VIDEO »   Red Arrows RIAT 2024        GALERIA »   Zapraszamy do umieszczania zdjęć w naszej galerii   

Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 106
Like Tree57Likes

Wątek: F-15EX dla SPRP

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie F-15EX dla SPRP


    Polecamy

    Widzę, że nie ma takiego tematu a od dłuższego czasu się mówi:

    MSPO 2023: F-15EX dla Polski w ramach FMS – MILMAG
    F-15EX: Potwór dla Polski | Defence24
    Czy Polska potrzebuje F-15EX? – MILMAG

    Pierwszy operacyjny egzemplarz dostarczony USAF:
    Wideo: Pierwszy F-15EX Eagle II dostarczony do Sił Powietrznych USA (msn.com)

    Pierwsze co się mi nasuwa to czy można to rozczytywać w kategoriach porażki programu F-35, który miał zastąpić także F-15?

    Drugie to będzie łatwo teraz porównać koszty utrzymania i eksploatacji F-35 i F-15EX.

    Ciekawe czy finalnie kiedyś się na nie zdecydujemy. Ja tam już wspominałem o tym ponad 2 lata temu.

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    Pierwsze co się mi nasuwa to czy można to rozczytywać w kategoriach porażki programu F-35, który miał zastąpić także F-15?
    Następcą Eagle (nie Strike Eagle) formalnie był Raptor. A F-35 następcą F-22 nie jest.

    A co do jego służby w Polsce... Pewnie nic z tego nie będzie. Chociaż mówi się o potrzebie posiadania "prawdziwych myśliwców" tzw. górnego piętra - szybkich, zdolnych do prędkiego wznoszenia, z dużym i mocnym radarem, wyposażonych w liczne rakiety o średnim i dużym zasięgu. W zasadzie F-15EX i Eurofighter. Takie "Flanker killers".

    M.

  3. #3
    Awatar ruphee

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ostatnio w mainstreamowych mediach gdzieś widziałem artykuł, że SZRP rozważają jeszcze temat Eurofighterów.
    Podobno żeby podnieść zdolności tego co już jest to potrzebujemy przede wszystkim latającej cysterny.

  4. #4
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ruphee Zobacz posta
    Podobno żeby podnieść zdolności tego co już jest to potrzebujemy przede wszystkim latającej cysterny.
    A co z tego co już jest może tankować się w powietrzu?

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ruphee Zobacz posta
    Ostatnio w mainstreamowych mediach gdzieś widziałem artykuł, że SZRP rozważają jeszcze temat Eurofighterów.
    Szczerze powiedziawszy nie miałbym nic przeciwko temu. Italiani Eurofightery upodobali sobie w tym tygodniu przelatywać nad moim domem czwórkami i aż chce się na nich patrzeć. Właśnie znowu przeszła czwórka na dobry początek dnia, a teraz się rozpuścili i pojedynczo podchodzą.

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2022

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    A co z tego co już jest może tankować się w powietrzu?
    F16, niedługo będzie F35 a może i te fafiki dostaną upgrade. Chyba warto by się przygotować za wczasu?

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    A co z tego co już jest może tankować się w powietrzu?
    Czy zakładasz, że nasze MRTT będą tankować tylko nasze maszyny? Wozić tylko nasz sprzęt? I tylko naszych ludzi?
    Co tu napisać....

  8. #8
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez telewizoor Zobacz posta
    F16, niedługo będzie F35 a może i te fafiki dostaną upgrade. Chyba warto by się przygotować za wczasu?
    Dla 20 paru lotnych F-16 cysternę? Burżuazja pełną krasą.

    Cytat Zamieszczone przez jarekch Zobacz posta
    Czy zakładasz, że nasze MRTT będą tankować tylko nasze maszyny? Wozić tylko nasz sprzęt? I tylko naszych ludzi?
    Tak zakładam, że głównie będzie wozić "naszych ludzi" jako powietrzna taksówka, bo flota 3xB737, 2xG550, 2xE175 to za mało jak na taki znaczący kraj.
    Inter and GoldenDave like this.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Dla 20 paru lotnych F-16 cysternę?
    Nawet jeśli tylko 20 jest lotnych to podczas patrolu na granicy parę razy tankują w powietrzu wiec dlaczego nie? Tak samo sojusznicze maszyny tankują na naszym niebie i muszą korzystać z rozwiązań sojuszniczych...

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Tak zakładam, że głównie będzie wozić "naszych ludzi" jako powietrzna taksówka, bo flota 3xB737, 2xG550, 2xE175 to za mało jak na taki znaczący kraj.
    A którym przewieziesz baterię Patriot albo jakiegoś Kraba czy HIMARSa? W każdym razie to chyba temat na inny wątek?

  10. #10

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    A którym przewieziesz baterię Patriot albo jakiegoś Kraba czy HIMARSa? W każdym razie to chyba temat na inny wątek?
    Przecież do MRTT nic takiego nie wejdzie.
    Krzychun and LubelskiSpotter like this.

  11. #11

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Dla 20 paru lotnych F-16 cysternę? Burżuazja pełną krasą.
    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Tak zakładam, że głównie będzie wozić "naszych ludzi" jako powietrzna taksówka
    xD
    jarekch likes this.

  12. #12
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Dla 20 paru lotnych F-16 cysternę?
    Ale zdajesz sobie sprawę, że za półtora roku zaczną się dostawy F-35 do kraju, a taki MRTT to jest samolot, który będzie służył przez wiele lat? Tego przecież się nie kupuje tylko i wyłącznie na teraz. Pytanie też na jakich zasadach (i za ile) nasze maszyny korzystają z sojuszniczych cystern. A możliwości transportowe byłyby zupełnie nowej kategorii w SP.

    Also pewnie w przyszłości zamiast Saabów będą zamówione E-7 one też by korzystały z cystern.

    Bardziej pytanie jest, czy kupować samemu, czy nie lepiej dołączyć do NATO MMR.
    Ostatnio edytowane przez frik ; 10-07-2024 o 02:35
    Drzemi, myszygon, P4blo and 2 others like this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #13
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Bardziej pytanie jest, czy kupować samemu, czy nie lepiej dołączyć do NATO MMR.
    Właśnie o tym piszę ale jak widać ciężko z logicznym myśleniem.


    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    A którym przewieziesz baterię Patriot albo jakiegoś Kraba czy HIMARSa?
    Z Babic do Jasionki jakoś dały radę bez MRTT. No i pokaż kto wozi w/w w MRTT, chyba w puzzlach.
    Ostatnio edytowane przez schwefel ; 10-07-2024 o 13:43

  14. #14
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Właśnie o tym piszę
    Gdzie niby cokolwiek takiego napisałeś?
    telewizoor and P4blo like this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  15. #15
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Ale zdajesz sobie sprawę, że za półtora roku zaczną się dostawy F-35 do kraju, a taki MRTT to jest samolot, który będzie służył przez wiele lat?
    Mam wrażenie że cała sprawa MRTT pokazuje jak papierowe są osiągi uzbrojonych F-16 i F-35. Pomijam że dla samolotu przechwytującego takiego jak F-15 EX, czy Eurofightewra w warunkach obronnych Polski MRTT czyli latający tankowiec to jest temat z D....y urodzony w chorych głowach MON. Cofnęliśy się w Polsce od 1939 roku wstecz jeszcze o 20 lat z użyciem lotnictwa do obrony Polski.

    O ile F-35 jest niezbędny to przy tych samych kosztach eksploatacji F-16 C Block 52+ i F-15 EX powinniśmy zutylizować prawie 20 letnie F-16 na Ukrainie.
    Koszty eksploatacji starych trupów będą rosły, zaplecze jest słabe dla F-16 w Polsce, wymagają Waszym zdaniem MRTT a ich wydajność jest katastrofalna w porównaniu z F-15 EX który dysponuje lepszym radiolokatorem nawet od F-35A o propnowanym AESAFA-50PL nie wspomnę bo to porażka.

    W PSP tak naprawdę potrzeba tylko dwóch typów bojowych samolotów. F-15 EX i F-35A. i to zupełnie wystarczy a co najważniejsze nie zmieni ogólnie kosztów eksploatacji np 48 F-16 na złom a w zamian 48 F-15.

    Koszty nie rosną a wydajność w misjach bojowych pow-pow wręcz czasami trzykrotnie. Czyli wszystko się potwierdza co wcześniej pisałem. Niestety.

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Mam wrażenie że cała sprawa MRTT pokazuje jak papierowe są osiągi uzbrojonych F-16 i F-35.
    Co masz na mysli pisząc że osiągi są papierowe?Przecież to logiczne,normalne i powszechnie wiadome że zwiększanie ilości i masy podwieszonego uzbrojenia wpływa negatywnie na wszystkie osiągi samolotu niezależnie od typu-także F 15EX.W najmniejszym stopniu dotyczy to F 35 przy podwieszeniu uzbrojenia w komorze-brak dodatkowego oporu powietrza.Wiem że ilość jest mocno ograniczona ale czy zawsze potrzeba 12xAIM120?Czasy gdy jeden dywizjon w składzie 12 maszyn stawał przeciwko setce lub więcej przeciwników już raczej nie wrócą-nawet FR nie uzbiera tyle w jedym miejscu i czasie.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Pomijam że dla samolotu przechwytującego takiego jak F-15 EX, czy Eurofightewra w warunkach obronnych Polski MRTT czyli latający tankowiec to jest temat z D....y
    W warunkach obronnych Polski MRTT jest potzebny do zwiększenia długotrwałości lotu a nie zasięgu, F15 i eurofightra też to dotyczy.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    O ile F-35 jest niezbędny to przy tych samych kosztach eksploatacji F-16 C Block 52+ i F-15 EX powinniśmy zutylizować prawie 20 letnie F-16 na Ukrainie
    Co do kosztów eksploatacji raczej nie są takie same-sami amerykanie tak twierdzą.A 20 letnie F 16 należy zmodernizować a nie zutylizować.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    zaplecze jest słabe dla F-16 w Polsce
    Dla F 15 nie ma wcale trzeba by tworzyć wszystko od zera.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    o propnowanym AESAFA-50PL nie wspomnę bo to porażka.
    Pełna zgoda.

  17. #17
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez olo9524 Zobacz posta
    Co masz na myśli pisząc że osiągi są papierowe?Przecież to logiczne,normalne i powszechnie wiadome że zwiększanie ilości i masy podwieszonego uzbrojenia wpływa negatywnie na wszystkie osiągi samolotu niezależnie od typu-także F 15EX.
    Zgadza się. Ale...z F-16 zdarzyło się w Polsce wiele przypadków które pokazały, że masa startowa F-16 Block 52+ która wynosi na papierze maksymalnie 21250 kg jest mało prawdopodobna do wykorzystania. Wręcz teoretyczna. I po to jest MRTT.

    Czemu?

    Masa własna samolotu w tej odmianie F-16 Block 52+ bez zbiorników na kadłubie i pod skrzydłami wynosi 8300 kg. Jest to tak zwana konfiguracja gładka. Zero czegokolwiek łącznie z belkami pod samolotem. Samolotu gotowego do startu 11 000 kg. mniej więcej jak poniżej.




    Na belki łącznie z wewnętrznymi gdzie standardowo "przyspawano" do F-16 Block 52+ dwa zbiorniki paliwa zabiera samolot 9792 kg środków bojowych i paliwa. ( Zródło: samolotypolskie.pl - Lockheed Martin F-16C/D "Jastrząb"). Przykład pełnego wykorzystanaia punktów podwieszeń poniżej.




    Do czego dążę prezentując te zdjęcia?

    Moja teza że " maksymalna masa startowa F-16 Block 52+ która wynosi na papierze maksymalnie 21250 kg jest mało prawdopodobna do wykorzystania" opiera się na szeregu obserwacji wypadków samolotów F-16 Block 50/52/60 związanych z uszkodzeniami opon podwozia głównego F-16 każdej wersji przy starcie i lądowaniu.

    " Awaria F-16 na Aero India 2009

    Dwa z czterech pokazywanych na Aero India F-16 to samoloty Block 60 zakupione przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (prezentowano je ze zbiornikami konforemnymi, taki właśnie samolot uległ awarii).

    Według pilota, Paula Bear Randalla, możliwość pęknięcia opony prawego podwozia wskazywał system pokładowy jeszcze przed lądowaniem. Pierwsza z opon zapaliła się tuż po przyziemieniu, druga pod koniec kołowania. Obie opony wybuchły prawdopodobnie z powodu zbyt intensywnego hamowania i wywołanego tarciem ciepła. Możliwe jednak, że zamontowane w samolocie opony były wadliwe."


    Podobne awarie zdarzały się w Polsce, Izraelu (Wrzucałem zdjęcie F-16 po takim wypadku w czasie wojny w Syrii) i na całym świecie. Wymieniono opony na wzmocnione ale to usunęło problem startu samolotu z mniejszą masą startową.
    Pilot F-16 chcąc przenieść duży asortyment uzbrojenia musi wystartować ze względów bezpieczeństwa nie w pełni wykorzystując maksymalna masę startową F-16 Block 52+ czyli reklamowane maksymalnie 21250 kg. Tylko musi napełnić do takiej misji zbiorniki po starcie z latającej cysterny."

    Moim zdaniem to cała zagadka MRTT w PSP przy tej wielkości kraju.

    Tu całość https://lotnictwo.net.pl/3-tematy_og...ia_2009_a.html

    Wszystko przez groźbę wybuchu opon. PSP oraz inni użytkownicy wymienili opony na wzmacniane ale na pewno to nie spowodowało że samolot z konfiguracji pokazowej nagle może brać 2 razy więcej bezpiecznie na plecy przy starcie i przy lądowaniu. Jest to pieta Achillesowa tej maszyny.
    Ostatni znany mi wypadek F-16 tego typu to 2022 w Top Gun.

    Cytat Zamieszczone przez olo9524 Zobacz posta
    W warunkach obronnych Polski MRTT jest potzebny do zwiększenia długotrwałości lotu a nie zasięgu, F15 i Eurofightra też to dotyczy.
    W warunkach obronnych przy prowadzeniu działań przeciwko Rosji MRTT to zbytek, ewentualnie piękny cel do zdjęcia z 400 km przez R-37M czy inne paskudztwo którego my nie mamy. Tak pospadały rosyjskie AWACSy. Czemu latający tankowiec nie podzieli ich losu?
    Sam samolot OPK ma szybko odtwarzać gotowość bojową i przenosić jak najwięcej amunicji. Szybki start, walka , odtworzenie gotowości, start i znowu walka. I tu F-15, Eurofighter czy F-18 C tak właśnie mogą być używane.

    Od wiszenia w powietrzu jest F-35A. Słabo uzbrojony ale za to stelth. Ale do 32 f-35 wystarczą dwa MRTT. i to nie jakieś olbrzymie.

    Cytat Zamieszczone przez olo9524 Zobacz posta
    sami amerykanie tak twierdzą.A 20 letnie F 16 należy zmodernizować a nie zutylizować.
    Amerykanie czyli pracownicy Lockheed Martin a nie Boeinga. A i tak nadal masz starego trupa z nowymi bebechami bez dobrego serwisu u siebie i z ułamkiem możliwości F-15EX.

    Cytat Zamieszczone przez olo9524 Zobacz posta
    Dla F 15 nie ma wcale trzeba by tworzyć wszystko od zera.
    Trzeba, ale serwis F-16 w Polsce to technologie la 70/80. Żadna strata. kupujemy 90 śmigłowców Apache i być może kupimy 32 samoloty F-15. Nie opłaca się inwestować w WZL1 i WZL-2 Boingowi zabierając pod tym warunkiem rynek wyłącznie należący do Lockheeda? Bo FA-50 to też zyski dla L.M.

    Lockheed Martin dużo obiecuje a robi rekami swoich polityków jak Kaczyński i Błaszczak co chce. A i Boeing i l.M. to nasi kochani Amerykanie.

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    a co najważniejsze nie zmieni ogólnie kosztów eksploatacji np 48 F-16 na złom a w zamian 48 F-15.
    Misiu, pokaż jakieś dane na tą tezę.

  19. #19

    Dołączył
    Apr 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Ale...z F-16 zdarzyło się w Polsce wiele przypadków które pokazały, że masa startowa F-16 Block 52+ która wynosi na papierze maksymalnie 21250 kg jest mało prawdopodobna do wykorzystania. Wręcz teoretyczna.
    Jakie to przypadki w Polsce?konkretnie.Ja o takich nie słyszałem.Konfiguracja CFT+3 zb.podwieszane jest u nas wykorzystywana tylko do przebazowania co nie znaczy że w razie potrzeby nie będzie użyta w warunkach bojowych.Tylko że taka konfiguracja znacznie ogranicza możliwości manewrowe ale jeśli sytuacja by tego wymagała to zb.podwieszane zawsze można odrzucić.Grecy i Izraelczycy stosują jeszcze cięższy wariant ze zbiornikami podskrzydłowymi 600 galonów i jakoś dają radę.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    W warunkach obronnych przy prowadzeniu działań przeciwko Rosji MRTT to zbytek, ewentualnie piękny cel do zdjęcia z 400 km przez R-37M czy inne paskudztwo którego my nie mamy.
    Tanker nie ma latać nad granicą tylko w głębi własnego terytorium właśnie ok.400 km.zapewne lub więcej nawet.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    . Szybki start, walka , odtworzenie gotowości, start i znowu walka. I tu F-15, Eurofighter czy F-18 C tak właśnie mogą być używane.
    Zapomniałeś o dolocie z lotniska startu do strefy walki.Uważasz że samoloty bojowe będą bazować w jakiej odległości od potencjalnej strefy walki?Nawet najszybszy start i dolot nie będzie tak szybki jak z dyżurowania w powietrzu.Właśnie po to są potrzebne MRTT.A co ma do tego F 18?F 15 i Eurofighter jeszcze rozumiem-jako "typowe"myśliwce ale jaką przewagę nad F 16 ma 18?

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    A i tak nadal masz starego trupa z nowymi bebechami bez dobrego serwisu u siebie i z ułamkiem możliwości F-15EX.
    A F15EX to nie "stary trup z nowymi bebechami"?Bez żadnego serwisu u siebie.Możliwości masowo-przestrzenno-prędkościowe ma faktycznie większe bo jest dużo większy i dużo droższy tak w zakupie jak i w eksploatacji.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Trzeba, ale serwis F-16 w Polsce to technologie la 70/80.
    Nie rozumiem możesz wyjaśnić o co chodzi?

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    kupujemy 90 śmigłowców Apache
    Jakiś kontrakt mi umknął?

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Lockheed Martin dużo obiecuje
    Myślisz że z Boeingiem będzie inaczej?
    frik and telewizoor like this.

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2017

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez olo9524 Zobacz posta
    A F15EX to nie "stary trup z nowymi bebechami"?
    Jest nowowyprodukowany, także nie.
    Lepiej mieć złamane serce niż złamane prącie.

Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •