Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
  1. #1
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie Pytanie o silnik samolotu Embraer 170


    Polecamy

    Mam pewne pytanie, które nie daje mi spokoju Dla większości osób może to po prostu nieistotne, ale ja jako fan lotnictwa muszę to wiedzieć. Leciałem ostatnio samolotem odrzutowym Embraer 170 i bardzo mocno ciekawi mnie jaki typ silników ma ten samolot. To znaczy hehe, wiem, że odrzutowe, ale szukając na różnych stronach doczytałem się, że właśnie są różne typy silników np. tutaj >> http://pl.wikipedia.org/wiki/Samolot_odrzutowy Jak widać jest tam: turboodrzutowy albo turbowentylatorowe. I właśnie to nie daje mi żyć, jaki to mój samolot miał typ silnika. Szukałem na różnych stronach i znalazłem takie linki, ale nie znam angielskiego i trudno mi cokolwiek zrozumieć a i nie wiem, czy w tych tekstach zawarte są informację, które akurat mnie interesują. Podaję linki jakie znalazłem w sieci:
    1>>http://www.embraercommercialjets.com...sp?tela=engine
    2>>http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Gu...pandSection=-4
    3>>http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_turbowentylatorowy
    4>>http://www.dutchops.com/Aircraft/Embraer_170.htm>> Tutaj nad obrazkiem samolotu LOT-u jest zdanie w którym pada: "turbofan engines", może to jest wyjaśnienie ?
    Krótko mówiąc, bo może trochę zagmatwałem, chodzi mi o to, jaki to typ silnika, czy turboodrzutowy, czy właśnie ten turbowentylatorowy. Tutaj np. mam takie typy: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_turboodrzutowy
    Będę bardzo mocno wdzięczny jeśli ktoś by mi to wytłumaczył. Chodzi mi dokładnie o właśnie ten samolot!! Z góry dziękuję

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Embraery ERJ 170 mają silniki turbowentylatorowe - o, takie

    PS W pierwszej linijce jest "turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe", co znaczy tyle co "turbowentylatorowe" (zresztą link jest do Silnik turbowentylatorowy)

    Zobacz też:
    Silnik turboodrzutowy
    Silnik turbowentylatorowy

    Pozdrawiam

  3. #3
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    Czyli mój samolot miał silniki turbowentylatorowe tak ? A jeszcze jedno: Czy w tym silniku od emb 170 "odpychanie" samolotu zapewnia wylot gazów z silnika, czy te gazy napędzają jakiś tam np. wirnik w silniku i to on powoduje "ruch" samolotu ?

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Tak, turbowentylatorowe. Wydaje mi się, że działa to tak:
    Część powietrza (chyba nawet większość) idzie bezpośrednio do atmosfery wytwarzając ciąg-jak w zwykłym silniku turboodrzutowym. Pozostała część jest kierowana do silnika turboodrzutowego w wersji mini (po prostu mały-turboodrzutowy jest jakby wewnątrz dużego-turboodrzutowego). Ten mały produkuje resztę ciągu. Stąd też nazwa - silnik dwuprzepływowy. Zasadniczo jednak - jak w każdym silniku odrzutowym - samolot jest "odpychany" przez strumień gazów wylatujący z silnika. Mam nadzieję że nie namieszałem zbytnio

  5. #5
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    Czekaj, czyli można powiedzieć, że w tym silniku część gazów wylatuje z silnika wprawiając tym samym samolot w ruch a pozostała część gazów napędza inne elementy silnika, czy tak ?

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    W silnikach turbowentylatorowych zdecydowana wiekszosc ciagu wytwarzana jest wlasnie przez wentylator na zasadzie podobnej do dzialania normalnego smigla. Zdecydowanie mniejsza czesc powietrza jest "zasysana" do srodka gdzie poddawana jest kompresji, spalaniu a nastepnie napedza turbine ktorej zadaniem jest napedzanie wentylatora na przodzie silnika i kompresora - cykl sie zamyka - gorace gazy opuszczaja silnik ze zwiekszona predkoscia i przyczyniaja sie rowniez to produkcji ciagu. Tak w duzym skrocie
    Jednak tak jak napisalem na poczatku - zdecydowana wiekszosc ciagu pochodzi z wentylatora na przodzie silnika. Stosunek powietrza ktore przechodzi przez zewnetrzna czesc silnika (cold stream) do tej ktora jest zasynana do srodka (hot stream) okresla "bypass ratio" - w nowych silnikach dochodzi on do ok 9,5 do 1

  7. #7
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    Nie wiem, czy chodzi nam o to samo, ale mi się wydaje, że działa to tak: do sprężarki ( te łopatki, które widać jak się patrzy z przodu na silnik) wpada powietrze, które jest następnie sprężane dalej przez inne wirniki, później w komorze spalania w to powietrze wtryskiwane jest paliwo i następuje zapłon i gazy wędrują do dyszy wylotowej ( właśnie te gazy pchają samolot do przodu) a pozostała część tych gazów napędza inne łopatki itp. Czy tobie też o to chodzi ?

  8. #8
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    zdecydowana wiekszosc ciagu pochodzi z wentylatora na przodzie silnika.
    Chyba coś ci się pomyliło. Ten wentylator jak to nazwałeś z przodu silnika to jest sprężarka. Ona spręża tylko powietrze.

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Chlopie zapytales sie to Ci napislame w DUZYM skrocie i uproszczeniu jak to wyglada bo sie domyslalem, ze nie masz pojecia na ten temat - widac wiele sie nie mylilem.
    Teraz jeszcze mnie poczuasz (i to blednie) - zdecyduj sie w jakim charakterze napisales tego posta? Pytajacym czy moze chcesz "filozofowac" na temat o ktorym nic nie wiesz?
    Wentylator (fan) z przodu a sprezarka (compressor) to dwie rozne rzeczy...

  10. #10
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    Nie znam się na tym, ale myślałem, że tak to działa i tylko zwracam uwagę. To możesz jeszcze napisać tak oczywiśćie w uproszczebiu jak to działa tak jak ja to napisałem. Chodzi mi o mniej więcej taki typ odpowiedzi: tutaj wpada powietrze, tu się spręża, tu następuje zapłon i tak dalej ok ? Chodzi mi dalej o ten sam silnik co ma emb 170. Zobacz też co pisze tu: http://www.lotnictwocywilne.republika.pl/jeteng.html Masz tam napisane takie zdanie: "Natomiast ciąg powstaje poprzez "wyrzucenie" gorących gazów (które po przejściu przez turbinę i dyszę wylotową ulegają rozprężeniu i wydostają się na zewnątrz). Strumień gorących gazów "pcha" samolot do przodu." Czyli właśnie te gazy, które wylatują wprawia samolot w ruch.

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Kolega whiteman podal juz linki, wystarczy je przeczytac. Ja tez napisalem ogolna zasade dzialania i nie bede jej pisal po raz drugi. Powtorze tylko jedno zdanie, ze w silnikach turbowentylatorowych wytwarzane gazy nie sa glownym i jednynym skladnikiem ciagu.

  12. #12
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    Mówicie, że spalanie paliwa nie jest podstawowym czynnikiem ciągu. Połączcie wentylator taki jak w samolocie z silnikiem elektrycznym i wytwórzcie ciąg, który uniesie samolot w górę. Opływające silnik samolotu powietrze jest jednym z wektorów ciągu, ale jego rola w porównaniu z wektorem ciągu zasadniczym jest minimalna. Widać to nawet tu>>http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika..._operation.png Obrazek wyraźnie przedstawia, że większość ciągu wychodzi po spaleniu nafty lotniczej. Tak mi się wydaje i nikogo nie pouczam !! Po prostu tak, nie znam się, chyba po to jest forum, aby dyskutować.

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Innocentz
    Po prostu tak, nie znam się, chyba po to jest forum, aby dyskutować.
    Dokladnie tak, tylko ile razy mozna pisac to samo a ty dalej swoje...

    Mówicie, że spalanie paliwa nie jest podstawowym czynnikiem ciągu
    A gdzie ktos pisal o PALIWIE??? Strasznie wszystko przekrecasz...

  14. #14
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    Zaraz zaraz, bo zaczyna robić się śmieszna sytuacja. Może jeszcze raz. Mówicie, że wytwarzane gazy po spaleniu nie są głównym składnikiem ciągu. To po co w takim razie spalać paliwo, skoro wystarczy samo sprężone powietrze. Chyba główną rolę jak to w samolotach odrzuowych, bo chyba nie rozmawiamy o szybowcach, odgrywają jednak gazy wylotowe z dyszy samolotu prawda ?

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Innocentz
    To po co w takim razie spalać paliwo, skoro wystarczy samo sprężone powietrze.
    A skad wezmiesz sprezone powietrze? MNIEJSZA czesc powietrza zasysana przez wnetylator wchodzi to srodka silnika, tam poddawana jest kompresji i spalaniu - tutaj potrzebne jest paliwo - nastepnie napedza turbine ktora polaczona jest z kompresorem na przodzie silnika oraz wentylatorem i wprawia je w ruch przez co jak napisalem obieg sie zamyka i silnik pracuje - spalone gazy sa wyrzucane z duza predkoscia z silnika i "oddpychaja" samolot - jednak WIEKSZA czesc ktora zassysa wentylator oplywa silnik z zewnatrz i tworzy ciag na takiej zasadzie jak smiglo zwyklego samolotu.
    Mowimy o silinikach turobwentylatorowych - turbofan high bypass engine
    Nie moge znalezc teraz tego wykresu ale kiedys na stronie GE bylo pokazane ktora czesc silnika opowiada za jaka czesc ciagu i wlasnie wentylator z przodu silnika dzialajacy na zasadzie smigla produkuje go najwiecej

  16. #16
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    A skad wezmiesz sprezone powietrze? MNIEJSZA czesc powietrza zasysana przez wnetylator wchodzi to srodka silnika, tam poddawana jest kompresji i spalaniu - tutaj potrzebne jest paliwo - nastepnie napedza turbine ktora polaczona jest z kompresorem na przodzie silnika oraz wentylatorem i wprawia je w ruch przez co jak napisalem obieg sie zamyka i silnik pracuje - spalone gazy sa wyrzucane z duza predkoscia z silnika i "oddpychaja" samolot - jednak WIEKSZA czesc ktora zassysa wentylator oplywa silnik z zewnatrz i tworzy ciag na takiej zasadzie jak smiglo zwyklego samolotu.
    Mowimy o silinikach turobwentylatorowych - turbofan high bypass engine
    Nie moge znalezc teraz tego wykresu ale kiedys na stronie GE bylo pokazane ktora czesc silnika opowiada za jaka czesc ciagu i wlasnie wentylator z przodu silnika dzialajacy na zasadzie smigla produkuje go najwiecej
    Według III zasady dynamiki Newtona i rachunku wektorowego jeszcze raz przypominam, że strumień powietrza opływający silnik jest jednym ze składowych wektoru ciągu i nie jest źródłem zasadniczgo wektoru ciągu.

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Widze ze jestes niereformowalny...
    ja sie poddaje

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Innocentz
    Mówicie, że wytwarzane gazy po spaleniu nie są głównym składnikiem ciągu. To po co w takim razie spalać paliwo, skoro wystarczy samo sprężone powietrze. Chyba główną rolę jak to w samolotach odrzuowych, bo chyba nie rozmawiamy o szybowcach, odgrywają jednak gazy wylotowe z dyszy samolotu prawda ?
    thewho prawidlowo ci napisal - wiekszosc ciagu pochodzi nie z gazow wylotowych tylko z powietrza ktora przeplywa przez wentylator i wogole nie bierze udzialu w procesie spalania. Tak to wyglada w nowoczesnych silnikach odrzutowych bez wzgledu co ci sie wydaje. I widze ze masz duze braki w fizyce.

  19. #19
    Innocentz
    Goście

    Domyślnie

    To jaką część ciągu w % wytwarza wentylator ?

  20. #20
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Innocentz
    To jaką część ciągu w % wytwarza wentylator ?
    Wentylator wytwarza ponad 70% calego ciagu w typowych obecnych silnikach.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •