Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13

Wątek: Lot odwrócony

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPLL-końcowa prosta

    Domyślnie Lot odwrócony


    Polecamy

    Witam,
    Kompletnie nie wiem gdzie to dac, wiec piszę tutaj:
    dlaczego samolot może leciec lotem odwróconym? Jak wiemy, płatowiec do góry nogami odgrywa rolę spojlera (siła nośna skierowana w dół)
    Mogę tylko przypuszczac, że w grę wchodzą lotki lub ciąg silnika/ów.

    Z góry dzięki za odpowiedź i Szczęśliwego ;]

  2. #2
    Awatar Selwynn

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Skrzydła samolotów teraz są symetryczne dlatego można lecieć odwrotnie jeśli się nie mylę. Gdzieś już o tym było jeśli mnie pamięć nie myli
    Pozdrawiam, Dawid.


    There are only 10 types of people in the World: those who understand Binary and those who don't.


  3. #3
    Awatar Pluxe

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Selwynn Zobacz posta
    Gdzieś już o tym było jeśli mnie pamięć nie myli
    Żeby to raz...

    Generalnie ostatnio było mówione, że skrzydło samolotu nie musi być niesymetryczne, żeby generować siłę nośną, przez to może lecieć do góry podwoziem.
    Pozdrawiam, Pluxe

  4. #4
    Awatar Puziu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    POZ/EPPO

    Domyślnie

    Większość samolotów akrobacyjnych ma symetryczne skrzydła, przez to jest im "bez różnicy" czy lecą normalnie czy odwrócone
    Wlkp_Spotters

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Selwynn Zobacz posta
    Skrzydła samolotów teraz są symetryczne
    Absolutnie nie sa.

    Symetrycznosc skrzydla nie jest konieczna do wytworzenia sily nosnej w pozycji "do gory nogami". Niestety pelne zrozumienie tego wymaga dosc zaawansowanej aerodynamiki - dokladnie teorii Kutta-Joukowski.

    Kutta?Joukowski theorem - Wikipedia, the free encyclopedia

    A tutaj taka bardziej dostepna proba wytlumaczenia tego:

    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...s/airfoil.html

    Skrzydla nie sa symetryczne bo sa oczywiscie zaprojektowane na latanie glownie w pozycji nie do gory nogami, przynajmniej w tych samolotach ktore nie zostaly stworzone do akrobacji.

  6. #6
    Awatar Selwynn

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Jestem w pełni świadom że nie we wszystkich maszynach. Tego możesz być pewien co do lektury to zagłębię się na pewno
    Pozdrawiam, Dawid.


    There are only 10 types of people in the World: those who understand Binary and those who don't.


  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Robo_pl Zobacz posta
    Jak wiemy, płatowiec do góry nogami odgrywa rolę spojlera (siła nośna skierowana w dół)
    Nic takiego nie wiemy ...
    Jesli odwrocisz skrzydlo do gory nogami i nadasz mu pewien dodatni kat natarcia to otrzymasz nowe skrzydlo - moze nie tak samo doskonale ale bedzie wytwarzac pewna sile nosna skierowana w odpowiednia strone - wlasnie dzieki katowi natarcia.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 03-01-2010 o 23:11

  8. #8
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Jesli odwrocisz skrzydlo do gory nogami i nadasz mu pewien dodatni kat natarcia to otrzymasz nowe skrzydlo - moze nie tak samo doskonale ale bedzie wytwarzac pewna sile nosna skierowana w odpowiednia strone - wlasnie dzieki katowi natarcia.
    Ale czy nie jest tak, że taki niesymetryczny profil musi spełniać jednak pewna kryteria? Czy odpowiednia siła nośna powstanie na skrzydle o profilu powiedzmy wklęsło wypukłym, bardzo cienkim, charakteryzującym się sporą strzałką ugięcia? (np. część maszyn pierwszo wojennych).
    Moim zdaniem raczej nie.

    @N077GL
    A czy prawo Bernoulliego po prostu nie wystarczy do wyjaśnienia tego zjawiska tak jak przedstawił to saturn5?

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Ale czy nie jest tak, że taki niesymetryczny profil musi spełniać jednak pewna kryteria?
    Praktycznie kazde 'normalne' skrzydlo spelnia te kryteria. Mowimy o skrzydlach spotykanych dzisiaj w lotnictwie a nie jakis wyimaginowanych geometriach. Wiadomo ze skrzydlo Boeing 707 nie bedzie tak doskonale latac do gory nogami jak skrzydlo powiedzmy akrobatycznego Extra 300 ale jak wiemy nawet 707 lecial przez chwile do gory nogami.

    Tak naprawde to ja nic nie mowilem o panu Bernoullim.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 04-01-2010 o 03:43

  10. #10
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Pytanie co uznajemy, za "normalne" skrzydło? Profil o którym wspomniałem nalezy do profili klasycznych, jeśli dobrze pamiętam nadal spotykanych w lotnictwie. Występuje na pewno w niektórych modelach latających (choć modelarzem nigdy nie byłem ) a i pewnie w trochę większych maszynach pokroju UL no i replikach, które widujemy na pokazach (kiedyś profil ten stosowano na dziesiątkach maszyn, więc tym bardziej nie widzę powodów nazywać go nienormalnym ).
    Zresztą wcale nie musiałem w ostatnim poście określać aż tak ścisłych kryteriów, wystarczyło gdybym powiedział, że chodzi o najzwyklejszy profil wklęsło- wypukły. Jeśli w locie normalnym na ujemnym alfa nie powstaje dla niego opór indukowany, to wnioskuję, że w locie odwróconym na kącie dodatnim będzie tak samo, czyli siła nośna nie powstanie.

    Czy wytrzymałość konstrukcji pozwoli B707 i inny dużym samolotom komunikacyjnym na lot odwrócony (na zniżaniu, nie spadaniu jak kamień- chwilowo "lecieć" może też rozpędzony samochód zrzucony z wiezowca, a wcale żadnych profili nie ma, no chyba, że mu dresik spoiler dorobił :P )? Chyba ciężko by było.

    Z tym prawem B. tak naprawdę masz rację

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPLL-końcowa prosta

    Domyślnie

    saturn5 - pod odpowiednim kątem, również otrzymasz spojler do samochodów wyścigowych. Np.: przednie skrzydło w bolidzie ma odwrócony profil lotniczy.
    Do końca się nie znam, bo cos tam jest z niszczeniem opływu i przez to jest również docisk do podłoża.

    Czyli na proste rozumowanie: Lot odwrócony możliwy jest dzięki ustawieniu odwróconego profilu lotniczego? Oczywiście nie generuje wtedy tyle samo siły, co w normalnym przypadku, ale utrzyma samolot?

    Jako ciekawostka: Bolid F1 mógłby jechac do góry nogami przy prędkości 180km/h. Jednakże do góry nogami silnik by nie pracował x(.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Robo_pl Zobacz posta
    ale utrzyma samolot?
    Jak odpowiednio lekki ...

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPLL-końcowa prosta

    Domyślnie


    Polecamy

    Okej, dzięki za wszystkie odpowiedzi! Jakbyście jeszcze coś chcieli dodać/podpowiedzieć etc. to pisać prosze

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •