Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
  1. #1
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie Artur Wosztyl - wywiad wPolityce


    Polecamy

    Przeczytałem dzisiaj ciekawy wywiad z por. rez. Arturem Wosztylem, pilotem Jaka lądującego przed Tutką w Smoleńsku. Całość wywiadu można przeczytać tutaj: NASZ WYWIAD. Artur Wosztyl o wywodach prof. Artymowicza: "Popełnił największą bzdurę, jaką tylko da się popełnić" , mnie zaintrygowała jedna część:

    wPolityce.pl: Prof. Artymowicz odnosząc się do ustaleń podkomisji smoleńskiej stwierdził, że na małej wysokości i dużych kątach natarcia należy wolant odepchnąć od siebie. Napisał Pan na Twitterze, że rozbawiło to Pana do łez. Dlaczego?

    Artur Wosztyl: Pan prof. Artymowicz powiedział, że trzeba wolant oddać, w sensie odsunąć od siebie w kierunku tablicy przyrządów, aby zmniejszając kąty natarcia zmniejszyć, by ta prędkość zaczęła narastać. Tylko, że w tym momencie prof. Artymowicz popełnił największą bzdurę, jaką tylko da się popełnić. Wykazał się nieznajomością tematu jeżeli chodzi o dynamikę i mechanikę lotu, zachowywanie się samolotu w przestrzeni i jego pilotowanie na różnych zakresach prędkości. Mówimy o zakresie prędkości, kiedy samolot jest na bardzo małych prędkościach i na dużych kątach pochylenia, gdzie manewry zmiany prędkości w którąkolwiek stronę mogą być niebezpieczne. Tak samo jest podczas startu. To są najbardziej niebezpieczne fazy lotu każdego samolotu.


    wPolityce.pl: Najlepiej nie dotykać wtedy wolantu?


    Artur Wosztyl: W takim konkretnym przypadku, aby zwiększyć prędkość nie można ruszyć sterownicy. Ja należy w cudzysłowie zablokować w tym położeniu, w którym jest aktualnie, przestawić pracę silników na maksymalny ich zakres i czekać. Jeżeli pilot z jakiś przyczyn odsunąłby od siebie wolant, czyli odepchnął go od siebie, to w tym momencie samolot zmniejszy kąt pochylenia, siła oporu zmaleje, ale radykalnie zmaleje też siła nośna i samolot zaczyna spadać jak kamień. Stąd jak usłyszałem to, co powiedział prof. Artymowicz złapałem się za głowę.
    Zastanawia mnie jak się to ma do techniki pilotażu - wydawało mi się, że oddanie wolantu jest standardową procedurą służącą zabezpieczeniu prędkości? Czyżby faktycznie w takiej sytuacji, w jakiej znalazł się Tu-154, oddanie drążka było błędem?

    Prosiłbym o zachowanie wycieczek osobisto-politycznych dla siebie, skupmy się na konkretnym pytaniu jeśli można... Dzięki
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  2. #2

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Obaj mają rację, tyle że jeden mówi jak ma być a drugi jak nie robić.

    Rozwijając wypowiedź Wisstyla, to najlepiej mieć drążek na siebie, samolot +50° i tylko gazu a rakieta.

    Przy drążku na siebie nie nabierasz wystarczajaco prędkości, za słabe silniki.



    Sent from my XT1032 using Tapatalk

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Zarchiwizowałem już pliki z tego wypadku ale z tego co pamiętam Tu154 był w bezpiecznym zakresie prędkości, nawet leciał trochę za szybko jak na podejście więc oddawanie wolantu raczej nie było potrzebne żeby zabezpieczyć prędkość. Natomiast pan Wosztyl nie ma pojęcia o pilotowaniu Tu-154, każdy samolot ma swoją charakterystykę i może wykazywać tendencję do zadzierania nosa po zwiększeniu ciągu i może być konieczne lekkie skontrowanie na sterach. Jak jest w Tu-154 to powinien się wypowiedzieć ktoś kto ma doświadczenie na tym samolocie.

  4. #4
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Niuansu politycznego nie da się tu pominąć. Wosztylowi po swoim bohaterskim wyczynie pozostała wyłącznie kariera kapłana religii smoleńskiej.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie


    Polecamy

    Polecam Twittera Pana Wosztyla, wystarczy sobie obserwować i każdy wyrobi zdanie.
    Nawet nie trzeba rozmawiać...


    Sent from my XT1032 using Tapatalk

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •