MiG-29 - zostało 14 egz. w tym 3 szkolno-bojowe.
Wszystkie po remontach w WZL-2 na przestrzeni ost. 2 lat.
38, 54, 56, 59, 83, 89, 105, 108, 111, 114, 115.
15, 28, 42.
M.
Witam
Chciałem zrobić taki ogólny wątek o modernizacji statków powietrznych WP. Jeśli ktoś ma dokładne informacje to proszę napisać
Udało mi się znaleźć następujące informacje o planowanym wycofaniu następujących statków powietrznych:
Mi-14, zostało ich x4, numery 1008-1011, zastąpione przez AW-101, beda wycofane gdy 101-ki osiągną w pelni gotowosc operacyjną. (w 2025?)
SH-2. Praktycznie brak o nich nowych informacji, nie moge tez znaleźć żadnych zdjęć z tego roku.
Mi-2 zostala ich nieokreślona ilość
Mi-24, okolo 14 sztuk dalej jest w służbie. wycofanie w 2025?
Mi-8/17
Su-22, zostalo okolo 8 sztuk, wycofanie w 2025.
MiG-29, zostało okolo 10 sztuk, wycofanie w 2027
C-130E, zostały 3 sztuki (1501, 1504 oraz 1505) mają być eksploatowane do czasu upływu resursów międzyremontowych
Modernizację maja za to przejść następujące maszyny:
F-16 do wersji F-16V
C-295
M-28
FA-50 do wersji PL
Unifikacja W-3 x43
Nowo zamówione/potencjalne statki powietrzne:
F-35 x32 zastąpią MiG-29/Su-22
FA-50 x48 zastąpią MiG-29/Su-22
2 Eskadry samolotu bojowego (Eurofighter Typhoon/F-15EX/Dokupienie F16 albo F-35)
C-130H x5, jeden jest w służbie (1511) dwa (1509 i 1510) przechodzą przeglądy strukturalne PDM w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy, a dwa pozostałe (1512 i 1513) w portugalskich zakładach OGMA. Zastąpią C-130E
Samolot MRTT x2 (KC-46/A330 MRTT)
Średni samolot transportowy x5 (KC-390??) Zastąpią C-130H
AW-101 x4 (Opcja na kolejne 4), zastąpią Mi-14
AW-149 x32
AH-64E x96, zastąpią Mi-24
AH-64D x8 (Leasing), zastąpią Mi-24
Śmigłowiec wielozadaniowy x22 (AW-101/Chinook??) Zastąpią Mi-8/17
Śmigłowiec szkolny x24 (AW-109T/H145M) zastąpią Mi-2
Śmigłowiec pokładowy x4-8 (AW159/UH-1Y/AS 565) zastąpią SH-2
MiG-29 - zostało 14 egz. w tym 3 szkolno-bojowe.
Wszystkie po remontach w WZL-2 na przestrzeni ost. 2 lat.
38, 54, 56, 59, 83, 89, 105, 108, 111, 114, 115.
15, 28, 42.
M.
C-130E 1501 będzie ostatnim z floty 'E' który zakończy służbę. Do końca roku Polska powinna mieć już wszystkie Herky w wersji H. Wie ktos jakie sa plany na wycofane herki? Wiem ze jeden jest w Dęblinie.
Jak widać na przykładzie Ukrainy, można i modernizować stare platformy do nowej broni:
https://www.komputerswiat.pl/aktualn...mierci/66s30en
Z braku laku może czasami w tym kierunku powinny również podążać SP RP. Bo jak widać z Mig29 da się "wycisnąć" więcej niż się wydawało. Swoją drogą ciekawe też co z SU22 (może docelowo drony?). Czy jakiś stary statek powietrzny nadawałby się na szkielet dla dronów? Co z rozszerzeniem możliwości FA50? Czy mogłyby przenosić takie bomby jak SU27 czy MiG29 czy są za małe na takie update?
MiGi i Suki u nas latają jeszcze głównie po to by zachować wyszkolony personel, w przeciągu paru lat będą sukcesywnie kanibalizowane, aż zostanie parę lotnych egzemplarzy. Inwestowanie w te maszyny jest bez sensu. Lepiej po prostu kupić wiecej uzbrojenia dla F-16/F-35, ew. rzeźbić z integracją nowego uzbrojenia p-z na FA-50.
GBU-39 to są akurat małe bomby, FA-50 może przenosić większe JDAMy, więc pod kątem udźwigu nie powinno być problemu, także dla belki z czterema takimi bombami.
Oczywiscie ze mozna bylo zmodernizowac Su-22 Juz ponad 20 lat temu realny projekt modernizacji tego samolotu zaproponowaly bydgoskie Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr 2 ale niestety jak to w Polsce, politycy ukrecili leb wszystkiemy i teraz mamy to co mamy… Szczegolowo propozycje modernizacji samolotu Su-22 opisalem w moim artykule zamieszczonym w tym wydawnictwie: Aeromax nr specjalny 1 Su-22 arsenał vol.2 https://www.laf-aeromax.pl/publikacje.php#s1v2
Jest nie tylko bezcelowa ale jest wręcz niebezpieczna czego przykładem było grzebanie przy fotelu w WZLach.Tak dorobili części że niestety człowiek zginął.A czemu tak dorobili a nie inaczej?Bo nie mają dostępu do oryginalnej dokumentacji producenta?I tak może być z każdą modernizacją robioną metodą partyzancką.Pomijam fakt że jakakolwiek modernizacja w tym czasie jest kompletnie bez sensu że względu na wiek tych samolotów.I oczywiście brak wsparcia producenta.
Co raz bardziej jest realny zakup Chinooka dla WP. Mówi się o 12 sztukach które zastąpią Mi-8, oznacza to że nie dojdzie do kupna 22x AW-101.
Podkreślam że to obecnie MON wyskoczył z taką propozycją po powodziach. F-15EX chyba też już jest klepnięty
https://www.wnp.pl/przemysl-obronny/...ki,876414.html
Artykuł ktory przedstawia slaba sytuacje helikopterów w WP, co ciekawe jest wzmianka o tym ze zostal tylko jeden (prawdopodobnie) Mi-14 w służbie.
Aw-139 zostal zapropowany WP jako następca Mi-2, tylko po co? Ciekawe czy polska kupi też AW-109 w drugim programie przetargowym, bo brakuje helikoptera do szkolenia. SW-4 maja duże problemy techniczne i często nie są sprawne, nie mają one też dużego udźwigu więc wykorzystywany jest Mi-2 do szkolenia bardziej zaawansowanego.
F16, Hornety, Grippeny? A może nic?
https://tech.wp.pl/polskie-mig-i-29-...3008201349696a
Chyba wybrali inny kierunek i pytanie czy coś z niego wyniknie dla SP RP.Czym zastąpić polskie MiG-i 29? MON ma pomysł, jak wypełnić lukę w zdolnościach polskiego lotnictwa, która powstanie wraz z wycofaniem postsowieckich maszyn. Szef resortu przyznał, że pomoc mają zapewnić "skandynawscy przyjaciele". Na co może liczyć Polska?
Zakładki