Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3
Like Tree1Likes
  • 1 Post By saturn5

Wątek: Go-around a wariometr w 777

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2013
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Go-around a wariometr w 777


    Polecamy

    Proszę nie traktować tego jak off-topic, w końcu jesteśmy tu aby się uczyć a nie szukać taniej sensacji.

    Pytanie do znawców tematu, nieco skomplikowane na pierwszy rzut oka.
    Najpierw krótki wstęp. 777 jest samolotem dosyć długim, a poprzeczną oś obrotu będzie miał przesuniętą do tyłu względem środka geometrycznego, słowem, będzie ona za połową długości samolotu. Aby przejść z lotu poziomego do wznoszenia, trzeba sterem wysokości obniżyć ogon aby uzyskać większy kąt natarcia. W przypadku tak dużego samolotu bezwładność całości będzie dość duża, zatem przy gwałtownym manewrze - punkt umieszczony na nosie samolotu pójdzie szybko w górę, punkt położony w poprzecznej osi obrotu rozpocznie podróż ruchem przyspieszonym "w górę", zaś punkt umieszczony na ogonie pojedzie nam chwilowo w dół.

    W sytuacji, gdy samolot jest w końcowej fazie podejścia, przed wyrównaniem, opadanie będzie minimalne. Wykonując gwałtowny manewr "zadarcia nosa" w celu wykonania go-around obracamy cały samolot względem poprzecznej osi obrotu (Y). Przez pierwsze sekundy (ułamki sekund) tego manewru mamy następującą sytuację: środek poprzecznej osi obrotu (Y) jedzie nam powoli w dół (cały samolot ciągle zniża, choć ten ruch jest hamowany), ogon w dół nieco szybciej niż oś obrotu, natomiast nos w górę względem osi obrotu.

    Przy niewielkim opadaniu w chwili wykonywania takiego manewru, nos przesunie się w górę także względem powierzchni lotniska, choć całość samolotu będzie jeszcze chwilę opadać.

    Teraz pytanka:

    - na podstawie jakiego przyrządu stwierdza się "positive rate of climb"? Czy jest to radiowysokościomierz (jeśli tak - gdzie jest umieszczony), czy raczej wariometr działający w oparciu o dajniki ciśnienia?

    - jeśli wariometr, to czy jego wskazania są w jakiś sposób korygowane przez odpowiedni komputer? Gdzie znajdują się dajniki ciśnienia do wariometru... Na nosie?

    - jeśli na nosie, co pokazuje wario (jakikolwiek inny przyrząd) w momencie w którym całość samolotu opada względem poziomu lotniska, ale już (ja wiem - tylko przez sekundy "okręcania się" samolotu względem osi poprzecznej) nos względem lotniska nam się wznosi? Pokaże wznoszenie?

    I pytanie pomocnicze: co pokazuje odpowiedni przyrząd podczas rotacji tak długiego samolotu - gdy nos jedzie nam już w górę, a podwozie główne toczy się jeszcze po ziemi?

    Z góry dzięki za wyjaśnienia.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aferq Zobacz posta
    - na podstawie jakiego przyrządu stwierdza się "positive rate of climb"? Czy jest to radiowysokościomierz (jeśli tak - gdzie jest umieszczony), czy raczej wariometr działający w oparciu o dajniki ciśnienia?

    - jeśli wariometr, to czy jego wskazania są w jakiś sposób korygowane przez odpowiedni komputer? Gdzie znajdują się dajniki ciśnienia do wariometru... Na nosie?

    - jeśli na nosie, co pokazuje wario (jakikolwiek inny przyrząd) w momencie w którym całość samolotu opada względem poziomu lotniska, ale już (ja wiem - tylko przez sekundy "okręcania się" samolotu względem osi poprzecznej) nos względem lotniska nam się wznosi? Pokaże wznoszenie?
    1. Generalnie to dajniki ciśnienia statycznego są w okolicy nosa choć znam samolotu (light twin) gdzie są bliżej środka ciężkości. Dokładnie jak jest w tym type odpowie @berdzich. Umiejscowienie wynika raczej z konieczności znalezienia miejsca na kadłubie, w którym nie występuje turbulencja mogąca generować pod- lub nadcieśnienie, a nie położenia wzdłuż samolotu.
    2. Positive Rate stwierdza się w oparciu o dajnik ciśnienia statycznego przy czym zadarcie nosa nie jest na tyle duże aby to miało istotne znaczenie. Komputer lub w starych samolotach układ mechaniczny może przyspieszyć zmianę wskazań wario (IVSI)
    3. W znanej mi literaturze nie słyszałem o takim przypadku. Positive rate stwierdza się gdy występuje dodatnia prędkość pionowa i przyrost wysokości na wysokościomierzu. Dodatkowo instrukcja operacyjna może również definiować jaka ta dodatnia prędkość pionowa ma być, a dodatkowo jeszcze warunek że prędkość przyrządowa nie może być mniejsza od V2.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    aferq - Zadarcie nosa samolotu do startu zajmie pilotowi okolo 6 sekund i tak naprawde nie ma znaczenia co wtedy pokaze wariometr albo gdzie jest umieszczony.
    Pilot zadeklaruje (poprawnie) "positive rate of climb" nie wczesniej niz po jakis nastepnych 5-10 sekundach kiedy szybkosc wznoszenia sie ustabilizuje i zauwazony zostanie przyrost wysokosci - powiedzmy te 150-200 stop.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 04-08-2016 o 21:18
    Michal_K likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •