Airbus - Skladaki z USA
przez
w dniu 14-10-2016 o 05:58 (4438 Odsłon)
Ave - Jestem ostatnio zajety paroma projektami nad ktorymi pracuje. Nasza flota sie rozrasta jak grzyby po deszczu i wlasnie dzisiaj odebralismy certyfikat do naszej 92iej maszyny - N902NK czyli nasz 2 A320NEO. Pierwszy, N901NK, juz jest na ziemi w FLL, jutro z rana bede mial szanse go podziwiac na lotnisku z bliska. Poza tym jestesmy zajeci malowaniem reszty floty na zolte barwy oraz modyfikacja naszych starszych A320 z konfiguracji J4Y174 na J8Y174 czyli na 1 rzad extra "BFS - Big Front Seats". Wszystko to jest mozliwe z nowym LOPA (Layout of Passenger Accomodations) ktory przewiduje nowe konfiguracje WC na Airbus "SpaceFlex". O tym wiecej moze w nastepnym wpisie.
Mialem ostatnio okazje wraz z okolo 140 duszami naszej lini odebrac nasza 90ta, i 1 pierwsza zlozona w USA maszyne czyli A321-200 - N670NK. Na wycieczke nas zabral jeden z naszych A319 ktory pod bandera klasyfikacji lotu "Part 91" czyli specjalny odcinek a nie rozkladowy lot. Oczywiscie plus taki ze dzwi do kokpitu moga byc otwarte i wraz z ta okazja spedzilem kwadrans z 2ma naszymi chief pilots, jeden z nich to kolezanka ktora ma ponad 20 lat stazu na takich maszynach jak 707, DC-8 oraz MD-11 w takich liniach jak Tampa Colombia oraz Centurion Air Cargo.
Fabryka, a raczej tak naprawde, linia montazowa Airbus FAL (Final Assembly Line) w USA zostala zalozona pare lat temu ale dopiero teraz zaczela montowac samoloty. Nasz A321 byl 10 maszyna zlozona w tym obiekcie. Dlaczego linia montazowa w USA? Powodow jest 2, pierwszy to oczywiscie lokacja. Mobile, Alabama jest duzo blizej niz Tuluza, Hamburg juz nie mowiac o Chinach jesli chodzi o dostawy maszyn ktore jednak sa dosc drogie. Dla ciekawosc kazda maszyna ktora odbieramy w Europie kosztuje nas okolo $150,000USD extra niz w Alabamia bo musimy wziasc pod uwage wysylanie pilotow czyli bilety, hotele, per diem itd. oraz oczywiscie paliwo i miedzyladowanie w YYR. Drugi powod jest prosty - sila robocza w USA jest tansza niz w Europie, a wraz z nia brak przeliczania z EUR na USD na ktorym sie czesto traci.
Niestety nie mam zjdec z srodka FAL bo oczywiscie byly zabronione ale pod dachem bylo widac jeszcze jeden z naszych A321 oraz pare ptakow w roznych fazach montazowych ktore beda przeznaczone dla American oraz Delta.
N670NK ktory wylecial do FLL pare minut po naszym odlociec spowrotem do domu juz jest oczywiscie na lini po paru dniach fazy zwanej "induction" przy ktorej nasz oddzial TechOps przygotowuje kazdy nowy samolot do normalnego uzytku. Jak najlatwiej go odroznic bez znania rejstracji? Wystarczy zerknac na safety card gdzie pisza "Final Assembly of this aircraft was completed in the United States"
Kazdy z naszych nowszych A321s jest wyposazony w 8 foteli biznes klasy. 2 starsze A321 ktore latwo poznac starymi barwami i braku sharklets maja 10 mniej miejsc i tylko 4 fotele biznes klasy.
Pelna gama zdjec jest tutaj: http://www.nonreving.com/92016---mobile-new