Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 28
Like Tree13Likes

Wątek: Spręż w silnikach lotniczych

  1. #1
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie Spręż w silnikach lotniczych


    Polecamy

    Witam, czytam powoli teorię do ATPLa i wyczytałem ciekawą rzecz - ze wzrostem sprężu w silnikach tłokowych i turbinowych wzrasta sprawność tegoż silnika.
    Czemu przy silnikach tłokowych dąży się do jak największego ciśnienia w momencie zapłonu mieszanki? Jakie ma to uzasadnienie fizyczne?
    Jak łączy się to ze sprawnością cieplną silnika?

    Inne pytanie - na które natknąłem się już w sumie dawno temu. Podciśnienie w kolektorze dolotowym powoduje przepływ mieszanki do cylindrów.
    Czemu na wskaźniku MAP w takim razie ze wzrostem ciśnienia, moc silnika wzrasta, a nie ze spadkiem względem atmosferycznego?
    Teoretycznie przepływający gaz ma mniejsze ciśnienie, a im szybciej przepływa, tym jego ciśnienie statyczne spada.

    Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie

    W uproszczeniu: większe ciśnienie to więcej powietrza/tlenu więc można więcej paliwa spalić w cyklu. A co za tym idzie, wzrasta moc.
    Co do MAP to analogicznie: większa masa powietrza to większe ciśnienie, więc tak samo wzrasta moc.

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    dąży się do jak największego ciśnienia w momencie zapłonu
    Wieksze sprezenie tej samej ilosci powietrza da dluzszy cykl pracy podczas zaplonu.
    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Jak łączy się to ze sprawnością cieplną silnika?
    Laczy sie bo silnik spalinowy jest tak naprawde silnikiem cieplnym, cyckl Carnota sie stosuje. Wyzszy stopien sprezania powoduje ze rozprezanie jest wieksze i co za tym bardziej spada temperatura gazow wylotowych (jak w procesie adiabatycznym) - przez to sprawnosc silnika wzrasta.

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2016

    Domyślnie

    Tak jak saturn5 napisał, sprawność silnika (mam na myśli tłokowy) jest tym wyższa im większa jest różnica temperatur górnego i dolnego źródła -
    w uproszczeniu gazów spalanych w komorze, a gazów po rozprężeniu , w kolektorze wylotowym. Temperatura spalania w cylindrze to w przybliżeniu 2000 C, na wylocie w benzynie jest wyższa niż w dieslu, z uwagi na mniejszy stopień sprężania ( mniejsze rozprężanie, mniejsze schłodzenie ), dlatego np. wyższa sprawność tego ostatniego. W benzynowym nie można zwiększyć stopnia sprężania, bo powietrze lub mieszanka osiąga temperaturę, przy której dochodzi do samozapłonu mieszanki powietrza z benzyną.
    Jak np. silniczek pada, zmniejsza się szczelność cylindrów, a co za tym idzie stopień sprężania no i sprawność ( pali może tyle samo w czasie , ale ma mniej mocy i więcej pali w przeliczeniu na przebytą odległość, więcej ciepła idzie w rurę)

    Moc w wolnossącym silniku będzie rosła, gdy rośnie podciśnienie w kolektorze ssącym. W wyniku większej różnicy ciśnień, następuję większy dopływ powietrza do cylindrów. W doładowanym moc się zwiększa gdy ciśnienie rośnie w kolektorze ssącym (turbina "pompuje" powietrze do cylindrów).
    Więcej powietrza to ........ koledzy już pisali.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Jak już o sprawności silników mowa-dlaczego nie ma lotniczych silników Diesla?
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    dlaczego nie ma lotniczych silników Diesla?
    Oj tam nie ma.


  7. #7
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Jak już o sprawności silników mowa-dlaczego nie ma lotniczych silników Diesla?
    Poważnie, wystarczy wpisać w google "lotnicze silniki diesla". A jak wpiszesz "aircraft diesel engine" to już całkowity odlot...

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Jak już o sprawności silników mowa-dlaczego nie ma lotniczych silników Diesla?
    Sa, od niedawna, naprzyklad silniki Austra uzywane w kilku samolotach Diamond.
    Ale jest ich rzeczywiscie bardzo malo, to ciagle nowosc.
    Tak w skrocie - silniki Diesla w lotnictwie maja kilka wad - waga, potrzebne wodne chlodzenie, potrzebna przekladnia, sa znacznie drozsze. TBO tych silnikow ciagle nie jest atrakcyjny w stosunku do normalnych benzynowych. Innymi slowy na szali wad i zalet atrakcyjnosc tych silnikow dla posiadacza samolotu jest mocno dyskusyjna. Wielu odstrasza niepewnosc czestotliwosci napraw. Wszyscy czekaja na kogos kto w koncu poradzi sobie z wieloma bolaczkami tych silnikow ale to ciagle marzenie.

  9. #9
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alibaba Zobacz posta
    W doładowanym moc się zwiększa gdy ciśnienie rośnie w kolektorze ssącym (turbina "pompuje" powietrze do cylindrów).
    A mówiąc precyzyjnie - "pompuje" sprężarka, niekoniecznie napędzana przez turbinę.
    gg123456 likes this.
    For every solution there is a problem.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Dzięki, N077GL Hm, skoro chodzi tylko o dopracowanie niedoskonałości technicznych, to kto wie, może w niedalekiej przyszłości będą bardziej popularne. W końcu wysokie ceny benzyny motywują do szukania tańszego paliwa.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Hm, skoro chodzi tylko
    No tak, chodzi tylko o to TYLKO. Wiele firm pracuje nad tym od lat, niektóre zbankrutowały, nowy na rynku Graflight prowadzi testy juz od chyba 4 lat i po pierwszych bardzo obiecujących zapowiedziach nastała długa cisza ...

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Eh, ja i te moje skróty myślowe Miałam na myśli, że nie ma ograniczeń związanych z fizyką (typu złe znoszenie szybkich zmian ciśnienia atmosferycznego), bo byłyby nie do przeskoczenia. Myślę, że to tylko kwestia czasu i to niezbyt długiego. W końcu potrzeba matką wynalazków, a nic nie wskazuje na spadek cen paliwa. Poza tym nowe materiały są bardzo obiecujące pod względem np. zmniejszenia masy.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  13. #13
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    potrzebne wodne chlodzenie, potrzebna przekladnia
    Nie rozumiem przynajmniej tego drugiego.
    Przecież obroty benzyniaka to jakieś 2-2,5k obr/min, w czym problem osiągnąć ten zakres w silniku Diesla?
    I nie wiem jak jest z większymi/bardziej wysilonymi silnikami, ale małe ropniaki od wieków są też chłodzone powietrzem.

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Mówisz o starych benzyniakach, nowoczesne lotnicze silniki benzynowe mają obroty robocze ok. 4500 obr/min i też są stosowane przekładnie np. Rotax 1:2.43. W Dieslach stosunek jest niższy (Austro 1:1.69). Ale to o czym mówisz nie jest niemożliwe, francuzi skonstruowali silnik SMA który jest turbodoładowanym dieslem bez przekładni i chłodzony powietrzem/olejem.
    supermajku likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    francuzi skonstruowali silnik SMA który jest turbodoładowanym dieslem bez przekładni i chłodzony powietrzem/olejem.
    Cessna to nawet oferowala jako 'option' dla swojej 182 ale popularnosc nie byla imponujaca - ekonomiczny sens to ma tylko w Europie gdzie tylko kilkadziesiat sprzedano, w US na palcach jednej reki mozesz je policzyc. Ale w 2015 Cessna nagle zaniechala projektu - powstaly problemy z silnikiem i projekt zostal zaniechany.
    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    a nic nie wskazuje na spadek cen paliwa
    Spadly przeciez ostatnio i to porzadnie.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    francuzi skonstruowali silnik SMA który jest turbodoładowanym dieslem bez przekładni i chłodzony powietrzem/olejem.
    Cessna to nawet oferowala jako 'option' dla swojej 182 ale popularnosc nie byla imponujaca - ekonomiczny sens to ma tylko w Europie gdzie tylko kilkadziesiat sprzedano, w US na palcach jednej reki mozesz je policzyc. Ale w 2015 Cessna nagle zaniechala projektu - powstaly problemy z silnikiem i projekt zostal zaniechany, chyba nawet ostatecznie nawet nie dostali certyfikatu.
    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    a nic nie wskazuje na spadek cen paliwa
    Spadly przeciez ostatnio i to porzadnie. Wystarczy zeby ceny paliwa nie szly do gory a na to wedlug prognoz sie nie zanosi.
    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    że nie ma ograniczeń związanych z fizyką
    Ekonomia jest czesto podobnie ograniczajaca jak fizyka.

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2016

    Domyślnie

    Ekonomika chyba najbardziej.
    Elektryczne już się pojawiają, ale zdaje się, że bardzo długa droga przed wprowadzeniem nowości w tej dziedzinie z uwagi na olbrzymie koszty certyfikacji ( tak sądzę ).

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Cessna to nawet oferowala jako 'option' dla swojej 182 ale popularnosc nie byla imponujaca - ekonomiczny sens to ma tylko w Europie gdzie tylko kilkadziesiat sprzedano, w US na palcach jednej reki mozesz je policzyc.
    Oczywiście że takie silniki nie są zbyt popularne, bo nie dają wiele więcej możliwości niż standardowe doładowane benzyny. Jeżeli ktoś chce latać na JET-A to kupuje samolot z małą turbiną. A że się silnik rozleciał - zdarza się, mimo to certyfikat EASA i FAA posiada. Projekt zresztą kupił Continental i też dostał na niego certyfikat (podobno ma być w przyszłości z powrotem w Skylane'ach).

    Cessna oferuje teraz Skyhawka z innym Dieslem Continentala który kupił projekt w raz z tym co zostało z Thielerta.

    Cytat Zamieszczone przez alibaba Zobacz posta
    Elektryczne już się pojawiają, ale zdaje się, że bardzo długa droga przed wprowadzeniem nowości w tej dziedzinie z uwagi na olbrzymie koszty certyfikacji ( tak sądzę ).
    Problem elektrycznego napędu w statkach powietrznych polega na tym że akumulatory są bardzo ciężkie. Silnik to mały problem, elektryczne silniki są w porównaniu do spalinowych bezawaryjne.

  19. #19

    Dołączył
    Apr 2016

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    A mówiąc precyzyjnie - "pompuje" sprężarka, niekoniecznie napędzana przez turbinę.
    Oczywiście masz rację, sprężarki czy kompresory mogą być napędzane również mechanicznie, od wału korbowego.

  20. #20

    Dołączył
    Apr 2016

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Oczywiście że takie silniki nie są zbyt popularne, bo nie dają wiele więcej możliwości niż standardowe doładowane benzyny. Jeżeli ktoś chce latać na JET-A to kupuje samolot z małą turbiną. A że się silnik rozleciał - zdarza się, mimo to certyfikat EASA i FAA posiada. Projekt zresztą kupił Continental i też dostał na niego certyfikat (podobno ma być w przyszłości z powrotem w Skylane'ach).

    Cessna oferuje teraz Skyhawka z innym Dieslem Continentala który kupił projekt w raz z tym co zostało z Thielerta.


    Problem elektrycznego napędu w statkach powietrznych polega na tym że akumulatory są bardzo ciężkie. Silnik to mały problem, elektryczne silniki są w porównaniu do spalinowych bezawaryjne.
    I mają dużo wyższą sprawność, może za jakiś czas powstaną ogniwa bardzo lekkie o dużej pojemności i w dodatku z certyfikatem lotniczym. To chyba byłby przełom w dziedzinie napędów lotniczych.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •