Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2

Wątek: Technologia

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie Technologia


    Polecamy

    Tak wiele się ostatnio mówi o nowościach technologicznych w lotnictwie, kompozyty, lekkie materiały, deski wolnoopadające (B777 jako pierwszy ponoć miał)...
    Zastanawiam się zatem gdzie jest ta technologia - patrzyłem na A320neo, patrzyłem na nowe E-jety, nawet na A319/320ceo i w moim subiektywnym odczuciu okna są mniejsze niż w wysłużonych B733/735. Fotele coraz cieńsze, ale całkiem wygodne. W porównaniu do lat 80-90 ubiegłego wieku już nie ma cywilnych lotów ponaddźwiękowych (Concorde'a mam na myśli), przy dość niskich cenach paliw. Co więcej, nawet nie kojarzę informacji, że któryś z wielkich producentów nad tym pracuje (mam na myśli Boeinga/Airbusa/Embraera/Bombardiera).
    W przypadku turbopropów, na które liczyłem, że ożywią ruch regionalny, nie rozwija się mam wrażenie pod kątem ekonomiki, niewiele się produkuje, a nie opłaca się latać (pomijam substydiowane Olsztyn-Kraków), ale na warunkach rynkowych. Takie 30-50 osobowe w których koszt na 1 pasażera na 1 km wyszedłby w granicach A320/B738. Wiem efekt skali itp, ale robiąc taki samolot można wprowadzać lepszą ofertę np w Polsce czy innych krajach bez oferty kolei dużych prędkości (>250km/h). Kierunki nieco bardziej niszowe typu Gdańsk - Katowice, typu Gdańsk - Rzeszów, nie wierzę, że nie ma potoku ruchu na ok 30-40 osób w samolocie. Mam na myśli np unowocześnionego Fokkera 50 czy Saaba 340- poprawić aerodynamikę, nowocześniejsze silniki, zmniejszenie masy własnej...
    Być może jako laik nie widzę postępu w kokpicie, w urządzeniach pokładowych, ale trochę brakuje mi takich przyziemnych rzeczy. O oknach to usłyszę, zapewne "bo użebrowanie", ale jak pisałem subiektywnie większe były w 25-30 letnich samolotach.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie


    Polecamy

    W tej chwili postęp dąży bardziej do obniżenia kosztów niż do podnoszenia osiągów. Loty naddźwiękowe okazały się mniej opłacalne, niż się wydawało, gdy wzrosły ceny paliw które tej pory są wyższe, niż w latach 70'). Co do foteli: dzięki nowym materiałom można tworzyć równie wygodne, ale cieńsze i lżejsze, i pewnie bezpieczniejsze. Największy postęp jest w materiałach użytych w konstrukcji i w oszczędnych silnikach, co nie zawsze widać gołym okiem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •