Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
  1. #1
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie Predkosc na wysokosci przelotowej - pytanie


    Polecamy

    Przy wysokości przelotowej ok. FL400 samolot może lecieć szybciej niż ok. 250kt??

    W symulatorze mam im wyżej, tym wolniej.
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 13-07-2010 o 21:56

  2. #2
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Przy wysokości przelotowej ok. FL400 samolot może lecieć szybciej niż ok. 250kt??
    W symulatorze mam im wyżej, tym wolniej.
    Bo sa dwie szybkosci ktore trzeba rozrozniac (ABC kursu kazdego pilota). TAS (true air speed) i IAS (indicated air speed). Twoja szybkosc wskazywana (IAS) bedzie mniejsza ale TAS bedzie duzo wieksza na wiekszych wysokosciach. Tak naprawde to pilotow najbardziej interesuje IAS.

  3. #3
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Bo sa dwie szybkosci ktore trzeba rozrozniac (ABC kursu kazdego pilota). TAS (true air speed) i IAS (indicated air speed). Twoja szybkosc wskazywana (IAS) bedzie mniejsza ale TAS bedzie duzo wieksza na wiekszych wysokosciach. Tak naprawde to pilotow najbardziej interesuje IAS.
    Czyli prędkość IAS to ta, która jest na prędkościomierzu? Bo ja o niej myślałem.
    Przy tym FL max speed było 246 kt. Czyli to jest normalne? Wyżej znaczy mniej paliwa ale wolniej?

  4. #4
    Awatar Cachu

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/Hooglede

    Domyślnie

    Nie poprostu chodzi o to ze powietrze wpadajace do rurki pitota jest rzadsze dlatego wskazuje mniejsza predkosc. TAS bedzie wiekszy i np w ATR IAS wynosi okolo 230KTS a TAS 280KTS. True Airspeed wzskazuje twoja WLASCIWA predkosc, IAS i TAS zrownaja sie dopiero na nizszych wysokosciach i to i tak nie zawsze. Zauwaz ze czasem przy silnym podmuchu headwind predkosciomierz wariuje tzn wartosc V skacze nierzadko o 10KTS. Chodzi wlasnie o przeplyw wiatru przez rurke pitota(pitot heat)

    Pozdrawiam
    Bartek

  5. #5
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Wyżej znaczy mniej paliwa ale wolniej?
    Wyzej znaczy naogol mniej paliwa i szybciej ... twoja TAS bedzie wieksza.
    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Czyli prędkość IAS to ta, która jest na prędkościomierzu?
    Tak.
    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Czyli to jest normalne?
    Tak. 246 kts IAS = moze byc nawet wieksze niz 420 kts TAS. Trzeba by sprawdzic w tabeli.

  6. #6
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    Hmm... Jak w samolotach prędkość na prędkościomierzu różni się od realnej, to czy jest jakiś wzór na obliczenie TAS?? Jak nie, to może macie jakiś link do tabeli??

  7. #7
    Awatar Cachu

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/Hooglede

    Domyślnie

    W samolotach pasazerskich te wartosci sa podawane na EHSI lub EADI to zalezy od producenta. Np w ATR ta wartosc jest podawana obok temperatury panujacej na zewnatrz.

    Sam spojz TAS jest pokazany zaraz pod wariometrem:



    Tutaj przyklad z 737:



    PS: Modzie, wiem ze obrazek wiekszy niz regulaminowo ale to w drodze wyjatku

    Pozdrawiam
    Bartek

  8. #8
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Hmm... Jak w samolotach prędkość na prędkościomierzu różni się od realnej, to czy jest jakiś wzór na obliczenie TAS?? Jak nie, to może macie jakiś link do tabeli??
    Sa wzory - dosc skomplikowane bo to zalezy od temperatury, etc.
    Bartek juz ci dal sporo informacji. Zalezy od samolotu jakim latasz - naogol masz ta informacje gotowa.
    Jeszcze raz podkreslam - wartosc TAS jest naogol malo interesujaca dla pilotow. Co ich bardziej obchodzi to GS - ground speed czyli szybkosc wzgledem ziemi bo ta jest potrzebna do obliczen kiedy dolecisz do celu ale nawet i to robia za ciebie pokladowe komputery. Natomiast IAS jest cholernie wazna dla pilotow bo wszystkie manewry w powietrzu, wypuszczanie podwozia, klap, unikanie przeciagniecia zaleza od tej szybkosci. Zycie pasazerow zalezy od IAS a nie od TAS czy GS

  9. #9
    Awatar clmisiu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Gorce

    Domyślnie

    OK. Dzięki za pomoc panowie. Wszystko jasne

  10. #10
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    off topic]

    pamietaj o pitot heat

    [/offtopic]

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez clmisiu
    Jak nie, to może macie jakiś link do tabeli??
    http://heading.pata.pl/wysok1.htm#C

    Analogicznie do zamieszczonej na tej stronie tabelki, na FL400 w (dużym przybliżeniu) TAS = IAS + 100% , a więc przy IAS 246KT leci się z prędkoscią ok 500KT.

    Pozdrawiam
    Pozdrawiam
    Maciej

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Chyba raczej TAS=IAS+80/81%, coby sie zgadzało z danymi zawartymi w tym temacie na forum aztec http://www.aztec.pl/forum/viewtopic....b93d19986953e9

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    Chyba raczej TAS=IAS+80/81%, coby sie zgadzało z danymi zawartymi w tym temacie na forum aztec http://www.aztec.pl/forum/viewtopic....b93d19986953e9
    To też zależy wg jakiego przelicznika się liczy...
    Ja liczyłem uproszczonym przelicznikiem tzn. dla 40000 stóp współczynnik wynosi 10² (TAS=IAS+100%). Natomiast zakładając, że poprawka wynosi 2% wartości wskazywanej na każde 1000 stóp wysokości to nam wyjdzie, że TAS=IAS+80%. Wiadomo im większa wysokość tym będą większe błędy obliczeniowe...
    Pozdrawiam
    Maciej

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Najważniejsze że ten kto nie wiedział, już zdaje sobie sprawe o istnieniu czegoś takiego jak IAS,TAS,GS..

  15. #15
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    o istnieniu czegoś takiego jak IAS,TAS,GS..
    No i jest jeszcze CAS (Calibrated Air Speed)

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Cytat Zamieszczone przez Rafał
    o istnieniu czegoś takiego jak IAS,TAS,GS..
    No i jest jeszcze CAS (Calibrated Air Speed)
    IAS, CAS/RAS, EAS, TAS, GS, Mach Number... :P

  17. #17
    Dragonslayer
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cachu
    Nie poprostu chodzi o to ze powietrze wpadajace do rurki pitota jest rzadsze dlatego wskazuje mniejsza predkosc.
    No i zapomnieliście, że rzadsze powietrze oznacza mniejszą siłę nośną. A więc mimo, że prędkość samolotu względem ziemi będzie duża... to na dużej wysokości przeciągnąć można dużo łatwiej. Kto lata myśliwcami ten wie, bo duże kolosy gwałtownych manewrów nie wykonują raczej :P

  18. #18
    Awatar adam1984

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Doczepiajac sie do tematu chcialem zadac pytanie. Otoz lecac ponizej FL100 obowiazuje ograniczenie predkosci do 250 KTS. Czyli mam miec mniej niz 250 IAS, TAS, czy GS??

  19. #19
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    IAS/CIAS bo patrzysz na przyrzady

  20. #20
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T
    IAS/CIAS bo patrzysz na przyrzady
    A czym się różni IAS od CIAS?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •