Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
Like Tree4Likes
  • 2 Post By Omega98
  • 1 Post By 3colors
  • 1 Post By Omega98

Wątek: Jakie oszczędności daje profil laminarny?

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie Jakie oszczędności daje profil laminarny?


    Polecamy

    No właśnie, jakie? Wiem, że bardzo zmniejsza opór, ale jak bardzo w praktyce przekłada się to na zmniejszenie spalania? Chodzi mi o rząd wielkości. Kilka, kilkanaście, dwadzieściakilka procent? Nie umiem znaleźć tego w Google, a do biblioteki akademickiej mam dość ograniczony dostęp. Jakby ktoś podsunął jakieś dobre źródło, byłabym wdzięczna
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  2. #2
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Temat rzeka, na który lotniczy purytanie od razu zakręcą nosem, bo na osiągi ma wpływ tak wiele czynników że proste porównanie profili może dać mylące wnioski jeżeli odniesiemy je do płatowca jako całości. Pomijając powyższy disclaimer, z własnego doświadczenia: dwa proste zastrzałowe górnopłaty wyposażone w ten sam zespół śmigło- silnik, pierwszy klasyczny Clark Y i generalnie "oporna" konstrukcja z tundrami, drugi wykonany z GRP, profil szybowcowy ale niezbyt agresywny, bodajże jak w PW-5. Przy tych samych, optymalnych, obrotach przelotowych ok. 4600 -/min i zbliżonym spalaniu prędkość 130 vs. 160 km/h. Co istotne w tym drugim zwiększenie mocy dawało w dalszym ciągu efekty w postaci zwiększenia prędkości, w pierwszym skutkowało już głównie wzrostem hałasu i wibracji.
    Z mojego punktu widzenia podstawową zaletą profili laminarnych jest to że, w połączeniu z "elastycznym" skrzydłem, lepiej od klasycznych pokonują turbulencje co wpływa na komfort w dłuższych przelotach. Oczywiście powyższy efekt może zostać zniweczony jeżeli samolot nastawiony jest stricte na osiągi i ma sztywne "węglowe" skrzydło itp. itd............ czyli jak widzisz temat rzeka
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez przemo1000 Zobacz posta
    Temat rzeka, na który lotniczy purytanie od razu zakręcą nosem, bo na osiągi ma wpływ tak wiele czynników że proste porównanie profili może dać mylące wnioski jeżeli odniesiemy je do płatowca jako całości.
    Oj wiem, że temat rzeka i że jest bardzo dużo zmiennych. Po prostu na mechanice płynów mieliśmy omówić jakiś temat techniczny związany z płynami, a że nigdy nie byłam normalna, to przecież nie zadowolę się rozważaniami o ciśnieniu i prędkości w przewodzie paliwowym W literaturze i różnych artykułach można znaleźć informacje o tym, że winglety dają kilka procent oszczędności paliwa, że nowy zestaw owiewek pozwala zmniejszyć spalanie np. o 2%... a nigdzie jakoś nie umiem znaleźć liczbowych danych o wpływie profilu skrzydła na spalanie (nawet szacunkowych). Może Google mi jeszcze źle podsuwa, on przecież pozycjonuje wyniki po profilu psychologicznym użytkownika
    mcxmcx and myszygon like this.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  4. #4
    Awatar 3colors

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cześć.
    Jestem po biomedzie i pamiętam, że na wykładach jakiś profesor mówił o różnicy w przepływie laminarnym i turbulentnym krwi w naczyniach. Używał do tego schematów "hydraulicznych", bo tylko takie były wtedy swobodnie dostępne i przez analogię próbował na PANie wykonać w sztucznych naczyniach krwionośnych doświadczenia potwierdzające jego teorie. Różnice w przepływie były kilkunastoprocentowe, nawet do kilkudziesięciu procent przy naczyniach z zanieczyszczonymi ściankami, do których krew się "lepiła" i przepływ laminarny występował wyłącznie w środku kanału naczynia (jak przez mgłę pamiętam wykres prędkości strumienia "płynu" w zależności od położenia strumienia badanego na przekroju naczynia).
    Tam już było bardzo dużo zmiennych...
    A w lotnictwie, przy przełożeniu na realną maszynę...

    Jeśli dobrze pamiętam, to kilka lat temu widziałem takie doświadczenia z wpływem przepływu laminarnego i turbulentnego na profil skrzydła samolotu przeprowadzone w ILOT w Warszawie podczas nocy w instytucie. Gościo sporo o tym mówił i pokazywał doświadczalnie jak to wygląda (w tunelu). Wspominał coś o pomiarach, więc pewnie były z tych badań wykonane jakieś raporty. Tylko czy wyniki zostały opublikowane - tego nie wiem.
    Miłego i powodzenia.
    suszykuba likes this.

  5. #5
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Może tutaj coś znajdziesz przydatnego? https://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wybr...nia-samolotow/
    Ogólnie ciężki temat, dużo zmiennych jak już wyżej pisano. Najbardziej "wyżyłowane" profile laminarne stosowane są obecnie w szybowcach wyczynowych. Nawet niewielkie zanieczyszczenie krawędzi natarcia owadami powoduje dość istotny spadek doskonałości/osiągów. Dlatego stosuje się bug wipers w wyczynowych szybowcach.
    ​Lataj nisko, powoli i zwalniaj na zakrętach.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SPMRK Zobacz posta
    Może tutaj coś znajdziesz przydatnego?
    Znalazłam tam bardzo dużo ciekawych rzeczy, ale tego akurat nie

    @3colors też tak się spodziewałam, że będą to tego typu rzędy wielkości...

    Poszukam może materiałów stricte o szybowcach wyczynowych i spróbuję znaleźć ten filmik z nocy naukowców
    3colors likes this.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Pamiętam, że w dokumencie "Mechanika Lotu Szybowcowego" (Aeroklub PRL) był dosyć dobrze opisany profil laminarny. Bardziej matematyczno/fizyczne podejście do różnych rodzajów profili było przedstawione w "Aerodynamice" Arzanikowa i Malcewa. Obie pozycje dostępne w internecie.
    Nie jestem pewien, ale w "Zasadach Pilotażu" Pazio też coś o tym pisał.

  8. #8
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Może Google mi jeszcze źle podsuwa, on przecież pozycjonuje wyniki po profilu psychologicznym użytkownika
    Mi podsuwa coś takiego, jeżeli jeszcze nie znalazłaś to może się przyda, ale z tego co pobieżnie przejrzałem do lekkich ta lektura nie należy
    http://mikebelisle.com/publications/aiaa_2010-4381.pdf

    Cytat Zamieszczone przez 3colors Zobacz posta
    że na wykładach jakiś profesor mówił o różnicy w przepływie laminarnym i turbulentnym krwi w naczyniach. Używał do tego schematów "hydraulicznych", bo tylko takie były wtedy swobodnie dostępne i przez analogię próbował na PANie wykonać w sztucznych naczyniach krwionośnych doświadczenia potwierdzające jego teorie.
    Problem z tego typu analogiami jest często taki że idea słuszna ale wyniki już niekoniecznie Jedna z technologii którymi się zajmuję wymaga podawania z dyszy wysokoenergetycznego strumienia cieczy, oczywiście im bardziej strumień jest uporządkowany tym lepiej. Zważywszy jednak że ciecz może być nienewtonowska, pompa działa pulsacyjnie, całość dzieje się w otulinie powietrza lub innej cieczy w niejednorodnym środowisku, to do niedawna taniej było zrobić zgrubne obliczenia na kartce i zbudować kilka prototypów do sprawdzenia "w boju" niż bawić się w żmudne modelowanie które przy takiej ilości zmiennych i tak obarczone jest błędem. Obecnie dzięki rozwojowi FEMów jest nieco łatwiej.....
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  9. #9
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    http://yadda.icm.edu.pl/yadda/elemen...CZAJKOWSKI.pdf porównanie profili zastosowanych w C150 i DA 20.
    ​Lataj nisko, powoli i zwalniaj na zakrętach.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •