Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question PRZEPUSTNICA BOEINGA 737


    Polecamy

    Witam serdecznie! Bardzo chciałbym dowiedzieć sie wszystkiego o przepustnicy w B737. Pomimo usilnych prób szukania w internecie, niczego konkretnego nie wyszukałem. Bardzo bym prosił o jakieś zdjecia, instrukcje lub co kolwiek, gdzie będą opisane poszczególne sekwencje działania dźwigni mocy i rewersu, a najbardziej nurtują mnie takie pytania:
    1. Co to jest prędkosć decyzji V1 przy starcie i jak się ją osiąga?
    2. Jak ustawia się silniki do maksymalnej mocy i co to jest tryb CONTINUOUS?
    3. Czy maksymalny startowy silnika to to samo co maksymalna moc przelotowa i jak to sie ma do prędkości? Czy tez jest ustawiana przepustnicą?
    4. Dlaczego podczas wznoszenia TO/GA musimy przełaczyc na CLIMBING i czym to w ogóle przełączamy.
    5.Czy jeśli przed startem ustawiamy sie na pas startowy, to od jakiej % wartosci spreżarki N1 pilot musi popchnąc manetki, aby samolot ruszył i zaczął "jechać"?

    Będę bardzo wdzieczny za odpowiedzi na te pytania, bo przyznam szczerze, że Throttle i jego działanie to jedyna chyba rzecz, jaka nie moge pojąć

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Pomimo usilnych prób szukania w internecie, niczego konkretnego nie wyszukałem.
    A juści.
    1. Prędkość decyzji ? Wikipedia, wolna encyklopedia + forum. Osiąga się ją przez rozpędzenie samolotu, bo jak niby inaczej?
    2. Popycha się przepustnice lub nakazuje to AT. Continous oznacza ciągły, więc nazwa "maksymalny ciągły" chyba wszystko wyjaśnia.
    3. a) nie, b) przepustnicą albo z użyciem AT.
    4. Pewnie pytasz o limit N1 (albo EPR) - w niektórych samolotach zmienia się ręcznie, w innych dzieje się to automatycznie. Przełączamy dla oszczędności.
    5. Bezsensowne pytanie - jak ktoś ma to wywróżyć nieznając choćby typu samolotu i jego ciężaru? Czasem nic nie trzeba popychać, moc jałowa wystarcza.

  3. #3
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Co to jest prędkosć decyzji V1 przy starcie i jak się ją osiąga?
    Go-no go speed. Prędkość, powyżej której nie można przerwać startu. Często (zwłaszcza na mniejszych maszynach) jest prawie równa Vr. Osiąga się ją przyspieszając

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Jak ustawia się silniki do maksymalnej mocy i co to jest tryb CONTINUOUS?
    Przesuwając manetki ciągu do przodu... lub AT
    O continuous masz tutaj, kilka postów w dół (po angielsku niestety): Jet Engine Igniter Flame "Source"? — Tech Ops Forum | Airliners.net

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    4. Dlaczego podczas wznoszenia TO/GA musimy przełaczyc na CLIMBING
    Bo nie można lecieć przez pół godziny na ciągu startowym. Byłoby to dość nieekonomiczne.

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Czy jeśli przed startem ustawiamy sie na pas startowy, to od jakiej % wartosci spreżarki N1 pilot musi popchnąc manetki, aby samolot ruszył i zaczął "jechać"?
    Zależy od wagi samolotu. Im cięższy, tym więcej. Zresztą za mało szczegółów podałeś. Zależy też od samolotu.

    Jak coś pokręciłem to poprawcie, niewyspany jestem

    Edit: spóźniłem się
    Pozdrawiam, Pluxe

  4. #4
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Ad. 2: Czy CONTINUOUS osiaga sie przez dopchniecie manetek do końca i czy wtedy włączamy TO/GA SWITCH, czy wystarczy na CLIMBING kontynuować (w przypadku awarii silnika oczywiście)?
    Ad. 3: to rozumiem, że moc przelotowa reguluje się już według potrzeb na CLIMBING?
    Ad. 4: czym właczamy tryb CLIMBING? Bardzo prosiłbym o jakies zdjecie lub link, abym mógł to obejrzec?

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    2. Dopchnięcie do końca to ustawienie na maksymalną moc (zdaje mi się, ze wtedy można przekroczyć ustalony limit). TO/GA można wcisnąć przed ruszaniem przepustnicami (zwłaszcza, jak działa AT). Wciśnięcie TO/GA celem odejścia na drugi krąg zmieni limit na zredukowany G/A, po drugim wciśnięciu na pełny G/A.
    3. Nie, na przelotowej limit ustala się zgodnie z nazwą na "cruise".
    4. W 737 w zmiena się automatycznie, ale można go wybrać używając FMC lub zmienić kręcąc pokrętłem limitu N1.

  6. #6
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    2. Ale w wielu przypadkach słyszałem, że po awarii silnika pilot włacza moc na Max., tylko czy robi to na CLIMBING, czy na tej dużej mocy do startu TO?
    5. Dlaczego, kiedy pasażerowie wsiadają do samolotu i silniki działają na IDLE, a manetki mocy w samym tyle, czyli na biegu jałowym, to samolot stoi w miejscu, skoro jak pan napisał moc jałowa wystarcza, aby ruszyć samolotem? Piloci wciskaja hamulec, żeby samolot nie "odjechał"?

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    2. Max continuous: SmartCockpit - Airline training guides, Aviation, Operations, Safety
    5. Hamulec parkingowy. Nie napisałem, że zawsze wystarcza, dzieje się tak w niektórych przypadkach. A silniki włącza się raczej jak pasażerowie już są na pokładzie...

  8. #8
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    5. No najwyraźniej nie przestrzegało się to w SKYEUROPE. Kiedy wsiadałem na pokład silniki juz były na IDLE.

  9. #9
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    PAWW, nie mylisz z APU ?

  10. #10
    Awatar zubeer

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPKT/EGPH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    5. No najwyraźniej nie przestrzegało się to w SKYEUROPE. Kiedy wsiadałem na pokład silniki juz były na IDLE.
    ???? to raczej nie możliwe.
    Słyszałeś APU.
    Fuji S2500HD.

  11. #11
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zubeer Zobacz posta
    ???? to raczej nie możliwe.
    Słyszałeś APU.
    Albo windmillowały...
    KZ

  12. #12
    Awatar nikooo

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    To co widziałeś to prawdopodobnie łopatki wentylatora kręcące się pod wpływem wiatru lub jeżeli słyszałeś dźwięk pracującego urządzenia to było uruchomione APU. Układ checklist podejrzewam, że we wszystkich liniach nakłada określony schemat postępowania: boarding COMPLETED, cabin doors CLOSED, zgoda obsługi naziemnej na uruchomienie silników (żeby przypadkiem nic nie zostało wessane) i dopiero start up. Nie wyobrażam sobie nawet sytuacji, kiedy załoga prosi o request pushback and startup kiedy obok stoi autobus i pasażerowie wchodzą na pokład.

  13. #13
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nikooo Zobacz posta
    . Nie wyobrażam sobie nawet sytuacji, która prosi o request pushback and startup kiedy obok stoi autobus i pasażerowie wchodzą na pokład.
    A to już akurat kilka razy widziałem
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  14. #14
    Awatar nikooo

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi Zobacz posta
    A to już akurat kilka razy widziałem
    Może i OT, ale rozwiń trochę bo mnie zaciekawiło Na mój gust to trochę rozwalanie roboty dla kontroli naziemnej która sobie układa jako tako ruch na płycie. Dostają zgodę na pushback a i tak czekają 10 minut aż pasażerowie wsiądą, przestrzeń się oczyści i będą mogli kontynuować...

  15. #15
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nikooo Zobacz posta
    Może i OT, ale rozwiń trochę bo mnie zaciekawiło Na mój gust to trochę rozwalanie roboty dla kontroli naziemnej która sobie układa jako tako ruch na płycie. Dostają zgodę na pushback a i tak czekają 10 minut aż pasażerowie wsiądą, przestrzeń się oczyści i będą mogli kontynuować...
    Pewnie, że na dużym lotnisku coś takiego się nie zdarzy, ale np. u nas w BZG po zrobieniu readbacku zgody załogi od razu zgłaszały ready for start up, mimo że byli jeszcze pootwierani a końcówka paxów wchodziła przez przednie schody
    2 razy takie przypadki widziałem
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  16. #16
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    na 100% to były silniki na mocy zdławionej, czy APU tak hałasuje? Przyjechałem autobusem pod samolot, wysiadłem i usłyszałem, że silniki już chodzą na IDLE. Potem, jak wsiadłem, to tylko zamknęli drzwi i tylko ruszyli.

  17. #17
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie


    Polecamy

    Hałasuje.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •