Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 64
Like Tree21Likes

Wątek: CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE - JAK USTAWIAMY I PO CO USTAWIAMY?

  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Question CIŚNIENIE ATMOSFERYCZNE - JAK USTAWIAMY I PO CO USTAWIAMY?


    Polecamy

    Witam! Mam takie pytanie. Po co w samolotach ustawiamy przed startem ciśnienie atmosferyczne i dlaczego aspekt ciśnienia przy startach i lądowaniach jest taki ważny? Gdzie ustawia się ciśnienie atmosferyczne w Boeingach, bo Airbusy wiem, że mają pokrętło obok panelu autopilota.

  2. #2
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ustawia się przy wysokościomierzu. Ustawia się po to, żeby było wiadomo na jakiej jesteś wysokości, ponieważ przyrządy będą wskazywały złą wysokość. Jest to spowodowane tym, że wysokościomierz oblicza wysokość dzięki pomiarom ciśnienia. Źle podane ciśnienie = zła wysokość.
    Zaraz znajdę o tym artykuł.
    Jest:
    http://www.aviation.home.pl/
    Procedury->Altitude

    Poprawcie mnie jak coś pomieszałem - chciałem zabłysnąć wiedzą.

  3. #3
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Dzęki, a mógłbym prosić o podanie linka do jakiegoś zdjecia, gdzie widoczne jest pokretło do ciśnienia w Boeingu.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Dodam tylko ze barometryczny wysokosciomierz tylko tak naprawde moze zmierzyc roznice wysokosci, nie absolutna wysokosc, dlatego ustawienie "wzorcowego" cisnienia w okienku ktore sie nazywa okienkiem Kollsmana jest tak wazne aby miec przyrzad odpowiednio 'wyzerowany'. Inaczej moga byc spore bledy w odczytanej wysokosci.

    Tutaj naprzyklad kontrolka do panelu EFIS gdzie w 747 to sie ustawia (oprocz wielu innych rzeczy). Z autopilotem to nic nie ma wspolnego mimo ze znajduje sie niedaleko niego.

    http://www.bfsmedia.com/~cockpits/products/Boeing/747efis.htm

  5. #5
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    To znaczy, ustawiamy ciśnienie atmosferyczne, a w okienku Kollsmana co?

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    a w okienku Kollsmana co?
    pisalem powyzej - wzorcowe cisnienie atmosferyczne (altimeter setting) - czy znowu zaczniesz pytac o to samo 10 razy??

  7. #7
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    To mam jeszcze 2 pytania techniczne:
    1. Czy w takim razie musimy ustawiac ciśnienie atmosferyczne na wysokościomierzu i w okienku Kollsmana?
    2. Gdzie znajduje się okienko Kollsmana w Boeingu737NG?

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    PAWW - masz wyjatkowa zdolnosc do przekrecania wszystkiego. Okienko Kollsmana jest czescia wysokosciomierza. Pojdz na internet wpisz "Kollsman window" i zobaczysz OBRAZKI.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    2. Gdzie znajduje się okienko Kollsmana w Boeingu737NG?
    We wszystkich Boeingach/Airbusach i innych samolotach z elektronicznymi displayami ostatniej generacji jest zawsze w tym samym miejscu - bezposrednio pod tasma wysokosciomierza. W koncu w lotnictwie jest pewna standaryzacja i dazenie do wyswietlania pewnych informacji w ustalonych logicznie miejscach.

    Tutaj naprzyklad masz go z zielonymi cyferkami "998 HPA", zdjecie pochodzi z 747, po prostu latwo mi sie je znalazlo. Mozesz znalezc bardzo podobne dla 737 NG.

    http://www.airliners.net/photo/Qanta...438/0247622/L/
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 15-03-2010 o 03:37

  10. #10
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    DZIĘKI Ale w Airbusach oprócz tego jest okienko obok panelu autopilota.

  11. #11
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    jeszcze takie pytanie. Na poniższym zdjęciu oprócz ustawionego cisnienia "1011 HPA" obok z lewej strony widoczne jest także "BARO 277". Co to jest BARO i to z kolei gdzie i w jakim celu ustawiamy?
    http://www.b737.org.uk/images/pfd.jpg

  12. #12
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    (M)DA - decision altitude
    Gdyby zamiast BARO było RADIO to byłaby to wysokość decyzyjna ale DH - decision height.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  13. #13
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    to co to jest za skrót ten Baro i jaki jest cel jego ustawienia i skad wiemy, co mamy ustawic?

  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Poczytaj o (M)DA i DH.
    (M)DA i DH są podane na mapach.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    jest cel jego ustawienia i skad wiemy, co mamy ustawic?
    Cel jest taki zeby wiedziec kiedy jest ostatni moment aby podjac decyzje ladowac czy nie.

  16. #16
    Anyy
    Goście

    Post Kalibracja wysokościomierza barycznego i możliwe błędy

    Mam pytanie.
    Personel lotniska podaje załodze samolotu aktualne ciśnienie panujące na płycie lotniska w celu przeprowadzenia kalibracji.
    Jaki błąd w podanym przez wieżę ciśnieniu spowoduje błąd w odczycie wysokości rzędu 600 - 700 metrów?
    Czy jest możliwe aby błędna informacja z wieży przełożyła się na tak duży błąd?

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    1hPa to mniej więcej 8 metrów wysokości.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  18. #18
    Awatar Demlini

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Anyy Zobacz posta
    Mam pytanie.
    Personel lotniska podaje załodze samolotu aktualne ciśnienie panujące na płycie lotniska w celu przeprowadzenia kalibracji.
    Jaki błąd w podanym przez wieżę ciśnieniu spowoduje błąd w odczycie wysokości rzędu 600 - 700 metrów?
    Czy jest możliwe aby błędna informacja z wieży przełożyła się na tak duży błąd?
    Witam,

    Może "personel lotniska" podał ciśnienie na uśrednionym poziomie morza QNH,wtedy wskazuje wysokościomierz wskazuje elewację płyty jeżeli zostałoby podane ciśnienie atmosferyczne zmierzone na płycie (progu pasa) QFE to wysokościomierz pokazałby wartość 0.

    Pozdrawiam.

  19. #19
    Anyy
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    1hPa to mniej więcej 8 metrów wysokości.
    A zatem, aby pomyłka była rzędu 800 to błąd w podanym ciśnieniu wyniesie 100hpa a to nie jest nierealne gdyż mieści się w zakresie panujących ciśnień.

    A teraz wyjaśnię o co chodzi:
    Nagrania z kokpitu TU 154M dowodzą, że nawigator podawał wysokość 980 metrów. Ten fakt został przeoczony i mylnie przetłumaczono wypowiedzianą liczbę jako 90 i 80. Nawigator faktycznie podawał wysokość od 980. Podając kolejne liczby ograniczał się do nazewnictwa skrótowego. Działo się tak, że wypowiadanie kolejnych liczb w całości sprawiałoby trudności w ich wymowie a poza tym taka wysokość nie wymagała dokładności perfekcyjnej.
    A zatem przekaz nawigatora wyglądał następująco:
    980
    70
    50
    40
    itd.
    Oznaczać to może, że załoga dostała błędną informację o ciśnieniu z wieży. Ta zaś posłużyła do kalibracji wysokościomierza.
    Wiem, że ta teoria może wzbudzać poważne kontrowersje, ale tu na tym forum rozmawiam z ludźmi kumatymi i mam nadzieję, że będę mógł liczyć na merytoryczną dyskusję.
    Dołączam nagranie z analizą fragmentu zapisu z kokpitu w którym pada liczba 980 i tuż po niej komenda odchodzimy. W tle słychać ostrzeżenie TAWS.
    Jaką liczbę słychać.wmv - YouTube

  20. #20

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Anyy Zobacz posta
    980 metrów.
    Którą sylabę akcentujesz w 980 a którą w 90?
    macieju and lucasmadi like this.

    A319(3) A320(12) A321(4) A332 A346(2) B733(4) B735 B73N B738(8) B763 B772 B77W(2) B788 C130 CRJ2 CRJ9 E170(2) E175 F100

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •