Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree8Likes
  • 6 Post By layoverlover
  • 2 Post By layoverlover

Wątek: Temperatura FLEX podczas procedury startowej

  1. #1

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie Temperatura FLEX podczas procedury startowej


    Polecamy

    Chciałbym spytać o:
    1. Definicję
    2. zasadę tzn. dlaczego pilot powinien/musi ją zastosować wprowadzając dane do 'komputera' = jaki z tego jest u/zysk dla samolotu, lotu, kompanii lotniczych


    /szukałem tu forum ale nie znalazłem , a opowieści sławnego na YT KAPITANA JOE są takie sobie /

  2. #2

  3. #3

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    Znam ten link, ale wolałbym przeczytać opinie fachowców na tym forum a nie wiki, która nie jest źródłem referencyjnym.

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Temperatura FLEX i redukcje ciagu do startu biorą się stąd, ze w znaczącej większości przypadków samolot dysponuje znacznie większym ciągiem, niż potrzeba, żeby w danych warunkach (ciężar, długość/stan pasa, wiatr, ciśnienie) spełnić wymagane przepisami osiągi do startu.

    Nie opłaca się używać za każdym razem maksymalnego ciągu do startu, bo to negatywnie wpływa na stan silnika, a co za tym idzie zwiększa koszty remontów i (co chyba nawet ważniejsze) prawdopodobieństwo awarii - używa się wiec go tylko tyle, ile trzeba.

    Maksymalny ciąg silnika spada wraz z temperaturą - im cieplej, tym niższy. Temperatura FLEX, to najwyższa temperatura, przy której samolot spełniałby osiągi do startu w danych warunkach (ciężar, ciśnienie, wiatr, stan pasa). Oblicza się ją z tabel, albo coraz częściej programem na komputerze, po czym wpisuje do FMSa.

    Trick polega na tym, ze niejako oszukuje się komputer sterujący silnikiem - komputer "myśli", że temperatura zewnętrzna, to np. 60 stopni i ustawia odpowiednio niższy ciąg silników. Tymczasem na zewnątrz jest np. 15 stopni i samolot spokojnie da radę wystartować z tym zmniejszonym ciągiem. Ot, z grubsza cała filozofia...

    P.S. "Captain Joe" jest IMHO trochę lalusiowaty, a tytułowanie się kapitanem będąc F/O, to obciach - ale merytorycznie jego filmiki są całkiem ok, przynajmniej na poziomie podstawowym.

  5. #5
    Awatar noise6

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Pruszcz Gdański

    Domyślnie

    To teraz chcialbym wejsc w szczegóły, pilot przed startem ustawia dzwignie mocy w maksymalnie przednie położenie powoduje ze silniki wchodzą na ten wczesniej zaprogramowany zakres ciągu czy to jest np 80-90 % maksymalnego ruchu dzwigni adekwatnie do danego ustawienia ciągu? A co jesli bedzie chciał zwiekszyc moc w czasie rozbiegu ponad to co wczesniej zaprogramowal w FMSie?

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez noise6 Zobacz posta
    To teraz chcialbym wejsc w szczegóły, pilot przed startem ustawia dzwignie mocy w maksymalnie przednie położenie powoduje ze silniki wchodzą na ten wczesniej zaprogramowany zakres ciągu czy to jest np 80-90 % maksymalnego ruchu dzwigni adekwatnie do danego ustawienia ciągu? A co jesli bedzie chciał zwiekszyc moc w czasie rozbiegu ponad to co wczesniej zaprogramowal w FMSie?
    Jak to jest rozwiązane, to już zależy od typu samolotu. W Boeingu automat ciagu ustawia odpowiednie położenie dźwigni w zależności od ustawionej temperatury. W Airbusie ustawia się dźwignię w pozycję "FLX/MCT", która jest zawsze taka sama. W obu samolotach można zwiększyć ciąg do maksymalnego, jeśli zajdzie taka potrzeba.

    Nawet jednak przy usterce silnika ten zredukowany ciąg powinien wystarczyć do bezpiecznego kontynuowania startu. Airbus (nie wiem jak Boeing, pewnie podobnie) nie zaleca w takiej sytuacji zwiększania ciagu, bo to zwiększa asymetrię i może utrudniać sterowanie samolotem. Natomiast jeśli zajdzie taka potrzeba, to można to zrobić jednym ruchem dźwigni.
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 13-05-2017 o 17:52
    noise6 and Rocko Silento like this.

  7. #7

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    ....Maksymalny ciąg silnika spada wraz z temperaturą - im cieplej, tym niższy.
    .
    .
    Nie rozumiem : Skoro maximum spada wraz z temperaturą powietrza na wlocie do wentylatora, to im zimniej tym ciąg max. jest mniejszy a im cieplej to
    ciąg max jest większy

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Precyzyjniejsze byłoby określenie, że spada ze wzrostem temperatury.

  9. #9
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie Temperatura FLEX podczas procedury startowej

    Cytat Zamieszczone przez PanCiekawy Zobacz posta
    .
    .
    Nie rozumiem : Skoro maximum spada wraz z temperaturą powietrza na wlocie do wentylatora, to im zimniej tym ciąg max. jest mniejszy a im cieplej to
    ciąg max jest większy
    Odwrotnie. Im większa różnica między temperaturą zewnętrzną środowiska a wewnętrzną silnika, tym większy ciąg maksymalny. Najgorsza sytuacja dla silnika turbofan to niskie ciśnienie atmosferyczne, niska gęstość powietrza, i wysoka temperatura.

  10. #10

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    Odwrotnie. Im większa różnica między temperaturą zewnętrzną środowiska a wewnętrzną silnika, tym większy ciąg maksymalny. Najgorsza sytuacja dla silnika turbofan to niskie ciśnienie atmosferyczne, niska gęstość powietrza, i wysoka temperatura.
    ....ciąg silnika ogólnie : K =m*c -n*V (m natężenie przepływu spalin, c prędkość spalin, n natężenie przepływu powietrza na wlocie, V prędkość powietrza na wlocie).
    .
    n jest wprost proporcjonalne do gęstości powietrza, a gęstość jest odwrotnie proporcjonalna do temperatury, zatem jeśli mamy niższą temp na wlocie do silnika to nV jest większe i tym samym ciąg K jest mniejszy niż w sytuacji większej temperatury , gdyż czynnik korygujący m*c będzie mniejszy i K będzie większe dla wyższych temperatur. (odwrotnie niż pisał DonCorleone i layoverlover)
    .
    Zatem :
    • w zimny dzień startowy nalezaloby ustawic/'oszukac' FMS/FEDEC wklepujac wyższą t.FLEX ale tylko w sytuacji gdy długość pasa startowego nie jest dostateczną dla startu wydłużonego z niższą mocą maksymalną
    • w gorący dzień startowy nalezaloby ustawic/'oszukac' FMS/FEDEC wklepujac niższą t.FLEX ale tylko w sytuacji gdy długość pasa startowego jest dostateczną dla startu wydłużonego z niższą mocą maksymalną


    Zgadzacie się ?

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie.

  12. #12

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    A mógłbyś uzasadnić ?

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Twój wzór jest ok ale źle go opisałeś. Przed minusem jest siła powstająca z pracy silnika (maleje ze wzrostem temperatury), po minusie siła oporu silnika (również maleje ale proporcjonalnie mniej). Resztę wyjaśnili Ci koledzy.

  14. #14

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    To jeszcze w nawiązaniu :
    .
    Oglądałem start A330 z lotniska Miami g.19:00 /Swiss Air , cpt.Frick /i na wyświetlaczu /przed startem na pasie 06 / system pokazał FLEX 41 ST.C oraz 1.450. Znaczy to , że pilot ustawił wyższą/2 razy/ niż otoczenie temp. aby obniżyć maksymalną ustawioną moc startową i wystartować przy dłuższym rozbiegu tzn.1450 metrów ? Gdyby tego nie zrobił to większa moc pozwoliłaby na start na powiedzmy 1000 metrach ale przy zwiększonym zużyciu paliwa i silnika

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2015

    Domyślnie

    1.450 to max N1 dla ustawionego Flexa

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PanCiekawy Zobacz posta
    pilot ustawił wyższą/2 razy/ niż otoczenie temp. aby obniżyć maksymalną ustawioną moc startową i wystartować przy dłuższym rozbiegu tzn.1450 metrów ? Gdyby tego nie zrobił to większa moc pozwoliłaby na start na powiedzmy 1000 metrach ale przy zwiększonym zużyciu paliwa i silnika
    Zgadza się, poza tym że paradoksalnie sumarycznie zużycie paliwa przy dla startu krótszego i na większej mocy jest paradoksalnie mniejsze.

  17. #17

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Maciejka79 Zobacz posta
    1.450 to max N1...
    .
    Zatem to nie są metry tylko inna jednostka ; mocy N ?

  18. #18
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PanCiekawy Zobacz posta
    To jeszcze w nawiązaniu :
    .
    Oglądałem start A330 z lotniska Miami g.19:00 /Swiss Air , cpt.Frick /i na wyświetlaczu /przed startem na pasie 06 / system pokazał FLEX 41 ST.C oraz 1.450. Znaczy to , że pilot ustawił wyższą/2 razy/ niż otoczenie temp. aby obniżyć maksymalną ustawioną moc startową i wystartować przy dłuższym rozbiegu tzn.1450 metrów ? Gdyby tego nie zrobił to większa moc pozwoliłaby na start na powiedzmy 1000 metrach ale przy zwiększonym zużyciu paliwa i silnika

    To właśnie Ci próbujemy wytłumaczyć. Temperatura FLEX jest zawsze dużo wyższa od temperatury otoczenia. Ponieważ mają do dyspozycji dłuższy pas, to mogą go użyć i dzięki temu oszczędzają silniki. Temperatura FLEX 41 oznacza, ze w danych warunkach przy danej masie mógłby wystartować używając pełnego ciagu, jaki byłby dostępny przy temperaturze zewnętrznej 41 stopni.

    Z kolei parametr 1.450, to EPR, Engine Pressure Ratio, czyli stosunek ciśnienia na wylocie z turbiny, do ciśnienia na wlocie. Niektóre silniki (Rolls Royce, IAE) używają tego parametru do sterowania ciągiem silnika.

  19. #19

    Dołączył
    May 2017

    Domyślnie

    OK. Jasne.
    Ale w tej całej zabawie i wyścigu o parę set $/start 'na waciki' dla prezesa korporacji, tkwi haczyk : jak sztucznie wydłużymy sobie rozbieg do uzyskania prędkości V2 , to i wydłużymy drogę do osiągnięcia V1. Jak coś pójdzie nie tak , to przerywając start na 200 % zagonimy się na ' zieloną trawkę ' i w najlepszym scenariuszu połamiemy golenie , zaś przy większej mocy droga do V1 będzie krótsza i powinniśmy się wyrobić 'na asfalcie '.
    Am I right ?

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie. Wyliczenia FLEX to uwzględniają. Poza tym regularne zarzynanie silników i późniejszy ich flameout krótko po starcie to o wiele gorsze "atrakcje".

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •