Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
  1. #1

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie Lądowanie FSX i inne


    Polecamy

    Witam,

    Uczę się latania w symulatorze FSX ale mam pare pytań:

    1) Skąd mam wiedzieć kiedy rozpocząć schodzenie do lądowania, pod jakim kątem, z jakiej wysokości, z jaką prędkością itp. nigdy nie mogę tego zrozumieć, a tak na oko to raczej prawdziwi piloci nie robią tylko obliczają to w jakiś sposób, moge prosić o podanie mi jak to sprawdzić itp.

    2) Dźwięki wydawane "ala od Drugiego Pilota" oglądając filmy z symulatorów FSX, niektórzy mają dodane takie głosny typu np. przy starcie: "V1 and Rotate", wypowiadane przez drugiego pilota, mając wersje taką kupioną na steamie tej gry nie mam czegoś takiego, jak to dodać ?

    3) Kokpit w stylu 3D, jak jestem w samolocie to mam pare widoków, ale widziałem na filmach niektórzy mają takie kokpity w których wszystko do czegoś służy, każdy przycisk można użyć, nawet w wiekszych samolotach, co jest przy przepustnicy taki monitorek i klawiaturka do wpisywania róznych komend itp. można się rozglądac myszką itp.. jak to zrobić aby mieć coś takiego ?
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 22-09-2016 o 17:44

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Ad. 1 Jeśli chodzi o podchodzenie do lądowania, to w największym uproszczeniu zależy od rodzaju lotu i typu samolotu (inaczej Boeing 737 w locie wg. przyrządów - tu są opisane w odpowiednich dokumentach (AIP) szczegółowe procedury), jeśli latasz cessną to w przypadku niektórych lotnisk (np. Warszawa Babice - EPBC) są szczegółowo określone procedury lotu po kręgu (polecam przeczytać sobie w internecie co to krąg nadlotniskowy), na pozostałych lotniskach lata się w oparciu o pewne przyjęte zasady (określone np. w okólnikach Urzędu Lotnictwa Cywilnego). Jeśli chodzi o sam moment zakrętu / zniżania / prędkość zniżania, to już jest z grubsza kwestia wyczucia (na dużych lotniskach, np. Modlin czy Okęcie masz coś takiego jak "PAPI" czyli na lewo od pasa przy jego początku takie 4 lampki które są albo czerwone albo białe i tak - 2C i 2B - jesteś na odpowiedniej wysokości dla danej odległości od pasa (tzw. ścieżka podejścia), więcej czerwonych niż białych - jesteś za nisko, więcej biały - jesteś za wysoko.

    Ad. 2 Niektóre samoloty mają takie funkcje (ale raczej te płatne). Natomiat, jeśli latasz cessną (czy innym małym samolotem z załogą jednoosobową), to takie callouty w realu robisz sam jako pilot.

    Ad. 3 Trzeba zapłacić, a nie są to tanie rzeczy (np. tu PMDG Simulations - moim zdaniem najlepsze i najwierniej odwzorowane samoloty pod FSX). Poza tym, musisz pamiętać, że taki samolot będzie od ciebie wymagał dużo więcej wiedzy (sama instrukcja dołączana do produktu ma kilkaset stron) jak i umiejętności, niż defaultowa cessna czy nawet b747 z FSX.

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    A czyli wszystkie samoloty tam na PMDG Simulations maja takie rozbudowane kabiny tak ? I kazdy jaki tam sie kupi to ma takie coś tak ?

  4. #4
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Piloci, wykonując podejście z widocznością, właśnie "na oko" oceniają położenie samolotu względem pasa.
    Warto przeczytać także: Rodzaje podejść do pasa

    A co do PMDG, to tak. Każdy samolot od nich jest bardzo rozbudowanym produktem z "klikalnym" VC (Virtual Cocpit, wirtualny kokpit).
    Są też inni producenci, którzy oferują dobre odwzorowanie kokpitu. Możesz zerknąć np. na simmarket.
    Ostatnio edytowane przez RzEmYk ; 22-09-2016 o 18:01
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  5. #5

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    A co do lądowań to w książeczkach pokładowych jest napisane coś w stylu: Maksymalny wiatr boczny przy lądowaniu to:, ale jest taki wskaźnik co pokazuje jaka jest prędkość wiatru bocznego ? czy skąd to wiadomo?

  6. #6
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    W zaawansowanych samolotach, komputer wyznacza kierunek wiatru na podstawie znoszenia maszyny i wylicza składową boczną. W mniej zaawansowanych trzeba sobie ją samemu wyliczyć.
    PS Z wiatrem/pod wiatr
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie

    To tak w skrócie, jestem sobie Cessną na wysokości przelotowej widze same chmury, i skąd biorę informacje że już trzeba się zniżać gdzie itp.
    Mógłby ktoś tak w punktach opisać mi to zniżanie do pasa, z czego na początek korzystać, aby sie nauczyć, czytałem że lądowanie na widoczność się stosuje na początek, ale jak po kolei to wiedzieć. Bo rozumiem że mapa itp, wszystko rozumiem, ale widze same chmury, a skąd mam wiedzięć że to już tu itp.
    Na początku ktoś opisał że jest jakiś prosty wzór, mniej dokłady ale jakoś się spisuje, gdzie moge go dostać, żeby to obliczyć .

    Chcę po prostu nauczyć się na tym symulatorze podchodzić do lądowania, ale kompletnie nie wiem jak mam zaczać ćwiczyć, aby lecąc sobie nagle czuć , tu na pewno jest pas to schodzę

  8. #8

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    W 2 słowach jak by to wyglądało w prawdziwym świecie (w bardzo dużym uproszczeniu). Zakładam że lecisz cessną zgodnie z zasadami lotu z widocznością (nie umiesz - nie masz uprawnień/ nie możesz korzystać z nawigacji, pomocy nawigacyjnych i lecieć IFR (instrumental flight rules). Jeśli lotnisko jest na wysokości 500 ft (takie jednostki masz w cessnie w FSX) a chmury są niżej niż 1 000 ft (pomijam ograniczenia lotniska) to nie możesz lecieć na to lotnisko.

    W uproszczeniu lot VFR (z widocznością) zabrania: wlatywania w chmurę, lecenia ponad chmurami jeśli nie widzisz ziemi (jeśli zachmurzenie wynosi 4/8 lub więcej) a chmury są niżej niz 150 m nad terenem (w uproszczeniu 150 m nad terenem to minimalna dopuszczalna wysokość lotu).

    W prawdziwym świecie jest tak, że ustawiasz sobie odpowiednią projekcję maski - celujesz jakby w punkt gdzie chcesz dolecieć i lecisz cały czas celując w ten punkt - dolecisz w końcu do niego W FSX też tak można. Reszta to praktyka i wyczucie.

    Co do zasady trzeba to wyczuć. W FSX na początek możesz też zrobić inaczej. Masz takie urządzenie jak VOR/DME - DME pokazuje ci odległość od pomocy nawigacyjnej (w linii prostej ale przy locie na małej wysokości można to pominąć) - są one na niektórych lotniskach (częstotliwość wybiera się na radiu w panelu NAV).

    Możesz zrobić coś takiego - ustaw sobie bezwietrzną pogodę, wznieś się na wysokość 5 000 ft nad poziomem lotniska (wysokość lotniska widzisz na wysokościomierzu jak na nim stoisz - nie ma sensu wnikać w ustawienie ciśnienia na wysokościomierzu) i leć np z prędkością 90 kts. leć w stronę lotniska i jak będziesz na wskaźniku DME widział, że do lotniska masz 10 NM (mil), a lecisz z prędkością 1,5 NM na minutę (90 kts), to wiesz, że do lotniska dolecisz w około 7 minut., a to oznacza, że żeby wytracić 5 000 ft musisz się zniżać z prędkością pionową ~700 ft na miunutę (masz taki wskaźnik który się nazywa vertical speed indicator i tam ci pokazuje prędkość wznoszenia / opadania). Tak więc, lecisz trzmając 90 kts, w momencie jak jesteś 10 NM od lotniska wg DME zaczynasz się zniżać z prędkością 700 ft na minutę i po siedmiu minutach voila - dolatujesz do pasa.

    Reszta kwestia wyczucia.

    Piotrek

  9. #9
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Jeśli lotnisko jest na wysokości 500 ft (takie jednostki masz w cessnie w FSX) a chmury są niżej niż 1 000 ft (pomijam ograniczenia lotniska) to nie możesz lecieć na to lotnisko.
    Wysokość pasa jest bez znaczenia, bo w METAR-ze jest podawana podstawa chmur nad poziomem pasa.
    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    (wysokość lotniska widzisz na wysokościomierzu jak na nim stoisz - nie ma sensu wnikać w ustawienie ciśnienia na wysokościomierzu)
    Jest sens. Zawsze trzeba ustawiać poprawne ciśnienie, czy to QNH czy QFE. Bez tego wysokościomierz barometryczny będzie wskazywał nieprawidłową wartość. Nieprawidłową, bo albo to nie będzie wysokość pasa nad uśrednionym poziomem morza albo to nie będzie zero.

    PS Gdzieniegdzie można latać VFR nad chmurami - VFR on the top.

    Wzór na obliczanie momentu rozpoczęcia zniżania: Top of Descent Distance Calculation [Aviation Rules of Thumb] - Flightsim Aviation Zone
    Ponadto usilnie zachęcam do zapoznania się (na początek) z: http://www.maverick.webd.pl/pliki/gsschool_pl.pdf
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •