Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree9Likes
  • 4 Post By Canonier
  • 4 Post By thewho
  • 1 Post By Quantas

Wątek: Pomysł polskich studentów w konkursie Airbusa

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie Pomysł polskich studentów w konkursie Airbusa


    Polecamy

    Trafiłem na coś takiego:
    Cytat Zamieszczone przez pb.pl
    Wejście pasażerów do samolotu trwa 23 minuty. Troje studentów — Monika Matyja z London School of Economics oraz Adrian Chudy i Paweł Dyrda z Politechniki Rzeszowskiej mają pomysł, jak skrócić ten czas do 15 minut.

    Zakwalifikowali się do ostatniego etapu organizowanego co dwa lata przy współpracy z UNESCO konkursu „Fly you ideas with Airbus”. To największy na świecie studencki konkurs w branży lotniczej. Jego celem jest rozwiązanie problemów, z którymi boryka się przemysł lotniczy.
    Tutaj można głosować, film #1 to pomysł Polaków: https://www.airbus-fyi.com/medias/best-videos
    Aktualnie zajmują drugie miejsce, a wygrywa automatyczne dostarczanie posiłków pasażerom (absurd jak dla mnie), więc myślę, że warto zagłosować.

    Cytat Zamieszczone przez pb.pl
    — Wystartowaliśmy w sierpniu ubiegłego roku razem z ponad 500 drużynami z całego świata. Do drugiej rundy zakwalifikowało się 100 drużyn. Zostało osiem — mówi Monika Matyja.

    Zwycięzcą zostanie drużyna, która zdobędzie najwięcej głosów internautów do 11.59 w niedzielę 17 maja. Na razie polski DreamTeam jest na trzecim miejscu, m.in. po drużynie Emeals z uczelni Georgia Tech w USA, która ma pomysł na elektroniczny system zamawiania napojów i posiłków. Są one dostarczane taśmą z luku bagażowego i wyjeżdżają z góry przed nosem pasażera o wybranej przez niego godzinie. Studenci z Carleton University w Kanadzie wymyślili system oznaczeń na lotnisku i w samolocie, międzynarodowy zespół z HEC Paris, w którym jest jeden Polak również proponuje uproszczenie podawania posiłków, studenci Uniwersytetu Sao Paulo w Brazylii opracowali wózek do segregacji odpadów, zespół z Uniwersytetu Bolonii ma pomysł, jak za pomocą czujników sprawdzać stan techniczny samolotu, drużyna z Jordanii proponuje urządzenie zapewniające rozrywkę i relaks (okulary i słuchawki), a studenci z Indii chcą robić użytek ze spalin. Polscy studenci chcą zapanować nad chaosem przy wchodzeniu i wychodzeniu z samolotu.

    — Boarding jest procesem chaotycznym. Pasażerowie tłoczą się nie tylko przy wejściu do bramek, ale też na pokładzie. Trwa tak od wielu lat mimo kilku prób zmian. Zbadaliśmy, co powoduje największe problemy oraz zatory na pokładzie, i zaproponowaliśmy innowacyjny matematyczny algorytm inspirowany podwójną helisą DNA — tłumaczy Monika Matyja. Czasu było za mało, żeby przetestować rozwiązanie na lotnisku i w samolocie, więc badanie odbyło się na Politechnice Rzeszowskiej, a wzięło w nim udział 100 studentów.

    — Zrobiliśmy symulację boardingu. Przeprowadziliśmy trzy testy: wejście standardową metodą, czyli bez żadnego systemu, oraz przy użyciu dwóch algorytmów. Do konkursu wybraliśmy ten, który okazał się najszybszy. Pozwala on skrócić czas boardingu o 40 proc. — mówi Monika Matyja.

    Polski patent można stosować wyłącznie przy wykorzystaniu rękawów, a nie przy dowożeniu pasażerów autokarami czy przemieszczaniu się na piechotę po płycie, dlatego testy odbyły się na Lotnisku Chopina. Aby wprowadzić system, nie potrzeba dużych inwestycji: konieczna jest zmiana oznakowania siedzeń w samolocie, a na lotnisku — strefa preboardingu, do której wchodzą pasażerowie po sprawdzeniu biletu.
    http://pulsinnowacji.pb.pl/4059352,5...os-w-samolocie

  2. #2
    Awatar Greg_747

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    McCarran / Las Vegas

    Domyślnie

    super, ale cały filmik czekałem na szczegóły dotyczące tego pomysłu, pod linkiem też nic nie ma... Na czym więc polega ta metoda?

  3. #3
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Wygrają czy nie już teraz należą im się wielkie brawa. Bardzo miło jest przeczytać o polskich studentach w kontekście innym niż tylko chlania i imprezowania.
    Blog: scorpio86-planespotting.blogspot.com (zdjęcia, nowe malowania, ciekawostki oraz wiele innych informacji:))

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Scorpio86 Zobacz posta
    Bardzo miło jest przeczytać o polskich studentach w kontekście innym niż tylko chlania i imprezowania.
    Zdecydowanie za bardzo uogólniasz.
    Kazor, Canon, pawel111 and 1 others like this.

  5. #5
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    Zdecydowanie za bardzo uogólniasz.
    Być może, ale właśnie taki jest niestety współczesny obraz studenta. Jest wiele osób, które poważnie podchodzą do tego co robią ( i chcą coś osiągnąć, a nie tylko się przebujać), ale ogólnie "student" nie robi już na ludziach takiego pozytywnego wrażenia jak jeszcze kilka lat temu. Sporo osób myśli "imprezowicz za pieniądze od rodziców, którzy zostali na wsi oraz stypendiów" i sporo jest w tym prawdy. Spora grupa osób na wielu kierunkach zapracowała ( i pracuje nadal) na taką opinię ( kosztem tych, którzy mają podejście odpowiednie). Dlatego cieszą mnie takie informacje, bo może dzięki temu ten obraz znowu nabierze jaśniejszych barw.
    Blog: scorpio86-planespotting.blogspot.com (zdjęcia, nowe malowania, ciekawostki oraz wiele innych informacji:))

  6. #6
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Yyyy, ale do jakiego Airbusa boarding trwa 23 min!? We FRA A380 500+ pax boarding z zegarkiem w ręku 15 min, so what?
    Pozdrawiam

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dash7 Zobacz posta
    Yyyy, ale do jakiego Airbusa boarding trwa 23 min!? We FRA A380 500+ pax boarding z zegarkiem w ręku 15 min, so what?
    A 737 RYR "ładuje" sie pax (boarding z busa lub okyty) srednio 10 minut... i spokojnie wyrabia w 25min rotacji.
    Nie chce narzekac ale metoda nie nadaje sie do boardingu z buta i autobusu czyli generalnie odpada na wielu lotniskach.
    Preboarding, sprawdzenie karty? Do tego trzeba metody opartej na podwojnej helisie DNA?
    Pamietam jak Pan Rysiu neon w Krakowie upychal komplet do ATR72 w 5 minut, stal przy schodach i wolal "pasazerowie z rzedow 1-5 prosze do mnie", po czym sprawdzal szybko karte czy jakis "blokujacy" z ostatniego rzedu sie nie wpycha... nastepnie 6-10 itd...
    Nie wiem czy opieral to na helisie DNA ale dzialalo wysmienice i bylo to 10 lat temu...
    Pokrak, Canonier, frik and 1 others like this.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Dash7 Zobacz posta
    Yyyy, ale do jakiego Airbusa boarding trwa 23 min!? We FRA A380 500+ pax boarding z zegarkiem w ręku 15 min, so what?
    A jak mierzyłeś ten boarding?

    W teorii najczęściej to właśnie deboarding-sprzątanie-boarding to najdłuższe czynności podczas obsługi krótkiej. Do tego dochodzi konieczność sprawdzenia pokładu oraz wykonanie przez personel popisu koordynacyjno-ruchowego z elementami recytowanymi aby pokład był gotowy do odlotu. Nierzadko ta sekwencja powoduje opóźnienia i mimo że są one z reguły nieprzekraczające minuty, to działa efekt skali.
    Z punktu widzenia pasażerów przepychanki na pokładzie przy zajmowaniu miejsc to też nic przyjemnego i każde usprawnienie tego "procesu" to duży plus, zastosowanie rozwiązania systemowego tym bardziej.

    Dobry catch phrase z tą helisą.

  9. #9
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    W opisie stoi następująco:

    Czasu było za mało, żeby przetestować rozwiązanie na lotnisku i w samolocie, więc badanie odbyło się na Politechnice Rzeszowskiej, a wzięło w nim udział 100 studentów.
    ale...

    Polski patent można stosować wyłącznie przy wykorzystaniu rękawów, a nie przy dowożeniu pasażerów autokarami czy przemieszczaniu się na piechotę po płycie, dlatego testy odbyły się na Lotnisku Chopina
    Czyli gdzie się odbyły testy?

    Następnie czytamy:

    Aby wprowadzić system, nie potrzeba dużych inwestycji: konieczna jest zmiana oznakowania siedzeń w samolocie,
    Oznaczenie siedzeń w samolocie jest proste jak przysłowiowa budowa cepa. Więc co można zmienić? Może większe cyfry i litery? No chyba wiele to nie pomoże. No i to kosztuje!

    Co pomoże pre boarding? Nawet jeśli podzielą nas na małe grupki, to jeśli w mojej małej grupce pojawi się jakaś tępa dzida lub tępy dzidek który będzie wielką torbę wciskał tydzień do pawlacza to i tak zrobi korek.
    A jak ma się odbywać pre boarding? Ktoś to musi robić. Zapewne dodatkowa osoba, czy dodatkowe osoby. A to generuje dodatkowe koszty. A dodatkowe koszty firmy handlingowej zostaną i tak przerzucone na linie lotnicze. A czy to się będzie opłacać? Czy gra będzie warta świeczki?


    Oczywiście świetnie że studenci myślą, świetnie że startują w konkursach, ale tak na prawdę to ktoś nam proponuje głosowanie na coś o czym nic a nic nie wiemy.
    Chociaż wiemy na pewno że ekipa z Georgia Tech swój pomysł po niezłym paleniu opracowała. Już widzę jak w samolocie powstaje 200 kanałów indywidualnej dystrybucji żarcia


    Bez podwójnej helisy a z użyciem monitora można wprowadzić zasadę że do gate podchodzimy według przydzielonych miejsc od ostatniego rzędu do pierwszego. I na monitorze pojawia się: rzędy 30, 29 i 28. Po chwili 27, 26, 25 itd. Zero opracowań naukowych. Zwykłe proste komunikaty.
    Ostatnio edytowane przez Quantas ; 14-05-2015 o 03:42



  10. #10
    Awatar Dash7

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Pre boarding parę linii stosuje i pewnie że pomoże, ale to chyba już dawno "wynalezione"? Generalnie (zmierzone i obgadane z agentem) - w WAW przy jednym wyjściu (dobrze.. wejściu) i bez pre boardingu średnio 10 pax/min, czyli taki Q400 +/- 8 min max pax. Boarding we FRA na A380 - akurat byłem PAD więc z ciekawości od chwili wpuszczenia pierwszego pax do ostatniego (czyli.. wiadomo..) upłynął kwadrans. Samolot był pełen, co do miejsca, więc boarding, hmm...całkiem szybki. Dwa wejścia, oczywiście automatyczne skanowanie kart, etc. Wiadomo, zależy od lotniska, procedur, wyposażenia, etc.
    Pozdrawiam

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Bez podwójnej helisy a z użyciem monitora można wprowadzić zasadę że do gate podchodzimy według przydzielonych miejsc od ostatniego rzędu do pierwszego. I na monitorze pojawia się: rzędy 30, 29 i 28. Po chwili 27, 26, 25 itd. Zero opracowań naukowych. Zwykłe proste komunikaty.
    To raczej nie jest optymalna metoda, bo zanim ludzie z rzędu 30 schowają klamoty, to rzędy 29 i 28 czekają w przejściu, dlatego analizowane są pomysły z wpuszczaniem ludzi grupami.
    Nie oceniam helisy, bo też nie wiem, o co tam chodzi i biorąc pod uwagę poziom tych filmików traktowałbym ten konkurs bardziej w kategoriach zabawy, ale temat boardingu co jakiś czas powraca i być może warto go atakować, bo wydaje się, że jednak jest jakieś pole do ulepszeń. Chociaż na razie chyba nic rewolucyjnego w praktyce nie wymyślono i tak, jak piszesz, więcej z tymi pomysłami jest problemów niż korzyści.

    Kiedyś czytałem o tym artykuł w Spieglu (pierwszy link), widzę, że później pojawił się tam kolejny. W pierwszym piszą, że w 2005 roku Lufthansa przetestowała różne procedury boardingu na 85.000 pasażerów na 450 lotniskach (losowo, najpierw ludzie przy oknach, klasycznie - rzędami od tyłu), no i zostali przy pomyśle Quantasa.
    Schnelleres Boarding: Nie mehr Stau am Flieger - SPIEGEL ONLINE
    Schneller sitzen: Mathematiker optimieren Flugzeug-Boarding - SPIEGEL ONLINE

  12. #12
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Canonier Zobacz posta
    biorąc pod uwagę poziom tych filmików traktowałbym ten konkurs bardziej w kategoriach zabawy
    Wśród ośmiu finalistów są takie które traktujemy w kategoriach zabawa, więc co było w setce półfinalistów? O tym co było w 500 zgłoszonych to aż strach myśleć. Sądzę że jakieś perpetum mobile się znalazło na pewno
    Canonier likes this.



Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •