Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) pojawił się projekt nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury, powstały w porozumieniu z Ministrem Zdrowia oraz Ministrem Obrony Narodowej z dnia 7 lutego 2008 r. dotyczący badań lotniczo-lekarskich [na podstawie art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 z późn. zm.)] . Projekt ten jest powrotem do bardziej rygorystycznych form kontroli stanu zdrowia lotników. Zmiany w polskim prawie w tym zakresie idą w odwrotnym kierunku niż regulacje prawne w innych krajach Unii Europejskiej. Pojawienie się tego projektu wywołuje burzliwe dyskusje w środowisku lotniczym i stanowczy sprzeciw wobec kierunku zmian. Lotnicy opowiadają się za liberalizacją obowiązujących przepisów na wzór francuski i angielski.
Zmianą, która wywołała duże poruszenie jest m.in. skrócenie terminu ważności badań z lat 5 do lat 2 dla pilotów do 40 roku życia. Projekt jest zwykłym zapisem, bez zamieszczanego uzasadnienia, które tłumaczyłoby przesłanki, na podstawie których proponuje się takie zaostrzenia. Środowisko zgodnie uważa, że jedynym powodem takich zmian może być chęć ustawowego poprawienia sytuacji materialnej wąskiej grupy medyków. Podjęte zostały działania, których celem jest niedopuszczenie do wejścia tej zmiany w życie. Nasilają się także działania mające na celu dalszą liberalizację prawną w zakresie mikrolotów.

Poniżej przedstawione jest pismo skierowane do władz lotniczych w tej sprawie:



PREZES
URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO GRZEGORZA KRUSZYŃSKIEGO.


SZANOWNY PANIE PREZESIE

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt zmian do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2003 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich. W uzasadnieniu podano, że „Zmiany w rozporządzeniu mają na celu doprecyzowanie istniejących rozwiązań prawnych, modyfikację zapisów budzących wątpliwości interpretacyjne co do zakresu ich stosowania oraz dostosowanie polskiego prawa do wymagań Unii Europejskiej”.
Zmiany oczywiście są konieczne, jednak niepokój budzi proponowana treść § 12 rozporządzenia, znacznie bardziej restrykcyjna od poprzedniej. Nie znajduje ona uzasadnienia w faktach. W wielu krajach Unii Europejskiej do latania na mikrolotach wystarczy oświadczenie o stanie zdrowia lub prawo jazdy, jako dowód odbycia badań dla kierowców. W niektórych, jak np. Francja w ogóle nie sprawdza się stanu zdrowia pilotów mikrolotów, pozostawiając to ich własnej odpowiedzialności. Również doświadczenia polskie nie wskazują, aby konieczne było zaostrzanie wymagań. W okresie obowiązywania rozporządzenia nie wydarzył się wypadek motolotniowy, którego przyczyną (nawet domniemaną) był zły stan zdrowia pilota.
Załącznik nr 1 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym nie dotyczy posiadaczy świadectw kwalifikacji, a dopuszczalny okres ważności badań lekarskich dla pilotów szybowców czy balonów wolnych określony jest w punkcie 1.2.5.2 na 60 miesięcy.
Punkty 1.2.5.2.4 i 1.2.5.2.5 skracają ten okres do 24 miesięcy po przekroczeniu 40 roku życia i do 12 miesięcy po przekroczeniu 50 roku życia. Stosując te wymagania dla pilotów motolotni proponujemy, aby § 12 rozporządzenia otrzymał brzmienie:

„1. Orzeczenia lekarskie wydane w zakresie wymagań zdrowotnych dla Klasy 3 zachowują ważność od daty ich wydania przez czas określony w orzeczeniu, jednak nie dłuższy niż:
1) 60 miesięcy – do 40 roku życia;
2) 24 miesiące – po ukończeniu 40 roku życia;
3) 12 miesięcy – po ukończeniu 50 roku życia.”;

Środowisko motolotniowe od wielu lat proponuje zrezygnowanie z obowiązku badań lekarskich dla pilotów latających rekreacyjnie. Naszym zdaniem wpłynie to pozytywnie na rozwój motolotniarstwa (dla osób mieszkających z dala od wielkich ośrodków to często konieczność straty urlopu i poniesienia dużych kosztów dojazdu) a nie spowoduje to pogorszenia stanu bezpieczeństwa. Rozumiejąc, że wymaga to zmiany ustawy Prawo lotnicze, proponujemy, aby w najbliższej nowelizacji w Art.105 w punkcie 1a dopisać podpunkt 4) pilot motolotni. Zgodnie z punktem 1b obowiązek badań lekarskich nadal będzie dotyczył osób wykonujących czynności lotnicze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i biorących udział we współzawodnictwie sportowym.