Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15

Wątek: VOR/DME

  1. #1

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie VOR/DME


    Polecamy

    Zauwazylem, ze jezeli dwie latarnie oddalone sa od siebie na znacze odleglosci (typu 200nm) to samolot nie przechwytuje czestotliwosc nastepnej latarni. W B737 nie ma problemu bo ma trase na monitorze ale co w przypadku np Bombardiera ? Ja kw takiej systuacji nawigowac ?

    ... i drugie pytanie: Poczas latania B737 zauwazylem, ze GPs pokazuje mi ze jestem dokladnie na kursie i lece zgodnie z kursem tymczasem wskaznik VOR pokazuje, ze powienienem leciec kilka stopni w lewo/prawo. Czym to jest spowodowane i czego mam sie sluchac ??
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 14-07-2010 o 21:01

  2. #2
    Awatar tomekk55

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    Zauwazylem, ze jezeli dwie latarnie oddalone sa od siebie na znacze odleglosci (typu 200nm) to samolot nie przechwytuje czestotliwosc nastepnej latarni. W B737 nie ma problemu bo ma trase na monitorze ale co w przypadku np Bombardiera ? Ja kw takiej systuacji nawigowac ?
    Lec na blizsza radiolatarnie VOR, albo NDB.. W przypadku FMC możesz lecieć m.in. na punkty nawigacyjne.

    ... i drugie pytanie: Poczas latania B737 zauwazylem, ze GPs pokazuje mi ze jestem dokladnie na kursie i lece zgodnie z kursem tymczasem wskaznik VOR pokazuje, ze powienienem leciec kilka stopni w lewo/prawo. Czym to jest spowodowane i czego mam sie sluchac ??
    A CRS masz ustawione? Pierw ustawiasz pokretłem CRS tak żeby wyszedł Ci prawidłowy kurs, a później wprowadzasz go za pomoca HDG.

    Pozdrawiam!
    Pozdrawiam, Tomek

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Re: VOR/DME

    Cytat Zamieszczone przez slyszers
    Zauwazylem, ze jezeli dwie latarnie oddalone sa od siebie na znacze odleglosci (typu 200nm) to samolot nie przechwytuje czestotliwosc nastepnej latarni.
    Caly czas leciesz wg pierwszej radiolatarni, dopiero w polowie odcinka pomiedzy dwoma nalezy przestawic sie na nastepna.

  4. #4

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Zrozumialem tak, ze przed doleceniem do VOR1 (tak go nazwalem) musze sprawdzic jaki jest kurs z VOR1 do VOR2, wtedy w momencie zblizenia sie do VOR1 ustawiam na CRS kurs na VOR2 i lece wedlug crs, czy tak ?

    Pytanie pomocnicze: czestotliwosc NDB ustawiam pokretlem ADF ??

    Maciek

  5. #5
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Nie, lecąc do VOR1 ustawiasz inbound course (kurs dolotowy), autopilot ustawiasz z modem NAV (w defaultach i w większości darmowych maszynach). Zbliżając się do VOR1 w okolicach 10nm przełączasz AP na mod HDG z obecnym kursem, pokrętłem CRS zmieniasz na oudbound course (kurs odlotowy). Przelatując nad VORem zmieniasz HDG na outbound course, po około 10nm przełączasz mod na NAV i kontynuujesz po kursie odlotowym. Dopiero w okolicach połowy trasy przełączasz się na kurs dolotowy VOR2.
    W zasadzie nie powinno się planować trasy VOR-VOR z odstępami powyżej 50nm pomiędzy radiolatarniami.
    Cytat Zamieszczone przez slyszers
    czestotliwosc NDB ustawiam pokretlem ADF ??
    Tak.

    http://www.maverick.webd.pl/pliki/gsschool_pl.pdf
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  6. #6

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Wczoraj podczas podchodzenia do Berlina (Schonefeld) mialem ladowac ILS na pasie 24L (ILS/HDG-109.90), ustawilem ta czestotliwosc i bylem pewien, ze juz w koncowej fazie podejscia DMER wskaze mi odleglosci do progu ale nic z tego, musialem ladowac na czuja. Radio znalazlo namiar na VOR ale nie pokazywalo mi odleglosci do pasa. Wykonujac podebne podejscie na okeciu nie bylo tego prblemu (robilem wszystko dokladnie tak samo) O co chodzilo w Berlinie ??

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Moze DME bylo tam na czestotliwosci innej niz ILS.
    Co do postu Rzemyka to nie trzeba nic zmieniac. Zarowno kurs dolotowy jak i odlotowy przeciez jest ten sam. Zmieni sie tylko flaga po przejsciu VORa z "TO" na "FROM". Odleglosc pomiedzy VORami zalezy od jego klasy i wysokosci na jakiej sie leci. Jezeli droga jest tworzona przez dwa VORy to na pewno bedziemy w stanie je przechwycic jezeli bedziemy sie stosowac do minimalnej wysokosci na tej trasie (MEA).

  8. #8

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No tak sytuacja jest prosta jezeli kurs z VOR1 na VOR2 jest ten sam, nie ma problemu, a co w sytuacji jesli kurs przed "to" VOR1 rozni sie od kursu za "from" VOR1 (chodzi mi to ze punkt VOR1 jest miescem zlamania kursu, nie jest on linia prosta)

    Co do DME - to nie jest tak, ze jak przechwyce namiar na VOR, to DME z automatu powinien wskazywac odleglosc do VOR ??

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    W sumie racja, zalozylem, ze trasa idzie po prostej - ale to znaczy, ze juz wiesz o co chodzi skoro wylapujesz takie rzeczy
    Nie wszystkie DME sa polaczone z VORami. Sprawdz na mapie podejscia jakie skrot jest w oknie z czestotliwoscia od ILSa a jaki skrot wystepuje, przy punktach z odlegloscia. Jak sa takie same to znaczy, ze DME dziala na czestotliwosci ILS. Jak nie to znaczy, ze na innej.

  10. #10
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Podejście masz ILS, więc występuje ILS. Nie trzeba "czuja", najczęściej są jeszcze markery, lub lokatory.
    Podejścia ILS DME - to podejście ILS, a odczyt DME jest najczęściej z pobliskiego VOR.
    ILS/DME - przystawka DME zintegrowana z systemem ILS.

    PS. ILS to nie VOR.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  11. #11

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Przeczytalem to wiem

    Ten link byl pomocny.

    Powiem wam, ze nawigacje to jeszcze jako tako ogarniam (ok, daleko mi jeszcze do profeski)ale co do procedur podejscia startu to jakis kosmos. Dzisiaj czytalem o nawigacji proceduralnej, na tym chyba sie zatrzymam w edukacji lotniczej

  12. #12
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez slyszers
    No tak sytuacja jest prosta jezeli kurs z VOR1 na VOR2 jest ten sam, nie ma problemu, a co w sytuacji jesli kurs przed "to" VOR1 rozni sie od kursu za "from" VOR1 (chodzi mi to ze punkt VOR1 jest miescem zlamania kursu, nie jest on linia prosta)
    Jak dolatujesz do VOR1 ustawiasz na OBS radial do VOR2 (pamiętając by był "from") i lecisz wg tego.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #13

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Czytalem w tym podreczniku latania, o radialu, tam nie ma problmu ale jak ustawic radial w B737 ? Czy masz na mysli pokretlo CRS ?

  14. #14
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Cytat Zamieszczone przez slyszers
    No tak sytuacja jest prosta jezeli kurs z VOR1 na VOR2 jest ten sam, nie ma problemu, a co w sytuacji jesli kurs przed "to" VOR1 rozni sie od kursu za "from" VOR1 (chodzi mi to ze punkt VOR1 jest miescem zlamania kursu, nie jest on linia prosta)
    Jak dolatujesz do VOR1 ustawiasz na OBS radial do VOR2 (pamiętając by był "from") i lecisz wg tego.
    A co jak nie ma jeszcze sygnału z VOR2?
    Robiąc briefing przed lotem znasz kurs dolotowy i odlotowy od VORa i tym należy się kierować, a dopiero później drugim VORem.

    W B737 ustawiasz kurs - CouRSe.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, Win7, P3D v4.5. EOS 500D+C 15-85 IS USM+C 50 1.8 STM]

  15. #15

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    ok, no to mamy jasnosc.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •