Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree5Likes
  • 2 Post By aaben
  • 3 Post By N077GL

Wątek: Wyłączenie się silnika podczas lotu

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2015
    Mieszka w
    Katowice, Poland

    Domyślnie Wyłączenie się silnika podczas lotu


    Polecamy

    Witam. Leciałem wczoraj z STN do KTW Boeingiem 737-800. Parędziesiąt sekund, może minutę po oderwaniu od pasa poczułem gwałtowne "zahamowanie" samolotu, któremu towarzyszyło znaczące wyciszenie dźwięków dobiegających z okolic silnika. Siedziałem na miejscu 9D. Parę sekund później światła oświetlenia kabiny mrugnęły, a później było słychać dźwięk bardzo zbliżony do dźwięku uruchamianego silnika.
    Moje pytanie jest następujące, czy możliwe, że nastąpiło samoczynne wyłączenie się silnika i jego ponowny rozruch, czy może jakiś komponent tego konkretnego samolotu generuje taki efekt?
    Pozwoliłem sobie na krótką rozmowę z kapitanem przy opuszczaniu samolotu, jednak ten na moje pytanie odpowiedział, że wszystko z silnikami podczas całego lotu było w porządku.
    Czy ewentualne zgaśnięcie silnika podczas lotu kwalifikuje się na incydent, który powinien być gdzieś odnotowany i czy takie zdarzenie wpływa na kolejne rejsy danego samolotu (samolot wykonał kolejeny, planowy lot bez opóźnienia)?

    Poza samoczynnym wyłączeniem się silnika przychodzi mi jeszcze na myśl błąd pilotów polegający na np. przypadkowym wyłączeniu jednego silnika albo, o ile to możliwe, zbyt duże zmniejszenie ciągu skutkujące ponownym rozruchem.
    Spotkał się ktoś kiedyś z podobną sytuacją?
    Dużo nie latam, ale paręnaście rejsów już wykonałem i nie pamiętam podobnej sytuacji.

  2. #2
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Kazdy IFSD jest odnotowywany jako "significant event" i prawie na pewno to co slyszales nie bylo zgasnieciem silnika tylko predzej zmiany z take off na climb power, dzwiek to pewnie wciagane klapy.
    KZ

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2015
    Mieszka w
    Katowice, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Kazdy IFSD jest odnotowywany jako "significant event" i prawie na pewno to co slyszales nie bylo zgasnieciem silnika tylko predzej zmiany z take off na climb power, dzwiek to pewnie wciagane klapy.
    Dzięki za wyjaśnienie.
    Dwa zjawiska za bardzo mi do tego efektu nie pasują: dźwięk klap powinien być słyszalny w momencie ich chowania, a tu sytuacja była taka, że wpierw większość hałasu w kabinie nagle ucichła, a później stopniowo wracała do wartości sprzed wyciszenia. Całość trwała około 30s.
    Druga kwestia to przygaśnięcie oświetlenia, które nastąpiło dokładnie pomiędzy wyciszeniem dźwięków, a ich ponownym pojawieniem się.

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Bardzo łatwo jedno z drugim pomylić, po schowaniu klap i zredukowaniu mocy do wznoszenia samolot się rozpędza i hałas wzrasta do tego jaki był z wypuszczonymi klapami.
    martineho and roykssop like this.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez roykssop Zobacz posta
    dźwięk klap powinien być słyszalny w momencie ich chowania,
    Niestety jak praktyka pokazuje wszystkie "analizy" dzwiekow w samolocie przez pasazerow nie sa warte funta klakow.
    martineho, malgond and Pletwa like this.

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2015
    Mieszka w
    Katowice, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Niestety jak praktyka pokazuje wszystkie "analizy" dzwiekow w samolocie przez pasazerow nie sa warte funta klakow.
    Tu nie o to chodzi, żeby analizować dźwięki, ale chyba każdy miał moment podczas podróży w którym zastanawiał się, czy wszystko z samolotem jest w porządku. Latanie to jednak nie jest naturalne środowisko dla człowieka i chyba każdy może mieć obawy.
    Fakt, sformułowanie "dźwięk chowanych klap" mogło być odebrane niefortunnie, ponieważ miałem na myśli dźwięk hydrauliki i elementów mechanicznych (chyba w Airbusie A320 najgłośniejszy element).

    Niemniej, dziękuję wszystkim za wyjaśnienia. Teraz przynajmniej wiem, co w tym momencie się dzieje z samolotem i myślę, że następnym razem będę trochę bardziej spokojniejszy.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Mi to wygląda na wyrównanie na niskiej wysokości. Czasami tak bywa, że wstępne zezwolenie na wznoszenie jest do stosunkowo niskiej wysokości (kilka tys. stóp) i sytuacja ruchowa nie pozwala wznosić się dalej. W takiej sytuacji, przechodzeniu do lotu poziomego na takiej wysokości towarzyszy znaczne zmniejszenie ciągu silników, co może być wyraźnie słyszane i odczuwane w kabinie. Pewnie potem dostali zgodę na dalsze wznoszenie, silniki znów przeszły na moc do wznoszenia i wszystko wróciło do normy.

  8. #8
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez roykssop Zobacz posta
    Fakt, sformułowanie "dźwięk chowanych klap" mogło być odebrane niefortunnie, ponieważ miałem na myśli dźwięk hydrauliki i elementów mechanicznych (chyba w Airbusie A320 najgłośniejszy element).
    Naped klap slychac kiedy sie siedo dostatecznie blisko tego elementu podczas wyciagania przed ladowaniem i chowania podczas kolowania do terminalu, ale nie sadze, ze je wylapiesz podczas odglosow startu.

    Przy okazji, obsluga w samolocie ZAWSZE powie ci ze wszystko jest normalne i nigdy nie bylo zagrozenia. Nawet jak silnik podczas lotu odpadnie to ci kapitan powie, ze sam sie dziwi dlaczego taki niepotrzebny kawal zlomu caly czas dzwigal.

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2015
    Mieszka w
    Katowice, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Przy okazji, obsluga w samolocie ZAWSZE powie ci ze wszystko jest normalne i nigdy nie bylo zagrozenia.
    Jakoś sie temu nie dziwie, choć przy odrobinie dobrej woli wystarczyło powiedzieć dwa zdania o tym, co tu na forum padło, nawet, jesli byłoby to kłamstwo i ukrywanie prawdziwej przyczyny. Zdecydowanie byłbym mniej dociekliwy niż po tak ironicznej odpowiedzi jaka padła.

    Cytat Zamieszczone przez prznow Zobacz posta
    Mi to wygląda na wyrównanie na niskiej wysokości.
    O. Tego nie brałem pod uwagę. Dobre spostrzeżenie. Dzięki!

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Radom, Poland

    Domyślnie

    Następnym razem polecam filmować start i wznoszenie.

    Przy zmniejszaniu ciśnienia w kabinie zwykle występuje efekt zatykania uszu, stąd możliwe wrażenie cichszej pracy silników.
    EOS 450D/EOS 1200D+Tamron AF70-300 F/4-5,6; DSC-QX10; HDC-SD100; MAK90

    Radar FR24: T-EPRA1, T-EPRA20
    Flightaware: http://flightaware.com/adsb/stats/user/sq5irz
    Obłożenie w RDO: https://goo.gl/Mxp1sQ



  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez roykssop Zobacz posta
    niż po tak ironicznej odpowiedzi jaka padła.
    Gdzie dokladnie byla tam ironia
    Ze silniki dzialaly normalnie to mialaby by byc ta 'ironia'.

  12. #12
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Wiem o czym mowa. Dość często jest tak, że silniki idą pełną parą i po jakimś czasie od startu wyraźnie cichną, a przez to, że samolotu już tak gwałtownie nie ciągnie w górę, wydaje się, że przez chwilę spada. Potem, po kilku-kilkunastu sekundach znów silniki zaczynają głośniej pracować, ale już nie odczuwa się tak mocno wciskania w fotel związanego z szybkim wznoszeniem, jak zaraz po oderwaniu od pasa. Nie mam pojęcia czym jest to spowodowane, ale jest to dość standardowe, więc nie były to problemy z silnikami.

  13. #13
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EGTO

    Domyślnie


    Polecamy

    No tak i znów "chwile grozy" na pokładzie.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •