VIDEO »   Spitfire RIAT 2024        GALERIA »   Zapraszamy do umieszczania zdjęć w naszej galerii   

Strona 126 z 142 PierwszyPierwszy ... 26 76 116 124 125 126 127 128 136 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 2,501 do 2,520 z 2833
Like Tree2711Likes

Wątek: Wojna w Ukrainie 2022 - działania lotnicze

  1. #2501
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie


    Polecamy

    Jedyne co można na pewno wykluczyć to zestrzelenie przez moskali, skoro się tym nie pochwalili przez te parę dni od zdarzenia do oficjalnego info SZU. Oprócz Patriotów Ukraina ma zupełny mix w OPL, łącznie z systemami zachodnimi, post-sowieckimi, sowieckimi, ale od krajów NATOwskich, nie znamy szczegółów, jakie systemy IFF zostały dołożone, a jakie zdjęte. Dopóki się nie pojawią jakieś konkretne dowody/informacje to wszystkie spekulacje są niczym nie poparte, to co na twitterze lata ma ograniczoną wiarygodność.
    solti likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  2. #2502

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Ukraina potwierdziła utratę F-16 w wypadku w poniedziałek, wcześniej było tylko info o śmierci pilota, który się na nie szkolił. Przy czym nie miało to być zestrzelenie, tylko wypadek, powołana komisja.
    szybko poszło.

    Dzieje się to, co przewidziałem. Rosja ma absolutną dominację w powietrzu dzięki krążącym ciężkim myśliwcom Mig-31 i Su-35, strzelającymi rakietami R-37. Nawet jeśli to nie było bezpośrednie trafienie, to takie samoloty wymuszają na Ukraińcach latanie z nosem w ziemi.

    Abramsów już stracili 50%, z F-16 pójdzie podobnie szybko. Po prostu wojsko to rozwinięta gra "papier-nożyce-kamień". Nie można stosować sobie jednego rodzaju uzbrojenia, do skutecznego działania potrzebna jest kombinacja. F-16 potrzebuje wsparcia ze strony F-15/F-22, które neutralizują Mig-31 i Su-35.

  3. #2503
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    Następny kanapowy opiniotwórca:

    https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomo...=1724856082550

    W warunkach, jakie wówczas panowały, czyli silnego zachmurzenia, musielibyśmy użyć dużej rakiety kierowanej radarem z samolotu, (…)

    Kreują alternatywną rzeczywistość. Tymczasem wczoraj zaszedłem do znajomego, prostego chłopa, jednego z tych co rano 26.08 wyszedł popatrzeć co tak hałasuje, śledzącego oficjalneinformacje, a on wita mnie słowami: „Michaaał, a co to się robiii? Co oni wygadujo? Że pogoda była zła? Co to się dziejeee? Przecież to komedja je. To ma być wojsko? Oj oj…” No i muszę mu wykładać swoje przypuszczenia.

    M.
    Ale poczekaj! Daj ludziom szansę!

    Jeszcze wybitny polski pilot i meteorolog Siewiera nie wypowiedział się (jak z okazji poprzedniego ruskiego cruise'a na występach w Polsce) na temat niemożności przez WP odnajdywania z powietrza takich rzeczy w tak straszną pogodę, jaką sfotografowałeś na obszarze wlotu do Polski tego najnowszego latadła.

  4. #2504
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    Generał ten mógłby już dać sobie spokój z komentowaniem, ale przecież media i vlogerzy typu Zychowicz są nim zafascynowani.

    W tym miesiącu powiedział w podkaście, że w czasie wojny pilot myśliwski może wykonać tylko jeden lot bojowy, bo to jest taki stres dla pilota, że więcej nie da rady i musi odpoczywać po takim locie bojowym.

    Przecież to ręce opadają.

    Niech sobie ten generał poczyta wspomnienia pilotów Sea Harrierów FRS Mk 1 walczących nad Falklandami. Dziennie wykonywali do sześciu lotów bojowych i to nie w takich cieplarnianych warunkach, jakie zna pan generał, tylko w warunkach zimy na Południowym Atlantyku, czyli przy nieustannych sztormach. W warunkach startów i lądowań graniczących z wypadkiem na skutek targanego wzburzonym morzem lotniskowca. Pan generał najwyraźniej promuje tezę, że Dęblin kształci i szkoli jakichś lalusiów dobrych na defilady, ale nie na wojnę.

  5. #2505

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Różni spece od bardzo dawna mówią, że w związku z tym, iż Ukraina używa Patriotów to czy chce, czy nie chce, wykorzystuje ok. 4-5 proc. systemu IBCS.
    Ale Patriot nie zawiera systemu IBCS. To jest oddzielny system i nic nie wiadomo żeby Ukraińcy to dostali choć w pewnym stopniu nawet u nich poprawiłby działanie OPL opartej na Patriocie. IBCS nie ma własnego IFF.

  6. #2506
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Patriot jest w systemie IBCS.

    Nie wiem, jak się tutaj wrzuca pliki jpeg. Jest dobra infografika na taki temat.

  7. #2507

    Dołączył
    Apr 2014

    Domyślnie

    Patriot może być w systemie IBCS pod warunkiem że się tym systemem dysponuje.Ukraina raczej go nie ma.

  8. #2508

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Pan generał najwyraźniej promuje tezę, że Dęblin kształci i szkoli jakichś lalusiów dobrych na defilady, ale nie na wojnę.
    cóż, przecież to ten generał był Inspektorem Sił Powietrznych, więc można przyjąć, że mamy właśnie takich pilotów, jak opisałeś

  9. #2509
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    W całej tej historii z poległym w F-16 ppłk. Mesem coś śmierdzi moim zdaniem. Gdy się przeczyta choćby to i odsieje się z tego rządowo-wojskowe public affairs, turbopatriotyzm i patos to zostaje właśnie zastanawiający smrodek, do którego już oczywiście nie ma ukraińskiego komentarza. I zapewne nigdy nie będzie.

    Gość w kilkudniowej karierze pilota F-16 zestrzelił trzy ruskie cruise'y i jakiegoś jednego drona „szturmowego”, jak go nazwano, czyli prawdopodobnie Shaheda.

    Co tu może śmierdzieć?

    Trochę już o tym pisałem na wcześniejszych stronach. NATO nigdy w życiu nie przyzna się do tego, które wersje AIM-9 ofiarowało teraz ukraińskim siłom powietrznym do F-16. Czy L, czy M, czy X? Czy wszystkiego po trochu? W przedwojennej Polsce było takie powiedzonko: „Naści nieboże, co mi w tyłek wliźć nie może”. Jak łatwo się domyślić odzwierciedlało ono dary „ze szczerego serca” dla biedaków i organizacji charytatywnych. Dary brudne, dziurawe, śmierdzące, nieużytkowe dla każdego względnie normalnego człowieka; dary kwalifikujące się tylko na śmietnik.

    Czy to polskie przedwojenne porzekadło nie miało wiele razy zastosowania w przypadku wojskowych darów państw NATO dla Ukrainy? Miało. Wiele razy. Ukraina skarżyła się na to wręcz oficjalnie stwierdzając, że darczyńcy przysyłają np. dysfunkcjonalne bewupy i czołgi nadające się tylko do remontu kapitalnego, a te „dary” nie były do kanibalizacji na części tylko były w propagandowej otoczce, że to sprzęt wprost do walki.

    I dlatego jako wredny gad mam takie samo paskudne podejrzenie, jakie już tutaj było w tym wątku, że jakiś miły darczyńca mógł wcisnąć Ukraińcom AIM-9L. Scharakteryzowałem ten kpr we wcześniejszym poście używając przykładów z życia wziętych i opisanych. Nikt w NATO nie ma najzieleńszego pojęcia, czy opracowany pół wieku temu nie najlepszy 9L naprowadza się na silniki cruise'ów? W moim wcześniejszym poście obawiałem się, że kilka spraw na temat 9L być może zatai się przed Ukraińcami, za to wykona się test na ich żywym organizmie, czy 9L naprowadza się na bardzo małe silniki rakietowe, czy turboodrzutowe cruise'ów, czy też nie?

    Jak się teraz głosi (wśród wcześniejszych wersji) śmierć ppłk. Mesa nastąpiła w powietrzu. Miał na koncie trzy zestrzelone cruise'y, ale nie wiemy, którymi Sidewinderami – L, M, czy X? Bo nie wierzę, żeby to były zestrzały działkiem. Być może mogło być tak, że w przypadku dwóch pierwszych zestrzeleń użył do tego M i/lub X, bo one naprowadzają się nawet na niskie temperatury gazów wylotowych silników turbinowych. Pytanie – jak to było z trzecim zestrzeleniem? Czy przypadkiem nie miał AIM-9L i czy nie odbyła się historyczna powtórka walki kmdr. por. Nigela Warda z C-130, którą wspomniałem wcześniej? Kreuje się obecnie Oleksija Mesa na kogoś, kto tak jakby własnym ciałem zasłonił ukraińskich cywilów przed ruskim środkiem napadu powietrznego. Kto wie, czy to się nie odbyło niemal dosłownie?

    I tu pytanie: Czy w tej trzeciej walce z cruisem Mes nie miał przypadkiem do dyspozycji „z darów” (bezsensownych) AIM-9L, a ten, albo te, wykonały Mesowi dokładnie ten sam numer, jaki w roku 1982 wykonały Nigelowi Wardowi, czyli nie naprowadziły się na cel. Tylko że C-130 nie eksplodują pilotom przed nosem i Ward spokojnie zestrzelił Herculesa ogniem z działek odcinając mu skrzydło, natomiast jeśli Mes stwierdził, że nie ma już żadnych kpr i postanowił zestrzelić cruise'a ogniem z działka to cruise tak eksplodował, że skasował tego F-16. Przecież dwie takie kasacje odbyły się nad Ukrainą w przypadku dwóch ukraińskich MiG-ów-29, które ogniem z działek zestrzeliwały tylko Shahedy. A one tak przy tym eksplodowały, że niszczyły MiG-i.

    Oczywiście nie forsuję takiej wersji wydarzeń, ale uważam, że nie można takiej wersji nie brać pod uwagę. Mes mógł celować tylko w silnik cruise'a, żeby uniknąć eksplozji głowicy bojowej, ale coś mogło nie wyjść w tym celowaniu. Gdyby tak było to Ukraina rzecz jasna nigdy nie przyzna się do tego, co spotkało ppłk. Mesa.
    solti likes this.

  10. #2510

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Mes mógł celować tylko w silnik cruise'a, żeby uniknąć eksplozji głowicy bojowej
    Celować w silniki czegoś co ma ~3m w locie? Z jakiej odległości byś to chciał próbować uskutecznić taki pomysł? No i głowica, głowica ale w paliwo celnąć to też tak słabo nie? A to margines błędu się zawężą tak drastycznie...

    Swoją drogą problem raczej jest u podstaw. Jeśli to był CFIT, jak wleciał w odłamki po crusie, mógł dostać z starego AIM-9 kolegi, w OPL nie chce mi się wierzyć, ale w natłoku informacji mogło się zdarzyć to do niczego się przecież teraz nie przyznają... Może się kiedyś dowiemy, bo jak go pochowali to znaczy znaleźli... A jak znaleźli to wiele z tych przyczyn chyba łatwo by było rozpoznać...

    Swoją drogą ktoś pisał o przeciągnięciu? Pytałem czy to możliwe w F-16? Chyba tylko po wyłączeniu jakiś ograniczeń? Dobrze to rozumiem? Jak był debeściakiem z MIG-a no to mogę sobie to wyobrazić...

  11. #2511

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Jest pewne że Ukraińcy nie mówią prawdy a przynajmniej całej prawdy. Będzie to powoli wyciekać ale jest za dużo wersji żeby odsiać tą właściwą. Prawdopodobnie kiedyś się dowiemy...

  12. #2512
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jurek5551 Zobacz posta
    A można było temu zapobiec? Zestrzelić ją? Bo inaczej to jałowe rozważania.
    Jest to niemożliwe? Lol.

  13. #2513
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    Swoją drogą ktoś pisał o przeciągnięciu? Pytałem czy to możliwe w F-16?
    Po to wymyślono FBW, żeby nie można było przeciągnąć na takiej wysokości, na jakiej nie byłoby możliwe wyprowadzenie z korka po przeciągnięciu. Jeśli jakieś media piszą, że ppłk Mes rzekomo „przeciągnął” F-16 i dlatego się rozbił to jest to kompletna bzdura, bo wiadomo, że cruise'y latają nisko, więc i relatywnie nisko się z nimi walczy. A na małej wysokości FBW nie pozwoli przeciągnąć.

    FBW nie dopuszcza do bardzo wielu zjawisk. To ono rządzi, a nie pilot. Jest fajne wspomnienie pilota F-16 z 1st Gulf War, jak uciekał przed ruską rakietą opl, ale tak nagle go to spotkało, że nie zdążył odrzucić podwieszanych zbiorników paliwa. Powinien manewrować aż do 9g, ale FBW nie pozwolił na to – pozwolił tylko na manewry do 8g dopóki pilot nie odrzucił zbiorników. Odrzucił zbiorniki i uciekł ruskiej rakiecie.

    Tak to działa. FBW cały czas oblicza to, co jest wykonalne i co jest bezpieczne. Błędne komendy pilota nie są przez FBW przyswajane i wykonywane.

  14. #2514
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jurek5551 Zobacz posta
    Czyli co? Oświecisz nas znaffco co "zgubiło" wojsko?
    .
    Podstawy podstaw - wojsko wykryło radiolokacyjnie, radiolokacyjnie prowadziło i zgubiło. Ja nie mam zdjęć ale ktoś ponoć wrzucił na Facebooka. Właśnie siedzę i szukam. Nie korzystam z "F" więc sprawdzam plotkę z kimś. Szczerze wątpię czy to prawda ale poszukać nie zaszkodzi

  15. #2515

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Tak to działa. FBW cały czas oblicza to, co jest wykonalne i co jest bezpieczne. Błędne komendy pilota nie są przez FBW przyswajane i wykonywane.
    No dokładnie, ale z tego co wiem można znieść te ograniczenia.... Szczególnie jeśli dojdzie do uszkodzenia AoA bo wtedy FBW nie ma już możliwości działania bezpiecznie... Więc pewnie znają taką możliwość...

  16. #2516
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    No dokładnie, ale z tego co wiem można znieść te ograniczenia.... Szczególnie jeśli dojdzie do uszkodzenia AoA bo wtedy FBW nie ma już możliwości działania bezpiecznie...
    Nie mam teraz czasu szukać tego, ale o ile pamiętam kanały FBW w F-16 są poczwórne (jeśli źle pamiętam to korekta mile widziana) właśnie na wypadek uszkodzeń. Tylko oczywiście wszystko ma swoje granice, w technice też. Jeśli samolot ppłk. Mesa oberwał np. odłamkami cruise'a na taką skalę, że już nic by nie pomogło no to oczywiście samolot spadł. Albo i sam Mes zginął w samolocie, mimo że FBW działało. Wtedy też żegnamy pilota. Nie wierzę, żeby Ukraina kiedykolwiek powiedziała prawdę o tym dramacie. A nawet jeśli coś powie to wiara w to będzie... [niech każdy sobie coś tu wpisze].

  17. #2517
    Awatar Craft

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Nazhir Zobacz posta
    cóż, przecież to ten generał był Inspektorem Sił Powietrznych, więc można przyjąć, że mamy właśnie takich pilotów, jak opisałeś
    Płk pil. Krystian Zięć, instruktor F-16, jasno powiedział w jednym z podcastów, że w Polsce zawód pilota F-16 wykonują także ludzie, którzy tego zawodu wykonywać nie powinni.
    kwiatek.pl likes this.

  18. #2518
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Jedyne co można na pewno wykluczyć to zestrzelenie przez moskali, skoro się tym nie pochwalili przez te parę dni od zdarzenia do oficjalnego info SZU.
    Świat się kończy, nasz admin Frik wierzy Rosjanom.

    Nie mam tak mocnej flaszki w barku by świętować ten dzień. Przydał by się spirytus. Że też wcześniej nie załapałem treści tej historycznej wypowiedzi. Ale koniec żartów, wróćmy do teorii o zestrzeleniu:


    Ukraiński F-16 zestrzelony przez system Patriot?


    Mariana Bezuhla, była wiceprzewodnicząca Komitetu ds. Bezpieczeństwa Narodowego, Obrony i Wywiadu w Radzie Najwyższej Ukrainy, twierdzi, że F-16 pilotowany przez ukraińskiego pilota Ołeksija „Moonfish” Mesa został przypadkowo zestrzelony przez system obrony przeciwlotniczej Patriot.

    Według Bezuhly, incydent był wynikiem braku koordynacji między jednostkami podczas jednego z najpotężniejszych rosyjskich ataków lotniczych, który miał miejsce 26 sierpnia."


    Źródło: https://defence24.pl/wojna-na-ukrain...system-patriot

    To był by strzał marketingowo samobójczy w dziesiątkę. Gdyby był prawdą.

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Dopóki się nie pojawią jakieś konkretne dowody/informacje to wszystkie spekulacje są niczym nie poparte, to co na twitterze lata ma ograniczoną wiarygodność.
    Pełna racja. Tu się zgadzamy. Jałowa dyskusja na dziś. Będą zdjęcia wraku, można wtedy coś wydedukować bo zdarzenie było prawdopodobnie na stosunkowo małej wysokości. Jakby został krater po samolocie to i tak na nic zdjęcia i jesteśmy zdani na Ukraińców.


  19. #2519

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Rosjanie zniszczyli Abramsy zanim trafiły na front,to tu też by mogli sobie to przypisać jako zestrzelenie

    U Zychowicza na kanale Historia realna o 20 będzie gen.Drewniak i będzie o utracie f-16 i o pierwszym F35

  20. #2520
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Hans353 Zobacz posta
    Rosjanie zniszczyli Abramsy zanim trafiły na front,to tu też by mogli sobie to przypisać jako zestrzelenie
    Każda strona ma swoją propagandę sukcesu. Tylko Rosjanie mają swój Park Zwycięstwa gdzie trafiają kolejne eksponaty w tym kilka takich czołgów.

    https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=43913

    Ogólnie te boskie czołgi padają jak muchy. Niestety Zachód utylizuje na Ukrainie co się da. Nieliczne systemy które tam trafiają są nowoczesne jak NASAMS, IRIS-T.
    Ciekawi mnie czy do Parku Zwycięstwa trafi Su-27 Ukrainy ten który niby uciekł.

    Ja ze swojej strony bardzo żałuję że na tę wojnę nie poleciał Gripen C/D z MBDA Meteor. Dało by to możliwość w realu ocenić zdolności zarówno pocisku jak i samolotu.
    kwiatek.pl likes this.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •