Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
Like Tree1Likes
  • 1 Post By RobCopter

Wątek: loty wzdłuż południków

  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2018

    Domyślnie loty wzdłuż południków


    Polecamy

    mam pytanie
    pewnie głupie, ale niektórzy mówią, że "nie ma głupich pytań", więc spróbujmy

    jak samolot leci "w miarę wzdłuż równoleżników" i przecina "w miarę pod kątem prostym" południki to sprawa jest prosta
    lecąc w jedną stronę (np. Polska-USA) leci dłużej, a w drugą krócej, bo raz "goni" "uciekającą" mu pod nim Ziemię, a w drugą stronę przesuwa się ona w przeciwną stronę, więc jest szybciej i lot trwa krócej

    moje pytanie dotyczy wyznaczania kierunku lotu przy lotach "w miarę wzdłuż" południków
    załóżmy np. trasę z Tromso do Kapsztadu
    czy samolot lecący z Tromso obiera kurs bezpośednio na Kapsztad czy kieruje się "nieco bardziej np. w kierunku Madagaskaru", bo zanim doleci w to miejsce to przecież Ziemia się pod nim obróci i w miejscu, gdzie był Madagaskar podczas startu będzie już RPA (a w zasadzie Mozambik, ale wiadomo o co chodzi)
    (starałem się wymyślić dość przykład, który odpowiednio zobrazuje moje wątpliwości)

    szukałem odp. na to pytanie poza forum, ale nie znalazłem konkretów, które byłyby odpowiedzią na dokładnie moje pytanie

    jeśli by tak nie było (że samolot kieruje się w nieco inne miejsce, żeby po długim czasie lotu wzdłuż południka dotrzeć do właściwego miejsca przeznaczenia), oznaczałoby to, że faktycznie samolot leci po czymś w rodzaju "krzywej pogoni", bo jeśli leci po linii prostej pionowo w dół z Tromso do Kapsztadu, to Kapsztad mu powoli zaczyna uciekać na prawo, więc musi wtedy skręcać w swoje lewo, żeby go "dogonić"

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Atmosfera w której porusza się samolot kręci się razem z ziemią.

  3. #3
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Atmosfera w której porusza się samolot kręci się razem z ziemią.
    czyli tak jak mucha w samochodzie, która nie ląduje na tylnej szybie, choć wcale nie leci 200 km/h

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Atmosfera w której porusza się samolot kręci się razem z ziemią.
    skoro atmosfera, w której porusza się samolot obraca się razem z Ziemią to dlaczego występuje zjawisko różnicy w czasach przelotów z zachodu na wschód i odwrotnie? (dlaczego miałoby to nie mieć znaczenia przy lotach wzdłuż południków, a mieć znaczenie przy lotach wzdłuż równoleżników)

  5. #5
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Bo na dużych wysokościach wieją prądy strumieniowe, których prędkość czasem pomaga, a czasem przeszkadza.
    Milek1 likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcinekm Zobacz posta
    skoro atmosfera, w której porusza się samolot obraca się razem z Ziemią to dlaczego występuje zjawisko różnicy w czasach przelotów z zachodu na wschód i odwrotnie? (dlaczego miałoby to nie mieć znaczenia przy lotach wzdłuż południków, a mieć znaczenie przy lotach wzdłuż równoleżników)
    Dlatego że atmosfera porusza się względem ziemi (wieje wiatr). Na półkuli północnej przeważają wiatry zachodnie, a na południowej wschodnie i wynika to efektu Coriolisa. Samoloty dla ekonomiki starają się latać po najkrótszej drodze (patrz ortodroma bo Twoje drugie zdanie też nie jest prawdziwe), i z uwzględnieniem wiatru.

  7. #7
    Awatar gliderman13

    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    FL410

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Na półkuli północnej przeważają wiatry zachodnie, a na południowej wschodnie i wynika to efektu Coriolisa.
    Tak? Od kiedy?

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    To nieprawda, dzięki za wytknięcie.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez marcinekm Zobacz posta
    (dlaczego miałoby to nie mieć znaczenia przy lotach wzdłuż południków, a mieć znaczenie przy lotach wzdłuż równoleżników)
    ma znaczenie zarowno w lotach wzdłuż równoleżników jak i wzdłuż południków jak i tych na "ukos" - krotko - ma znaczenie w kazdym locie choc w tych naprawde dlugich lotach roznice beda najbardziej obserwowalne.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •