Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie Fligth Level Change


    Polecamy

    Czy moglby ktos rozjasnic mi dzialanie opcji na autopilocie Flight Level Change? Generalnie wiem do czego sluzy ten guzik ale interesuje mnie to czym rozni sie taka zmiana wysokosci od zmiany w trybie VNAV? Wiem ze gdy uzyjemy FLC mozemy sterowac predkoacia przez pokretlo w autopilocie jednak w trybie VNAV w B777 tez mozemy wlaczyc sobie kontole predkosci nie wylaczajac VNAV. Czym roznia ze te dwie opcje? Z czego FLC w boeingach czyta dane wg. ktorych ustala predkosc zniżania badz wznoszenia ?

  2. #2
    pitekman
    Goście

    Domyślnie

    W uproszczeniu, w modzie LVL CHG, samolot wznosi sie ze stalymi "maksymalnymi" obrotami silnikow (ustaloną wartością N1), a predkosc (IAS) jest utrzymywana poprzez regulacje pochylenia. W konsekwencji daje to największą możliwą prędkość pionową VS [ft/min] dla danej prędkości IAS [ex. kt].

    Przy zniżaniu manetki się zamykają, są więc w pozycji "idle", a zatem usyskujemy maksymalne VS dla danej IAS w bieżącej konfiguracji. Np. wysuniecie hamulców spowoduje spadek predkosci, co nie zmieni polozenia manetek, lecz pochyli samolot w dół -> zwiększenie (delta)V do zera na stalej wartości oraz zwiększenie wartości VS (tj. "bardziej na minus", skrót myślowy, opadamy szybciej). Wartość prędkości ustawia się w okienku IAS na MCP.

    VNAV jest modem, o którym nie da się powiedzieć pokrótce, a jego złożoność wynika z możliwości FMS. Parametry jakie utrzymuje VNAV wywodza się stricte z z danych w komputerze pokladowym - m. in. współczynnik kosztów (cost index), restrykcje wysokości, restrykcje prędkości. W prostych słowach jest trybem dzieki któremu uzyskamy określoną prędkość oraz wysokość na określonym punkcie. Jest trybem który bardzo mocno wchodzi przed ręce załogi z racji swoich kompetencji, stąd nie każdy go używa. Sterowanie VS, o którym mówisz to tak zwana "interwecja" - chwilowa zmiana parametrów bez rozłączania trybu autopilota.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzieki wielkie.
    Czyli rozumiem tak ze jesli w modzie FLCH zadamy sobie predkosc np 250 kt i i bedziemy znizac to samolot utrzyma maksymalny kat schodzenia zeby nie przekroczyc 250 kt ?
    A jezeli na wznoszeniu ustawimy 250 kt to samolot sie bedzie wznosil z ta predkoscia a jezeli przestawimy na 230 kt to aby zwolnic samolot uniesie wyzej dziob czyli bedzie wznosil sie pod wiekszym katem zeby wytacic predkosc i ja utrzymac?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •