Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
Like Tree1Likes
  • 1 Post By saturn5

Wątek: Ster kierunku w samolotach komunikacyjnych

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie Ster kierunku w samolotach komunikacyjnych


    Polecamy

    Czy w samolotach pasazerskich typu Boeing czy Airbus autopilot podczas zakretu uzywa steru kirunku?
    Ogladalem ostatnio jeden z odcinkow Katastrof w Przestworzach i bylo tam powiedziane ze bez steru kierunku trudno wykonac zakret samolotem. Nie wiem czy to prawda ale wydaje mi sie ze autopiloty nie poruszaja orczykiem a i pilot przeciez nie naciska na pedaly podczas skretu maszyny na autopilocie. Jak to jest w rzeczywistosci? Gdzies kiedys czytalem jakas wypowiedz pilota i pisal tam ze orczyka uzywa sie czasem przy ladowaniu i po przyziemieniu zeby utrzymac samolot w osi pasa.

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez juzefus757 Zobacz posta
    Czy w samolotach pasazerskich typu Boeing czy Airbus autopilot podczas zakretu uzywa steru kirunku?
    Nie, bo maja cos co sie nazywa Yaw Damper ktory jest osobnym systemem kontrolujacym ster kierunku i ktory moze byc wlaczony nawet jak autopilot nie dziala. A wiec w takich samolotach pilot lecac recznie tez nie musi martwic sie o ster kierunku.

    Cytat Zamieszczone przez juzefus757 Zobacz posta
    ze autopiloty nie poruszaja orczykiem a i pilot przeciez nie naciska na pedaly podczas skretu maszyny na autopilocie.
    Lotnictwo to bogactwo i roznorodnosc sprzetu, nie tylko Boeing i Airbusy. Sa pomniejsze samoloty ktore nie maja Yaw Damper i w tych pilot faktycznie musi uzywac pedaly nawet jak autopilot jest wlaczony.

    Cytat Zamieszczone przez juzefus757 Zobacz posta
    tam ze orczyka uzywa sie czasem przy ladowaniu i po przyziemieniu zeby utrzymac samolot w osi pasa.
    Jak ladujesz recznie z bocznym wiatrem to Yaw Damper trzeba wylaczyc bo jest tylko przeszkoda.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 16-11-2016 o 01:39
    Canonier likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Yaw Damper porysza sterem kierunku w momencie jak w autopilocie nadajemy nowe dane do HDG i samolot skreca?

  4. #4

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    @saturn5
    Yaw damper nie służy przypadkiem do likwidacji tzw. "holendrowania", a nie do koordynacji zakrętu? To nie jest tak, że autopilot przy skręcaniu, używa właśnie głównie steru kierunku? Nie znam się specjalnie na "dużych" samolotach, ale w jedynym samolocie z autopilotem, którym latałem (40 letnia C172) właśnie tak było. Pochylenie trzeba było kontrolować ręcznie, a autopilot kontrolował ster kierunku (wiadomo, że w Boeingu kontroluje wszystkie osie).
    Nie wspominając o tym, że uczono mnie, iż prawidłowy zakręt wyprowadza się "z nogi", a nie "z ręki". Chociaż wiadomo, że jest tu jak z gazem i sprzęgłem w samochodzie. Konieczna jest koordynacja i różne proporcje w zależności od sytuacji.

    @juzefus757
    "bylo tam powiedziane ze bez steru kierunku trudno wykonac zakret samolotem". Bardzo łatwo jest taki zakręt wykonać, jak przechylisz samolot w lewo lub prawo, to zacznie przecież zmieniać kierunek lotu. Trzeba oczywiście również pociągnąć trochę drążek do siebie lub dodać gazu, aby nie zaczął opadać. Mowa o klasycznie sterowanych samolotach, nie Airbusach. Tak wykonany zakręt (bez nogi), nie będzie jednak skoordynowany. Chyba że mówimy o bardzo małych przechyleniach, gdzie nie ma to praktycznego znaczenia, ze względu na samo-stateczność samolotu. Nie wspominając o tym, że ster kierunku pozwala nam stosunkowo szybko zakręcać, bez nadmiernego zwiększania przechylenia - co często jest wskazane, np. przy lądowaniu.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    To nie jest tak, że autopilot przy skręcaniu, używa właśnie głównie steru kierunku?
    NIE

    Cytat Zamieszczone przez kowgli Zobacz posta
    ale w jedynym samolocie z autopilotem, którym latałem (40 letnia C172) właśnie tak było.
    Obwiam sie ze ci sie cos niezle pokrecilo, podaj wiecej danych bo nie slyszalem o zadnym samolocie tej klasy (zwlaszcza o jednosilnikowej Cessnie) ktorej autopilot by kontrolowal sterem kierunku, sensu by to nie mialo. W latach 70-tych a wiec te okolo 40 lat temu 1-silnikowe Cessny byly wyposazone (jesli wogole bo to byla wielka rzadkosc i duzy luksus) w autopilot ARC Navomatic 300A ktory definitywnie nie ruszal steru kierunku.

    Cytat Zamieszczone przez juzefus757 Zobacz posta
    Yaw Damper porysza sterem kierunku w momencie
    Nie, jesli tylko jest wlaczony kontroluje zawsze, obojetnie co robi autopilot i czy jest wlaczony czy nie.

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Wszystko zależy od typu samolotu i architektury zastosowanego autopilota. W Airbusach autopilot może używać steru kierunku w pełnym zakresie, w Boeingu 737 chyba nie. Jest to wymagane m.in do podejść w CAT3B i jest to jeden z powodów dla których 737 ma tylko 3A (choć chyba mozna zamówić specjalnie zmodyfikowane egzemplarze z 3B). Jak to jest rozwiązane w 767/777/787, to nie wiem, ale są tu tacy, co wiedzą

    Yaw Damper mają praktycznie wszystkie samoloty pasażerskie, bo ich "uroda" (tj. ich długość i wymiary powierzchni sterowych) powoduje skłonność do tzw. "nieststecznosci holendrowania". Głównym zadaniem YD jest jej przeciwdziałanie.

    Yaw Damper może być wpięty w układ równolegle - tzn. po włączeniu całkowicie przejmować sterowanie sterem kierunku (tak jest np. w ATRze), albo szeregowo, tj. być włączony na stałe i sterować sterem kierunku razem z pilotem (tak jest we wszystkich Airbusach i Boeingach)
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 16-11-2016 o 09:09

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Czyli jezeli starujemy a po starcie jest zakret i pilot wykonuje go z reki to nie musi uzywac pedalow? Jezeli sterujemy przez HDG w automacie albo jezeli lecimy w trybie NAV i trasa zakreca to wtedy Yaw Damper steruje sterem kierunku. Czyli wychodzi na to ze w airbusach i boeingach pedalow uzywa sie tylko na ziemi?

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez juzefus757 Zobacz posta
    Czyli wychodzi na to ze w airbusach i boeingach pedalow uzywa sie tylko na ziemi?
    Nie, bedziesz uzywac pedalow ladujac recznie z bocznym wiatrem.
    A wogole to czytaj co zostalo napisane, zadajesz bez konca te same pytania na ktore juz wiecej niz raz odpowiedziano.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •