Witam, jak wiadomo sprężarka składa się z łopatek ruchomych i stacjonarnych. Te ruchome powodują zwiększenie prędkości przepływu masy powietrza, a te stacjonarne zamieniają energię kinetyczną na ciśnienie.
Czy wiecie może - jakie są różnice w kształcie tych łopatek? Jak tak właściwie ruchoma łopatka przepływająca przez strumień powietrza powoduje wzrost jego prędkości, a ta stacjonarna zwiększenie ciśnienia? Podejrzewam, że podobnie jak śmigło, które przecinając powietrze generuje strumień zaśmigłowy, podobnie działają łopatki. Jak to fizycznie wytłumaczyć?
Dzięki za pomoc, dobrym linkiem do poczytania nie pogardzę
Te stacjonarne to tzw. stator?
Ja kiedys usilowalem zrozumiec role statora w samochodowym torque convertor, (przy automatyczniej skrzyni biegow), chyba najlepiej od tego zaczac bo jest to taki mini kompresor i na ten temat sa dosc fajne video zrobione na youtube, to sie da zrozumiec ale trzeba poogladac kilka takich video i samemu sie zastanowic o co tu chodzi. Bez statora krotko mowiac bylyby potworne straty energii. Rozumiem role statora ale jakies uproszczenie typu jak piszesz ze stator zamienia energie kinetyczna na cisnienie - zupelnie to do mnie nie przemawia i od tych co tlumacza role statora nigdy czegos takiego nie slyszalem. Tu jest spec od silnikow na forum moze on cos doda.
Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 07-09-2016 o 05:10
Ok, bardzo proste i fajne tłumaczenie, dzięki
Jak sprawa ma się z łopatkami ruchomymi? W jaki sposób powodują one zwiększenie prędkości strumienia powietrza?
Dlaczego? I w jaki sposób przekazywana praca zamieniana jest na energię kinetyczną?
Postaram się jeszcze raz. W maszynach przepływowych (taką jest tu sprężarka oraz turbina) medium robocze (w tym wypadku strumień powietrza) zwiększa (lub zmniejsza w przypadku turbiny) swój potencjał energetyczny na skutek dynamicznego oddziaływania z elementami maszyny (zrówno ruchomymi tj. wieniec wirnika jak i nieruchomumi tj. wieniec kierownicy).
Wyobraź sobie że ktoś sadza Cię na kręcącą się karuzelę - nabierzesz prędkości?
Dziękuję za odpowiedź, jeszcze ostatnia wątpliwość
W przypadku śmigła jego określony profil i skok względem napływających strug powietrza powoduje powstanie różnicy ciśnień na jego górnej i dolnej powierzchni, w wyniku czego "ciągnie" ono samolot.
Gdy wezmę sobie kawałki blachy, osadzę na pierścieniu, poustawiam równolegle i wprowadzę w ruch wirowy, to nagle prędkość powietrza za wirnikiem nie wzrośnie, mimo, że medium robocze jakim jest powietrze będzie oddziaływać na skutek ruchu dynamicznego z elementami blachy. Łopatki turbiny też muszą mieć odpowiedni kształt, żeby powietrze przyspieszyło (jaki, dlaczego taki i z jakiego prawa fizycznego to wynika?).
Zamiast zadawać na forum takie pytania, sięgnij do literatury (nawet do wikipedii) i poczytaj na temat siły nośnej. Skrzydło czy śmigło, wszystko oparte jest na prawach Newtona.
Let me google that for you
Zakładki