Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie Łopatki sprężarki w silnikach turbinowych


    Polecamy

    Witam, jak wiadomo sprężarka składa się z łopatek ruchomych i stacjonarnych. Te ruchome powodują zwiększenie prędkości przepływu masy powietrza, a te stacjonarne zamieniają energię kinetyczną na ciśnienie.
    Czy wiecie może - jakie są różnice w kształcie tych łopatek? Jak tak właściwie ruchoma łopatka przepływająca przez strumień powietrza powoduje wzrost jego prędkości, a ta stacjonarna zwiększenie ciśnienia? Podejrzewam, że podobnie jak śmigło, które przecinając powietrze generuje strumień zaśmigłowy, podobnie działają łopatki. Jak to fizycznie wytłumaczyć?
    Dzięki za pomoc, dobrym linkiem do poczytania nie pogardzę

  2. #2

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    składa się z łopatek ruchomych i stacjonarnych
    Te stacjonarne to tzw. stator?
    Ja kiedys usilowalem zrozumiec role statora w samochodowym torque convertor, (przy automatyczniej skrzyni biegow), chyba najlepiej od tego zaczac bo jest to taki mini kompresor i na ten temat sa dosc fajne video zrobione na youtube, to sie da zrozumiec ale trzeba poogladac kilka takich video i samemu sie zastanowic o co tu chodzi. Bez statora krotko mowiac bylyby potworne straty energii. Rozumiem role statora ale jakies uproszczenie typu jak piszesz ze stator zamienia energie kinetyczna na cisnienie - zupelnie to do mnie nie przemawia i od tych co tlumacza role statora nigdy czegos takiego nie slyszalem. Tu jest spec od silnikow na forum moze on cos doda.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 07-09-2016 o 05:10

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Gliwice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Witam, jak wiadomo sprężarka składa się z łopatek ruchomych i stacjonarnych. Te ruchome powodują zwiększenie prędkości przepływu masy powietrza, a te stacjonarne zamieniają energię kinetyczną na ciśnienie.
    Czy wiecie może - jakie są różnice w kształcie tych łopatek? Jak tak właściwie ruchoma łopatka przepływająca przez strumień powietrza powoduje wzrost jego prędkości, a ta stacjonarna zwiększenie ciśnienia? .... Jak to fizycznie wytłumaczyć?
    Te "stacjonarne łopatki" tworzą wieniec (zespół) łopatek (aparatów) kierujących.
    Kanały między tymi łopatkami są dyfuzorowe (zresztą tak samo jak w wirniku sprężarki) i stąd wzrost ciśnienia mimo że są zamocowane na stałe.

  5. #5
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Ok, bardzo proste i fajne tłumaczenie, dzięki
    Jak sprawa ma się z łopatkami ruchomymi? W jaki sposób powodują one zwiększenie prędkości strumienia powietrza?

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Gliwice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Ok, bardzo proste i fajne tłumaczenie, dzięki
    Jak sprawa ma się z łopatkami ruchomymi? W jaki sposób powodują one zwiększenie prędkości strumienia powietrza?
    Kręcą się, nie Doprowadzenie pracy do strumienia zwiększa prędkość bezwzględną.

  7. #7
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Dlaczego? I w jaki sposób przekazywana praca zamieniana jest na energię kinetyczną?

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Gliwice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Dlaczego? I w jaki sposób przekazywana praca zamieniana jest na energię kinetyczną?
    Postaram się jeszcze raz. W maszynach przepływowych (taką jest tu sprężarka oraz turbina) medium robocze (w tym wypadku strumień powietrza) zwiększa (lub zmniejsza w przypadku turbiny) swój potencjał energetyczny na skutek dynamicznego oddziaływania z elementami maszyny (zrówno ruchomymi tj. wieniec wirnika jak i nieruchomumi tj. wieniec kierownicy).
    Wyobraź sobie że ktoś sadza Cię na kręcącą się karuzelę - nabierzesz prędkości?

  9. #9
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Dziękuję za odpowiedź, jeszcze ostatnia wątpliwość
    W przypadku śmigła jego określony profil i skok względem napływających strug powietrza powoduje powstanie różnicy ciśnień na jego górnej i dolnej powierzchni, w wyniku czego "ciągnie" ono samolot.
    Gdy wezmę sobie kawałki blachy, osadzę na pierścieniu, poustawiam równolegle i wprowadzę w ruch wirowy, to nagle prędkość powietrza za wirnikiem nie wzrośnie, mimo, że medium robocze jakim jest powietrze będzie oddziaływać na skutek ruchu dynamicznego z elementami blachy. Łopatki turbiny też muszą mieć odpowiedni kształt, żeby powietrze przyspieszyło (jaki, dlaczego taki i z jakiego prawa fizycznego to wynika?).

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    WAW/RDO

    Domyślnie


    Polecamy

    Zamiast zadawać na forum takie pytania, sięgnij do literatury (nawet do wikipedii) i poczytaj na temat siły nośnej. Skrzydło czy śmigło, wszystko oparte jest na prawach Newtona.

    Let me google that for you

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •