Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree1Likes
  • 1 Post By OlivierXS

Wątek: Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie

  1. #1

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie


    Polecamy

    w czasie startu samolotu /dajmy na to pasażerskiego np.B767/ ?
    Oglądałem wiele klipów z kokpitu ze startów na YT , ale nigdzie tego nie widać. Czy lotki/ster idą w kierunku pasa startowego /w dół /czy przeciwnie /w górę / aby uzyskać "positive climb" ?

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Troche mnie zmylilo twoje pytanie, bo to raczej sciagniecie wolantu powoduje ruch lotek a nie odwrotnie. Lotki na sterze wysokosci przestawia sie w pozycje do gory podczas startu. Tutaj masz taki rysuneczek:


  3. #3

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    ...dzięki. A gdyby w trakcie startu ster wysokości zablokował się, to czy same lotki w skrzydłach wystarczą do zdarcia nosa do góry, czy moment od nich pochodzący będzie za mały aby dźwigać maszynę do góry ? /....chyba że nie da się jednocześnie podnieść lotek do gory /

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    Schemat dodany tu przez N077GL wydaję mi się trochę nieprawidłowy, bo pochylanie nosa samolotu nie jest spowodowane tym, że powietrze uderza o wychylony ster. Tylko faktem, iż wychylenie steru zmienia profil usterzenie poziomego z (w uproszczeniu) dwuwypukłego symetrycznego (czyli takiego, który nie wytwarza siły nośnej) na niesymetryczny, który już taką siłę tworzy. W zależności od tego w którą stronę wychylimy ster, siła ta będzie skierowana w górę lub w dół. Powstanie siły na usterzeniu, które znajduję się w pewnej odległości (ramieniu) od środka ciężkości samolotu, powoduję obrót samolotu wokół osi poprzecznej przechodzącej przez tenże środek. Czyli wnoszenie lub opadanie nosa. Obrazek 6-10 na 5 stronie ilustruje to https://www.faa.gov/regulations_poli...8_phak_ch6.pdf

    Gdyby ster wysokości zablokował się to lotki nic Ci nie pomogą, bo służą do obracania samolotu wokół osi podłużnej. W takim przypadku, musisz posłużyć się klapką wyważająca (trymerem) steru wysokości.
    PanCiekawy likes this.

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PanCiekawy Zobacz posta
    to czy same lotki w skrzydłach wystarczą
    Nic one ci nie dadza, jak masz zablokowany ster wysokosci to nagol przy szybkich samolotach (odrzutowcach?) skonczy sie to tragicznie chyba ze pilot szybko przerwie start, zreszta niedawno byl wypadek Gulfstreama w ktorym piloci probowali startu z zablokowanymi sterami (Gulfstream jest wyposazony w tzw. gust-lock) - wszyscy zgineli w tym wielu pasazerow.

  6. #6

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez OlivierXS Zobacz posta
    Powstanie siły na usterzeniu, które znajduję się w pewnej odległości (ramieniu) od środka ciężkości samolotu, powoduję obrót samolotu wokół osi poprzecznej przechodzącej przez tenże środek. Czyli wnoszenie lub opadanie nosa. Obrazek
    .
    ....rzeczowe opracowanie

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez OlivierXS Zobacz posta
    Schemat dodany tu przez N077GL wydaję mi się trochę nieprawidłowy
    Nie tylko jest prawidlowy ale wyraznie pokazuje kierunek wychylenia lotek czego rysunek w ksiazce FAA nie pokazuje (lub jest bardzo niewyrazny). Jak ktos sie bardzo chce czepiac to tylko moze sie czepiac dodanego tekstu, nie samego rysunku.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    To ja się przyczepię...
    Używajmy słownictwa branżowego, bo używając zwrotu "lotki na sterze wysokości" lub informując że "ściągnięcie wolantu powoduje ruch lotek" wprowadzamy niemałe zamieszanie....

  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Generalnie jest to słuszne, co piszesz, ale w pewnych przypadkach jak najbardziej "ściągnięcie wolantu powoduje ruch lotek". Przykładem takim jest samolot Concorde, który posiada "STEROLOTKI"

  10. #10

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    Skoro już parę osób się zainteresowało , to jeszcze zapytam /choc to pewnie inny temat / :
    Taka sama zasada powyżej opisana obowiązuje przy regulacji wyważenia podłużnego samolotu tzn.'jakisik' serwomechanizm przestawia odpowiednio trymer lotki / stabiIizator - (to chyba ta pozornie nieruchoma część przed sterem wysokości) tak by zrównoważyć moment od pary głównych sił starających się 'spuścic' lub 'zadzierać' nosa samolotowi ?

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    zreszta niedawno byl wypadek Gulfstreama w ktorym piloci probowali startu z zablokowanymi sterami (Gulfstream jest wyposazony w tzw. gust-lock) - wszyscy zgineli w tym wielu pasazerow.
    Mozesz wrzucic jakis dobry link odnosnie tego wypadku?

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Stabilator to coś co my nazywany płytowym sterem wysokości, kiedy ruch wolantu przód-tył lub trymowanie powoduje obrót całego usterzenia poziomego. Nie ma wtedy podziału na statecznik i ster.

    Sam napęd trymowania zależy od przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych. Najprostsze to po prostu drut nawinięty na koło operowany manualnie, aż do elektrycznego lub hydraulicznego trymowania całego stabilatora w samolotach pasażerskich.
    Cytat Zamieszczone przez PanCiekawy Zobacz posta
    Skoro już parę osób się zainteresowało , to jeszcze zapytam /choc to pewnie inny temat / :
    Taka sama zasada powyżej opisana obowiązuje przy regulacji wyważenia podłużnego samolotu tzn.'jakisik' serwomechanizm przestawia odpowiednio trymer lotki / stabiIizator - (to chyba ta pozornie nieruchoma część przed sterem wysokości) tak by zrównoważyć moment od pary głównych sił starających się 'spuścic' lub 'zadzierać' nosa samolotowi ?

  13. #13
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Mozesz wrzucic jakis dobry link odnosnie tego wypadku?
    Wygooglane na szybko: https://news.aviation-safety.net/201...am-g-iv-crash/
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Mozesz wrzucic jakis dobry link odnosnie tego wypadku?
    Dyskutowane na naszym forum:


  15. #15
    Awatar Suchar62

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Nadarzyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez OlivierXS Zobacz posta
    Tylko faktem, iż wychylenie steru zmienia profil usterzenie poziomego z (w uproszczeniu) dwuwypukłego symetrycznego (czyli takiego, który nie wytwarza siły nośnej) na niesymetryczny, który już taką siłę tworzy. W zależności od tego w którą stronę wychylimy ster, siła ta będzie skierowana w górę lub w dół.
    Profil stosowany w usterzeniu poziomym raczej nie będzie symetrycznym. Gdyby tak było, stateczność podłużna poszłaby hoho, nie powiem gdzie. Moment pochylający robiłby z samolotem co by chciał. Aby w locie ustalonym była zachowana stateczność podłużna, profil zastosowany na usterzeniu poziomym musi być taki, aby siły na nim powstałe kompensowały działanie siły nośnej względem środka ciężkości. Gdyby był symetryczny, kompensacja pojawiałby się dopiero w momencie powstania już odchylenia.
    Z racji braku zasadniczych sił w rzucie bocznym, usterzenie pionowe jak najbardziej zbudowane jest na profilach symetrycznych.

    W miarę poglądowa grafika.
    https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/ai...mages/trim.gif

    Pozdrawiam, Suchar.

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    Wiem i całkowicie się zgadzam z tym, dlatego dodałem w nawiasie "w uproszczeniu", uznałem, że na forum prostych pytań, nie ma co komplikować tego pytania o statyczność. A na przykładzie profilu symetrycznego, łatwiej wyjaśnić, że przez wychylenie steru zmienia współczynnik Pz i pojawia się moment pochylający.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •