    Prosze o wyrozumialosc i najlepiej odpowiedzi na wszystkie pytania bo to mnie najbardziej trapi

  14. #14

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    nie moge juz edytowac posta ale w takie sytuacji :



    nie poradze sobie wyobrazic w jaki sposob ma mi pomoc to pojedyncze NDB lub VOR w ladowaniu. One nawet nie sa w osi pasa. jak sie ustawic w osi pasa na takim lotnisku gdy widzialnosc uniemozliwia zrobienie tego wzrokowo ? jak wykozystac do tego tego VORA? CZy na takich lotniskach to tylko wzrokowo trzeba ?

  15. #15
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kyrie Zobacz posta
    - czym VOR sie rozni od NBD ale tak na chlopski rozum bo wiem ze rozni sie tym ze daje nam radial ale nie wiem co mi to daje w praktyce , jak ustawie czestotliwosc NBD to strzalka tak samo pokazuje mi kierunek na radiokompasie
    Radial możesz ustawić na przyrządzie i go łatwiej przechwycić (także na AP), łatwiej też kontrolować żądany kurs, pomimo poprawki na wiatr będziesz widział, czy lecisz po danym radialu, czy nie. W wypadku ADF jest to trudniejsze.
    Cytat Zamieszczone przez Kyrie Zobacz posta
    -jak ustawiac sie w osi pasa przy slabej widocznosci gdzie jest tylko jedna radiolatarnia VOR lub jedna NBD zakladajac ze nie jestem w stanie sie wzrokowo ustawic. Jak wykorzystac ten pojedynczy VOR lub NBD bo kompletnie nie rozumiem co one daja nam pojedynczo.
    Ustawiasz radial na kierunku pasa i go przechwytujesz po prostu.
    Cytat Zamieszczone przez Kyrie Zobacz posta
    Co z znizaniem sie podczas ladowania gdy nie widze pasa z daleka ? wtedy nie idzie ocenic czy schodze za szybko czy za wolno.
    Ustawiasz po prostu prędkość zniżania właściwą dla danego podejścia. VORy często są w zestawie z DME, więc łatwo możesz też kontrolować wysokość do odległości do lotniska. W ten sposób spokojnie zjedziesz do punktu, gdzie zobaczysz pas i możesz kontynuować wzrokowo.
    Kyrie likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  16. #16

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Radial możesz ustawić na przyrządzie i go łatwiej przechwycić (także na AP), łatwiej też kontrolować żądany kurs, pomimo poprawki na wiatr będziesz widział, czy lecisz po danym radialu, czy nie.
    Hmm moze wytlumacze to na obrazku bo bardzo chce zrozumiec VOR'y a na prawde nic nie znalazlem w necie jak to ustawic w b747. Chcac leciec na VOR ustawiam jego czestotliwosc. Gdy jestem dosyc blisko to zielone strzalka na instrumencie zaznaczonym na czerowno wskazuje mi jego kierunek ( troche slabo widac ten kierunek mimo ustawienia dobrej grafiki ), skoro wskazuje mi kierunek na VOR to logicznie ze druga strone strzalki wskazuje mi radial od danego VORa. Dodatkowo na ekranie znznaczonym na zielono pokazuje mi sie zielony znacznik kierunku na VOR i tak samo moge odczytac radial z drugiej strony strzalki.




    I teraz skoro mam tak wszystko ustawione to co masz na mysli mowiac przechwycenie radiala ? po prostu polecenie w jego kierunku ? bo chyba nie bardzo bo to niczym by sie nie roznilo od NBD. Mowisz ustawic radial - ale na jakim instrumencie mam go ustawic ? Dodam jeszcze ze wpatrywalem sie wszedzie ale gdy lece na VOR to nigdzie nie pokazuje mi jego radiala, odczytuje go jak juz wspomnialem z przeciwnej strony wskazowki na instrumencie zaznaczonym na czerwono. Czy to jedyna mozliwosc odczytywania radiala w 747 ? nie powinien byc wyswietlony gdzies cyfrowo na wyswietlaczy zaznaczonym na zielono ?

    Ustawiasz radial na kierunku pasa i go przechwytujesz po prostu.
    Rozumial bym to jesli VOR bedzie w osi pasa bo faktycznie sprawdzam wtedy radial ktory jest zgodny z osia pasa i na niego lece. Ale powolujac sie na zdjecie lotniska ktore zamiscilem w powzszym poscie gdzie widac ze VOR nie jest w osi tylko gdzies " z boku " to jak mam obrac radial ? przeciez nie polece w osi pasa.

    Rozumiem ze moze dla was jest to oczywiste ale nie jest dla mnie to do konca jasne wiec pytam. Pozdrawiam

    PS - jesli mam tu juz nie spamowac to chetnie pogadam na gg z kims kto mi to wytlumaczy

  17. #17
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kyrie Zobacz posta
    Chyba ci chodzilo o L NAV.
    Nie, o podejścia typu RNAV. To cała grupa podejść opartych o dane (współrzędne geograficzne) wyliczone przez FMS.
    Sam L-NAV to tylko mod pracy autopilota.

    skad bede wiedzial w mgle jak szybko obnizac sie zeby trafic w poczatek pasa?
    Z map podejścia i wyliczeń. Znając prędkośćwzględem ziemii oraz wymagany gradient można wszystko obliczyć. Ewentualnie zerknąć na odpowiednią tabelkę na mapie podejścia.

    Chodzi mi o VOR.
    Zapomnij na tydzień czy miesiąc o B 747, przełącz na Cessnę 182 albo Barona 58, czy co tam jest w X-Plane. Zacznij od klasycznej nawigacji.
    Poszukuje kogoś do nauki latania w FSX
    Aztec.pl (działamy od 2000 roku) - Szkoła
    Aztec.pl (działamy od 2000 roku) - Poradnik czytania map i planowania trasy

    Cytat Zamieszczone przez Kyrie Zobacz posta
    jak sie ustawic w osi pasa na takim lotnisku gdy widzialnosc uniemozliwia zrobienie tego wzrokowo ?[/B] jak wykozystac do tego tego VORA? CZy na takich lotniskach to tylko wzrokowo trzeba ?
    Popatrzeć na mapy podejść opartych na danej radiopomocy.

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Ustawiasz radial na kierunku pasa i go przechwytujesz po prostu.
    Tu mała uwaga. Podejście na VOR czy NDB nigdy nie będzie miało takiego samego kursu jak oś pasa. Z prostej przyczyny - radiolatarnia stoi obok pasa. Zawsze jest pewien offset. Czy to mały jak na EPWA czy nawet taki po 30 stopni.
    Najlepiej popatrzeć na mapy podejścia. Zresztą praktycznie każde podejście (pomijam autolandy w CAT III) kończy się częścią "wzrokową".

    PS Kyrie, popraw w końcu swoją pisownię, bo się mi już nie chce poprawiać Twoich postów. Pójdę na łatwiznę i zacznę wrzucać Pstrzeżenia.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 14-05-2015 o 23:01
    Mateos33 likes this.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  18. #18

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Podejście na VOR czy NDB nigdy nie będzie miało takiego samego kursu jak oś pasa. Z prostej przyczyny - radiolatarnia stoi obok pasa.
    Tu sie nie moge zgodzic bo przeciez wiekszosc NBD ustawionych jest w osi pasa , a jesli nie wiekszosc bardzo duza liczba. VOR faktycznie stoi obok pasa.

    Ale to juz malo wazne bo cala nocke w pracy latalem jest 5 rano chyba wykonalem z 20 podejsc na EPWA i przypadkiem "ogarnalem" tego VOR'a Po wklepaniu VORA w radio przelaczam sie na tryb VOR ( tam gdzie APP , MAP , PLAN ) , nastepnie przelaczamy MAP CTR aby zobaczyc caly kompas naokolo samolotu , oraz wybieramy tryb "CDU C" -- wtedy zaczynamy odbierac na Captain's Navigation Display zielony marker od VOR'a oraz biala linie cos jakby oś. Musimy tak skrecac aby obydwa wskazniki sie pokryly wtedy lecimy w osi pasa oczywiscie nie tak super dokladnie w osi jak przy ILS ale wlasnie wykonalem kilka ladowan przy visibility 3 przy uzyciu tylko podejscia VOR/DME , zadnych tam FMS i udalo sie i chyba o to wlasnie chodzi Nie musze zwracac uwagi na zaden radial ani nic . Czemu od razu nie powiedzieliscie ze to takie proste

    Wraz z tematem VOR'a moj apetyt na wiedze zostal zaspokojony wiec chyba juz nie bedziesz mial co poprawiac, chyba ze pozwolicie czasami zadac tu jakies proste pytanie na ktore mozna odpowiedziec jednym zdaniem......np co to jest YAW DUMPER bo wlasnie sie zastanawiam

    Dzieki wam bardzo za pomoc bo nauczylem sie troche podstaw , bo wklepac w FMS i wyladowac przy pomocy ILS to zadna frajda

  19. #19

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    No jednak nie jest tak kolorowo jak pisalem bo en tryb CDU C nie zawsze odpowiada czasami musze wybrac inny nie wiem od czego to zalezy a czasami zaden nie pasuje nie wiem od czego to zalezy. Teraz mi pokazywal i caly czas lecialem niby w osi a sie okazalo jak sie pas pokazal ze jestem dosyc duzo na prawo ledwo wyladowalem. Ehh

  20. #20
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie


    Polecamy

    VOR/NDB nigdy nie jest w osi pasa, jak sam zauważyłeś stoi "praktycznie obok" - w lotnictwie nie ma czegoś takiego jak "prawie w osi" jest albo w osi abo nie w osi z konkretnym offsetem w stopniach - ILS jest w osi, VOR/NDB są obok.
    Mateos33 likes this.
    Pozdrawiam, Pluxe

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •