Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
Like Tree11Likes
  • 8 Post By michastrain
  • 3 Post By michastrain

Wątek: Organizacja pracy załóg.Infornacje dla pilotow i personelu pokladowego

  1. #1
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie Organizacja pracy załóg.Infornacje dla pilotow i personelu pokladowego


    Polecamy

    Jak wyglada od strony organizacyjnej dostep zalog do ich planu pracy?Czy podobnie jak w innych zawodach jest jakis indywidualny panel z ktorego czlonek zalogi dowiaduje sie kiedy i gdzie leci?O ile wczesniej wie o planowanych lotach?Czy z harmonogramu wie takze z kim bedzie pracowal?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2016

    Domyślnie

    Tak. Są specjalne aplikacje w których wyznaczone są loty, dni stand by, offy, szkolenia, załogi, block i duty hours itp ...

  3. #3
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Ogólnie to masz tabelkę, w której widzisz kiedy lecisz, kiedy masz wolne, kiedy jest stb, itd. Widać tam też z kim lecisz. Natomiast jeśli chodzi o to, kiedy się dowiadujesz jaki masz grafik, to różnie bywa. Wiem jak to wygląda np. w QR - grafik dostajesz ok. 25 dnia miesiąca na przyszły miesiąc. I jest on dość stabilny. Zmiany pojawiają się zazwyczaj, gdy:
    1. lot jest opóźniony, przylecisz późno i nie mieścisz się w minimum przed następnym lotem. Wtedy Ci ten następny zdejmą, wpakują stb i siedzisz w domu. Dalsze konsekwencje mogą być (zaczynają Ci mieszać w kolejnych lotach), ale nie muszą (zdjęli lot, masz mniej godzin i tyle).
    2. wydzwaniają ze stb (zazwyczaj 1 dzień wcześniej). Czasem dzwonią też oczywiście bezpośrednio na stb, że za 1h przyjedzie samochód na lotnisko, ale zazwyczaj w takich przypadkach biorą ludzi z airport stb - oni są w mundurze na lotnisku i czekają (a w takim QR to nie wiesz jak się spakować, bo np. w styczniu może się trafić Moskwa, albo Perth ) Jak masz krótki lot, to wracasz i potem latasz dalej zgodnie z grafikiem. Jak masz dłuższy lot, to patrz punkt 1.
    Dni zapisane jako day off są święte - nigdy ich nie ruszają.

    Z rynku czarterów znam inne opowieści. Dostajesz grafik, ale po miesiącu latania może 20% będzie się zgadzała z pierwotnym planowaniem, bo czartery są ustawione na styk, ciągle coś się sypie, załogi wypadają z czasu pracy, więc trzeba przesuwać ludzi z lotu na lot. Znam przypadki, że dzwonili już po zakończeniu stb (czyli w czasie wolnym) i pytali czy możesz stawić się na lot za 2h. W takim przypadku możesz się zgodzić, ale równie dobrze możesz powiedzieć, ze właśnie kończysz browara i nigdzie nie polecisz. Potem oczywiście sam wypadasz z czasu pracy i wszystko zmieniają w grafiku Twoim i innych, żeby Cię zastąpić. Tutaj offy też są nietykalne. Tzn. może i czasami zadzwonią, ale nie masz obowiązku nawet odebrać telefonu.

    Ogólnie załogi mają trochę przerąbane z planowaniem, przynajmniej w tych liniach, gdzie znam ludzi, bo właściwie nic nie mogą planować do publikacji grafiku, czyli max. miesiąc do przodu, jeśli chcesz gdzieś pojechać na urlop/"weekend" (może być oczywiście w środku tygodnia). Możesz składać tzw. requesty, że chcesz mieć off danego dnia, ale wcale nie muszą tego uwzględnić przy układaniu grafiku. I weź tu zaplanuj jakiś urlop ze znajomymi...
    Akurat znam trochę opowieści związanych z weselami. Jak nawet zaplanowałeś urlop na ten okres, ale nie dali, to potem kombinujesz z offami (np. request o 3 dni wolne). W miarę luźno jest, jak wesele jest na koniec miesiąca, to możesz w miarę wcześnie powiedzieć czy będziesz (ale i tak po terminie potwierdzeń), ale kiszka jest jak wesele jest np. 2 dnia miesiąca, a Ty dopiero tydzień wcześniej dostajesz grafik i możesz powiedzieć czy przyjedziesz, czy nie (a z takiego Kataru to jeszcze najlepiej by było na bilecie ID przylecieć, ze zniżką, ale tylko jak są miejsca).
    W QR (w EK jest podobnie), raz na pół roku składasz requesty o urlop w blokach 5, 10 lub 15 dni i na określony termin. Oczywiście też dadzą, albo nie dadzą, ale przynajmniej wiesz z wyprzedzeniem kiedy masz wolne. I z doświadczeń moich i moich znajomych, to raczej towarzysze crew muszą się dostosować z urlopem pod załogę, niż na odwrót.

    Można ewentualnie próbować robić swapy, czyli zamieniać się z innym członkiem załogi, ale nie przechodzi to zbyt często. Nie da się też robić tak, że ciągle latasz z kimś, kogo lubisz.

    W dość zaawansowanym systemie, jaki ma QR, po wejściu na dany lot, nie tylko widzisz z kim lecisz, ale też pokazuje w jakim hotelu śpisz, jaka jest różnica czasu, przybliżony kurs waluty, mogą być jakieś inne informacje o kraju, np. o zagrożeniach, itp.

    Jak jest u pilotów, nie wiem, ale pewnie podobnie, zwłaszcza w dużych liniach, bo tam nikt się nie będzie bawił w zachcianki kilkuset/kilku tysięcy osób. Im mniejsza linia, tym bardziej można się dogadać, zwłaszcza jak znasz kogoś w crewingu.

    Edit: jeszcze możesz próbować wpływać na swój grafik (na pewno w QR, EK, EY). Składasz requesty na 10 miast z priority od 100% do 10%, dokąd chciałbyś lecieć. Czasami dają, ale nie zawsze, bo np. w okolicy Bożego Narodzenia cała Europa i Filipiny chciałby lecieć do siebie do domu na jeden dzień jako crew (na urlop marne szanse, a nawet jak dostaniesz offy w okolicach Wigilii, to na ID ciężko dolecieć, bo samoloty pełne latają i Cię nie wezmą, a żeby lecieć na full fare, to szkoda kasy), jak jest Oktoberfest, to każdy biduje o Monachium, jak otwierają nowy kierunek, np. Miami, to każdy chce tam lecieć. Nie da się każdego, nawet ze 100% priority, zaplanować na taki lot. Nie da się natomiast zaznaczyć dokąd nie chcesz lecieć (np. Indie, dokąd nawet Hindusi niechętnie latają, albo przekichana SHJ, gdzie na jednym z lotów lecisz około północy, siedzisz w samolocie 6h całą noc i dopiero lotem o 6 rano wracasz do DOH. Cała noc zarwana, a nalotu 2h.)
    ozim, Paprykus, Gabor and 5 others like this.

  4. #4
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Bardzo dziekuje za wyczerpujacy opis tematu

  5. #5
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Dostałem pozwolnie, więc mogę zilustrować. Tak to wygląda w QR.



    LVE to urlop, a USIN to chyba jakieś szkolenie. Na dole są objaśnienia, ale nie mam tej części screena.
    Paprykus, Gabor and Mike5 like this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •