Temat rzeka, na który lotniczy purytanie od razu zakręcą nosem, bo na osiągi ma wpływ tak wiele czynników że proste porównanie profili może dać mylące wnioski jeżeli odniesiemy je do płatowca jako całości. Pomijając powyższy disclaimer, z własnego doświadczenia: dwa proste zastrzałowe górnopłaty wyposażone w ten sam zespół śmigło- silnik, pierwszy klasyczny Clark Y i generalnie "oporna" konstrukcja z tundrami, drugi wykonany z GRP, profil szybowcowy ale niezbyt agresywny, bodajże jak w PW-5. Przy tych samych, optymalnych, obrotach przelotowych ok. 4600 -/min i zbliżonym spalaniu prędkość 130 vs. 160 km/h. Co istotne w tym drugim zwiększenie mocy dawało w dalszym ciągu efekty w postaci zwiększenia prędkości, w pierwszym skutkowało już głównie wzrostem hałasu i wibracji.
Z mojego punktu widzenia podstawową zaletą profili laminarnych jest to że, w połączeniu z "elastycznym" skrzydłem, lepiej od klasycznych pokonują turbulencje co wpływa na komfort w dłuższych przelotach. Oczywiście powyższy efekt może zostać zniweczony jeżeli samolot nastawiony jest stricte na osiągi i ma sztywne "węglowe" skrzydło itp. itd............ czyli jak widzisz temat rzeka
Zakładki