Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
  1. #1
    Awatar kondi93

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie Kilka prostych pytań dot. samolotów.


    Polecamy

    Witam, jestem tutaj nowy, nie jestem żadnym znawcą samolotów, ani się jakoś bardzo hobbystycznie nie interesuje, ale troche jednak mnie ciekawią te maszyny, a w szczególności samoloty pasażerskie, czyli to co przeciętny człowiek najczęściej może gdzieś zauważyć . Lubie też czasem coś poczytać o samolotach itd. z ciekawości po prostu. I mam troszkę głupich pytanek, nad którymi się zastanawiam a mianowicie:

    Oglądając filmiki ze startów i lądowań samolotów z kamerą zamieszczoną w kokpicie pilotów nie mogłem zauważyć jednej rzeczy. Wiem (to chyba każdy wie), że w powietrzu się steruje sterami które piloci mają przed sobą, a jak to jest z kołowaniem na lotnisku?? Czy również tymi sterami? bo na chłopski rozum to te stery są połączone z tymi wszystkimi klapkami na skrzydłach itd, a co z obrotem podwozia??

    drugie pytanko jets takie, czy samoloty pasażerskie, są wyposażone w coś co spełnia rolę lusterka? jakieś lusterka, kamerki, może czujniki, jeśli chodzi o kołowanie czasem na małych lotniskach czy cofanie czy cokolwiek.

    Z góry dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Co do kamerek to jakieś większe maszyny mają, a 380 wydawało mi się, że widziałem, że miały, bedrzich na swoim blogu też coś wspominał o trzech kamerkach w b 777. Pewnie wszystkie większe mają a 340 etc, ale głowy nie dam.

    Co do sterowania podczas kołowania, jakiś czas temu (chyba bardzo dawno) był temat o sterowaniu na płycie, lub pytanie w jakimś temacie. Koledzy wydaję mi się, że odpowiedzieli, iż po lewej stronie kapitana jest "takie kółko' i steruje się poprzez nie.
    Może znajde to doprecyzuję

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Nie chcę mieszać edycją to dopiszę

    Znalazłem taki temat, pierwsze pytanie

    http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogo...tajemnica.html

    Jeszcze coś do tych kamerek

    http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogo...kolowanie.html

  4. #4
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kondi93 Zobacz posta
    cofanie czy cokolwiek
    Generalnie samoloty same z siebie nie cofają. Mogą tylko być wypychane, a tym kieruje koordynator, który pilnuje, żeby samolot w nic się nie wrąbał.
    Pozdrawiam, Pluxe

  5. #5
    Awatar kondi93

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedzi, troszkę mi to rozjaśniliście, pozdrawiam

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Nie ma za co
    Od tego jest forum

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    Generalnie samoloty same z siebie nie cofają. Mogą tylko być wypychane, a tym kieruje koordynator, który pilnuje, żeby samolot w nic się nie wrąbał.
    A jednak, poszukaj pod hasłem powerback.

  8. #8
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Wiem o istnieniu takiego czegoś, ale nie widziałem nigdy na żywo. Odrzutowcom raczej odradza się takie coś, bo mogą coś zassać do silników. Propellery teoretycznie mogą - ale pushback jest mimo wszystko dominującą metodą cofania.

    Edit: Pewnie GA często takie coś robi - ale to nie jest pewniak, bo ja na GA się nie znam.
    Pozdrawiam, Pluxe

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Swoją drogą w radomiu pzl m 28 i c 130 cofały na (wyleciało mi słowo z głowy) 'revers-ach"

    Pasażery raczej używają pushback, a tak bardziej w tym temacie o tym chodziło.


    A i ja poczytam o tym powerback, bo słyszałem niby coś, ale co szkodzi przypomnieć sobie

  10. #10
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    Wiem o istnieniu takiego czegoś, ale nie widziałem nigdy na żywo. Odrzutowcom raczej odradza się takie coś, bo mogą coś zassać do silników. Propellery teoretycznie mogą - ale pushback jest mimo wszystko dominującą metodą cofania.

    Edit: Pewnie GA często takie coś robi - ale to nie jest pewniak, bo ja na GA się nie znam.
    Dla propellerów jednak w większości przeważa power back (chociaż zależnie od lotniska).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  11. #11

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Aha, to po prostu chodzi o użycie ciągu wstecznego by wycofać tak jak tutaj?

    YouTube - Powerback

    Myślałem, że to coś jeszcze innego

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pluxe Zobacz posta
    Odrzutowcom raczej odradza się takie coś, bo mogą coś zassać do silników.
    Niektóre wykonują powerback, jednak raczej te z silnikami oddalonymi od ziemi (DC-9, C-17). Samoloty GA nieczęsto wyposażone są w odwracacze ciągu.

  13. #13
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michał Zobacz posta
    Aha, to po prostu chodzi o użycie ciągu wstecznego by wycofać tak jak tutaj?
    Tak.

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    Samoloty GA nieczęsto wyposażone są w odwracacze ciągu.
    O tym nie pomyślałem, przepraszam

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    Dla propellerów jednak w większości przeważa power back
    Hmmm, to chyba muszę jeszcze zobaczyć więcej lotnisk Jak na razie to nie widziałem jeszcze jakiegoś samolotu cofającego na powerbacku
    Pozdrawiam, Pluxe

  14. #14

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Aha, czyli wszystko jasne

    Teraz ja dziękuje za wytłumaczenie

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Legnica

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    Samoloty GA nieczęsto wyposażone są w odwracacze ciągu.
    Za to zmienia się kąt natarcia łopat śmigła.

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Owszem, lecz zmiana kąta na ujemny (celem odwrócenia ciągu) nie jest chyba specjalnie często spotykana w GA (zależy też co uznać za GA).

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Legnica

    Domyślnie

    W którymś PLARze był nawet pokazany ultralight, który to posiadał.

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie wątpię, że się to zdarza, niemniej jednak nie słyszałem, aby było popularne. Możesz przybliżyć o jaki samolot chodzi? Chętnie o tym poczytam.

  19. #19
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    Nie wątpię, że się to zdarza, niemniej jednak nie słyszałem, aby było popularne. Możesz przybliżyć o jaki samolot chodzi? Chętnie o tym poczytam.
    Zdarzają się w GA śmigła przestawialne, a nawet w motolotniach. Przykładowo: Fascination D4BK samolot ultralekki

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie każde śmigło z możliwością zmiany skoku pozwala na uzyskanie ciągu wstecznego. Nie znalazłem informacji, by w D4BK było to możliwe - jesteś pewien, ze można w nim uzyskać ujemny kat?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •