Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
Like Tree9Likes
  • 6 Post By m..m
  • 2 Post By N077GL
  • 1 Post By dranio

Wątek: Dobór układu aerodynamicznego

  1. #1
    Awatar Ariel898989

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie Dobór układu aerodynamicznego


    Polecamy

    Witam, proszę o pomoc w doborze układu aerodynamicznego samolotu. W ramach projektu studenckiego projektuje 6-osobowy samolot
    dyspozycyjny. Jedyne co znalazłem na ten temat to w książce Budowa Samolotów, pana Cymerkiewicza: "Współczesne samoloty (jeśli chodzi o układ aerodynamiczny) można podzielić na samoloty typu "kaczka" samoloty bez usterzenia poziomego oraz samoloty o układzie klasycznym." Może ktoś zna jakieś materiały (innym podział), w których ten temat jest bardziej szczegółowo opisany ? W dalszej części projektu będę ustalał konstrukcję podstawowych elementów płatowca, dlatego podział np. ze względu na położenie skrzydła względem kadłuba, czy typ usterzenia opiszę dalej. Układ aerodynamiczny to wzajemne położenie elementów płatowca względem siebie, typ "kaczka" czy "klasyczny" różnią się położeniem usterzenia, przed lub za skrzydłami. W moich materiałach nie znlazłem informacji o np. "latającym skrzydle" (po za wiki), może dlatego że książki które posiadam są bardzo stare.
    Z góry dzięki.

  2. #2
    Awatar Ariel898989

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Zrobię podział względem rozmieszczenia poszczególnych elementów względem kadłuba. Muszę tylko znaleźć informację o rodzajach kadłuba, budowie w sensie aerodynamicznym. Np. w kształcie cygara. Także temat dalej aktualny.

  3. #3
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Dobór układu aerodynamicznego, a w szczególności wybór między układem klasycznym a kaczką, to efekt żmudnej, wieloetapowej optymalizacji, gdzie bierze się pod uwagę takie czynniki jak:
    - charakter wykonywanych operacji lotniczych,
    - profil działalności (kogo wozisz, jak często, na jakie dystanse, jaki jest udział "pustych przebiegów", jakie jest średnie wypełnienie)
    - rodzaj zastosowanego napędu i paliwa,
    - z jakich lotnisk będzie operował,
    - czy sterowanie będzie klasyczne, czy fly-by-wire,
    - charakterystyki aerodynamiczne profili skrzydeł i usterzeń,
    - technologia produkcji, szacowana wielkość serii, liczba sprzedanych egzemplarzy,
    - przepisy budowy i certyfikacji oraz czas i pieniądze jakie producent/konstruktor jest w stanie poświecić na uzyskanie certyfikatu (im układ bardziej odbiega od klasycznego, tym nadzór wymaga więcej prób dowodowych)

    I wiele, wiele innych z których najważniejsze to:
    - osobiste gusta i upodobania konstruktora.

    Na pytanie "W jakim układzie skonstruować sześcioosobowy samolot dyspozycyjny?" najłatwiej odpowiedzieć:
    - W klasycznym, bo tak robią wszyscy inni.

    Owszem można szukać innych dróg i ewentualnie lepszych rozwiązań, ale dopiero wtedy, gdy zdobędzie się spore doświadczenie, wiedzę i kiedy dokładnie wie się, gdzie szukać oszczędności. Oszczędności te są rzędu kilku procent i często okupione pogorszeniem innych parametrów. Wiele razy okazuje się, że skórka nie warta wyprawki. Stąd tak mało samolotów dyspozycyjnych budowanych jest w egzotycznych układach. Chlubne wyjątki to Beech/Rutan Starship i Piaggio Avanti.

    Pozdrawiam
    M..M
    hypne, RzEmYk, QbaqBA and 3 others like this.

  4. #4
    Awatar Ariel898989

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Trochę mi rozjaśniłeś umysł. Dzięki za odpowiedź.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Na temat Piaggio Avanti i szczegolow optymalizacji w tym samolocie genialny artykul napisal Peter Garrison z magazynu FLYING, podejrzewam ze to jest online. Artykul naprawde otwierajacy oczy na temat roznych inzynierskich trade-offs.
    m..m and Mike5 like this.

  6. #6
    Awatar lukaszl

    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    LPL

    Domyślnie

    Z anglojęzycznych materiałów polecę to:

    Kod:
    http://booksite.elsevier.com/9780123973085/content/APP-C2-DESIGN_OF_CANARD_AIRCRAFT.pdf
    Kaczki mają kilka zalet, z których chyba najciekawsze to:
    - 'zabezpieczenie' głównego skrzydła przed przypadkowym przeciągnięciem - nos opada pierwszy, automatycznie redukując kąt natarcia
    - zmniejszony kąt natarcia w locie poziomym - oszczędność w oporze indukowanym
    - wygląd i wrażenie innowacyjności, chociaż (o ironio) Wright Flyer był kaczką.

    Wady:
    - złożoność takiej konstrukcji - struktura, położenie silników
    - redukcja podłużnej stateczności, co nie jest mile widziane w samolotach pasażerskich
    You haven't seen a tree until you've seen its shadow from the sky.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Kaczki mają też kilka sporych wad. :P

    dranio
    Mike5 likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •