Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
Like Tree3Likes
  • 1 Post By saturn5
  • 1 Post By N077GL
  • 1 Post By sp_gdy

Wątek: Obliczanie wysokosci, FlightLevel a wysokość wskazywana..

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie Obliczanie wysokosci, FlightLevel a wysokość wskazywana..


    Polecamy

    Witam!

    Bawię się trochę CR3 Jeppesena i mam kilka zadań z obliczana wysokości:

    Między innymi:

    Na FL100 temperatura wynosi -13*C a wysokość wskazywana 12000ft. Wysokość elewacji lotniska to według QNH 5400ft.

    Na podstawie tych danych znaleźć wysokość rzeczywistą..



    Wiem jak to zadanie rozwiązać.. Musimy odjąć od 12000ft wysokość elewacji.. czyli 12000ft - 5400ft = 6600ft.

    następnie zamienić to 6600ft na wysokość rzeczywistą, dodać do tego jeszcze raz elewację i to jest nasz wynik, czyli:

    6600ft (wskazywanej) = 6400 (rzeczywistej) => 6400 + 5400 = 11800ft. I to jest prawidłowa odpowiedź...


    Natomiast nie rozumiem tego zadania...

    po pierwsze..

    dlaczego odejmujemy wysokość elewacji?

    po drugie..

    czym jest wysokość wskazywana? Z jakiego prędkościomierz możemy to odczytać?

    Ja sobie to wyobrażam tak:

    W samolocie przestawiamy cisnieniomierz na QNE 1013,25 i utrzymujemy Flight Level 100 czyli 10000ft.. ale czym jest wtedy prędkość wskazywana? Czy mamy w samolocie jakiś jeszcze inny prędkościomierz?

  2. #2

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Prędkościomierze (chyba!!) są nie zależne od wysokościomierzy

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez [B
    sp_gdy[/B];1147353]wysokość wskazywana? Z jakiego prędkościomierz możemy to odczytać?
    Pierwsze slysze aby w lotnictwie wysokosc otrzymywac z predkosciomierza.

    Cytat Zamieszczone przez [B
    sp_gdy[/B];1147353]Na podstawie tych danych znaleźć wysokość rzeczywistą..
    ja wiem ze sa to ciekawe zadania ktore byc moze sa potrzebne do zdania jakis tam egzaminow choc tak naprawde praktycznie (w praktyce latania) nikt nie potrzebuje tak zwanej wysokosci "rzeczywistej" - pewnie tu chodzi o wysokosc "geometryczna". Potrzebna jest natomiast (tylko w ekstremalnych sytuacjach) korekta na temperature przy pewnych podejsciach ale wtedy zadnego kalkulatora i obliczen nie uzywasz.
    Ostatnio edytowane przez Witek ; 07-02-2016 o 19:58
    suszykuba likes this.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Dobrze do tego zadania wpierw rozumiec jakie podstawowe wartosci pilot odczytuje na instrumentach .. naprzyklad co to jest pressure altitude. Radze dobrze zrozumiec co to naprawde znaczy, co jest tu mierzone.
    Cytat Zamieszczone przez sp_gdy Zobacz posta
    dlaczego odejmujemy wysokość elewacji?
    Bo dostalbys nonsensowny wynik jakbys tego nie zrobil. Naprzyklad w twoim zadaniu zamien 12000 ft na 5400 ft i sprobuj rozwiazac zadanie.
    Cytat Zamieszczone przez sp_gdy Zobacz posta
    czym jest wysokość wskazywana?
    Pilot odczytuje wysokosc na wysokosciomierzu - jest to tzw. pressure altitude.
    Na FL100 temperatura wynosi -13*C
    Tu jest sedno tego zadania - gdyby temperatura na FL100 wynosila okolo -5 C to nie byloby czego liczyc - bylaby to standardowa atmosfera, poniewaz temperatura jest nizsza niz -5 C wiec wysokosci beda lekko przeklamane - beda nizsze niz w rzeczywistosci. Stad ta ostateczna poprawka 200 ft.
    Ostatnio edytowane przez Witek ; 07-02-2016 o 21:37
    Kazor likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    Dziękuję za te odpowiedzi. Zaraz je przeanalizuje..


    Oczywiście słowo prędkościomierz wkradło się przez nieuwagę.. Cały czas miałem na myśli wysokościomierz

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    N007GL, proszę naprowadź mnie jeżeli źle myślę..

