Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Question Szybowce - każdy inny


    Polecamy

    Witam!

    Mam pytanie do wszystkich którzy latają, bądź latali na wszelakich szybowcach! Chodzi mi o to byście napisali parę zdań o tych właśnie na których mieliście okazję latać, na jakie rzeczy trzeba zwrócić szczególną uwagę, co można robić bez przeszkód, lub jak się zachowują w danych sytuacjach.

    Coś np. w ten deseń : Na Piracie trzeba uważać na hamulce/spojlery przy starcie bo lubią się czasem same otworzyć itd.

    Dziękuję z góry za odpowiedzi!
    Pozdrawiam, Mikołaj

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Po pierwsze szybowiec nie ma spoilerów

    O wyskakujących hamulcach na piracie nie słyszałem, lecz jest inny problem z hamulcami. Czasem na piracie występują takie siły że nie można ich zamknąć. Wyszedł w tym roku specjalny biuletyn z ograniczeniami prędkości otwarcia hamulców.

    Hamulce wyskakują w Puchaczu podczas startu za windą - tutaj trzeba uważać podczas startu.

    Z ciekawostek, hamulce otwiera się w Jantarze podczas startu za samolotem aby więcej powietrza skierować na lotki celem zwiększenia sterowności. Oczywiście dotyczy to tylko startu za samolotem.

    Na wybranych Muchach jest blokada (stopniowanie) otwarcia hamulców.

    Na ASW-20 przy odpowiednio dobranych klapach prędkość przeciągnięcia 40 km/h

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Po pierwsze szybowiec nie ma spoilerów
    To jaka jest różnica pomiędzy spoilerami a hamulcami aerodynamicznymi?

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Na ASW-20 przy odpowiednio dobranych klapach prędkość przeciągnięcia 40 km/h
    . To musi być super!

    wrzesinski1, dziękuję za spostrzeżenia!
    Pozdrawiam, Mikołaj

  4. #4
    Awatar Maxioo

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Hmm... moje doświadczenie z szybowcami jest niewielkie, ale może komuś się to przyda. Przed samodzielnym lotem na Bocianie warto upewnić się czy tylna część owiewki jest dobrze zamknięta - czy zamek 'zaskoczył'. Źle zamknięta potrafi się otworzyć podczas startu robiąc przy tym dużo zamieszania (a nawet szkód). Wiem, że sprawdzenie takich rzeczy jest dosyć oczywistą czynnością, lecz czasem tylna owiewka tylko sprawia wrażenie zamkniętej Może uchroni to jakiegoś ucznia - pilota przed niepotrzebnym stresem podczas jednego z pierwszych samodzielnych

    Odpadnięcie owiewki podczas startu za wyciągarką szybowca SZD-9bis 1E Bocian SP-3042 138/05 | Bezpieczeństwo Lotnicze

  5. #5
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA/EPRZ

    Domyślnie

    Osobiście nie zdarzyło mi się otwarcie hamulców w Puchaczu.

    Co do Pirata, to jeszcze z własnych spostrzeżeń: reaguje na lotki z pewnym opóźnieniem i nim tak naprawdę wykona skręt (po ruchu drągiem) trzeba mu od razu kontrować, by nie przesadzić w drugą stronę. Oczywiście jest to cecha, którą można opanować. Początki są jednak wesołe.

    Bocian lubi przyjemnie "potrzeszczeć" (jak to drewno) podczas przeciągnięcia - pierwszym razem można się przestraszyć.

    Wracając do Puchacza - nie ma nic lepszego, jak lądowanie na główne koło i przetrzymanie go (choć chwilkę) z uniesionym nosem.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  6. #6
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Hamulce wyskakują w Puchaczu podczas startu za windą - tutaj trzeba uważać podczas startu.
    Mógłbyś coś więcej na ten temat napisać? Kwestia egzemplarza, parametrów startu...?
    I jak reagować, poza oczywistym zamknięciem


  7. #7
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Na ASW-20 przy odpowiednio dobranych klapach prędkość przeciągnięcia 40 km/h
    Na Juniorze z odpowiednio ciężkim pilotem prędkość przeciągnięcia... Nie występuje!
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  8. #8

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Prędkość występuje tylko nie wpada w kora

  9. #9
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Albo nie da jej się uzyskać w łagodny sposób.

    Przy starcie za windą, a także za samolotem i w innych szybowcach niż Puchacz - lewą ręką można cały czas trzymać hamulce "na wszelki wypadek".

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi .
    Ja jeszcze dorzucę coś od siebie : w Piracie, a szczególnie w pierwszym locie trzeba uważać na " miskę " czy jest dobrze zapięta ... bo podczas startu można się zapaść w głąb kabiny i " stracić nogi " a co za tym idzie kontrolę nad sterem kierunku .
    Słyszałem o takim przypadku .
    Pozdrawiam, Mikołaj

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Bonn

    Domyślnie

    Pirat w ogóle jest wredny: lotki na holu bardzo ciezko ruszyc, za to ster wysokosci bardzo czuly na najmniejszy ruch, hamulce zamykane zza ucha, w sumie kiepska widocznosc, niewygodnie... ale 6h33' na Piracie jako warunek do srebrnej - bezcenne!

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez klemenko Zobacz posta
    ale 6h33' na Piracie jako warunek do srebrnej - bezcenne!
    Na pewno .

    Co do Pirata to takie fajne powiedzenie usłyszałem od instruktora: " jak chcesz ruszyć ster wysokości w Piracie to wystarczy tylko pomyśleć " .
    Pozdrawiam, Mikołaj

  13. #13

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    Puchacz - tak jak już wspomniano, potrafi wyssać hamulce podczas startu za windą (raz mi się to zdarzyło, mimo iż przed startem sprawdzałem je i na 100% zablokowałem), trzeba wyczuć uniesienie przedniego kółka podczas rozbiegu (parę razy dostałem opieprz jak walnąłem ogonem o glebę), ale po oderwaniu się od ziemi lata przyjemnie, szybko reaguje na ruchy sterami, chociaż moim zdaniem (a trzeba wziąć poprawkę, że moje doświadczenie szybowcowe nie należy do największych - skromne 17 godzin) średnio nadaje się do latania termicznego.

    Bocian - duża bezwładność, od poruszenia drążkiem do faktycznego zakrętu mija parę ładnych sekund. Dla pilota siedzącego z przodu dość daleko umieszczone są hamulce (gdy zamknięte), warto sobie między spadochron a oparcie włożyć jakąś poduszkę. Chyba najprzyjemniejszy szybowiec jakim latałem na termice, chociażby ze względu na prędkości. Ma taką amortyzację, że lądowania praktycznie nie czuć.

    Pirat - wredny, zwłaszcza w pierwszych lotach na termikę za samolotem. Mój pierwszy lot na holu był dość spokojny, ale drugi śni mi się po nocach :P Ciężko było mi się utrzymać za holówką, kląłem równo, zastanawiałem się czy się nie wyczepić szybko i nie odpuścić sobie latania tego dnia. Możliwe, że kwestia egzemplarza... Poza tym dobrze spędzić parę chwil na odpowiednim ustawieniu siedzenia, tak żeby uzyskać kompromis między widocznością a wygodą - dla osób wysokich jest w nim mało miejsca na nogi. Z uwag co do latania - wydaje się jakby "brakowało" lotki, a ster kierunku jest aż nazbyt czuły, więc trudno utrzymać kulkę w środku. Przy starcie za windą wszyscy instruktorzy radzili mi oddać maksymalnie drążek i dać trymer ciężki na łeb, i tak też zrobiłem - bez tego staje niemal pionowo do góry na kilku metrach nad ziemią, co jest bardzo niebezpieczne, chyba parę osób przypłaciło to życiem o ile dobrze pamiętam. Lądowanie jest dość specyficzne ze względu na ciężko chodzące hamulce, trzeba je też wyczuć. Przy laszowaniu w dwóch pierwszych lotach zatrzymywałem się w połowie pasa, bo nad ziemią niósł się i niósł...

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mad Max Zobacz posta
    Przy starcie za windą wszyscy instruktorzy radzili mi oddać maksymalnie drążek i dać trymer ciężki na łeb, i tak też zrobiłem - bez tego staje niemal pionowo do góry na kilku metrach nad ziemią, co jest bardzo niebezpieczne
    Co do tego trymera na łeb i drążek oddany to fakt. W pierwszym locie nie wiedziałem o co chodzi kiedy podczas startu poszedł mi prawie pionowo w górę a miałem oddany drążek i trymer na przód... Słyszałem że to stawanie krzyżem Pirata podczas startu zależy też od wagi pilota i pewnie faktycznie ma to znaczenie . Mimo że chwalą Pirata, że doskonałość dobra, że trzeba go wyczuć, ale dobry na termice, to ja jednak go nie lubię ... Miałem na nim tylko 3 loty ale już po nich wiedziałem że go nie lubię ...

    To pewnie kwestia gustu i umiejętności .
    Pozdrawiam, Mikołaj

  15. #15
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mad Max Zobacz posta
    chociaż moim zdaniem (a trzeba wziąć poprawkę, że moje doświadczenie szybowcowe nie należy do największych - skromne 17 godzin) średnio nadaje się do latania termicznego.
    To jak trochę jeszcze polatasz to zauważysz, że w dobrych warunkach dobrze dociążony Puchacz potrafi dowalić na przeskoku nie jednemu rowerowi. Nie bez powodu spotyka się Puchacze na zawodach klubów B.

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    To jak trochę jeszcze polatasz to zauważysz, że w dobrych warunkach dobrze dociążony Puchacz potrafi dowalić na przeskoku nie jednemu rowerowi. Nie bez powodu spotyka się Puchacze na zawodach klubów B.
    No właśnie . Nawet dość często się je spotyka na zawodach... Są w każdym chyba aeroklubie jako laminaty i nie wiem czy nie były w sumie jako pierwsze laminaty, które można było spotkać w aeroklubach!
    Pozdrawiam, Mikołaj

  17. #17
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    W każdym aeroklubie powinien być jakiś szybowiec do akrobacji podstawowej, a najczęściej pada właśnie na Puchacza . Trzeba przecież wykonać jakoś zadanie z wyprowadzania z korkociągów na podstawówce


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •