Przy wysokości przelotowej ok. FL400 samolot może lecieć szybciej niż ok. 250kt??
W symulatorze mam im wyżej, tym wolniej.
Wersja do druku
Przy wysokości przelotowej ok. FL400 samolot może lecieć szybciej niż ok. 250kt??
W symulatorze mam im wyżej, tym wolniej.
Bo sa dwie szybkosci ktore trzeba rozrozniac (ABC kursu kazdego pilota). TAS (true air speed) i IAS (indicated air speed). Twoja szybkosc wskazywana (IAS) bedzie mniejsza ale TAS bedzie duzo wieksza na wiekszych wysokosciach. Tak naprawde to pilotow najbardziej interesuje IAS.Cytat:
Zamieszczone przez clmisiu
Czyli prędkość IAS to ta, która jest na prędkościomierzu? Bo ja o niej myślałem.Cytat:
Bo sa dwie szybkosci ktore trzeba rozrozniac (ABC kursu kazdego pilota). TAS (true air speed) i IAS (indicated air speed). Twoja szybkosc wskazywana (IAS) bedzie mniejsza ale TAS bedzie duzo wieksza na wiekszych wysokosciach. Tak naprawde to pilotow najbardziej interesuje IAS.
Przy tym FL max speed było 246 kt. Czyli to jest normalne? Wyżej znaczy mniej paliwa ale wolniej?
Nie poprostu chodzi o to ze powietrze wpadajace do rurki pitota jest rzadsze dlatego wskazuje mniejsza predkosc. TAS bedzie wiekszy i np w ATR IAS wynosi okolo 230KTS a TAS 280KTS. True Airspeed wzskazuje twoja WLASCIWA predkosc, IAS i TAS zrownaja sie dopiero na nizszych wysokosciach i to i tak nie zawsze. Zauwaz ze czasem przy silnym podmuchu headwind predkosciomierz wariuje tzn wartosc V skacze nierzadko o 10KTS. Chodzi wlasnie o przeplyw wiatru przez rurke pitota(pitot heat)
Pozdrawiam
Bartek
Wyzej znaczy naogol mniej paliwa i szybciej ... twoja TAS bedzie wieksza.Cytat:
Zamieszczone przez clmisiu
Tak.Cytat:
Zamieszczone przez clmisiu
Tak. 246 kts IAS = moze byc nawet wieksze niz 420 kts TAS. Trzeba by sprawdzic w tabeli.Cytat:
Zamieszczone przez clmisiu
Hmm... Jak w samolotach prędkość na prędkościomierzu różni się od realnej, to czy jest jakiś wzór na obliczenie TAS?? Jak nie, to może macie jakiś link do tabeli??
W samolotach pasazerskich te wartosci sa podawane na EHSI lub EADI to zalezy od producenta. Np w ATR ta wartosc jest podawana obok temperatury panujacej na zewnatrz.
Sam spojz TAS jest pokazany zaraz pod wariometrem:
http://www.flight1.com/images/atr72-500/atr13.jpg
Tutaj przyklad z 737:
http://www.b737.org.uk/ndmap.jpg
PS: Modzie, wiem ze obrazek wiekszy niz regulaminowo ale to w drodze wyjatku :)
Pozdrawiam
Bartek
Sa wzory - dosc skomplikowane bo to zalezy od temperatury, etc.Cytat:
Zamieszczone przez clmisiu
Bartek juz ci dal sporo informacji. Zalezy od samolotu jakim latasz - naogol masz ta informacje gotowa.
Jeszcze raz podkreslam - wartosc TAS jest naogol malo interesujaca dla pilotow. Co ich bardziej obchodzi to GS - ground speed czyli szybkosc wzgledem ziemi bo ta jest potrzebna do obliczen kiedy dolecisz do celu ale nawet i to robia za ciebie pokladowe komputery. Natomiast IAS jest cholernie wazna dla pilotow bo wszystkie manewry w powietrzu, wypuszczanie podwozia, klap, unikanie przeciagniecia zaleza od tej szybkosci. Zycie pasazerow zalezy od IAS a nie od TAS czy GS :mrgreen:
OK. Dzięki za pomoc panowie. Wszystko jasne :)
off topic]
pamietaj o pitot heat
[/offtopic]
http://heading.pata.pl/wysok1.htm#CCytat:
Zamieszczone przez clmisiu
Analogicznie do zamieszczonej na tej stronie tabelki, na FL400 w (dużym przybliżeniu) TAS = IAS + 100% :!: , a więc przy IAS 246KT leci się z prędkoscią ok 500KT.
Pozdrawiam
Chyba raczej TAS=IAS+80/81%, coby sie zgadzało z danymi zawartymi w tym temacie na forum aztec http://www.aztec.pl/forum/viewtopic....b93d19986953e9
To też zależy wg jakiego przelicznika się liczy... ;)Cytat:
Zamieszczone przez Rafał
Ja liczyłem uproszczonym przelicznikiem tzn. dla 40000 stóp współczynnik wynosi 10² (TAS=IAS+100%). Natomiast zakładając, że poprawka wynosi 2% wartości wskazywanej na każde 1000 stóp wysokości to nam wyjdzie, że TAS=IAS+80%. Wiadomo im większa wysokość tym będą większe błędy obliczeniowe...
Najważniejsze że ten kto nie wiedział, już zdaje sobie sprawe o istnieniu czegoś takiego jak IAS,TAS,GS..
No i jest jeszcze CAS (Calibrated Air Speed) :lol:Cytat:
Zamieszczone przez Rafał
IAS, CAS/RAS, EAS, TAS, GS, Mach Number... :PCytat:
Zamieszczone przez ślepowron
No i zapomnieliście, że rzadsze powietrze oznacza mniejszą siłę nośną. A więc mimo, że prędkość samolotu względem ziemi będzie duża... to na dużej wysokości przeciągnąć można dużo łatwiej. Kto lata myśliwcami ten wie, bo duże kolosy gwałtownych manewrów nie wykonują raczej :PCytat:
Zamieszczone przez Cachu
Doczepiajac sie do tematu chcialem zadac pytanie. Otoz lecac ponizej FL100 obowiazuje ograniczenie predkosci do 250 KTS. Czyli mam miec mniej niz 250 IAS, TAS, czy GS??
IAS/CIAS bo patrzysz na przyrzady
A czym się różni IAS od CIAS?Cytat:
Zamieszczone przez S.W.A.T