    Pressure Altitude to wysokość pokazywana na wysokościomierzu wówczas, gdy skalibrujemy go na ciśnienie QNE 1013,25 hPa. Kalibrujemy go na QNE już po przekroczeniu Transition Level`u.

    Jeżeli temperatura jest inna na danej wysokości niz ISA to i ciśnienie będzie inne. W takim wypadku nasze wskazania nie będą oddawały rzeczywistej wysokości nad poziomem moża tylko wysokość nad linią ciśnienia 1013,25 hPa. Nie jest to natomiast istotne gdyż powyżej Transition Level każdy samolot będzie miał ustawione QNE a tym samym każdy będzie miał ten sam błąd. A lecąc na różnych Flight Levelach nie doprowadzimy do kolizji w powietrzu.

    I to Pressure Altitude to w tym zadaniu jest FL100 czyli 10000ft. Nie mogę natomiast zrozumieć skąd w tym zadaniu jest wzięta wysokość wskazywana. Skąd ona się bierze? Skąd pilot może ją odczytać?

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez [B
    sp_gdy[/B];1147369]Pressure Altitude to wysokość pokazywana na wysokościomierzu...
    Tak.
    Cytat Zamieszczone przez [B
    sp_gdy[/B];1147369]Jeżeli temperatura jest inna na danej wysokości niz ISA to i ciśnienie będzie inne.
    Nie, blad. Cisnienie juz jest (takie jakie odczytujesz) wiec nie moze byc inne niz to co juz jest. Natomiast wysokosc bedzie inna przy tym samym odczycie cisnienia.
    Cytat Zamieszczone przez [B
    sp_gdy[/B];1147369]Nie jest to natomiast istotne gdyż powyżej Transition Level każdy samolot będzie miał ustawione QNE a tym samym każdy będzie miał ten sam błąd.
    Tak jest.
    Cytat Zamieszczone przez [B
    sp_gdy[/B];1147369]Nie mogę natomiast zrozumieć skąd w tym zadaniu jest wzięta wysokość wskazywana.
    Tuaj nie wiem zupelnie o co ci chodzi, w twoim przykladzie wysokosc wskazywana to 12000 ft.
    Ostatnio edytowane przez Witek ; 07-02-2016 o 19:58 Powód: poprawa cytatu

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    Korzystając z angielskiego nazewnictwa mamy pressure altitude (czyli nasz FL), calibrated altitude - wysokość wskazywana oraz true altitude - wysokość rzeczywista..

    Tak te wysokości sa nazwane w instrukcji do CR3

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    Ok.. mam w zadaniu podany FL100 (pressure altitude).. czyli wysokość względem QNE.. mam podana wysokość wskazywana (calibrated altitude) 12000.. która już ma uwzględniony błąd związany z różnicą między warunkami rzeczywistymi a w ISA.. to czym jest w takim razie wysokość rzeczywista (true altitude) ?

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    OK, chyba widze w czym problem, zadanie jest niefortunnie sformulowane i stad problem czysto semantyczny, stad twoje rozdwojenie jazni.

    Na FL100 temperatura wynosi -13*C a wysokość wskazywana 12000ft.

    Rozbij to na dwa niezalezne zdania.

    1. Na FL100 temperatura wynosi -13*C
    2. wysokość wskazywana 12000ft

    Jedno z drugim nic nie ma wspolnego. (1.) tylko mowi jakie temperatury panuja na FL100, wcale nie mowi ze jestes na tej wysokosci.
    (2.) mowi ci ze twoj wysokosciomierz pokazuje 12000 (i pewnie gdzies w poblizu tej wysokosci faktycznie lecisz). To jest twoja pressure/calibrated altitude. Jest to ciagle wyskosc z bledem ktory musi byc skorygowany na niska temperature. Wykonujesz obliczenia jak wyzej i otrzymujesz 11800, to jest twoja 'true' altitude.

    To ze oni wpakowali do tego zadania FL100 tylko niepotrzebnie maci tekst. Powinni podac ci temperature na 12000 (w koncu tam lecisz) i to by uniknelo calego balaganu. Informacja o FL100 i -13 jest tylko metoda abys zobaczyl na ile twoja atmosfera w ktorej lecisz rozni sie od ISA, rownie dobrze zamiast FL100 mogloby tu byc 5000 ft i jakas inna temperatura. Wlasnie na takich zadaniach trzeba uwazac - mozna latwo wpasc w pulapke przez zla interpretacje tekstu.

  11. #11

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    OK, chyba widze w czym problem, zadanie jest niefortunnie sformulowane i stad problem czysto semantyczny, stad twoje rozdwojenie jazni.

    Na FL100 temperatura wynosi -13*C a wysokość wskazywana 12000ft.

    Rozbij to na dwa niezalezne zdania.

    1. Na FL100 temperatura wynosi -13*C
    2. wysokość wskazywana 12000ft

    Jedno z drugim nic nie ma wspolnego. (1.) tylko mowi jakie temperatury panuja na FL100, wcale nie mowi ze jestes na tej wysokosci.
    (2.) mowi ci ze twoj wysokosciomierz pokazuje 12000 (i pewnie gdzies w poblizu tej wysokosci faktycznie lecisz). To jest twoja pressure/calibrated altitude. Jest to ciagle wyskosc z bledem ktory musi byc skorygowany na niska temperature. Wykonujesz obliczenia jak wyzej i otrzymujesz 11800, to jest twoja 'true' altitude.

    To ze oni wpakowali do tego zadania FL100 tylko niepotrzebnie maci tekst. Powinni podac ci temperature na 12000 (w koncu tam lecisz) i to by uniknelo calego balaganu. Informacja o FL100 i -13 jest tylko metoda abys zobaczyl na ile twoja atmosfera w ktorej lecisz rozni sie od ISA, rownie dobrze zamiast FL100 mogloby tu byc 5000 ft i jakas inna temperatura. Wlasnie na takich zadaniach trzeba uwazac - mozna latwo wpasc w pulapke przez zla interpretacje tekstu.
    I teraz już ten wątek rozumiem. Podano w zadaniu FL100 i temperaturę -13*C tylko po to aby pokazać jak mocno warunki na tej (wybranej losowo) wysokości roznia sie od warunkow ISA.. a wysokość wskazywana przez wysokosciomierz to tak naprawdę 12000ft (która nie jest rzeczywista). Naszym zadaniem jest obliczyć wysokość rzeczywista. Dzięki wielkie za wyjaśnienie do tej pory myślałem, że FL100 to nasza wysokość a nie tylko jedna z danych zadania..

    Czy dobrze kombinuje, że jeżeli temperatura na FL100 wynosi -13*C to na 12000 ft powinna wynosić -17*C?

    bo temperatura spada 2 stopnie na każde 1000 ft..

    Dzięki za wyjaśnienie mi tego to mi bardzo pomogło

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    Czy też może spadek temperatury o 2 stopnie odnosi się tylko do warunkow ISA?

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sp_gdy Zobacz posta
    Czy dobrze kombinuje, że jeżeli temperatura na FL100 wynosi -13*C to na 12000 ft powinna wynosić -17*C?
    Tak.
    Ostatnio edytowane przez Witek ; 07-02-2016 o 21:38

  14. #14

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    A byłbyś mi jeszcze w stanie jeszcze raz wytłumaczyć dlaczego odejmujemy wysokość elewacji? Z tym wciąż mam problem..

    Przypomnę jeszcze raz treść zadania i jego rozwiazanie:

    Na FL100 temperatura wynosi -13*C. Wysokość wskazywana to 12000ft a elewacja wg. QNH to 5400ft.

    Zadanie rozwiązuje się tak:

    12000 - 5400 = 6600.
    Teraz 6600 zmieniam na rzeczywista.. czyli 6600(wskazywanej) = 6400(rzeczywistej)..

    Teraz dodajemy:

    6400(rzeczywistej) + 5400(elewacja) = 11800ft (rzeczywistej)

    Skąd ten trick z tym odejmowaniem a potem dodawaniem elewacji?

    Czemu odrazu nie zamieniamy 12000ft wskazywanej na rzeczywista?

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez [B
    sp_gdy[/B];1147394]Czemu odrazu nie zamieniamy 12000ft wskazywanej na rzeczywista?
    Bo QNH jest od razu skorygowane na temperature dla tego lotniska. A wiec jak jestes na poziomie lotniska ktory w twoim wypadku wynosi 5400 ft to odczytujesz na wysokosciomierzu 5400 - bez wzgledu jak niska jest temperatura (gdyby nie bylo korekcji to bys naprzyklad odczytywal w tym wypadku okolo 5500). Dlatego wszystkie poprawki temperaturowe beda liczone od tej wysokosci - beda proporcjonalne do roznicy wysokosci (w tym wypadku 12000 - 5400). Gdyby nie bylo korekcji do lotniska tylko korekcja do poziomu morza to wtedy mialbys racje - nie byloby tego odejmowania i dodawania. To jest prosta arytmetyka, zastanow sie nad tym. Pamietaj ze wszystko sprowadza sie do tego ze zimniejsze powietrze ma wiekszosc gestosc i reszta jest konsekwencja tego prostego faktu.

    Wyobraz sobie ze pilot siedzi w samolocie na lotnisku w Telluride, Colorado, srodek zimy, trzaskajacy mroz, poziom lotniska okolo 9000 ft i dostaje QNH z ATIS i nastawia wysokoscimierz tak jak go zawsze uczyli i zamiast 9000 ft widzi naprzyklad 9400 ft - chyba by go to lekko zbulwersowalo, dlatgo zeby uniknac tego rodzaju niespodzianek QNH ma od razu wbudowana korekte.
    Ostatnio edytowane przez Witek ; 07-02-2016 o 19:59 Powód: poprawa cytatu

  16. #16
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    ja wiem ze sa to ciekawe zadania ktore byc moze sa potrzebne do zdania jakis tam egzaminow choc tak naprawde praktycznie (w praktyce latania) nikt nie potrzebuje tak zwanej wysokosci "rzeczywistej" - pewnie tu chodzi o wysokosc "geometryczna". Potrzebna jest natomiast (tylko w ekstremalnych sytuacjach) korekta na temperature przy pewnych podejsciach ale wtedy zadnego kalkulatora i obliczen nie uzywasz.
    Oj nie do konca.
    Jezeli lecisz nad terenem gorzystym to powinienes miec swiadomosc tego, ze w razie awarii silnika i znizenia do minimalnej wysokosci bezpiecznej MSA, tak naprawde mozesz nie miec wystarczajacego przewyzszenia nad przeszkoda.
    W lotnictwie pasazerskim masz miec w tym przypadku 2000ft zapasu i tak planuje sie mase samolotu aby np z jednym silnikiem mogl z tym przewyzszeniem leciec. Jezeli leciesz nad obszarem niskiego cisnienia i nie wezmiesz tego pod uwage to mozesz sie znalezc w sytuacji gdzie nie bedziesz w stanie spelnic tych wymogow.

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Ale ja wcale temu nie przeczylem, mi chodzilo o to ze po pierwsze korekty temperaturowe stosuje sie tylko jak odpowiedni prog temperaturowy zostanie przekroczony (stosowna informacja na kartach podejscia) a po drugie uzywa sie w tym celu proste tabele ICAO (cold temperature error table), nikt zadnego kalkulatora nie musi wyciagac, krecic tym, obliczac 'true altitude', itp.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 28-11-2015 o 23:58

  18. #18

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie

    Ok, teraz już chyba rozumiem.

    QNH na tym lotnisku jest nastawione tak, żeby pokazywało tego lotniska rzeczywista wysokość czyli 5400ft.

    Wówczas mamy pewność, że 5400ft to 5400 ft i jest to wysokosc rzeczywista npm... w związku z tym, że znamy już 5400ft rzeczywistej to błędy związane z temperatura mogą już wystąpić tylko na odcinku powyżej czyli (12000 - 5400)..

    Chyba dobrze rozumiem?

    Serdecznie wszystkim dziękuję za pomoc i poświęcony mi czas! Jesteście wielcy! Pozdrawiam!
    N077GL likes this.

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Saturn5 napisales dokładnie
    ja wiem ze sa to ciekawe zadania ktore byc moze sa potrzebne do zdania jakis tam egzaminow choc tak naprawde praktycznie (w praktyce latania) nikt nie potrzebuje tak zwanej wysokosci "rzeczywistej"
    Dlatego napisałem, ze to nie prawda. Jeżeli lecisz np. nad gorami i masz pecha tzn. ciezki samolot, niska temperaturę i lecisz nad FL w rejonie niskiego ciśnienia to się może okazac, ze wyskosc rzeczywista ma duże znaczenie.
    Nie chodzi tylko o korektę temperatury ale również ciśnienia w danym regionie jeżeli lecimy na FL.
    Przewoznicy maja zapisane w swoich instrukcjach, żeby brac takie czynniki pod uwagę wiec nie jest to sztuczny problem na potrzeby zadania.
    To czy ktoś to policzy w glowie, na kalkulatorze cz może zrobi to komputer do planowania to już drugorzedna sprawa.
    Tak dla przykładu lecąc na FL 100 w rejonie gdzie delta ISA jest -15, a ciśnienie wynosi np. 993hpa, okaze się, ze tak naprawdę jesteśmy 1150ft nizej...
    To jednak duza roznica i trzeba mieć swiadomosc jak wplywa na wysokość rzeczywista.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •