VIDEO »   Spitfire RIAT 2024        GALERIA »   Zapraszamy do umieszczania zdjęć w naszej galerii   

Strona 112 z 142 PierwszyPierwszy ... 12 62 102 110 111 112 113 114 122 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 2,221 do 2,240 z 2833
Like Tree2711Likes

Wątek: Wojna w Ukrainie 2022 - działania lotnicze

  1. #2221

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie


    Polecamy

    To pewnie takie F-16 jak ten 49. egzemplarz znajdujący się w Polsce… Nawet kolor osłony kokpitu jakiś zniekształcony.

    Egzemplarze lotne zaprezentowano z uzbrojeniem p-p w standardzie a’la lata ‘80: Po 2 lub 4 rakiety AIM-9M (kurde no, a nasi szukają takich dla „zapchajdziur”) oraz 2 ćwiczebne makiety AIM-120.

    M.

  2. #2222
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    Egzemplarze lotne zaprezentowano z uzbrojeniem p-p w standardzie a’la lata ‘80: Po 2 lub 4 rakiety AIM-9M (kurde no, a nasi szukają takich dla „zapchajdziur”)...
    Zważywszy, co się dzieje na Ukrainie to o zdobyciu znaczącej ilości AIM-9M Polska może zapomnieć, chyba że nieszczelne sztuki z wyparowanym ciekłym azotem, które w nic już nigdy nie trafią. Po otrzymaniu F-16 Ukraina zgarnie z rynku dziesiątki tysięcy 9M, bo takie są jej potrzeby. Wprawdzie 9M to już dziś trochę broń rekonstruktorów historycznych, ale nadal dobra do ściśle określonych zadań. Nie do wszystkiego trzeba zaraz strzelać z drogich najnowszych AIM-9X.

    Ponieważ po nie oszałamiającym AIM-9L opracowane po nich 9M dają już radę naprowadzać się na silniki turbośmigłowe, turbowałowe oraz małe turboodrzutowe i/lub rakietowe to można sobie wyobrazić, jakie one teraz będą cenne na Ukrainie do zwalczania cruise'ów. Za 2-3 miesiące ruska swołocz stanie na głowie, żeby dokończyć kasowanie do zera ukraińskiej energetyki i ciepłownictwa, żeby dalej miażdżyć morale społeczeństwa ukraińskiego.

    W samej tylko pierwszej ruskiej akcji przeciwko ukraińskiej energetyce i ciepłownictwu z przełomu 2022/23 ta swołocz użyła 1224 cruise'y. Potem było jeszcze więcej. Ukraińska OPL nie daje rady zestrzeliwać tego wszystkiego, więc teraz do walki z cruise'ami będą musiały ruszyć F-16. Tej jesieni i zimy Ukraińcy nie mogą dopuścić do tego, co się stało z Elektrownią Trypilską pod Kijowem całkowicie zniszczoną przez ruskie cruise'y. Polacy, którzy tam byli po atakach mówią, że ta do niedawna olbrzymia elektrownia nie istnieje, nie ma co odbudować.

    Do tego dochodzą ukraińskie potrzeby zwalczania śmigłowców. Skoro nad Irakiem 9M był wystarczająco efektywny, żeby naprowadzać się na Mi-8 i Bo 105 to znaczy, że jest wystarczająco dobry także do obecnego zwalczania ruskich śmigłowców. A ponieważ nierzadko bywa zasada, że strzela się nie jeden kpr, a dwa dla pewności, to oznacza to, że Ukraina zgarnie z rynku tyle AIM-9M ile tylko zdoła.

    I na pewno dla świata Zachodu priorytetem pod względem AIM-9M będą potrzeby Ukrainy, a nie polscy debile, którzy kupili sobie goowniane egzotyczne samolociki, o których piloci w Janowie mówią teraz, że w ogóle nie wiadomo, co z tym shitem robić i do czego go używać.

  3. #2223

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    A jak wygląda resurs takich rakiet? Ile można je składować i czy podlegają okresowemu maintenance, w tym wymianie materiału pędnego?

    M.

  4. #2224
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    A jak wygląda resurs takich rakiet? Ile można je składować i czy podlegają okresowemu maintenance, w tym wymianie materiału pędnego?
    Bardzo trafne pytanie do tego, o czym rozmawiamy, ale najlepiej musiałby się tu wypowiedzieć technik uzbrojenia od kpr. A im nie wolno się wypowiadać, bo to, o co pytasz, jest oklauzulowane. Jak wszystko zresztą, jeśli chodzi o AIM-9. Wikipedyjne „i inne takie” informacje z pisemek lotniczych o AIM-9 to sobie można dzieciom na dobranoc opowiadać. Tyle wiem na pewno.

    Pracowałem przy awionice, przy bombach, pracowałem dla innego niż F-16 myśliwca zachodniego (chociaż oczywiście używającego AIM-9), ale jak raz nie pracowałem przy kpr, więc nie za bardzo w tym przypadku mogę Ci udzielić odpowiedzi. Wiem o kpr tyle, ile muszę. Jak raz nie znam – albo nie pamiętam, żebym znał – te kwestie, o które zapytałeś, a są one faktycznie bardzo ciekawe, szczególnie w kontekście tego, skąd Polska skombinuje AIM-9M do tego koreańskiego shitu.

    Kpr na podczerwień, jak AIM-9, mają swoje problemy, są to problemy wspólne dla kpr ruskich i zachodnich i te kpr oczywiście muszą podlegać okresowym inspekcjom, ale ich interwałów czasowych nie znam. Jeden z takich problemów wspomniałem powyżej, czyli utratę przez głowicę kpr w funkcji czasu kontrastowego widzenia celu, który trzeba zaatakować.

  5. #2225

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Sam materiał pędny też ma chyba swoje ograniczenia czasowe...

  6. #2226

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    Sam materiał pędny też ma chyba swoje ograniczenia czasowe...
    Swego czasu coś tam publicznie wyciekło o konieczności „rozchodowania” zapasów Ch-29 (wówczas jeszcze błędnie, jak przez lata w większości polskich publikacji, określanych przedrostkiem H-) bo rakiety utraciły resurs bodajże 20-letni, a do tego zdarzyły się przypadki, że na poligonie rakieta nie poszła jak trzeba.

    M.

  7. #2227

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Teoretycznie można materiał pędny wymienić - tylko nie wiem czy producent jest tym zainteresowany.

    BTW - szkoda że sami nie produkujemy rakiet, bo wtedy po opracowaniu to możbaby je w razie zagrożenia w tysiącach tłuc...

  8. #2228

    Dołączył
    Apr 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    (wówczas jeszcze błędnie, jak przez lata w większości polskich publikacji, określanych przedrostkiem H-)
    Dlaczego oznaczenie "H"jest błędne?W oryginalnym rosyjskim oznaczeniu występuje sama rosyjsk litera "H" a nie "CH".Jeśli jest jakieś uzasadnienie dla pisowni "Ch" to pojaśnij jeśli możesz.

  9. #2229
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    AIM-9M to stary grat, więc Beaviso ma rację, że pyta o serwisowanie takich gratów oraz o ich graniczną przydatność do użycia.

    W mojej bibliotece o wojnie powietrznej nad Falklandami mam gdzieś oświadczenie Raytheona. Po tej wojnie w Wielkiej Brytanii rozpętała się burza o to, że AIM-9L (czyli uzbrojenie Sea Harrierów FRS Mk 1 nad Falklandami) nie naprowadza się na temperaturę gazów wylotowych silników turbośmigłowych i turbowałowych. Panowała wściekłość, że ktoś tu kogoś ździebko naciągnął na coś, co przereklamowano. Wszystkie wystrzelone nad Falklandami AIM-9L do takich silników chybiły. Raytheon po tej wojnie kajał się i przepraszał oraz oświadczył, że natychmiast przystępuje do opracowania kolejnej wersji Sidewindera tym razem już zdolnego do zestrzeliwania śmigłowców i samolotów z napędem turbośmigłowym.

    I tak się stało. Koncepcyjnie AIM-9M to produkt z roku 1982, czyli dziś już 42-letni. Tym bardziej więc przy zakupie tych 9M trzeba pytać sprzedawcę o to, czy i jak jego 9M były serwisowane, a może nawet czy były modernizowane?

  10. #2230

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez olo9524 Zobacz posta
    Dlaczego oznaczenie "H"jest błędne?W oryginalnym rosyjskim oznaczeniu występuje sama rosyjsk litera "H" a nie "CH".Jeśli jest jakieś uzasadnienie dla pisowni "Ch" to pojaśnij jeśli możesz.
    Miast tu pisać sprawdziłbyś w połowę tego czasu w Google Po prostu w rosyjskim alfabecie nie występuje „h”. Jest wyłącznie „ch”. A nazwy obce np. Hitler zapisuje się z użyciem litery odpowiadającej naszemu G - i tak samo wymawia „gitler”.

    M.
    frik likes this.

  11. #2231
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Tym bardziej więc przy zakupie tych 9M trzeba pytać sprzedawcę o to, czy i jak jego 9M były serwisowane, a może nawet czy były modernizowane?
    Ukraińcy raczej wezmą wszystko co jest dostępne bez zbędnych pytań.

    Przypominam, że od polskich FA-50 jest oddzielny wątek: https://lotnictwo.net.pl/10-lotnictw...a_sprp-26.html
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  12. #2232

    Dołączył
    Apr 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    Po prostu w rosyjskim alfabecie nie występuje „h”. Jest wyłącznie „ch”
    W rosyjskim alfabecie występuje "h" którego odpowiednikiem w polskim jest "ch"co nie zmienia faktu że nazwy rosyjskich kpr to "cha29" "cha 101" itd. a nie jak słychać potem w tv że pod Bydgoszczą znaleziono "cecha 101".

  13. #2233

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    ...uszą ruszyć do walki co najmniej z trzyzakresowymi zasobnikami ECM nie starszymi niż ALQ-184(V)9, albo z trzyzakresowymi zasobnikami AN/ALQ-131 Long (Short są dwuzakresowe).
    Z tego co czytałem ex-duńskie F-16 MLU są skonfigurowane do obrony powietrznej i mają:
    - hełm pilota z wizualizacją (JHMCS, Joint Mounted Helmed Cueing System)
    - Pylon Integrated Dispensing System Plus (PIDS+)
    - prawdopodobnie pylon Electronic Combat Integrated Pylon System Plus (ECIPS+) produkcji duńskiej (Terma)
    - AN/APG-66 z rozszerzeniami (radar)
    - AN/AAR-60 (missile launch detection system)
    - AN/ALQ-162v6 (electronic countermeasures), używany w miejsce wyrzutnika flar
    - kompatybilność z systemem sterowania AN/ALQ-213 (Electonic Warfare Management System)
    Samolot do misji byłby wyposażony w co najmniej jeden PIDS+ oraz jeden ECIPS+.

  14. #2234
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Modernizacja MLU F-16 A/B w znacznym zakresie jest oparta na technologii F-16 Block 50/52.

    https://www.scribd.com/document/2464...Pilot-s-Manual

  15. #2235
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    https://wydarzenia.interia.pl/raport...kl,nId,7728681

    29.07.2024
    Według informacji, które udało się uzyskać dziennikarzom z anonimowych źródeł wewnątrz wojska, szkolenie pilotów na samolotach F-16 zmierza ku końcowi. Problemem nie jest jednak czas, a liczba wojskowych pilotów, którzy przeszli przez cały program. Obecnie to zaledwie sześć osób. Kursy, choć maksymalnie przyspieszone i ograniczone materiałowo, okazały się zbyt wymagające dla pilotów, którzy do tej pory latali na maszynach produkcji radzieckiej.

    Jak to było? "Potrzebujemy jak najszybciej 100 F-16!" Czy nawet 150? "Dajcie nam F-16!"

    M.
    To jest obraz kija o dwóch interesujących końcach. To, co piszę poniżej to nie jako postać antyukraińska, bo jest przeciwnie; trzymam z Ukrainą i życzę jej najkorzystniejszego z możliwych i realnych wybrnięcia z wojny z ruską dziczą.

    Jedna końcówka kija:
    Co mówią jednym głosem i generałowie polscy, i amerykańscy, i inni natowscy? Że mianowicie ukraińską wojskowością rządzi homo sovieticus i ten mentalnościowy, i ten akademicko-wojskowy, i ten praktyczny w polu. Jest rzeczą w najwyższym stopniu kompromitującą Ukraińców, że Харьковский Национальный Университет Воздушных Сил, czyli ichnia akademia sił powietrznych nigdy nie uczyła angielskiego. Nie uczyła nawet po 24 lutego 2022 przy całej tej roszczeniowości i lamencie Zełenskiego oraz jego generalicji „Dajcie nam F-16, najlepiej setkę na dzień dobry!”. Są to ludzie kompletnie odrealnieni i wyzuci ze wstydu, żeby tak lamentować w sytuacji, gdy ich piloci wojskowi są z innej umysłowości wojskowej. Umysłowości, bo nie ich wina, że mieli dotąd do czynienia tylko z MiG-ami i z Su, ale tej ciemnoty, że ich piloci nigdy nie byli nauczani angielskiego, bo to jest kompromitacja unikatowa.

    Poza tym niby kto ma latać tymi ukraińskimi F-16? Przecież to są kompletne jaja. Jak wiesz, Ukraińcy wysłali do nauki latania wojskowego i niedobitki studentów z charkowskiej (de facto już nie istniejącej) akademii sił powietrznych, i pilotów GA w wieku lat 20-23 i bez żadnego wykształcenia lotniczego. Tym sposobem kandydatem do latania F-16 będzie u nich i technik cukiernictwa, i technik wod-kan, itp.

    Całą wycieczkę 20 (jeśli dobrze pamiętam) kandydatów na szkolenie na F-16 wydalono przecież z Danii, bo nikt ni w ząb po angielsku nie mówił z tej wycieczki. Pewnie wysłano jakichś synalków prominentów, generałów i innych takich i liczono na jakiś cud.

    I tak to leci ten kabarecik.

    Druga końcówka kija:
    Co powiedział kiedyś w wywiadzie słynny ś.p. ukraiński pilot myśliwski kpt. Andrij „Juice” Pilszczykow, który jako pierwszy Ukrainiec wylaszował się na F-16 jeszcze przed wybuchem tej wojny? Że sam nauczył się angielskiego, ot tak po prostu hobbystycznie.

    No więc niby kto ma latać tymi ukraińskimi F-16 w takim kompromitującym to państwo systemie?

    Poza tym Amerykanie dmuchają na zimne. Po tym, jak ukraiński pilot w listopadzie 2023 uprowadził do Rosji swojego Su-27 to obecnie kryteria doboru ukraińskich pilotów do F-16 muszą być wyjątkowo drakońskie, czyli nie tylko zdolność latania i walki w F-16, ale także przejście przez danego pacjenta wirówki kontrwywiadowczej. Jeszcze by tylko tego brakowało, żeby po numerze z listopada 2023 kolejny „wierny ojczyźnie inaczej” uprowadził do dziczy F-16 po specjalnym MLU do walki z ruskimi, czyli pewnie z porządnym sprzętem ECM i z radarem być może nie gorszym niż AN/APG-68(V)9, bo takie jak raz luzują się teraz dziesiątkami przy okazji wymieniania ich na AN/APG-83 SABR Block 2.0 w USAFowskich F-16. A jak radar AN/APG-68(V)9 to zaraz razem z nim wciąż bardzo przyzwoite oprogramowanie M6.5 komputera misji pozwalające na strzelanie AIM-120C-5, C-7 i C-8. Kremlowska swołocz dałaby setki bimbalionów rubli, żeby ktoś w takim ukraińskim F-16 spieprzył do nich.

    I dlatego wyszło, co wyszło – ze wszystkich powyższych powodów na bycie pilotem choć częściowo „combat ready” ukraińskiego F-16 jak na razie zasłużyło tylko sześciu ludzi.
    solti, Vagabond and Mr. Whiskers like this.

  16. #2236

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    ...Pewnie wysłano jakichś synalków prominentów, generałów i innych takich i liczono na jakiś cud.
    Nie mam mentalności ukraińskiego prominenta, generała czy innego takiego, ale jako ojciec nie wysłałbym swojego syna na szkolenie po którym stanie się celem nr 1 każdego rodzaju ruskich sił zbrojnych.
    Radek 75 and PeK like this.

  17. #2237

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Nie mam mentalności ukraińskiego prominenta, generała czy innego takiego, ale jako ojciec nie wysłałbym swojego syna na szkolenie po którym stanie się celem nr 1 każdego rodzaju ruskich sił zbrojnych.
    Co ma ojciec do dorosłego syna w służbie wojskowej? Poza tym lepiej zginąć w F-16 niż w okopie, tato.

    M.

  18. #2238

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    Co ma ojciec do dorosłego syna w służbie wojskowej? Poza tym lepiej zginąć w F-16 niż w okopie, tato.

    M.
    Tak tylko żeby za bardzo nie odbiegać od tematu - jak znam życie, to synowie prominentów, generałów czy innych takich, zamiast okopów budują raczej zamki z piasku na plażach jakiegoś ciepłego kraju na południu Europy.... A ojcowie mieli do tego tyle, że im takie zajęcia umożliwili.

  19. #2239
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    A ojcowie mieli do tego tyle, że im takie zajęcia umożliwili.
    Każdy, nie tylko prominenci mógł się wykupić z ukraińskiego wojska jeszcze w 2023. Nawet z okopów na linii frontu kasa wyciągała ludzi. Poznałem kilku takich przy okazji pracy zawodowej. Dlatego morale 2024 jest w tej armii jakie jest.

    Korupcja administracji wojskowej i cywilnej w tym kraju jest niewyobrażalna.

  20. #2240
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    https://wydarzenia.interia.pl/raport...kl,nId,7728681

    29.07.2024
    Według informacji, które udało się uzyskać dziennikarzom z anonimowych źródeł wewnątrz wojska, szkolenie pilotów na samolotach F-16 zmierza ku końcowi. Problemem nie jest jednak czas, a liczba wojskowych pilotów, którzy przeszli przez cały program. Obecnie to zaledwie sześć osób. Kursy, choć maksymalnie przyspieszone i ograniczone materiałowo, okazały się zbyt wymagające dla pilotów, którzy do tej pory latali na maszynach produkcji radzieckiej.

    Jak to było? "Potrzebujemy jak najszybciej 100 F-16!" Czy nawet 150? "Dajcie nam F-16!"

    M.
    Dziś w programie Marcin Gliwa i kpt. rez. Maciej Lisowski powiedzieli, że Legion Międzynarodowy dał ogłoszenie o poszukiwaniu pilotów F-16 do walki na Ukrainie. Ciekawe.

    Jest taki jeden napalony USAFowski ppłk pil. rez. Dan Hampton (pilot F-16), który od miesięcy twierdzi, że Su-35S to szmelc dobry tylko na pokazy i że ani on, ani inni znani mu piloci F-16 nie obawiają się tego Su-35S i że są chętni do walki z ruskimi w ukraińskich F-16.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •