Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree2Likes
  • 2 Post By aaben

Wątek: FAB, czyli zamach na suwerenność Polski?

  1. #1
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie FAB, czyli zamach na suwerenność Polski?


    Polecamy

    Przeglądając dziś prasę internetową natknąłem się na coś takiego:
    „Szczelina poprzeczna" na polskim niebie | NaTemat.pl

    Czy mógłby ktoś, kto się orientuje w tym temacie oświecić mnie 'ossochozzi'. O pośle Polaczku mam wyrobione zdanie, ale interesuje mnie meritum.

    A oto cytat inkryminowanego artykułu:

    Idea powoływania tak zwanych FAB-ów, pozostawia państwom członkowskim swobodę odnośnie kształtu wprowadzonych rozwiązań. Chcę z naciskiem podkreślić, iż Komisja Europejska nie narzuca na kraje obowiązku przekazywania zarządzania częścią ich przestrzeni powietrznej innym krajom. Żadne z państw europejskich nie zastosowało takich rozwiązań – rząd Donalda Tuska byłby pierwszym europejskim rządem „frajerów”.

    Istota tworzenia Functional Airspace Block, to tworzenie wartości dodanej w ramach sąsiadujących stref, a nie oddawanie części suwerenności państwa.

    Jeśli rząd Donalda Tuska i jego Minister Transportu Sławomir Nowak podpiszą takie porozumienie, naruszą podstawowe interesy naszego państwa. Jedynie rządy zajmujące się tylko „grą w piłkę nożną” mogą akceptować przekazanie innemu państwu zarządzania przestrzenią powietrzną nad własną stolicą. Żeby było bardziej groteskowo w strefie która miałaby zostać oddana Litwie jest również strefa lotów wojskowych polskich F16, których operacje lotnicze w konsekwencji tej decyzji obsługiwane byłyby przez kontrolerów z Litwy (litewski odpowiednik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zatrudnia około 7o osób, w tym w tak zwanej kontroli obszaru powietrznego 32 kontrolerów z których więcej niż połowa to Rosjanie) W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej pracuje ponad 450 z tego w tak zwanej kontroli obszaru powietrznego to około 150 kontrolerów.

    Pomijając nawet podstawowe kwestie suwerenności Polski w rozumieniu państwowym, pozostaje elementarna kwestia - bezpieczeństwa osób poruszających się w polskiej przestrzeni powietrznej i zagrożenie potencjalną katastrofa lotniczą, którą można spowodować z uwagi na szereg problemów i procedur technicznych, wynikających z różnych systemów używanych przez Polskę i Litwę.

    Aby dopełnić obraz absurdu tej sytuacji i działań Rządu Donalda Tuska, chcę zwrócić uwagę na aspekt ekonomiczny tej decyzji, polegający na prawie 30% wyższej stawce litewskiej od tej którą płacą linie lotnicze w Polsce.

    Reasumując lapidarnie - Jeżeli ta umowa w tym kształcie zostanie podpisana, rząd Donalda Tuska skompromituje się i na lądzie i w powietrzu! Wtedy trzeba zadać pytania i podjąć działania już zupełnie innej natury…
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 26-03-2012 o 20:51
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    FABy to jest zagadnienie polityczne - pomysł Komisji Europejskiej mający być odpowiedzią na wysokie koszty zapewniania usług żeglugi powietrznej w porównaniu do innych rejonów świata o podobnym natężeniu ruchu. Nikt do końca nie wie, jak to ma konkretnie wyglądać, poza tym że państwa mają między sobą na te FABy podpisać i wdrożyć umowy, bo inaczej KE się będzie gniewać. Polska została na lodzie, bo kraje na południe i zachód będące członkami UE dogadały się szybciej niż my o tym zaczęliśmy myśleć. Podobnie zostali na lodzie Litwini, więc będziemy współpracować lotniczo poprzez granicę długą na 60km.

    Ponieważ w tej umowie coś musi być napisane, to od jakichś dwóch lat trwa kombinowanie w jaki sposób Polacy coś mogą dać Litwinom i vice versa. U nas z różnych względów zdarza się, że brakuje kontrolerów ruchu lotniczego (albo są oni zbyt drodzy), to ktoś puścił famę że Litwini będą kontrolować nad Polską. Dla mnie osobiście to jest bzdura wymyślona przez polityków i Polaczek częściowo ma rację odnosząc się do problemów technicznych i organizacyjnych. Być może zostanie to podpisane, i albo zostanie tylko na papierze, albo się to będzie "wdrażać" następne dziesięciolecia.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Dzięki za wyjaśnienie. Dość interesujący temat - postaram się zagłębić w detale...
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  4. #4
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

  5. #5
    Awatar Cargolux

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    EPKK,PANC

    Domyślnie

    Coś tu kombinują trochę nierealne ,no ale by się zbłaźnili jak by to była prawda

  6. #6
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Wcale nie nierealne

    FABaltic'a

    M..M

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009
    PeK and H3rlitZ like this.

  8. #8
    Awatar Cargolux

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    EPKK,PANC

    Domyślnie

    Nigdzie to w Unii jeszcze nie weszło to nasi się pierwsi wyrywają Litwa jest mała to może lepiej my weźmy w zarządzanie ich strefę powietrzną a nie oni część naszej .Chora polityka, tej unii to się chyba już przewraca w głowie i Tuskowi razem z nimi. Lepiej niech nasz premier zajmie się sprawa dyskryminacji polskiej mniejszości narodowej na Litwie

  9. #9
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Wiki - Functional Airspace Block - Wikipedia, the free encyclopedia - i Żeligowski nie jest potrzebny. No bo jak sądzicie - w deklaracji z lipca 2008 kto komu oddał swoją przestrzeń - Anglicy Irlandczykom, czy odwrotnie?

    Piotr

  10. #10
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL - USA
    Wpisów
    110

    Domyślnie

    Pomysl nie jest nowy, a lista sie zaczyna od Bahamas.
    Ostatnio w Blogu: Easy in AUA

    Pics - www.nonreving.com


  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Warto dodać, że to kompletnie nie wpływa na przewozy i paxów. Kasa jaką teoretycznie można zaoszczędzić mieści się w granicach metodyki liczenia. Kasa jaką się na to wydaje dla Baltic FAB jest o wiele większa, ale wciąż stanowi ułamki procent ceny biletów.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    111

    Domyślnie

    Z mojej wiedzy nie chodzi tu o kasę za przeloty, a o usprawnienie zarządzaniem przestrzeni powietrznej na terenie UE, czyli jednym słowem o zwiększenie jej przepustowości. W krótkich słowach każde państwo ma tzw. FIR na obszarze którego zarządza przestrzenią, przejście SP, na obszar innego FIR-u odbywało się dawniej (przed UE) w określonych punktach i określonym czasie. W UE po wprowadzeniu otwartego nieba granice FIR-ów można przekraczać w gruncie rzeczy w dowolnym punkcie z tym, że szkopuł w tym, że każde państwo na obszarze swojego FIR-u ma własne prawo lotnicze, które może się od siebie różnić. Wprowadzenie FAB-u spowoduje powstanie takiego większego FIR-u opartego o obszar dwóch lub więcej państw, z jednorodną regulacją odnośnie tej/tych przestrzeni. Mniej FIR-ów, mniej sytuacji konfliktowych w powietrzu, czyli bezpieczniej, a że do obsługi będzie potrzeba mniej kontrolerów niż ich suma z krajów składających się na FAB, to tu wychodzi właśnie kwestia oszczędności. Powstanie FAB-ów jest kwestią międzypaństwową i musi być zwieńczona umowami na poziomie rządów.

  13. #13

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Tylko, ze pomysly naszych "kochanych" politykow spowoduja zmniejszenie przepustowosci naszego FIRu plus dodatkowo spowoduja wieksze koszty dla linii lotniczych, bo to wlasnie PAZP jest tansza, a nie Oro Nawigacja i to o 30%. Dodatkowo delegacja przestrzeni spowoduje koniecznosc zatrudnienia wiekszej ilosci ludzi itp itd.
    W UE nadal przejscia przez granice FIRow sa przez odpowiednie punkty i wprowadzenie FABow tego nie zmieni - tego typu sprawy mozna uregulowac w inny sposob i FABy nie sa do tego kompletnie potrzebne.
    A i jeszcze jedna sprawa MNIEJ KONTROLEROW RUCHU LOTNICZEGO= MNIEJSZE BEZPIECZENSTWO W RUCHU LOTNICZYM, radze o tym pamietac

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    111

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez EPWWACC Zobacz posta
    A i jeszcze jedna sprawa MNIEJ KONTROLEROW RUCHU LOTNICZEGO= MNIEJSZE BEZPIECZENSTWO W RUCHU LOTNICZYM, radze o tym pamietac
    To nie jest takie bezpośrednio proste, jak przedstawiasz. Są momenty kiedy FIR Warszawa jest podzielony na 3-4 sektory, a na każdym jeden kontroler i wcale nie jest niebezpiecznie. Podstawowa kwestia to dostosowanie ilości kontrolerów do realnego ruchu i odpowiednia organizacja przestrzeni powietrznej, co może być, racja, osiągnięte bez FAB -ów.

  15. #15

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    To nie jest takie bezpośrednio proste, jak przedstawiasz. Są momenty kiedy FIR Warszawa jest podzielony na 3-4 sektory, a na każdym jeden kontroler i wcale nie jest niebezpiecznie. Podstawowa kwestia to dostosowanie ilości kontrolerów do realnego ruchu i odpowiednia organizacja przestrzeni powietrznej, co może być, racja, osiągnięte bez FAB -ów.
    Na obszarze NIGDY nie siedzimy pojedyńczo
    Odnioslem sie do Twojej wypowiedzi na temat tego, ze do obslugi tego samego ruchu lub wiekszego co jest bardziej pewne, bedzie potrzeba mniej ludzi to = KATASTROFA predzej czy pozniej.
    Co spowodowalo zwiekszanie obowiazkow dla ludzi odpowiedzialnych za bezpieczenstwo ladnie moglismy sie przekonac kilka tygodni temu w katastrofie kolejowej.
    Generalnie ACC Warszwa nie potrzebuje oddawac nikomu jakiegokolwiek sektora, nawet odwrotnie to my mozemy przejac ruch nad Litwa.

  16. #16

  17. #17
    Behemot
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Tak w ogole, to te hocki klocki nijak juz sie maja do pierwotnej koncepcji FABu. Poza tym zaden FAB, SES i inne g.... nie rozwiaze podstawowego problemu jakim jest przepustowosc lotnisk. Wykonanie lotu DCT z EPWA do EGLL jest latwo wykonalne i dzis w obecnej strukturze (da sie to skoordynowac), tylko co z tego, jak oszczednosc czasu na trasie bedzie minimalna, a samolot po doleceniu do EGLL stanie w holding.
    Ostatnio edytowane przez Behemot ; 03-07-2012 o 13:11

LinkBacks (?)

  1. 21-05-2012, 12:17

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •